اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

گفت و گو با «غلامرضا صنعتگر| «قاسم هنوز زنده است» چگونه ساخته شد؟+آهنگ

غلامرضا صنعتگر گفت: اگر سعی کنیم فقط کمی شبیه به شهید حاج قاسم باشیم و به خاطر خدا کار کنیم، قطعا مشکلات کشورمان حل میشود. ارادت خودمان به سردار رشیدمان را با عمل نشان دهیم.

گفت و گو با «غلامرضا صنعتگر| «قاسم هنوز زنده است» چگونه ساخته شد؟+آهنگ

خبرگزاری فارس ـ گروه موسیقی ـ علیرضا سپهوند: «قاسم هنوز زنده است، قاسم هنوز زنده است»...

به جرات می توان گفت، این، مصراع معروف معروف ترین آهنگی است که برای سردار رشید وطن، شهید «حاج قاسم سلیمانی» ساخته شده است. به گمان، کمتر کسی این آهنگ را که ترکیبی از غم، حماسه، دلیری، هیجان و امیدواری است، نشنیده باشد. آهنگی که با شنیدنش غمی توام با سربلندی احساس می شود که به درستی توانسته در مثلث آهنگسازی حمیدرضا غلامعلی، شعر میلاد عرفان پور و خوانندگی غلامرضا صنعتگر مخاطب را درگیر کند.

ترکیب درست، منطقی و زیبای سازهای زهی با سازهای بادی برنجی و بهره از تکنیک هایی چون استکاتو و لگاتو، سنکپ و ضدضرب های قوی و جملات ژوست و فنی ویلن های استرینگ و اورتورهای گیرا و حماسی که در برخی میزان ها از برجستگی درامز کاسته و بر غم میزان ها افزوده می شود و شعر گیرایی که با بهره از زبانی ساده و بی تکلف و واژه هایی کلیدی، به خروجی این اثر منتهی شده که می توان در آن به طور همزمان غم، حماسه، هیجان، امید و سربلندی را احساس کرد.

 

محمدرضا چراغعلی آهنگساز، میلاد عرفان پور شاعر و غلامرضا صنعتگر خواننده، عوامل اصلی اثر «قاسم هنوز زنده است» را تشکیل می دهند.

 

در همین خصوص با غلامرضا صنعتگر خواننده نام آشنای موسیقی گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید:

 

**اولین لحظه و اولین چیزی که برای خلق این اثر برای شهید سلیمانی به ذهنتان رسید چه بود؟

-اولین چیزی که به ذهنم رسید این بود که کاری تولید کنیم که درشان شهید بزرگوار باشد. و با تمام ارادت قلبی ام خواندم تا بجان مخاطبان بنشیند.

 

**آیا این کار از قبل به شما پیشنهاد شد یا خودتان برای خواندن اثری برای این شهید والا مقام پیش قدم شدید؟

-من به شخصه خیلی دوست داشتم در زمان حیات ایشان موسیقی ارزشمند و فراخور شخصیت ایشان بسازم که توفیق حاصل نشد. 

شهادت ایشان ناگهانی بود و پیشنهادش هم قطعا وجود نداشته ، صبح روز شهادت ایشان از طرف حوزه هنری، آقای عرفان پور شعری در اختیارم قرار دادند که خودشان در فاصله خیلی کوتاه سرودند و بنده هم افتخار خواندنش را داشتم. موسیقی این اثر کار دکتر محمدرضا چراغعلی است و این کار چندساعته تولید شده است.

**پروسه خلق این اثر چگونه بود؟ در این خصوص توضیح مشروح بفرمایید.

-همان طور که گفتم صبح روز شهادت ایشان از طرف حوزه هنری، آقای عرفان پور شعری در اختیارم قرار دادند که خودشان در فاصله خیلی کوتاه سرودند و بنده هم افتخار خواندنش را داشتم. موسیقی این اثر کار دکتر محمدرضا چراغعلی است و این کار چندساعته تولید شده است.


**در مورد روند انتخاب شعر و ملودی توضیح بفرمایید.

- شعر از آقای میلاد عرفانپور است و بنده با دکتر چراغعلی همزمان شروع به کار کردیم و ضمن تعامل در مورد آهنگ ، ایشان با تبحر و سرعت عمل بالا توانستند موسیقی فاخری خلق کنند و من هم خواندم.

**همانطور که مستحضر هستید، این اثر که شما خوانده اید یک از مشهورترین و محبوب ترین قطعه ها برای شهید سلیمانی شد. شما دلیل این موفقیت را چه می دانید؟

-سخن کز دل برآید لاجرم بردل نشیند. بنظرم هر اثر هنری اگر با عشق و اخلاص ساخته شود در هر زمینه ای ( نقاشی، تئاتر، عکاسی، سینما ، هنرهای تجسمی و ... ) در قلبها نفوذ میکند. 
از ترانه شایسته ای که سروده شد تا انتهای کار که به میکس و مسترینگ ختم شد همه با عشق و ارادت قلبی که به سردار داشتند، کار کردند. با افتخار اعلام میکنم بنده هم از عمق وجود خواندم. قطعا ورودی های ناب، خروجی های پاک خلق میکنند.

در یک برنامه ای که دخترخانم های شهید سلیمانی حضور داشتند از بنده تشکر کردند. امیدوارم آنها نیز با شنیدن این موسیقی احساس خوبی پیدا کرده باشند

 

**چه شرایطی باید فراهم شود که شما اینچنین اثری احساس برانگیز بخوانید؟

-کلا من برای احساساتم میخوانم ، هیچوقت به بازار و مارکت فکر نکردم. هنرمند اگر در خدمت پول قرار بگیرد هرگز اثرش مانا و شورانگیز نخواهد شد.

 

 


**بازخورد مردم از زاویه دید شما چطور بوده؟ آیا مستقیما بوده اند کسانی که به خاطر این اثر از احساسشان برای شما بگویند یا از شما تشکر کنند؟

-بازخورد اکثریت مردم عالی بود. خیلی برایم جالب بود که از خیلی افراد با دیدگاه های مختلف می شنیدم از جمله قاسم هنوز زنده است، خیلی انرژی گرفته اند و آرامش گرفته اند. بنده تماس ها و پیام های زیادی از هموطنان خارج از کشور هم برای تشکر و قدردانی داشتم.

**چیزی در مورد احساس خانواده سردار شهید نسبت به این اثر می دانید؟

-در یک برنامه ای که دخترخانم های شهید سلیمانی حضور داشتند از بنده تشکر کردند. امیدوارم آنها نیز با شنیدن این موسیقی احساس خوبی پیدا کرده باشند.

 

**آیا شما در زمان حیات این قهرمان وطن برایشان اثری خوانده اید؟

-متاسفانه خیر. سعادت خواندن اثری در زمان حیات ایشان نصیبم نشد.

شهید حاج قاسم را در قالب یک کتاب هم نمی شود تعریف کرد چه برسد به یک جمله، ایشان اسطوره بی بدیل قرن ها هستند.

 


**با توجه به موفقیتی که برای این اثر پیش آمد، آیا تمایل دارید اثری دیگر متفاوت از این اثر، خلق کنید؟

-اتفاقا اثری بسیار متفاوت به نام لالایی که توسط استاد پیروز ارجمند بزرگوار ساخته شده، خوانده ام که شاعر این قطعه از زبان مادر شهید سلیمانی سرودند.

دو قطعه کار دیگر هم به سفارش استان خوزستان و هرمزگان هم برای انتشار آماده شده است.

**نظرتان راجع به آثاری که تا کنون برای شهید سلیمانی ساخته شده چیست؟ آیا اثر خاصی هست که دلتان را گرفته باشد؟

-نظر خاصی ندارم. به هرحال اگر هنرمندی برای شهدا کاری انجام دهد حتما ارزشمند و قابل تقدیر است.
اگر هم موسیقی در این زمینه تولید شده است چیزی به یاد ندارم.

**چقدر نسبت به شهید سلیمانی آشنایی دارید و اگر بخواهید در قالب یک جمله شخصیت ایشان را تعریف کنید، چه می نویسید؟

-به اندازه آنچه همه مردم ایران می دانند، شناخت ایشان درک و معرفت بالایی می خواهد و سال ها لازم است تا به این آگاهی رسید.

شهید حاج قاسم را در قالب یک کتاب هم نمی شود تعریف کرد چه برسد به یک جمله، ایشان اسطوره بی بدیل قرن ها هستند.

 


**در شرف سالگرد شهادت این بزرگ مرد چه پیامی برای مردم، مخاطبین و هوادارانتان دارید؟

-اگر سعی کنیم فقط کمی شبیه به شهید حاج قاسم باشیم و به خاطر خدا کار کنیم، قطعا مشکلات کشورمان حل میشود. ارادت خودمان به سردار رشیدمان را با عمل نشان دهیم، ایران امروز ما واقعا به وجود افرادی شبیه ایشان که مرد عمل و آیینه تمام نمای شرافت و صداقت و وطن دوستی باشند نیاز دارد.

رستمی دیگر از شاهنامه انقلاب اسلامی سر برآورد تا فرزندان ما بدانند چه قهرمانانی جان خود را برای این آب و خاک فدا کردند و  چه جان نثاری ها که دنیا را از این همه سخاوت، شگفت زده ساخت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول