اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

نیاز دانش آموزان استثنایی استان اصفهان به ۸۰۰ دستگاه تبلت

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان گفت: در مجموع حدود ۸۰۰ دستگاه تبلت دانش‌آموزی دیگر لازم است تا نیاز دانش‌آموزان استثنایی استان را برطرف کنیم.

نیاز دانش آموزان استثنایی استان اصفهان به ۸۰۰ دستگاه تبلت

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، محسن الماسی اظهار داشت: اگرچه با شروع همه گیری کرونا در سال گذشته آمادگی لازم وجود نداشت، اما با آسیب‌شناسی و برنامه‌ریزی دقیقی که انجام شد، امسال مشکل خاصی وجود ندارد و همه دانش آموزان استثنایی در استان از آموزش‌ها استفاده می‌کنند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان با اشاره به اینکه تاکنون ۴ هزار و ۸۳۲ دانش‌آموز استثنایی در مدارس استثنایی استان ثبت‌نام کرده و تعدادی هم منتظر نوبت سنجش تخصصی و تایید نهایی هستند، گفت: این دانش‌آموزان در گروه های مختلف کم‌توان ذهنی و اوتیسم، معلولان جسمی حرکتی، ناشنوا و کم‌شنوا و نابینا و کم‌بینا طیف‌بندی می‌شوند.

طراحی اطلس یادگیری برای دانش‌آموزان استثنایی

وی  با بیان اینکه در ابتدای سال تحصیلی برای مدارس استثنایی استان، اطلس یادگیری طراحی کردیم، تصریح کرد: در ابتدای سال تحصیلی مدیران مدارس با هماهنگی و نظر والدین بررسی کردند که آیا دانش‌آموز تمایل به حضور در مدرسه دارد یا آموزش غیرحضوری و یا تمایل به آموزش ترکیبی حضوری و غیرحضوری دارد.

الماسی افزود: حدود ۶۰ درصد دانش‌آموزان روش ترکیبی حضوری و غیرحضوری را انتخاب کردند و با هماهنگی مدیران، در ساعتی به مدارس می‌رفتند و از آموزش‌ها استفاده می‌کردند تا اینکه با تصمیم ستاد مقابله با کرونا آموزش حضوری مدارس تعطیل شد.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان با بیان اینکه پس از تصمیم‌گیری ستاد مقابله با کرونا و تعطیلی آموزش حضوری در مدارس، درسنامه‌های مکتوب آماده و تحویل والدین شد تا دانش‌آموزان بتوانند در منازل خود از آموزش‌ها استفاده کنند و اخلالی در آموزش آن‌ها اتفاق نیفتد، افزود: با این وجود آسیبهایی در حوزه آموزش دانش‌آموزان استثنایی به ویژه در آموزش مجازی وجود دارد.

آسیب‌های آموزش مجازی برای دانش‌آموزان استثنایی

وی نبود زیرساخت‌های لازم و پراکندگی زیاد دانش‌آموزان در انواع معلولیت‌ها را از جمله مشکلات آموزش دانش‌آموزان استثنایی برشمرد و افزود: تلاش اداره آموزش و پرورش استثنایی و همکاران ما در مدارس این بوده که تا جایی که امکان دارد از بستر مجازی و کانال‌های مختلف به خصوص شبکه شاد استفاده شود باوجود همه مشکلات و ضعف‌هایی که در حوزه آموزش استثنایی دارد تا دانش‌آموزان از آموزش عقب نمانند.

الماسی به تهیه و تدوین محتواهای آموزشی ویژه دانش آموزان استثنایی اشاره و خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده دانش‌آموزان در زمان مشخص در کلاس‌های آنلاین حضور پیدا کرده، تکالیف خود را انجام می‌دهند و بازخورد آموزش‌ها از اولیا گرفته می‌شود، بنابراین چرخه آموزش در جریان است و امیدواریم در ادامه مشکلی به وجود نیاید.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان با این وجود تاکید کرد که آموزش مجازی جای آموزش حضوری به ویژه برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را نمی‌گیرد و گفت: وقتی دانش‌آموز در کلاس درس حضور پیدا می‌کند می‌توان متناسب با شرایط و نیاز او محتوای درسی را ارائه کرد، ولی در فضای مجازی باید محتوای عمومی برای همه دانش‌آموزان ارائه کرد که مغایر با تفاوت‌های دانش‌آموزان و نیازهای آنها است، با این وجود تلاش می‌کنیم اجازه ندهیم خللی در روند آموزش دانش آموزان استثنایی ایجاد شود.

اولویت اول سلامت دانش‌آموزان استثنایی است

وی آموزش حضوری دانش‌آموزان استثنایی را نیازمند رفت و آمد به مدرسه و از بین رفتن فاصله اجتماعی دانست و گفت: در ابتدای سال تحصیلی به مدیران مدارس استثنایی اعلام کردیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و برنامه زمان‌بندی، آموزش حضوری دانش‌آموزان را نیز در دستور کار قرار دهند، به ویژه در مناطق روستایی که پوشش اینترنت و سخت افزار لازم در اختیار نبود، ولی در مجموع تابع ستاد ملی کرونا هستیم و اولویت اول سلامت دانش‌آموزان است.

الماسی با اشاره به درخواست استفاده از بستر رادیو و تلویزیون برای آموزش دانش‌آموزان استثنایی باتوجه به پوشش بالای ۹۰ درصدی، گفت: متاسفانه همکاری لازم انجام نشد، فقط با پیگیری‌های مکرری که انجام شد مدرسه ایران در شبکه آموزش یک مترجم برای آموزش برخی دروس با زبان اشاره برای دانش‌آموزان ناشنوا گذاشته‌اند ولی برای دانش‌آموزان نابینا و کم‌توان ذهنی و اوتیسم محتوای خاصی طراحی نشده است.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان در خصوص دسترسی دانش‌آموزان استثنایی به گوشی هوشمند و تبلت نیز گفت: تلاش مدیران اولویت‌بندی دانش آموزان بوده تا براساس اولویت، نیازسنجی کرده و با کمک خیران سخت افزارهای مورد نیاز دانش‌آموزان استثنایی را تامین کنیم.

وی به نیازسنجی حدود ۱۲۰۰ دستگاه تبلت در استان برای دانش‌آموزان استثنایی اشاره و تصریح کرد: دانش‌آموزان در ۳ اولویت دسته بندی شدند؛ اولویت اول دانش‌آموزانی هستند که به هیچ‌گونه وسیله ارتباطی دسترسی ندارند، اولویت دوم دانش‌آموزانی که از تلفن همراه بقیه اعضای خانواده یا اقوام استفاده می‌کنند و اولویت سوم دانش‌آموزانی هستند که از تلفن همراه پدر و مادر استفاده می‌کنند.

الماسی با اعلام اینکه تقریبا ۷۰ درصد دانش‌آموزان استثنایی در اولویت اول پوشش داده شدند، گفت: به دنبال تکمیل اولویت اول و پوشش اولویت دو هستیم و قدم بعدی برای اولویت سوم است. در مجموع حدود ۸۰۰ دستگاه تبلت دانش‌آموزی دیگر لازم است تا نیاز دانش‌آموزان استثنایی استان را برطرف کنیم.

کمبود نیروی انسانی در حوزه آموزش استثنایی

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان همچنین در خصوص نیروی انسانی مورد نیاز برای آموزش استثنایی در استان، اظهار کرد: کمبود نیروی انسانی داریم، اما با به کارگیری همکاران بازنشسته، حق التدریس و خرید خدمات آموزشی خوشبختانه در حال حاضر به لحاظ نیروی انسانی مشکل خاصی در استان نداریم و با برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی و ظرفیت علمی بالا و انگیزه درونی که در همکاران بوده با عشق به دانش‌آموزان استثنایی آموزش می دهند.

وی از توانبخشی به عنوان مشکل اصلی دانش‌آموزان استثنایی یاد کرد و گفت: اداره آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر آموزش و پرورش دانش آموزان، در زمینه توانبخشی دانش آموزان نیز فعالیت می کند، این در حالی است که توانبخشی مستلزم آموزش حضوری است.

الماسی توضیح داد: توانبخشی یک برنامه چندین جلسه‌ای است که حداقل ۱۰ جلسه گفتاردرمانی یا کاردرمانی نیاز دارد، اما با توجه به محدودیت‌هایی کرونایی امکان ارائه این خدمات در مدارس وجود ندارد و استفاده از خدمات توانبخشی در خارج از مدارس نیز مستلزم پرداخت هزینه از سوی خانواده‌ها است که معمولا رغبتی برای این فرایند انجام ندارند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان بهبود مشکلات آموزشی، پرورشی و توانبخشی دانش‌آموزان استثنایی را نیازمند زمان و برنامه مستمر دانست و گفت: نمی‌توان انتظار داشت مشکلات دانش آموزان به سرعت برطرف شده و شکاف آموزشی پر شود.

توجه خانواده‌ها به سن طلایی در آموزش کودکان با نیازهای خاص

وی خواستار توجه خانواده‌ها به سن طلایی در آموزش کودکان با نیازهای خاص شد و گفت: اگر خانواده‌ها کودک معلولی دارند باید قبل از سن مدرسه به اداره آموزش استثنایی مراجعه کرده و پیش ثبت‌نام انجام دهند، حتی از سن دو سالگی ثبت نام این کودکان را انجام می‌دهیم چون هدف مداخلات به هنگام برای توانمندسازی است تا زمانی که کودک به سن مدرسه می‌رسد بتوانیم خدمات آموزشی ارائه کنیم.

الماسی تاکید بر مداخلات قبل از مدرسه برای کودکان با نیازهای خاص را با هدف اطلاع خانواده‌ها از مشکلات فرزندان و گرفتن خدمات کمک آموزشی و ارتقا علمی مادر و فرزند دانست تا زمانی که کودک وارد مدرسه می‌شوند مشکلات کمتر و آمادگی بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول