اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

ارائه خدمات شناسنامه‌ای در شهرقدس درکوتاه‌ترین زمان انجام می‌شود/ لزوم فرهنگ‌سازی در انتخاب نام‌های مذهبی

رئیس اداره ثبت احوال شهرستان قدس با بیان اینکه در کل مجموعه ثبت احوال استان تهران به دلیل حجم بالا و بسیار زیاد برای تعویض شناسنامه با توجه به تعداد بالای دفاتر، با مشکلاتی مواجه است و هر مجموعه مجهز به چاپ شناسنامه نیست، رویکرد ثبت احوال بر انتخاب نام های مذهبی برای فرزندان است، گفت: در سال های اخیر انتخاب نام های مذهبی برای فرزندان کمرنگ شده و لازم است فرهنگ‌سازی بیشتری انجام گیرد.

ارائه خدمات شناسنامه‌ای در شهرقدس درکوتاه‌ترین زمان انجام می‌شود/ لزوم فرهنگ‌سازی در انتخاب نام‌های مذهبی

زهره انتظاری رئیس اداره ثبت احوال شهرستان قدس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرقدس اظهار کرد: خدمات گوناگونی در اداره ثبت احوال انجام می‌شود و با توجه به وضعیت کرونایی و تعطیلی برخی فعالیت‌ها، ثبت وقایع چهارگانه جزء خدمات ضروری بوده که با انجام صدور اسناد فوت و ولادت نوزاد طی این مدت تعطیل نشد. 

وی با اشاره به بخشی از  فعالیت‌ها در اداره ثبت احوال گفت: تنظیم سند ولادت و فوت، صدور شناسنامه تعویضی و المثنی، درخواست تعویض شناسنامه، درخواست المثنی شناسنامه، اصلاح تغییرات سه جلدی، درخواست حل اختلاف، درخواست کارت شناسایی هوشمند ملی، تغییر نام و نام خانوادگی، پرونده‌های قضایی فاقدین ورقه، جواب استعلامات و رونوشت‌های فوت و اعلامیه وقایع ازدواج و طلاق از جمله خدمات این اداره است. 

صدور ۲۷۰ سند ولادت در آذر ۹۹

رئیس اداره ثبت احوال شهرقدس با بیان اینکه اداره ثبت احوال در اعلامیه وقایع ازدواج و طلاق، فقط متولی جمع آوری آمار است و بر نحوه کارکرد در این زمینه نقشی ندارد، در ادامه افزود: با توجه به کمبود نیروی انسانی و عدم جایگزینی نیروی جدید پس از نیروهای بازنشسته این مسئله موجب افزایش فعالیت‌های مختلف توسط یک کارشناس شده است. 

انتظاری در ارتباط با تنظیم اسناد ولادت طی یک ماه گذشته ادامه داد: برای هر نوزادی پس از دریافت گواهی ولادت، سند تنظیم ولادت با رؤیت والدین صادر می‌شود و در آذرماه ۹۹، تعداد ۲۷۰ سند ولادت نوزاد صادر شد و در ۹ آذر تعداد ۱۵ نفر متولد شدند که این آمار نسبت به روزهای قبل و بعد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: بازه قانونی ۱۵روزه از زمان تولد نوزاد تا گرفتن شناسنامه تعریف شده است و در تاریخ ۹۹/۹/۹ آمار متقاضیان برای دریافت شناسنامه حتی برای نوزادان متولد شده در روزهای قبل و بعد، بالا بود اما امکان صدور شناسنامه مقدور نبود چراکه تنظیم سند از روی گواهی ولادت بیمارستان تنظیم می‌شود و خانواده‌ها باید نسبت به این مسائل آگاه باشند و بدانند که اصل تربیت صحیح فرزندان است و تلاش برای تولد در این گونه تاریخ‌های لاکچری ملاکی بر داشتن فرزند سالم نیست و خطرات بسیاری سلامت مادر و نوزاد را تهدید می‌کند که این امر نیاز به فرهنگ سازی دارد. 

رئیس اداره ثبت احوال شهرقدس در ارتباط با تنظیم اسناد فوت با شیوع کرونا یادآور شد: در یک ماه گذشته تعداد ۹۱ مورد سند فوت صادر شده است؛ از زمانی که بیماری کرونا شروع شد، اسناد فوت در این خصوص تعریف و بر حجم کار نیز تأثیرگذار بود.   

ارائه ۲۸۰۰ خدمات شناسنامه‌ای در یک ماه

انتظاری تأکید کرد: در کل مجموعه ثبت احوال استان تهران به دلیل حجم بالا و بسیار زیاد برای تعویض شناسنامه با توجه به تعداد بالای دفاتر، با مشکلاتی مواجه است و هر مجموعه مجهز به چاپ شناسنامه نیست اما در شهرستان قدس دو دفتر پیشخوان امکان انجام مراحل ثبت اطلاعات را داشته و توسط ثبت احوال تبدیل به شناسنامه می‌شود همچنین با برقراری تعامل با دفاتر پیشخوان تعداد ثبت درخواست‌ها در دفاتر افزایش یافته به طوری که در برخی دفاتر بیش از ۸۰ درخواست به ثبت رسیده و در نهایت پس از یک هفته شناسنامه تحویل متقاضی می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه حجم بیشتر کار در ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیر انجام می‌شود، بیان کرد: حجم بالای خدمات در این ماه‌ها به دلیل عکس‌دار کردن شناسنامه‌ها برای ثبت نام در مدارس است و بالاترین آمار درخواست در تیرماه سال جاری بود که بیش از ۲۸۰۰ شناسامه با همکاری تیم قوی تحویل متقاضیان شد. 

رئیس اداره ثبت احوال شهرقدس عنوان کرد: رسیدگی به امور افرادی که فاقد ورقه بوده و به سنی رسیده و شناسنامه‌ای ندارند از تخصصی‌ترین و زمان‌برترین کارهای ثبت احوال است که توسط هیأت حل اختلاف بررسی شده و مغایرت‌ها رسیدگی و در نهایت با اصلاحی‌های مورد نیاز، اقدام به صدور سند می‌شود. 

انتظاری در ارتباط با خدمات کارت هوشمند ملی خاطرنشان کرد: ثبت درخواست کارت ملی با شرایطی مانند عدم مخدوش بودن و سالم بودن شناسنامه، عدم مغایرت با اطلاعات هیأت حل اختلاف، همراه با ثبت عکس آنلاین و ثبت اثر انگشت انجام می‌شود، اما در مواردی مرجوعی‌هایی به دلیل نداشتن و از بین رفتن اثر انگشت به وجود می‌آید که برای این موارد بارکد تعریف می شود؛ اما به دلیل تحریم‌های ایجاد شده امکان صدور فیزیک کارت ملی نبوده و برگه‌های رسیدی که قانونی و دارای اعتبار است در اختیار متقاضیان قرار گرفته و در صورتی که رسید فردی مفقود شود امکان صدور مجدد وجود دارد.

وی در ادامه مطرح کرد: ادارات مختلفی در ارسال کارت هوشمند ملی همکاری و فعالیت دارند و هر اداره مسؤول رسیدگی به اطلاعات خاص از جمله تطبیق عکس، مشخصات و کدرهگیری است.

رئیس اداره ثبت احوال شهرقدس جامعه هدف ثبت احوال را علاوه بر کل مردم داخلی، ایرانیان خارج از کشور که دارای شناسنامه جمهوری اسلامی ایران هستند، معرفی کرد و در ارتباط با تغییر نام و نام خانوادگی تشریح کرد: در این خصوص لیست‌هایی در اختیار ادارات است که طبق آن ضوابط تغییرات انجام می‌شود؛ رویکرد ثبت احوال این است که از نام‌های مذهبی مانند القاب حضرت زهرا(س) برای دخترها و نام های محمد، علی و رضا برای پسرها استفاده شود اما در سال های اخیر انتخاب این گونه نام‌ها کمرنگ شده و آمار کمتری در این خصوص ثبت می‌شود. 

تشکیل پرونده قضایی در جعل اسناد و استفاده از سند غیر 

انتظاری با بیان اینکه انتخاب اسامی خاص باید در شورای عالی نامگذاری مطرح و تأیید شود و بعضی اسامی ویژه مناطق جغرافیایی هستند، گفت: هر کس می‌تواند در طول عمر خود یکبار نام و نام خانوادگی خود را عوض کند و یکبار می‌تواند به نام خانوادگی قبلی خود برگردد همچنین به دلیل تغییر چهره هر ۱۵ سال یکبار هر فردی مجاز به تغییر شناسنامه است و نیز تمامی تغییرات دیگر مانند حذف پسوند و پیشوند نیز در هیأت مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد. 

وی با تأکید بر اینکه جعل اسناد و استفاده از سند غیر مانند شناسنامه دیگران در ثبت احوال مورد پیگیری قرار می‌گیرد، عنوان کرد: برای هر گونه دست بردن از روی ناآگاهی به شناسنامه پرونده قضایی تشکیل می‌شود و افرادی که به عمد دست یه این اقدام بزنند از طریق دادگاه دستور صادر می‌شود. 

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول