اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

ماجرای نماهنگ «مرد نبرد»/ سرودی که «حاج‌قاسم» پسندید+فیلم

«مرد نبرد» سال ۹۶ به سفارش مرکز موسیقی «مأوا» تولید شد و درباره شهید «عماد مغنیه» بود. در آیین رونمایی این قطعه، حاج‌قاسم سلیمانی حضور داشت و این کار مورد استقبال و علاقه‌اش قرار گرفت.

 

خبرگزاری فارس ـ گروه موسیقی ـ علیرضا سپهوند: «امروز به سرود نیاز داریم، اگر سرود مناسبی متناسب وضع زمانه داشته باشیم که جوان ها در جاهای مختلف بخوانند، تکرار اینها گسترش معارفی است که به آنها نیاز داریم». این سخنان رهبر عظیم‌الشأن انقلاب در بحث لزوم پرداختن به سرود در این مقطع زمانی است. پس از این سخنان رهبر انقلاب به این مساله فکر کردم که آیا در این سیاه‌بازار سنگینِ موسیقی های پاپ با ظاهری فریبنده که سخت جوانان را به خود مشغول داشته، آیا می توان امیدی به ترویج سرود داشت. آیا می توان آثاری خلق کرد که دارای عناصری باشد که جوانان را ترغیب به شنیدن کند؟

شاید باورش برای خودم هم سخت بود که به فاصله اندکی از بیانات رهبر انقلاب، عدد قابل توجهی از آثار شنیدنی در حوزه سرود خلق شد. آفرینش در این حوزه به معنای واقعی هنر است چراکه باید ضمن رعایت اصول جمع خوانی یا کورال سرود، به غایت به مساله زیبایی شناختی و جذابیت احساسی این مقوله پرداخته شود و جمع این دو واقعا سخت است و هر کاری را قابل شنیدن نمی کند. بخصوص در دنیایی که موسیقی به غایت پیشرفته کلاسیک غرب زیر سایه سنگین موسیقی پاپ و رپ و راک و ترنس و هاوس رفته، خلق اثری در قالب و چارچوب مینیمالیستی سرود که شنونده عام و خاص را درگیر کند، کاری بس دشوار و ستودنی است.

سرود «مرد نبرد» یکی از این آثار است که به حق شایسته شنیدن و تقدیر است و ناظر بر این مدعا. اثری که ضمن حفظ عناصر و ارکان سرودی و لحاظ کردن مسائل اعتقادی و حماسی، از جذابیت شنیداری و هیجانی بالایی برخوردار است و شمه ای از آرتیکولاسیون و جمله بندی متنوع را در درون خود داراست.

از همه اینها مهم تر داستان خلق این اثر و مهم تر و مهم تر اینکه شهید حاج قاسم، سردار قهرمان وطن در زمان حیات مبارک و پر افتخار خود، این سرود را دوست داشتند. ازین رو داستان سرود «مرد نبرد» به روایت دو هنرمند دخیل در خلق این اثر، شنیدنی و خواندنیست:

 

 

 

با «احسان جوادی» آهنگساز و تنظیم کننده «مرد نبرد» در مورد چگونگی خلق این اثر و اتفاقی خوشایند که منجر به شنیده شدن آن توسط سردار سلیمانی و ابراز علاقه به این سرود شد، گفتگو کردیم.

 

 

انگیزه شما از ساخت این اثر چه بود؟ آیا خود تحت تاثیر شهادت سردار سلیمانی برای خلق این اثر پیش قدم شدید یا اینکه سفارش کار به شما داده شد؟

«مرد نبرد» در سال ۹۶ به سفارش مرکز «ماوا» زیر نظر سازمان «اوج» تولید شد. که موضوعیت این کار در مورد شهید «عماد مغنیه» بود که در مراسمی که به همین منظور در تالار وزارت کشور این اثر رونمایی شد، خود سردار شهید حاج قاسم حضور داشتند و این کار خیلی مورد استقبال و علاقه ایشان قرار گرفت. من بعد از این قضیه خبردار شدم که با سازمان اوج و مجموعه ماوا تماس گرفته بودند و خیلی از این کار تعریف و ابراز رضایت کرده بودند.

این قضیه و مرحمت این شهید در ذهن ما مانده بود با توجه به تعریفی که سردار از این اثر کرده بودند و از آن استقبال کرده بودند، تصمیم بر این شد تا در فرصت مناسب، این اثر به صورت ویدیو کلیپ منتشر شود که متاسفانه مصادف شد با بحبوحه شهادت خود سردار سلیمانی و ما هم به این نتیجه رسیدیم که با توجه به اینکه ایشان خودشان از این کار رضایت داشتند و خوششان می آمد، ما هم تصمیم گرفتیم این کار را به روح بلند ایشان تقدیم کنیم. 

از این رو ما این اثر را با موضوعیت شهادت سردار سلیمانی بازنشر کردیم. و با توجه به زمان اندکی که برای آماده سازی این کار وجود داشت و شهادت دور از انتظار شهید حاج قاسم، ویدیو کلیپ این اثر نیز آماده شد و به صورت نماهنگ پخش شد و با استقبال وافری مواجه شد.

 

* در مورد فرآیند انتخاب شعر و ساخت ملودی کلام این اثر توضیح بفرمایید.

این اثر را من اول ملودی اش را ساختم. من ذهنیتی داشتم که اثری تولید کنم که هم حس و نمود حماسی در آن بارز باشد و هم دارای درونمایه ای از حزن و اندوه باشد و احساس برانگیز باشد. 

اگر توجه کنید  قسمتی از ملودی این اثر به گونه ای کاملا حماسی خلق شده و کوبنده و هیجانی هست و در بخشی از این اثر به سمت موتیف‌های آرام‌تر و محزون‌تر می‌رویم و سعی کردیم این احساس توامان حماسه در عین اندوه را به مخاطب منتقل کنیم.

 

پس از ساخت ملودی، با آقای قاسم صرافان، شاعر و ترانه‌سرا تماس گرفتم. ملودی را برای این همکار ارجمندم فرستادم. بعد یک جلسه حضوری هم با ایشان داشتم و در مورد نوع شعر و کلام صحبت کردیم و نوع واژگانی که قرار بود در این کار استفاده شود.

نهایت سعی ما بر این بود تا تلفیق درست شعر و موسیقی حفظ شود. یعنی جاهایی که ملودی کاملا حماسی می شود، جنس ترانه و کلام هم به مثابه آن، حماسی باشد به گونه ای با هم مطابقت داشته باشد تا وقتی مخاطب آن ریتم و موسیقی حماسی اثر را گوش می کند، حس و پیام کلام را هم در این فضای حماسی درک کرده و بپذیرد. 

 

 

* در بخش تنظیم از چه سازبندی استفاده کردید و آیا زهی را به صورت آکوستیک گرفتید؟ در مورد سازهای بادی چطور؟

ما در این اثر از ارکستر سازهای زهی و ارکستر سازهای بادی استفاده کرده ایم. تمام این دو بخش در ارکستراسیون به صورت آکوستیک یا همان ساز زنده و واقعی استفاده و ضبط شده است.

 

* بجز این اثر آیا کار دیگری برای شهادت سردار سلیمانی ساخته‌اید؟

بله. من کارهای متعددی به مناسبت شهادت سردار عزیزمان ساخته ام. هم پارسال کار ساخته ام یعنی زمانیکه حاج قاسم تازه به شهادت رسیده بود. دقیقا روزی که حاج قاسم به شهادت رسید همان روز من شروع به نوشتن چندین اثر برای این شهید قهرمان میهن کردم. دقیقا از روز شهادت ایشان تا دو ماه بعد من بدون وقفه روی خلق چندین اثر مختص شهید حاج قاسم سلیمانی کار کردم.

الان هم که در شرف سالگرد این شهید والامقام هستیم باز هم من در حال ساخت چندین اثر هستم و واقعا تولیدات زیادی در این خصوص داشته و داریم. وآنقدر ماشاءالله تعداد کارها زیاد هست که من آمارش از دستم درآمده است.

 

 

«طاها چوگان باز» از دیگر افرادی است که در فرآیند تولید این اثر و آثار متعددی از این دست حضور داشته است. در این خصوص خواستیم چگونگی خلق این اثر به روایت او را هم بشنویم.

* لطفا در مورد چگونگی ایده تا تولید اثر «مرد نبرد» صحبت بفرمایید که چطور شد برای گروه سنی نوجوان این اثر را خلق کردید.در مورد پروسه انتخاب شعر، ملودی، آهنگسازی و تنظیم تا ساخت ویدیوکلیپ توضیح بفرمایید.

قطعه «مرد نبرد» سال ۹۶ با آهنگسازی و تنظیم» آقای «احسان جوادی» با اجرای گروه سرود «ندای ثامن» بر روی شعری از «قاسم صرافان» ساخته شد. فلسفه ساخت این اثر همانطور که آقای جوادی هم اشاره کردند برای سالگرد شهادت «عماد مغنیه» بود. این قطعه، سال ۹۶ در مراسم این شهید و در محضر حاج قاسم اجرا شد و  این شهید بزرگوار، بچه‌های گروه را خیلی مورد لطف و محبت خود قرار دادند.

 

به همین دلیل، این اثر یک سرود دوست داشتنی خاص برای بچه های این گروه و مجموعه مأوا شد؛ اینچنین بود که به فکر ساخت موزیک ویدیو برای این قطعه افتادیم.

با شهادت حاج قاسم و به خاطر عام بودن مضامین وواژگانی که در شعر استفاده شده و ریتم و تم ملودی و موسیقی، تصمیم بر این شد تا این کار را اختصاص بدهیم به شهید حاج قاسم سلیمانی و سر بزنگاه بعد از شهادت حاج قاسم بلافاصله این سرود که خود حاج قاسم هم بسیار بسیار دوست داشتند، در ارتباط با این شهید والا مقام استفاده شد.

 

نمی‌دانم به آن قانون جذب میگویند یا هرچیز دیگر، حس من این است که بعد از اینکه این اتفاق افتاد و این کار تازه بعد از شهادت حاج قاسم پخش شد و آنقدر زیبا و دقیق نشست روی تصاویر حاج قاسم و آنقدر دست به دست و همه‌گیر شد، من حسم این است که این کار اصلا تقدیرش این بود که برای حاج قاسم باشد، یعنی این کار یک پازلی را  تکمیل کرد که از همان روز اول اجرا تا لطف حاج قاسم تا اینکه این کار برای شهادتتش تصمیم به پخش گرفته شد،  من حسم این است که تقدیری برای این قطعه نوشته شده بود که برای شهید حاج قاسم باشد و الحمدلله از زمان شهادت حاج قاسم تا الان، من خودم به عنوان کسی که در این حوزه موسیقی و سرود فعال هستم،  قطعه ای به درجه فخر این کار ندیده ام و واقعا فکر می کنم این اتفاق، اتفاق ویژه ای برای «مرد نبرد» بود.


انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول