اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  توپ و تور

هندبال قربانی جنگ سیاست و کرونا/ چالشی به نام انتخابی سرمربی خارجی

پروسه انتخاب سرمربی خارجی برای تیم ملی هندبال کمی طولانی شده و این موضوع اهالی این رشته را نگران کرده است.

هندبال قربانی جنگ سیاست و کرونا/ چالشی به نام انتخابی سرمربی خارجی

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، تیم ملی هندبال آخرین بار در بهمن 98 در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کرد و بعد از آن در هیچ مسابقه رسمی حاضر نشد و اردوهای تیم ملی هم تشکیل نشده است. علیرضا حبیبی آخرین سرمربی تیم ملی بود که اوایل خرداد (30 اردیبهشت) بعد از آسیب‌شناسی نتایج تیم ملی در دو تورنمنت انتخابی المپیک 2020 و قهرمانی آسیا از سمت خود کناره‌گیری کرد.

* حبیبی رفت و کسی نیامد
بعد از کناره‌گیری حبیبی از سمتش، فدراسیون هندبال نیز اعلام کرد که با توجه به اینکه هیچ رویداد آسیایی در رده بزرگسالان در پیش نیست، تنها تیم زیر 25 سال در قالب تیم امید تشکیل و کادر فنی هم معرفی خواهد شد اما در این بین علیرضا پاکدل رئیس فدراسیون رایزنی های خود را برای جذب یک مربی برتر خارجی هم آغاز کرد. نکته ای که اهالی هندبال را نگران کرده، گذشت زمان و عدم انتخاب سرمربی تیم ملی است.

* ویترین مسابقات کنفدراسیون هندبال آسیا در ایران

چندی پیش فدراسیون هندبال با ارسال نامه‌ای به کنفدراسیون آسیا، آمادگی خود برای میزبانی بیستمین دوره مسابقات قهرمانی مردان آسیا را اعلام کرد و با توجه به اهمیت این آن و صعود 4 تیم برتر به جهانی 2023 سوئد و لهستان، مسئولان فدراسیون رایزنی های فشرده خود را جهت اخذ میزبانی مهمترین و معتبرترین مسابقات که ویترین رقابت های کنفدراسیون هم هست، ادامه دادند.

پس از تماس‌ها و پیگیری‌های فدراسیون با مقامات آسیایی، روز سه شنبه 17 فروردین 1400، فدراسیون آسیا با ارسال نامه‌ای به طور رسمی ایران را به عنوان میزبان بیستمین دوره رقابت‌های قهرمانی مردان آسیا و انتخابی جهانی 2023 سوئد- لهستان معرفی کرد. براساس برنامه اعلام شده این رقابت‌ها در ژانویه 2022 (دی ماه 1400) برگزار خواهد شد.

* عجیب، اما واقعی؛ هندبال دغدغه مالی ندارد

ایران برای حضور در این رویداد بسیار مهم نیازمند یک برنامه ریزی قوی است. برنامه ریزی در شرایطی صورت خواهد گرفت که تکلیف سرمربی تیم ملی مشخص شود. هندبال کشور در سال‌های اخیر با مشکلات مدیریتی و مالی زیادی دست و پنجه نرم کرده که چوب این مشکلات را بیشتر از همه تیم ملی، جایگاه ایران در آسیا و بازیکنان این رشته خورده‌اند، اما گویا این بار شرایط فرق می کند و آقای رئیس دغدغه مالی برای انتخاب سرمربی ندارد. 

پاکدل به واسطه ارتباطات خوبی که دارد بارها در صحبت های خود عنوان کرده که برای جذب بهترین مربیان جهان به مسائل مالی فکر نمی کند و حتی سیدرضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک هم چندی پیش با تاکید بر حمایت این نهاد از هندبال و کمک برای جذب مربی تراز اول جهانی اعلام کرده بود که در چند مرحله و در حد توان تخصیص دادیم و قول دیگری دادیم که محقق می‌کنیم. برای سال آینده قول می‌دهیم جهشی مالی خوبی برای هندبال داشته باشیم. حالا که نظر جامعه هندبال مبنی بر لزوم یک مربی خارجی تراز اول است، ما هم از این موضوع حمایت می کنیم و 50 درصد از اعتبار لازم را تامین خواهیم کرد تا بتوانیم یک مربی تراز اول جهانی جذب کنیم.

در شرایطی که صالحی امیری هم برای تامین هزینه های سرمربی خارجی تیم ملی قول های مساعدی داده و پاکدل هم چندان مسائل درگیر مسائل مالی نیست چرا با گذشت چندین ماه هنوز تکلیف سرمربی آینده تیم ملی هندبال مشخص نشده است؟

* «کرونا و عدم واکسیناسیون به موقع» مانع حضور بزرگان هندبال در ایران

رئیس فدراسیون تا کنون با چندین گزینه مطرح و سرشناس وارد مذاکره شده و با برخی از آنها به توافقات نهایی هم رسیده اما گویا مشکلی به نام «کرونا» وجود دارد که مانع حضور مربیان درجه یک دنیا می شود. گفته شده که برخی از این چهره ها به دلیل اینکه ایران در رنکینگ کشورهایی که درحال واکسینه کردن مردم در مقابل ویروس کرونا هستند جایگاه خوبی ندارد، از حضور در کشورمان امتناع می‌کنند. از طرفی به نظر می رسد فدراسیون هم حاضر به همکاری با مربیان پروازی نیست که این موضوع بسیار ارزشمند است. 

* پول هست، اما کرونا و تبلیغات منفی هم هست!

از گوشه و کنار شنیده می شود که فدراسیون مشکلی بابت جذب اسپانسر و پرداخت حتی دو برابر مبالغ عرف را به مربیان درجه یک و سرشناس جهان دارد، اما معضل دیگری که این روزها هندبالی‌ها با آن روبرو شده‌اند تبلیغات منفی در بُعد سیاسی و اجتماعی بر ضد کشورمان است که موجب شده تا خانواده برخی مربیان با حضور آنها مخالفت کنند. گویا در بین گزینه های مدنظر فدراسیون دو مربی به دلیل همین اتفاقات از حضور در کشورمان منصرف شده‌اند.

* احتمال پرپر شدن میزبانی روی دست ایران

از طرف دیگر هندبال ایران میزبان یک رویداد بزرگ در سطح قاره آسیا شده که به گفته بسیار از کارشناسان ویترین مسابقات کنفدراسیون  آسیا به شمار می‌رود. به این ترتیب اگر مشکلاتی که در مراحل واکسیناسیون وجود دارد به زودی رفع نشود، امکان دارد این میزبانی هم گرفته شود. ممکن است بسیاری از کشورها با توجه به شرایط موجود قید سفر به ایران و حضور در مسابقات را بزنند که در این صورت کنفدراسیون مجبور است تصمیمات دیگری بگیرد.

تیم ملی هندبال نیاز به سرمربی خوب خارجی دارد که در مسابقات قهرمانی آسیایی سال 2021 و بازی‌های آسیایی 2022 صاحب مدال شده و جواز حضور در قهرمانی جهان را برای دومین بار کسب کند. قطعاً زمان آن رسیده که هندبال ایران به حضور در المپیک 2024 هم فکر کند. با وجود مهره‌های خوب در هندبال ایران این اهداف مستلزم اردوهای منظم و انتخاب سرمربی درجه یک دارد که همه امیدوارند زودتر محقق شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول