اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

تفکیک و تغییر کاربری اراضی کشاورزی و خرید و فروش آن جرم است

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان‌شرقی، گفت: تغییر کاربری اراضی کشاورزی با به خطر انداختن امنیت غذایی، تامین نیازهای معنوی و استفاده از فضای سبز که همه مردم سهیم هستند را دچار مشکل می‌کند.

تفکیک  و تغییر کاربری اراضی کشاورزی و خرید و فروش آن جرم است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، بابک محبوب علیلو در میزگرد بررسی راه‌های اجرای قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها در استان آذربایجان‌شرقی،  اظهار داشت: کشاورزان و دامداران بخش مهمی از تولید مواد غذایی جامعه را بر عهده دارند و سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های جهادکشاورزی مکمل ایفای این نقش در جامعه است که باید از این قشر بابت زحماتشان قدردانی کرد.

وی به تکالیف بخش‌های مختلف قوای سه‌گانه اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی، تکالیفی برای بخش‌های مختلف در قوای سه‌گانه تعیین کرده است که یکی از این تکالیف بحث کشاورزی و به تبع آن ایجاد امنیت غذایی در جامعه است، چرا که کشاورزی یکی از پایه‌های اساسی در رسیدن به شعار اقتصاد مقاومتی است و باید در حفظ و احیای آن تلاش کرده و اجازه داده نشود، بستر تولید محصولات کشاورزی و دامداری توسط افراد سودجو و فرصت‌طلب مورد تعرض و تجاوز قرار بگیرد.

دادستان عمومی و انقلاب تبریز افزود: بر این اساس قانونگذار در سال 1374 قانونی با عنوان حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی و به دنبال آن آیین‌نامه اجرائی این قانون را تصویب کرده است که در آن روند برخورد با مجرمان این تخلفات، تعیین و تبیین شده است.

محبوب علیلو گفت: براساس ماده سوم این قانون، تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی خارج از محدوده شهری جرم محسوب شده و لازم است، همکاران جهادکشاورزی استان، شهرستان‌ها و بخش‌ها این تخلفات را گزارش کنند که بعد از احراز شرایط با متخلفان برخورد قانونی شود.

وی افزود: سیاست دادستانی بر این است که این تخلفات بدون نوبت و با دقت کامل در اولین فرصت رسیدگی شود و طبق قانون افرادی که بدون مجوز جهادکشاورزی اقدام به تغییر کاربری زمین زراعی و باغی کنند، پس از احراز شرایط هر گونه ساخت و سازی قلع و قمع شده و اراضی مورد نظر با هزینه خود فرد به حالت زراعی و باغی باز گردانده خواهد شد و یک الی سه برابر ارزش زمین مورد سوءاستفاده شده جریمه پرداخت خواهد کرد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گفت: مردم باید توجه داشته باشند که تحت تاثیر برخی منابع و افراد سودجو و فرصت‌طلب قرار نگیرند و با همکاری با دستگاه‌های دولتی و اجرائی کشور در حفظ و نگهداری محیط زیست خود تلاش کنند.

وی افزود: اراضی کشاورزی و محیط زیست علاوه بر تامین امنیت غذایی، محیطی است که انسان با استفاده از فضای سبز و محیط آن نیازهای معنوی خود را تامین می‌کند و همه انسان‌ها در داشتن چنین فضایی سهیم هستند و نباید در اختیار عده‌ای سودجو و فرصت‌طلب قرار بگیرد.

علیلو با تشریح قانون حفظ اراضی زراعی و باغی گفت: قانونگذار در تبصره یک و دو ماده 10 حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی، مأموران جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها و بخش‌ها را موظف کرده تا اراضی که اقدام به تغییر کاربری زراعی و باغی و ساخت و ساز شده‌اند را شناسایی کرده و نسبت به توقف عملیات، راساً بدون نیاز به تشکیل پرونده قضایی و نسبت به قلع و قمع آن با حضور مأمور دادستانی یا دادگاه اقدام کنند.

وی تاکید کرد: در صورتی که افرادی در برابر اقدامات مأموران جهادکشاورزی یا دادستانی با حکم قطعی صادر شده، مقابله فیزیکی و درگیری ایجاد کنند و مانع اجرای قانون شوند، علاوه بر مجازات به خاطر تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی، به عنوان تمرد در برابر مأمورین دولتی حین انجام وظیفه تحت پیگرد قانون قرار خواهند گرفت.

دادستان عمومی‌ و انقلاب مرکز استان آذربایجان‌شرقی با هشدار به بنگاه‌های معاملاتی املاک خاطرنشان کرد: تفکیک غیرمجاز و تغییر کاربری اراضی کشاورزی و خرید و فروش آن جرم محسوب شده و با عاملان این اقدامات به شدت برخورد شده و دفاتر آنها پلمب می‌شود.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول