اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

حوزه‌های علمیه کهگیلویه و بویراحمد روی ریل پویایی و نشاط/وقتی همه برای رفع مشکلات هم قسم شده‌اند

با روی کار آمدن تیم جدید مدیریتی در حوزه‌ علمیه استان کهگیلویه و بویراحمد امیدها برای پویایی و سر زنده شدن حوزه‌های علمیه چند برابر شد و در چند ماه اخیر علی‌رغم هجمه مرگبار ویروس کرونا شاهد فعل و انفعالات زیادی در حوزه‌های علمیه استان هستیم.

حوزه‌های علمیه کهگیلویه و بویراحمد روی ریل پویایی و نشاط/وقتی همه برای رفع مشکلات هم قسم شده‌اند

خبرگزاری فارس یاسوج؛ ترنم بهنیا- حوزه‌های علمیه به عنوان یکی از مراکز مهم آموزشی جهت تربیت نیروهای زبده در بخش‌های مختلف به خصوص امور فرهنگی به شمار می‌روند که در طول تاریخ به واسطه روشنگری‌ها و آموزش‌های حوزویان در کشور ایران اسلامی شاهد مطالبه‌گری، بیداری، هوشیاری و ظلم‌ستیزی مردم بوده‌ایم.

در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز هر چند حوزه‌های علمیه تاریخی به قدمت حوزه در بسیاری از استان‌ها ندارد اما با تشکیل حوزه‌ها طلاب جوان زیادی جذب آن‌ها شدند که برای تبلیغ دین و آموزش سبک زندگی اسلامی در مناطق مختلف به خصوص در دور افتاده‌ترین و محروم‌ترین مناطق قدم‌های بزرگی برداشته شده است.

در این بین حوزه‌های علمیه و طلاب و مبلغین حوزه‌ها کار سختی پیش رو دارند و باید در سال‌هایی که به بهانه نبود اعتبارات فرهنگی دست روی دست گذاشته شده حوزه‌های علمیه چاره اندیشی کنند و در مناطق دور دست و در روستاهایی که تاکنون حتی یک قلم کار فرهنگی انجام نشده مردم را در برابر آسیب‌های اجتماعی مثل خودکشی و طلاق و اعتیاد آگاه سازند.

به گزارش فارس؛ هر چند استان کهگیلویه و بویراحمد استانی نوپا و البته بر مبنای زندگی و فرهنگ عشیره‌ای و عشایری شکل گرفته و نباید مشکلات کلان شهرها در آن دیده شود اما در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات معیشتی و حاشیه نشینی و البته گسترده شدن دامنه تبادل اطلاعات از طریق فضای مجازی آسیب‌های بسیاری حتی به مناطق روستایی و بافت‌های کوچک و محدود عشایری رسوخ و نفوذ کرده که همین کار را برای حوزه فرهنگ و مسوولان امور فرهنگی استان سخت کرده است.

با روی کار آمدن تیم جدید مدیریتی در حوزه‌ علمیه استان کهگیلویه و بویراحمد امیدها برای پویایی و سر زنده شدن حوزه‌های علمیه چند برابر شد و در چند ماه اخیر علی‌رغم هجمه مرگبار ویروس کرونا شاهد فعل و انفعالات زیادی در حوزه‌های علمیه استان هستیم و شاهد مدعا اینکه در مقطع فعلی از حوزه‌ها در رسانه‌ها و مطبوعات بیش از گذشته خبر می‌شنویم.

سکان مدیریت حوزه‌های علمیه استان اکنون به دست کسی سپرده شده که در تمامی زمینه‌ها از جمله در حوزه فرهنگی و سیاسی و اجتماعی صاحب‌نظر بوده و استان را با همه نقاط ضعف و قوت به خوبی می‌شناسد.

در همین خصوص حجت‌الاسلام والمسلمین صفدر پناهی مدیر حوزه‌های علمیه استان با بیان اینکه استان در سالیان اخیر دچار آسیب‌های اجتماعی فراوانی شده و باید همه برای فرهنگ‌سازی در مقابل این آسیب‌ها کنار هم باشیم اظهار کرد: اکنون تمام فکر و ذکر ما چگونگی مقابله با این آسیب‌هاست و همکاران ما و طلاب جوان و مبلغین دغدغه زیادی برای ریشه‌کنی و مقابله با آسیب‌ها را دارند تا کمتر دچار ضرر و خسران شویم.

پناهی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه استان متاسفانه از نظر زیرساختی رشد موزونی نداشته و در سال‌هایی که با بودن اعتبارات می‌توانستیم بسیاری از مشکلات را برطرف کنیم و زیرساخت‌ها آماده شود کار چندانی انجام نشد افزود: با همه این مشکلات امروز ما دست روی دست نمی‌گذاریم و برای ایجاد فضای مناسب آموزش و تهذیب و پژوهش قدم برمی‌داریم.

وی با بیان اینکه قبل از هر اقدامی باید در درون خود حوزه‌ها همبستگی و اتحاد و یکدلی وجود داشته باشد خاطرنشان کرد: فلسفه شکل‌گیری حوزه‌ها هم مبتنی بر همین اصول بوده و سعی ما بر این است که در حوزه‌های علمیه بر اساس مرام مدیریتی رئیس و مرئوسی فعالیت نکنیم و همه در کنار هم زیر پرچم حوزه برای خدمت به مردم و تربیت طلاب عالم و فاضل حرکت کنیم.


نشست استاندار با آیت‌الله اعرافی

مدیر حوزه‌های علمیه استان با اشاره به تعاملی که حوزه با دستگاه اجریی دارد افزود: به دنبال هم افزایی با مسوولان دولتی به خصوص مسوولان ارشد استانی هستیم تا بتوان در همه زمینه‌ها در کنار بخش اجرایی اولا زیرساخت‌های مورد نیاز را آماده کرد و در ثانی بتوانیم با همفکری و تعامل و خرد جمعی به مقابله با آسیب‌ها و مشکلات برویم.

به گزارش فارس؛ همچنین نماینده ولی‌فقیه در استان به عنوان رئیس شورای حوزه‌های کهگیلویه و بویراحمد در همه حال پی‌گیر مشکلات حوزه است و نشست‌های مختلفی تاکنون چه در استان و چه در مرکز با مسوولان حوزوی داشته و این روزها همراه با مدیر حوزه‌های علمیه استان پی‌گیر مصوبات سفر آیت‌الله اعرافی است.

در آن سوی میدان مسوولان ارشد استانی به ویژه استاندار با ورود به مشکلات حوزه‌های علمیه و همکاری و همفکری با مسوولان حوزه و نماینده ولی‌فقیه و شرکت در نشست‌های درون استان و قم مصمم به کمک جهت رفع مشکلات سخت‌افزاری و همچنین سایر مشکلات حوزه‌های علمیه بوده و همین همراهی و هماهنگی نوید روزهای بهتر برای حوزه‌های علمیه استان را می‌دهند.

به گزارش فارس؛ استفاده از نیروهای کارآمد و جوان؛ ایجاد فضای دوستی و همدلی در حوزه‌های علمیه استان؛ پی‌گیری مشکلات زیرساختی، پی‌گیری موضوع مهم پژوهش در حوزه‌های علمیه و همچنین بررسی مشکلات مدارس توسط نماینده ولی‌فقیه و مدیر حوزه‌های علمیه استان نویدبخش پویایی و تحرک هر چه بیشتر است.

انتهای پیام/82009

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول