اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت

شیوع ویروس بی تدبیریه در مترو تهران

محمدیوسفی با بیان اینکه اخیراً اتفاقی در مترو تهران رخ داد که به طور واضح موجب وهن شاعران بزرگ کشورمان ش، نوشت: آیا ضرورتی بود که از شاعران نامدار ایرانی که هر یک میراث هویتی این سرزمین هستند، سوء استفاده ای شود. آیا ماسک زدن بر تصویر این شاعران به جز مضحکه نمودن آنان نتیجه دیگری در پی داشت؟.

شیوع ویروس بی تدبیریه در مترو تهران

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا محمدیوسفی در یادداشتی تحت عنوان«شیوع ویروس بی تدبیریه در مترو تهران» نوشت: مفاخر ادبی جزء هویت ملی هر کشوری هستند. این موضوع آنچنان اهمیتی دارد که اکنون مسابقه ای میان کشورها برای پاسداشت و معرفی شعرا و مفاخر ادبی شان شکل گرفته و حتی برخی کشورها که در این زمینه دچار کمبود هستند اقدام به « مفاخر سازی» برای کشور خود از طریق مصادره به مطلوب نمودن شعرای سایر کشورها نموده اند؛

اقدامی که ترکیه در زمینه مولانا انجام داد و با تبلیغات دروغین در سطح جهان او را شاعر ترک معرفی نمود و اکنون نیز این نقشه را برای مصادره ابوعلی سینا کشیده است.

این مقدمه از آن جهت بیان شد تاکیدی باشد بر لزوم صیانت و پاسداری از شعرای نام آور ایران زمین در طول سده های متمادی که هر کدامشان در راستای تعالی فرهنگ این مرز و بوم خون دلها خورده اند.

اما متاسفانه اخیراً اتفاقی در مترو تهران رخ داد که به طور واضح موجب وهن شاعران بزرگ کشورمان شد.

پس از شیوع بیماری کرونا، مترو تهران در ایستگاه های مختلف طرحی تحت عنوان «کوویدیه»‌ اجرا نمود که بر اساس آن با استفاده از آثار این شاعران، مضامین طنزی با هدف توصیه به مردم برای پیشگیری و مقابله با کرونا در معرض دید مسافران مترو قرار گرفته و نکته قابل تامل اینکه تصاویر این شاعران همراه با ماسک با این مضامین خودنمایی می کند.
چند نمونه از این موارد به عنوان نمونه بدین شرح است:
تضمین طنز با شعر حافظ:
 هر آن کس که در این حلقه ماسک می نزند
بر او نمرده به فتوای من نماز کنید

تضمین طنز با شعر خیام:
آن قصر که جمشید در او جای گرفت
آهو بچه کرد و شیر آرام گرفت
بهرام که ماسک نمی زد همه عمر
دیدی که چگونه گور بهرام گرفت

تضمین طنز با شعر رودکی

مردی نبود فتاده را پای زدن
گر دست فتاده‌ای بگیری، مردی
مردی نبود سفر در این وضع خراب
شاخ کرونا اگر شکستی مردی
در نگاه نخست این طرح ممکن است لبخند را بر لبان مخاطبان بیاورد اما پرسش اساسی این است که آیا ضرورتی بود که از شاعران نامدار ایرانی که هر یک میراث هویتی این سرزمین هستند چنین سوء استفاده ای شود. آیا ماسک زدن بر تصویر این شاعران به جز مضحکه نمودن آنان نتیجه دیگری در پی داشت؟.

فراموش نکنیم، حافظ، خیام، سعدی، فردوسی، باباطاهر و ... هر کدام قله های فرهنگ و تمدن ایرانی هستند و کاری که در این خصوص با بهره گیری از آثار آنان شکل گرفت جز کج سلیقگی محض نام دیگری نمی توان بر آن نهاد. وقتی برخی مسئولان فرهنگی خودمان این چنین بی محابا آثار مفاخر ادبی مان را به سخره می گیرند متوجه نیستند که این اقدام ناپسند تیشه زدن به ریشه های ادبیات فارسی و مفاخر آن است.

زمانی که این مضامین به اصطلاح طنز، ورد زبان مردم عادی شود بعید نیست کودکان و نوجوانان ما فکر کنند شاعران کهن ایرانی سراینده این مضامین بوده اند که در این صورت، فاجعه ای تمام عیار برای ادبیات فارسی رخ خواهد داد.

بدون آنکه بخواهیم ارزش شعرای معاصر را نادیده بگیریم آیا واقعا مسئولان فرهنگی مترو این جسارت را داشتند تا با آثار شعرای معاصر به ویژه آنانی که به صورت پیوسته از سوی سلبریتی ها تبلیغ می شوند مشابه چنین کاری را انجام دهند؟ این در حالی است که ارزش و غنای ادبی آثار حافظ، سعدی، فردوسی و ... قابل قیاس با مفاخر ادبی معاصر ایران نیست.
امید است مسئولان فرهنگی مترو تا بیش از این دیر نشده به این اقدام سخیف پایان دهند.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول