اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

بورس به دوران تصمیمات خلق‌الساعه بازگشته است؟

ممنوع کردن فروش سهم توسط بازارگردانان می تواند یکی از تصمیمات عجیب بورس تهران برای حمایت از بازار سرمایه باشد.

بورس به دوران تصمیمات خلق‌الساعه بازگشته است؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بررسی تصمیمات، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های بورس اوراق بهادار تهران در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد، این شرکت پس از مرداد ماه سال جاری که تصمیمات عجیبی مانند دو تکه کردن بازار سرمایه گرفته بود، دوباره در حال بازگشت به دوران گرفتن تصمیمات خلق الساعه است.

امروز و در اوج بازار که شاخص کل روند 16 هزار واحد کاهش رو طی کرده بود، بورس اعلام کرد بازارگردانان حق فروش سهام ندارند و فقط باید در سمت خرید سفارش گذاری داشته باشند.

اما یک پرسش ساده را باید از شرکت بورس پرسید. این بازارگردانان در صورتی که نتوانند فروشی انجام دهند با کدام منابع می‌توانند، خرید داشته باشند؟

این تصمیم در زمانی اتخاذ و اعلام می شود که حدود یک ساعت از زمان آغاز بازار گذشته، نشان می‌دهد، بورس از افت شاخص به زیر یک میلیون و چهارصد هزار واحد می‌ترسد و در حال جلوگیری از این موضوع است.

شرکت بورس اوراق بهادار تهران در صورتی که قصد حمایت از سهامداران را دارد باید این تصمیم را پیش از آغاز بازار بگیرد تا سهامداران خرد استراتژی معاملاتی خود را تعیین کنند.

تصمیم بورس تهران در این زمینه تضمین کننده روند منفی شاخص طی روزهای آینده خواهد بود. این شرکت های حقوقی که با نام بازارگردان فعالیت می‌نند، در صورتی که امروز تنها به خرید روی بیاورند، باید در روزهای آینده این خریدها را به فروش برسانند که این مساله در صورتی که قیمت نماد رشد داشته باشد، نوسان گیری را از طرف این بازارگردانان قانونی می‌کند. عرضه‌های این بازارگردانان می‌تواند روزهای آینده را با حجم بالای عرضه مواجه کرده و شاخص را باز هم منفی کند.

با اعلام این دستورالعمل روند شاخص کل و شاخص کل هم وزن تا حدودی به سمت رشد حرکت کرد؛ اما خرید توسط حقوقی‌ها در صف‌های فروش و یا قیمت‌های پایین نمی تواند دوام چندانی داشته باشد.

البته باید این مساله را نیز در نظر گرفت که اکثر بازار گردان ها، دارای کدهای حقیقی نیز هستند و سهام زیادی هم در این کد‌های حقیقی موجود می‌باشد و از طریق این کدهای حقیقی نیز می‌توانند بازار را هدایت کنند.  

معاملات شستا، مشت نمونه خروار

نمونه بارز این مساله را می توان در معاملات نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، شستا مشاهده کرد. شستا از صبح امروز تا پایان بازار، چندین مرتبه به صف خرید رفته است و حتی صف 40 میلیونی خرید نیز برای این سهام تشکیل شده است. اما این صف با عرضه بالا از بین رفته و دوباره قیمت آن نوسانی شده است.

با نگاهی به روند خرید و فروش شستا مشخص می شود، شرکت های حقوقی این شرکت تا ساعت 12 امروز حدود 19 میلیون سهم خریده اند و حدود 16 میلیون نیز فروخته اند. اما میزان خرید و فروش کل شستا حدود 226 میلیون سهم بوده است. یعنی درصد خرید و فروش این نماد به ترتیب 8 و7 درصد بوده است.

چگونگی بر هم زدن تعادل یک سهم در بورس توسط بازارگردانان این نماد می‌تواند در کنار کدهای حقیقی این شرکت رخ دهد که شرکت بورس با ممنوع کردن فروش سهام توسط بازارگردان، کدهای حقیقی بازارگردانان را فعال کرده است.

مخاطبان خبرگزاری فارس نیز در سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌ای با عنوان «بورس محل سودجویی سهام‌دار حقوقی و بازارگردان» درخواست رسیدگی به شرایط حقوقی ها وبازارگردانان در بورس را داشته‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول