اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

مطالبات داغ هفته اخیر «فارس من»؛ از درد و رنج بیماران سرطانی تا جنجال درآمدهای میلیاردی شبکه‌های تلویزیونی

این گزارش مروری بر پرامضاترین مطالبات مخاطبان «فارس من» در یک هفته اخیر حول محور چالش‌های فضای مجازی، کمبود داروی بیماران سرطانی و شفاف‌سازی درآمدهای رسانه ملی است.

مطالبات داغ هفته اخیر «فارس من»؛  از درد و رنج بیماران سرطانی تا جنجال درآمدهای میلیاردی شبکه‌های تلویزیونی

به گزارش خبرگزاری فارس؛ رسانه مردمی «فارس من» در تلاش است با حضور در بین مردم و پوشش‌دهی خواسته‌های مخاطبانش مهمترین مطالبات را دسته‌بندی کرده و با یک  ارتباط عمیق و سازنده‌ بین مردم و مسؤولان دغدغه شهروندان را برطرف نماید. از این رو با مرور بر داغ‌ترین سوژه‌های هفته از نگاه مردم در سامانه «فارس من»، بیشترین مطالبات به موضوعات «شفافیت مالی صدا و سیما»، «لایوهای اینستاگرامی»، «کمبود داروهای بیماران سرطانی» و «گران‌فروشی در سایت‌های اینترنتی» اختصاص دارد.

این گزارش مروری بر داغ‌ترین سوژه‌های ثبت شده در «فارس من» است.

 

۱| اینستاگرام پدیده‌ای نوظهور برای جولان بی‌عفتی/ مسؤولین بساط ولنگاری فضای مجازی را برچینند

یکی دیگر از سوژه‌های داغ و پرطرفدار هفته اخیر «فارس من» به لایوهای اینستاگرامی اختصاص دارد. فضای رنگارنگی که عده‌ای به عنوان اینفلوئنسرها الفاظ و حرکات رکیک، تبلیغ همجنس‌گرایی، عادی‌سازی تغییر جنسیت و روابط نامشروع را بدون هیچ ابا و ترسی به کار می‌گیرند.

 

با نگاهی گذرا به مخاطبان این فضا مشخص می‌شود اکثر آنها را نوجوانان تشکیل می‌دهند. متأسفانه اخیراً هم انتشار فیلم گفت‌وگوی یک نوجوان ۱۴ ساله با یک بلاگر خانم اینستاگرامی مثل بمب ساعتی ترکید و بار دیگر ابتذال و عمق فاجعه نوجوانان تسخیر شده در تبلت و گوشی موبایل را در سایه عدم کم‌کاری و بی‌توجهی مسؤولین را گوشزد کرد.

 

حال این سؤال در ذهن‌ها متبادر می‌شود که چرا باید این نوجوان و امثال آن این گونه افکار زشت و سخیف را در ذهنش بپروراند؟ مقصر کیست؟ چرا باید در خلأ حاکمیت سایبری و عدم نظارت بر فضای مجازی شاهد این گونه رفتارهای هنجارشکن باشیم؟ چرا مسؤولین مرتبط با فضای مجازی نسبت به امنیت اخلاقی و روانی جامعه بی‌تفاوت هستند؟ آیا اهمیت بهره‌برداری از فضای مجازی رها شده مهمتر از امنیت اخلاقی است؟

بر همین اساس تعداد زیادی از خانواده‌های دغدغه‌مند در این زمینه، سوژه‌های متعددی را در سامانه «فارس من» ثبت کرده و عنوان می‌کنند: به داد نوجوانان در فضای اینستاگرام برسید، آقایان مسؤول، پدر و مادرها! کسی به فکر نوجوانها است؟! پدر و مادرانی که گمان می‌کنند فرزندانشان ساعت‌ها سر در گوشی و تبلت دارند، مشغول حل تمرین ریاضی یا پاسخ به سؤالات علوم و ... هستند، آیا حواستان به فرزندان خود است.

بنا بر این مطالبه جا دارد مسؤولان فناوری و آموزشی جوانان و نوجوانان این مرز و بوم را از فضای مسموم مجازی که با پرچم‌داری سلبریتی‌های دلباخته به سبک زندگی غربی، مروج و مبلغ فرهنگ بیگانگان هستند با راه‌اندازی اینترنت ملی نجات دهند. از این رو «فارس من» بارها با گردآوری موضوعات مربوط به معضلات فضای مجازی، این مطالبه را در دست بررسی قرار داده و امیدوار است پیگیری‌ها مثمرثمر واقع شود.

 

۲| آیا خروجی رسانه ملی با بودجه همخوانی دارد؟/ درخواست مخاطبان برای شفافیت قراردادها

چند سالی است که شفافیت مالی سازمان صدا و سیما به یک مطالبه مردمی تبدیل شده است، موضوعی که نیاز به نظارت و سازوکار جدی دارد. صدا و سیما به عنوان یک نهاد فرهنگی و هنری به رغم داشتن سهم قابل توجهی در بودجه کشور هر ساله درآمدهایی از محل درج آگهی و تبلیغات کسب می‌کند در حالی که میزان این درآمدها همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

 

با این وجود در میان پرسش‌های متعددی که درباره بودجه صداوسیما وجود دارد پاسخ به یک سؤال حائز اهمیت است و آن اینکه چقدر خروجی شبکه و بودجه رسانه ملی همخوانی دارند. آیا این سازمان به عنوان یک نهاد فرهنگی توانسته در امر فرهنگ‌سازی جامعه مؤثر واقع شود؟ چرا سازمانی با این وسعت در سطح ملی و بین‌المللی آمارهای دخل و خرج نهادها و سازمان‌های زیرمجموعه‌اش را منتشر نمی‌کند.

از این رو مخاطبانی هم در سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌هایی عنوان کرده‌اند: صداوسیما در مسیر تبدیل شدن به رسانه ملی نیاز به ایجاد اعتماد میان خود و مخاطبینش دارد لذا جهت تحقق این امر لازم است در خصوص میزان درآمد بعضی از کارکنان و مجریان، اسپانسرها، قراردادهای تبلیغاتی که منجر به ابهاماتی شده است، شفاف‌سازی کند.

 

بنا بر این، رسانه ملی برای آن که بتواند ابزاری برای بیان مطالبات عمومی از مسئولین باشد، باید انتقادپذیر بوده و صادقانه پذیرای نظرات مخاطبانش باشد و به آنان پاسخ قانع‌کننده‌ای دهد. فارس من هم در این جهت پیگیر مطالبات مخاطبانش است.

 

* درد همراه با رنج تأمین دارو؛ گلایه مردم درباره کمبود داروهای درمان سرطان

دیگر سوژه پرامضاء به بیماران سرطانی اختصاص دارد. در روزهای اخیر عده‌ای با راه‌اندازی کمپین‌هایی درخواستی مبنی بر کمبود داروهای بیماران سرطانی را مطرح کرده‌اند که در آن تعداد زیادی از هموطنان که اکثراً بیماران یا خانواده‌هایشان بودند از مشکلات دارویی و گرانی داروها نوشته‌اند و از مسؤولان تقاضای رسیدگی به این مشکلات را دارند.

 

آنها گفته‌اند: بیش از دو ماه است آمپول بیماران سرطان گوارش که باید هر چند هفته یکبار آن را تزریق کنند، موجود نیست و هیچ داروی جایگزین هم برای آن وجود ندارد. این در حالی است که بسیاری از داروهای بیماران سرطانی در گمرک خاک می‌خورد لذا با توجه به اینکه این داروها یخچالی بوده، مهلت تاریخ مصرف آنها نیز در معرض خطر قرار دارد.

آیا این انصاف است که بیماران علاوه بر رنج بیماری، درد دویدن به دنبال دارو را هم تحمل کنند؟ آیا مسؤولان می‌توانند درد کشیدن عزیزانشان را ببینند؟ خیلی از بیماران به دلیل کمبود دارو، جلسات شیمی درمانی‌شان به تعویق می‌افتد و خانواده‌ها در اوج استرس و اضطراب شاهد زجر کشیدن بیمارشان هستند. بنابراین مشکلات نرسیدن به موقع دارو را باید در مدیریت ناکارآمد مسؤولان دنبال کرد.

 

این بیماران از مشکلات دیگری همچون هزینه‌های کمرشکن و تحقیر در داروخانه‌ها، نبود امکانات و محدودیت درمان در بیمارستان‌ها، نداشتن بیمه خدمات درمانی و ... سخن گفتند و در این کمپین از دولت و مسؤولان ذیربط خواستار رفع کمبودهای دارویی بیماران سرطانی شدند. 

 

لازم به ذکر است؛ این عزیزان می‌توانند مشکلات و اتفاق‌هایی که در حوزه تأمین دارو در شهر و استان‌‌شان رخ می‌دهد را به بخش «فارس من» منعکس کرده و ما هم با قرار دادن فهرستی از این مشکلات در اتاق خبر خبرگزاری فارس، موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

 

۴|داغ‌ترین مطالبه؛ از گرانفروشی تا قاچاق در فروشگاه‌های اینترنتی

قرنطینه خانگی همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا، جلوگیری از ازدحام و شلوغی همچنین صرفه‌جویی در وقت و هزینه بازار فروشگاه‌های آنلاین را نسبت به فروشگاه‌های حضوری داغ کرده است به گونه‌ای که مردم برای تهیه کالا و خدمات مورد نیاز خود به خرید از فروشگاه‌های اینترنتی ترغیب شده‌اند.

 

اما متأسفانه در این مدت این فروشگاه‌ها به تعهدات خود به درستی عمل نکرده و با گران‌فروشی و عرضه کالاهای تقلبی از اعتماد مردم سوءاستفاده کرده‌اند که این منجر به اعتراض مشتریان نسبت  به ارائه خدمات این فروشگاه‌ها شده است.

از این رو سوژه‌های متعددی در این زمینه در سامانه «فارس من» حول محور عدم پشتیبانی سایت‌های اینترنتی از مشتری، عدم تأمین و تحویل به موقع کالا و افزایش قیمت به ثبت رسیده است. مشتریان در این سوژه‌ها گفته‌اند: با توجه به اینکه اکثر مردم در تبلت‌ها سیم کارت نمی‌گذارند، برخی فروشگاه‌های اینترنتی تبلت‌های قاچاق را به مردم می‌فروشند که باید برخورد شود.

 

همچنین مخاطبان از تأخیر در ارسال کالا که یکی از بزرگترین مشکلات کسب و کارهای اینترنتی به شمار می‌رود انتقاد کرده و عنوان می‌کنند: چرا این سایت‌ها پول‌های مردم را می‌گیرند و کالا را تحویل نمی‌دهند؟ همچنین آنها از فروش اقلام غیرمتعارفی که ممنوع است سخن می‌گویند و اینکه این فروشگاه‌ها به جولانگاه قیمت‌گذاری‌ها تبدیل شده است و عملاً نظارتی هم در این موارد صورت نمی‌گیرد و رونق گران‌فروشی در این فروشگاه‌ها همچنان ادامه دارد.

 

گفتنی است؛ پیگیری مطالبات مردم در اولویت کاری ما قرار دارد و خبرنگاران در گروه‌های خبری در حال بررسی مشکلات مردم از سوی مسؤولین هستند. امیدواریم بتوانیم رضایت مخاطبان‌ «فارس من» را جلب کنیم. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول