اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

ناصر کنعانی: نظام صهیونیستی هیچگاه دوست جهان عرب نبوده و نخواهد بود

رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره با بیان اینکه نظام صهیونیستی هیچگاه دوست جهان عرب نبوده و نخواهد بود، ایجاد شکاف و دشمنی بین ایران و جهان عرب را سیاستی صهیونیستی و آمریکایی برشمرد.

ناصر کنعانی: نظام صهیونیستی هیچگاه دوست جهان عرب نبوده و نخواهد بود

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «ناصر کنعانی» رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره امروز (یکشنبه) هفتم دی ماه در مطلبی در واکنش به اظهارات «مصطفی الفقی» سفیر سابق و رئیس کتابخانه اسکندریه در مورد جمهوری اسلامی ایران نوشت: مصطفی الفقی سفیر سابق و رئیس کتابخانه اسکندریه مصر در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ام.بی.سی مصر، ایران را در کنار رژیم صهیونیستی، دشمن کشورهای عربی برشمرد. وی همچنین جمله‌ای را به امام خمینی رحمه الله علیه منتسب کرد که پایه و اساسی ندارد. الفقی همچنین در مقاله اخیر منتشره خود در پایگاه خبری ایندیپندنت عربی که در روزنامه الشروق مصر نیز بازنشر شد، با شخم زدن مسائل تاریخی و طرح برخی مسائل مرتبط با روابط فارس و عرب، مفاهیم ناقصی را در خصوص هویت قومی ایرانیان مطرح کرد. مضافا آنکه اتهاماتی را به ایران در خصوص مداخله در کشورهای عربی وارد کرد.

* نظام صهیونیستی هیچگاه دوست جهان عرب نبوده و نخواهد بود
وی می‌افزاید: لازم می‌دانم برخی نکات و ملاحظات را در خصوص اظهارات و اتهامات نادرست ایشان مطرح کنم: اولا؛ از خطرهای بزرگ و بسیار مهمی‌ که جهان عرب با آن مواجه است، این است که برخی طرف‌ها بین دشمنی بنیادین و وجودی رژیم صهیونیستی با جهان اسلام و عرب با برخی اختلافات سیاسی بین کشورهای منطقه با یکدیگر از جمله ایران تفاوت قائل نمی‌شوند. هیچ تشابهی بین روابط ایرانی - عربی با روابط عربی - اسرائیلی وجود ندارد.

کنعانی تصریح می‌کند: نظام صهیونیستی که ماهیت تکوین آن براساس دشمنی با جهان اسلام و عرب است، هیچگاه دوست جهان عرب نبوده و نخواهد بود.

*ایران هرگز تعارض و تقابل ذاتی با جهان عرب نداشته 
رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در مصر خاطرنشان کرده است: ثانیا؛ دکتر الفقی در بخشی از مقاله منتشر شده خود در ایندیپندنت، تلاش کرد تا با طرح برخی مسائل تاریخی از روابط تاریخی فارس و عرب، نوعی از رویارویی تاریخی را بین این دو قومیت برجسته کند. این در حالی است که ایرانیان و اعراب، تاریخی طولانی از تعاملات و تبادلات تمدنی، فرهنگی و حتی زبانی با یکدیگر داشته و ایران هرگز تعارض و تقابل ذاتی با جهان عرب نداشته است، کما اینکه دین اسلام عامل بزرگی در تحکیم پیوند قومی ایرانیان و اعراب بوده و این پیوند در طول قرون متمادی عاملی برجسته در شکوفایی و گسترش تمدن اسلامی در مقابل تمدن غربی بوده است.
کنعانی اضافه کرده است: ثالثا؛ دکتر مصطفی الفقی در مقاله خود در ایندیپندنت، در بخشی از تفسیر قومی و نژادی خود از تحولات منطقه، اظهاراتی را به امام خمینی رحمه الله علیه (در خصوص نگاه انقلاب اسلامی‌به جهان عرب) منتسب کرده که کاملا بی اساس و غیرمستند است. رابعا؛ ایشان در گفت‌وگو با شبکه ام.بی.سی اشاره مضحکی در خصوص روابط پنهان بین جمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی دارد، که فاقد اعتبار بوده و حتی ارزش پاسخگویی ندارد.

* ایجاد شکاف و دشمنی بین ایران و جهان عرب، سیاستی صهیونیستی و آمریکایی است
وی می‌افزاید: و در نهایت ایشان اتهاماتی را در خصوص مداخله ایران در بعضی کشورهای عربی همجوار و منطقه ای مطرح کرده است. طبیعی است که ایران به عنوان یک عضو برجسته منطقه نمی‌تواند نسبت به آنچه که در منطقه خاصه در سایه سیاست‌های سلطه طلبانه آمریکا و توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی و تهدید امنیت ملی ایران می‌گذرد، بی تفاوت و دست بسته باشد. ایران در طول چهار دهه گذشته ثابت کرد که همواره در تلاش برای شراکت و همکاری منطقه‌ای با همسایگان است و امنیت همسایگان مرزی و منطقه‌ای را امنیت خود تلقی می‌کند، کما اینکه قوی‌ترین نقش را در سالیان اخیر در مقابله با تروریسم سیاه داعشی و تکفیری - که می‌توانست تهدیدی ویرانگر برای تمام کشورهای منطقه باشد - ایفا کرده است.

رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره در پایان تصریح کرده است: ایجاد شکاف و دشمنی بین ایران و جهان عرب، سیاستی صهیونیستی و آمریکایی است و منافع ایران و جهان عرب در بستر چنین تقابلی تأمین نخواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول