اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

عصائب اهل الحق: بازداشت یکی از اعضای ما با حمله به سفارت آمریکا ارتباط ندارد

یکی از اعضای ارشد جنبش «عصائب اهل الحق» عراق تصریح کرد که یکی از اعضای این جنبش به دلیل یک پرونده جنایی دستگیر شده نه حمله به سفارت آمریکا.

عصائب اهل الحق: بازداشت یکی از اعضای ما با حمله به سفارت آمریکا ارتباط ندارد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمود الربیعی»از رهبران جنبش «عصائب اهل الحق» عراق، درباره دستگیری یکی از اعضای این جنبش از سوی مقامات امنیتی دولت عراق توضیح داد و گفت که وی به دلیل یک پرونده جنایی دستگیر شده است و ارتباطی به ماجرای حمله راکتی به سفارت آمریکا ندارد.

به نوشته پایگاه خبری «موازین نیوز»، وی طی یک مصاحبه تلویزیونی تصریح کرد: «این فرد به دلیل نقش داشتن در حمله راکتی به سفارت آمریکا دستگیر نشده است بلکه به دلیل یک قضیه جنایی دستگیر شده است.»

این عضو دفتر سیاسی عصائب اهل الحق توضیح داد: «هیچ بیانیه رسمی که در آن اشاره شده باشد که عصائب اهل الحق در حمله به سفارت آمریکا نقش داشته، وجود ندارد. ما حمله به هیأت‌های دیپلماتیک را محکوم و رد می‌کنیم. زیرا تعدی و تجاوز به آنها تعدی به حاکمیت کشور است.»

وی با اشاره به این فرضیه که گروه‌های مرتبط با آمریکا در حمله به سفارت این کشور در منطقه سبز بغداد نقش دارند گفت که هدف از این اقدام  برهم‌زدن اوضاع به طور کلی و اتهام‌زنی به الحشدالشعبی و گروه‌های مقاومت است.

الربیعی تاکید کرد: گروه‌های مقاومت اگر پشت پرده حمله به سفارت آمریکا و هدف قرار دادن بودند، ابایی از اعلام موضع خود در این‌باره نداشتند. هیچ گروه مقاومتی مسئولیت شلیک راکت به سوی سفارت آمریکا را برعهده نگرفته، ضمن اینکه در این حملات خسارت خاصی به سفارت وارد نشده است. تمامی این امور گواه آن است که برخی گروه‌های مرتبط با آمریکا در این حملات نقش داشتند و واشنگتن آنها را برای هدف قرار دادن سفارت مذکور به تحرک واداشته است.

الربیعی تصریح کرد: هدف از این اقدامات اتهام‌زنی به الحشدالشعبی و توجیه‌تراشی برای اقدامات آمریکا و ابقای آن در عراق است. اما آمریکا در این زمینه نیز شکست خورد و گواه این امر، آگاهی افکار عمومی از این بازی آمریکا است.

«شیخ قیس الخزعلی»، دبیر کل عصائب اهل الحق عراق نیز روز شنبه (۲۶ دسامبر)، طی پستی در توئیتر بار دیگر بر حق نیروهای مقاومت این کشور در پایان دادن به حضور نظامیان آمریکایی ضمن حفظ اقتدار دولت با عدم هدف‌ قرار دادن هیأت‌های دیپلماتیک تاکید کرده بود.

وی نوشت: «آنچه که درباره دستگیری یکی از افراد [سازمان] الحشد الشعبی به اتهامی فریب‌دهنده روی داد، با عقل و تدبیر حل شد. ما بار دیگر بر پایبندی خود به دولت و نهادهای آنها تاکید می‌کنیم و در عین حال بر حق مقاومت در پایان دادن به حضور نیروهای نظامی آمریکا به همراه حفظ اقتدار دولت و عدم هدف قرار دادن هیأت‌های دیپلماتیک تاکید می‌کنیم.»

پیشتر، برخی رسانه‌ها با اعلام خبر اقدام نیروهای امنیتی عراق در بازداشت شماری از افراد به اتهام دخالت در حمله راکتی اخیر به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد مدعی شده بودند که یکی از این افراد، عضو عصائب اهل الحق است.

 «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق، دوشنبه هفته پیش، یک روز پس از حمله راکتی به منطقه سبز و هدف قرار گرفتن سفارت آمریکا گفت: «هیچ گونه تعرض به هیأت‌های دیپلماتیک را نمی‌پذیریم. ما گروهی از افراد مظنون مرتبط با حمله را دستگیر کردیم».

الکاظمی همچنین گفت که چند تن از مسئولان امنیتی حفظ امنیت منطقه مذکور توقیف و به زندان انداخته شده‌اند.

سفارت آمریکا پس از حمله راکتی هفته پیش در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: «راکت‌هایی که منطقه بین المللی را هدف گرفت، پاسخ سامانه‌های دفاع هوایی سفارتخانه را به همراه داشت». بر اساس این بیانیه، خسارات اندکی بر اثر این حمله به ساختمان سفارتخانه وارد آمد؛ اما تلفات جانی برجای نگذاشت.

کتائب حزب الله عراق وابسته به الحشد الشعبی و گروه اطلاع رسانی امنیتی عراق نیز در بیانیه‌هایی این حمله را محکوم کردند. عصائب اهل الحق نیز در موضعی مشابه اعلام کرد که گروه‌های مقاومت هنوز علیه آمریکا اقدام نکرده‌اند.

«هادی العامری» رئیس ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله راکتی شب گذشته به منطقه سبز، این اقدام را غیرقابل توجیه خواند.

مختار الموسوی» نماینده ائتلاف الفتح عراق می‌گوید که حملات راکتی به منطقه سبز بغداد هیچ ارتباطی به گروههای مقاومت ندارد و این خود آمریکا  است که در پس این حملات راکتی قرار دارد و این گونه وانمود می‌کند که گروه‌های مقاومت عامل این حملات هستند تا بتواند فتنه‌افروزی کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول