اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

کرملین: پوتین در جلوگیری از کشتار گسترده در قره‌باغ نقش کلیدی داشت

سخنگوی دولت روسیه گفت، رئیس جمهور این کشور حین درگیری‌های قره باغ روزها و روزها تلفن در دست داشت و با رهبران باکو و ایروان صحبت می‌کرد تا از وقوع کشتار گسترده جلوگیری شود.

کرملین: پوتین در جلوگیری از کشتار گسترده در قره‌باغ نقش کلیدی داشت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین روز یکشنبه گفت، تلاش بی وقفه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه از عوامل کلیدی جلوگیری از کشتار گسترده در قره‌باغ بود.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، پسکوف به این سوال که پوتین چطور باکو و ایروان را به ترک درگیری متقاعد کرد، پاسخ داد: «نمی‌دانم [پوتین به ایروان و باکو چه گفت] زیرا رئیس جمهور شخصاً درگیر این قضیه بود و روزهای بسیار بسیار زیادی را تلفن به دست بود».

سخنگوی کرملین افزود: «روسیه نقشی کلیدی در جلوگیری از به راه افتادن حمام خون داشت. برآورد میزان این نقش بسیار دشوار است».

پسکوف در ادامه گفت، پوتین علاوه بر روسای جمهور ارمنستان و جمهوری آذربایجان، با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز در تماس بود. روسیه توانست از طریق روابط خوب، سازنده و بر پایه احترام متقابل با ایروان و باکو، به اختلافات خاتمه دهد.

دور جدیدی از تنش‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در تاریخ ۲۷ سپتامبر (۶ مهرماه) در باره منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی آغاز شد و دو طرف یکدیگر را به حمله به قلمروهایشان متهم کردند.

جمهوری آذر‌بایجان و ارمنستان سه بار توافق آتش بس امضا کردند اما هر دفعه این توافق‌ها نقض شد و دو طرف یکدیگر را به نقض آنها متهم کردند. با این وجود توافق آتش بس چهارم با میانجیگری رسمی روسیه به امضا رسید.

به دنبال توافق سه‌جانبه روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر آتش‌بس، نظامیان روس به منظور نظارت بر این آتش‌بس و ایجاد منطقه حائل بین نیروهای درگیر در منطقه قره باغ کوهستانی مستقر شدند. تاکنون وضعت صلح در این منطقه پابرجا بوده است.

انتهای پیام/.

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول