اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

کاهش 4516 واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات بورس 19.8 میلیارد تومان شد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز گرچه با کاهش 4516 واحد روبرو شد، اما ارزش معاملات بورس و فرابورس به بیش از 19.8 میلیارد تومان رسید.

کاهش 4516 واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات بورس 19.8 میلیارد تومان شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران امروز ابتدا با کاهش شدید شاخص روبرو شد، به گونه‌ای که تا 15 هزار واحد هم افت کرد ، اما بعد از آن به وسیله نمادهای شاخص ساز مانند شستا و هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین بازار بهتر شد و در نهایت شاخص کل با کاهش 4516 واحد به رقم یک میلیون و 419 هزار و 53 واحد رسید.

همچنین شاخص کل بورس با معیار هموزن با کاهش 1282 واحد به رقم 472 هزار و 141 واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 626 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله گران در بورس تهران بیش از 10.4 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 2.1 میلیون نوبت معامله و به ارزش 12 هزار و 836 میلیارد تومان رسید.

اگر ارزش معاملات فرابورس ایران را هم که امروز به بیش از 7047 میلیارد تومان رسید را درنظر بگیریم، معامله‌گران امروز در بورس و فرابورس ایران بیش از 19 هزار و 800 میلیارد تومان داد و ستد کردند.


نقشه امروز معاملات بورس تهران

امروز شاخص‌های بورس به جز شاخص بازار دوم همگی منفی بودند به گونه‌ای که شاخص کل بورس و نیز شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی هر کدام 32 صدم درصد کاهش یافتند. همچنین شاخص کل بورس با معیار هم‌وزن و شاخص قیمت با معیار هموزن هر کدام 27 صدم درصد کاهش یافتند.

شاخص آزاد شناور 45 صدم درصد افت کرد، شاخص بازار اول بورس 71 صدم درصد کاهش یافت، اما شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی انجام می‌شود، 19 صدم درصد افزایش یافت.


روندیکساله شاخص بورس تهران

امروز نمادهای شاخص ساز شامل شستا و هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین و نیز پتروشیمی نوری بودند و در طرف دیگر نمادهای بانک پارسیان، ایران خودرو، مپنا، پالایش نفت بندرعباس، بیشترین اثر کاهشی بر شاخص بورس را داشتند.

نمادهای پرتراکنش در بورس تهران شامل شستا، دارویی برکت، پالایش نفت اصفهان، ایران خودرو، لیزینگ پارسیان، سایپا و سرمایه‌گذاری سیمان تأمین بودند.

امروز در فرابورس ایران هم شاخص کل 63 واحد کاهش یافته و به رقم 20 هزار و 10 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 365 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در فرابورس ایران بیش از 3.6 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 952 هزار نوبت معامله و به ارزش 7 هزار و 47 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

نمادهای پر تراکنش شامل سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات، برق و انرژی پیوند گستر، چوب خزر کاسپین، بانک دی، دامپروری ملارد شیر، توسعه مسیر برق گیلان و پلیمر آریاساسول بودند.

امروز نمادهای بیمه پاسارگاد، پتروشیمی تندگویان و مدیریت انرژی امید تابان هور بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشته‌اند و نمادهای صنعتی مینو، پتروشیمی زاگرس، بانک دی و ذوب‌آهن بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را داشتند.

به گزارش فارس، نماد پالایشی یکم با توجه به این که به گفته یک مقام آگاه بازارگردان آن منابع بازارگردانی‌اش تمام شده به پایان رسیده، بنابراین این سهم کاهشی شده به گونه‌ای که خریداران واحدهای صندوق‌ پالایش یکم که هر واحد آن را 10 هزار تومان خریدند، امروز مجبورند هر واحد به قیمت 8700 تومان بفروشند. در حالی که دولت قرار بود از نمادهای دارا دوم یا همان پالایش یکم حمایت کند.

همچنین با توجه به این که سهامداران خرد در بازار تعداد زیادی شده‌اند، بنابراین هر گونه رفتار هیجانی سهامداران اثر مهمی بر روی روند بازار می‌گذارد، به گونه‌ای که این روزها به گفته اکثر کارشناسان دلیلی برای ریزش شاخص کل وجود ندارد، اما رفتار هیجانی سهامداران حقیقی باعث کاهش شاخص کل شده است.

البته کارشناسان می‌گویند کسانی که در بازار سرمایه صبر کنند، پاداش صبر خود را با افزایش قیمت و سود سهام در آینده خواهند دید.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول