اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

خطیب زاده: اجازه نخواهیم داد خون شهید سلیمانی پایمال شود/ درباره دفاع از کشور ذره‌ای تردید نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: به آمریکا و دوستان در منطقه پیام داده‌ایم که رژیم کنونی آمریکا در روزهای پایانی حیات خود در کاخ سفید دست به ماجراجویی‌ جدیدی نزند، به دنبال تنش در منطقه نبوده و نیستیم و درباره دفاع از کشور ذره‌ای تردید نداریم.

خطیب زاده: اجازه نخواهیم داد خون شهید سلیمانی پایمال شود/ درباره دفاع از کشور ذره‌ای تردید نداریم

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران که به صورت مجازی برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

خطیب زاده در ابتدای این نشست ضمن تسلیت ایام فاطمیه، میلاد حضرت مسیح را به همه مسیحیان و پیروان حضرت مسیح تبریک گفت. 

*همه گروه‌های افغانستانی را به گفت‌وگوهای فراگیر و میان افغانی دعوت می‌کنیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به سفر حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان اشاره کرد و افزود: ایران بار دیگر تأکید کرد بر راه حل مسائل افغانستان از طریق سیاسی و با حضور همه گروه‌ها پافشاری می‌کند. همه گروه‌های افغانستانی را به گفت‌وگوهای فراگیر و میان افغانی دعوت می‌کنیم که انشاءالله به راه حل دائمی برای حل منازعات در افغانستان بینجامد.

این دیپلمات ارشد ایرانی به نشست وزرای خارجه عضو برجام نیز پرداخت و بیان کرد: جمهوری اسلامی بر تعهدات طرف مقابل تأکید کرد و آخرین وضعیت در این نشست غیررسمی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

* سفر مشاور نخست وزیر عراق به ایران

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه روز گذشته خبرگزاری‌ها اعلام کردند یک هیأت عراقی وارد ایران شده است و این سفر به چه منظوری صورت گرفته است؟ خاطرنشان کرد: این سفر انجام شده و مشاور نخست وزیر عراق به ایران آمد و ما مروادات منظم و نزدیک در حوزه‌های مختلف با مقامات عراقی داشتیم و به دعوت ما به ایران سفر کرده و درباره موضوعات دوجانبه و بررسی تحولات به ایران آمده است و این گفت‌وگوها بین ایران و عراق امر کاملا مرسومی است.

* از منافع و امنیت ملی ایران با تمام قوا دفاع می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات مقتدی صدر که ایران، عراق را به محل درگیری خود با آمریکا تبدیل نکند و اینکه حملات راکتی اخیر به منطقه سبز در عراق با چه هدفی صورت گرفته است؟ اظهار داشت: من هفته گذشته هم گفتم از نظر ما حمله به اماکن دیپلماتیک و مسکونی کاملا مردود است. اماکن دیپلماتیک ایران در عراق چندین بار مورد حمله قرار گرفته است. آنچه ترامپ گفته و پامپئو عنوان کرده‌اند این اظهارات هم محکوم است و هم رد می‌شود و نوع و زمان و محتوای این بیانیه‌ها و توئیت‌ها مشکوک و شیطنت آمیز است. پیام خود را به روشنی گفته‌ایم ضمن اینکه به دنبال تنش نیستیم، از منافع و امنیت ملی ایران با تمام قوا دفاع می‌کنیم.

* هیچ وقت در هیچ مقطعی حاضر نشدیم اختلافات خود را در منطقه دیگری حل کنیم

وی افزود: مسئولیت این تنش آفرینی‌ها و عواقب آن بر عهده آمریکاست و آنهایی که این توطئه چینی‌ها را صورت می‌دهند. سیاست جمهوری اسلامی ایران حسن همجواری بوده و هیچ وقت در هیچ مقطعی حاضر نشده اختلافات خود را در منطقه دیگری حل کند.

خطیب زاده عنوان کرد: آمریکا سرکشانه کشورهای مجاور ما را پایگاه‌های ناامنی علیه منافع و امنیت ملی ایران کرده است. بارها به کشورهای همسایه گفته‌ایم که وظایف قطعی حاکمیتی دارند که در مقابل این سرکشی‌های کاخ سفید به مسئولیت خود عمل کنند. ما در چارچوب یک کشور مسئول و قوانین بین المللی در خصوص دفاع از خود تردیدی نداریم.

* گزارش فنی سقوط هواپیمای اوکراینی امروز یا فردا به صورت رسمی با ترجمه در اختیار طرف‌های ذیربط قرار می‌گیرد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فارس درباره اینکه در حالی سازمان هواپیمایی از ارسال گزارش نهایی سقوط هواپیمای اوکراینی برای کشورهایی که در تحقیقات مشارکت داشته‌اند، خبر داده، ولی دولت اوکراین مدعی شده که بیش از دو ماه است ایران عنوان می‌کند گزارش آماده است، ولی ما هنوز چیزی دریافت نکرده‌ایم، ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار و همدردی با آنها و اینکه این غم و اندوه با ماست، گفت: سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نهاد مسئول به مسئولیت خود عمل و گزارش را آماده کرده و گزارش هفته گذشته به صورت ویدئو آنلاین در اختیار اوکراین و دیگر طرف‌ها قرار گرفته است. گزارش فنی کامل شده است و ضمن اینکه در ویدئو کنفرانس بخش‌های مختلف آن خوانده شد، امروز یا فردا به صورت رسمی با ترجمه در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

وی گفت: اینها مواردی نیست که سیاسی کنیم. دوستان ما در اوکراین می‌دانند برخی جهت‌ها به غم و اندوه خانواده‌های عزیز و فرزندان ملت مشغول هستند. بهترین راه راه‌های حقوقی و عمل در چارچوب تعهدات است. گزارش فنی با دقت آماده و هفته پیش ارائه شده و امروز یا فردا با ترجمه‌های رسمی در اختیار آنها قرار می‌گیرد. امیدواریم در مسیر درست اندکی از اندوه خانواد‌ه‌ها را کم کنیم و مسئولیت خود را به عنوان دولت مسئول انجام می‌دهیم.

 

 

* اروپا در کنار آمریکا در نقض برجام شریک است 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس در خصوص بیانیه وزارت خارجه فرانسه مبنی بر اینکه گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران تلاش‌های اروپا برای بازگشت به توافق را به خطر انداخته و اینکه ایران عنوان کرده اروپا به تعهداتش پایبند نبوده درست نیست و از طرف دیگر اظهارات نماینده آلمان در نشست اخیر شورای امنیت در خصوص تلاش‌های خستگی ناپذیر سه کشور اروپایی برای حفظ برجام و اینکه مصوبه اخیر مجلس ایران نقض برجام است و همچنین درباره نشست اخیر وزرای خارجه عضو برجام، نیز بیان کرد: نشست غیررسمی وزرای خارجه باقیمانده در برجام بعد از کمیسیون مشترک تصمیم گرفته شد که برگزار شود. چون نشست غیررسمی بود بیشتر بررسی تحولات، تحولات در واشنگتن و مسائل مرتبط با برجام در این نشست مطرح شد. وزیر خارجه ایران خیلی دقیق و روشن موارد مورد نظر خود را گفتند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: در آن جلسه دقیق روشن کردیم که تعهدات طرف مقابل چه بوده و چه کارهایی باید انجام می‌داده که انجام نداده است. در آن جلسه ظریف روشن کرد که اروپا در کنار آمریکا در نقض برجام شریک بوده است و در آمار و عدد و ارقام روشن است. حجم تجارت ایران و اروپا بعد از برجام و بعد از آنکه اروپا نتوانست به تعهداتش عمل کند کاملا گویای این است که اروپا در عدم اجرای برجام مسئولیت‌های مستقیم دارد.

وی تصریح کرد: گفته شد این آخرین شانس برای اتحادیه اروپاست. گفته‌ایم هرگاه به صورت موثر طرف‌های دیگر به تعهدات خودشان عمل کنند، جمهوری اسلامی ایران همه پنج گام را به عقب برخواهد برگرداند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مصوبه مجلس نیز بیان کرد: گفته شد که این طنز تلخی است که برخی نمایندگان دموکراسی در غرب از ما بخواهند چارچوب‌های دموکراتیک را رعایت نکنیم. مصوبات و آیین‌ها را مکلف به اجرا هستیم و این درخواست آنها درخواست عجیبی است. پیام ما به روشنی گفته شده که زمانبندی‌های مندرج در برجام جزو برجام است و باید رعایت شود. در مورد منطقه به روشنی گفته شد مسئولیت‌های بسیاری از اتفاقات در منطقه و ریشه‌های آن در تجارت سلاح و سرازیر کردن سلاح‌های کشنده به برخی کشورها در منطقه است. ریشه‌های ناامنی حضور نظامی برخی دول غربی و اروپایی در منطقه است.

خطیب زاده بار دیگر تصریح کرد: برجام امضا و مهر و موم شده است. امیدواریم پیام به روشنی گرفته شده باشد که به نظر چنین می‌آید.

* سردار سلیمانی صلح سازترین ژنرال منطقه/ پاسخ عربستان را از طریق شورای همکاری خلیج فارس به عربستان دادیم

به گزارش فارس، وی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات نخست وزیر پیشین عراق در خصوص سفر سردار سلیمانی به بغداد، با اشاره به اینکه در آستانه سالگرد شهید سلیمانی و صلح سازترین ژنرال منطقه که میراث شکست بزرگ قطعی تروریسم داعش و چهر‌های خشونت بار وهابیسم در این منطقه بوده، هستیم، گفت: افراطی گری شکست نمی‌خورد و نمی‌خورد، مگر با رشادت‌ها، شهامت‌ها و خون‌های پاکی که ریخته شده است. همانطور که سردار سلیمانی گفتند ما ملت شهادتیم و برای ما عند ربهم یرزقون است. این شهادت را خدمت ملت بزرگ ایران تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.

خطیب زاده افزود: دولت عراق میزبان آقای سلیمانی در آن سفر بود و به دعوت رسمی دولت عراق تشریف برده بودند، البته پیامی از طرف عربستان دریافت شده بود که خیلی دیپلماتیک نبود و واجد برخی ابعادی بود که ما بعدا به صورت مکتوب از طریق شورای همکاری خلیج فارس پاسخ گفتیم. سردار در این سفر پیام‌هایی را داشتند می‌بردند، ولی قبل از اینکه این پیام‌ها گفته شود به دست آمران این فاجعه (ترور سردار) شنیده نشد البته بعدا مکتوب آن گفته شد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: وزارت خارجه از لحظات اولیه بعد از این اتفاق به صورت تمام قد وارد میدان شد و ما موضوع را در اولویت خود قرار دادیم. ما جلسه‌ای را در صبحگاه همان روز بعد از نماز صبح داشتیم که وزیر و معاونان و ارکان وزارت خارجه مسئولیت‌های مستقیمی برای پیگیری دریافت کردند. اصلی‌ترین هدف ما آشکارسازی این جنایت و تروریسم دولتی بود و این هدف را پیگیری کردیم و یکی از همان‌ها رجوع به مراکز بین‌المللی و سازمان‌های مسئول بین‌المللی بود.

به گزارش فارس، خطیب زاده خاطرنشان کرد: بیش از پنج نامه و یادداشت رسمی در سازمان ملل ثبت شد. هدف داشتیم خود سردار و ماهیت فعالیت‌هایشان در منطقه روشن شود و از فضای ملاقات‌های دیپلماتیک در این راستا استفاده کردیم. سردار فقط فرمانده نیروی قدس نبود، ایشان یکی از ارکان توازن منطقه‌ای و صلح سازترین شخصیت‌های منطقه بود که با رهبران کشورهای مختلف روابطی را داشت.

 

 

* آمریکا خطای راهبردی بسیار بزرگی را انجام داد / اجازه نخواهیم داد خون شهید پایمال شود و آنهایی که چنین کردند از کیفر آن بی امان بمانند

وی بیان کرد: آمریکا خطای راهبردی بسیار بزرگی را انجام داد. بیش از ۸۰۰ مقاله و موضوعات مختلف در رسانه‌های مکتوب منتشر و بیش از ۱۸۰ مصاحبه انجام شده است. آمریکا را مسئول کردیم و مهمترین هدف این بود که با بی کیفر ماندن آنچه آمریکا انجام داده، مقابله کنیم. تمامی آنهایی که معاونت و دخالت در این زمینه داشتند را تا موقعی که به محضر عدالت نیاوریم، فعالیت‌هایمان را متوقف نخواهیم کرد.

خطیب زاده گفت: بعد از ۲۰ ژانویه این موضوع را در دادگاه‌ها و مراجع بین‌المللی پیگیری می‌کنیم. وزیر خارجه به عنوان رأس تمامی فعالیت‌ها در تمامی ملاقات‌، جلسات و نامه‌ها بخش عمده‌ای را به همین مطالبه برای بی کیفر نماندن آمریکا تخصیص داد. هیچ ملاقات و نامه‌ و تلفنی نبود که آقای ظریف در این زمینه صحبت نکند.

این دیپلمات ارشد کشورمان یادآور شد: اگر گزارشگر ویژه سازمان ملل این را عملیات تروریستی نامید، از این رو بود که وزارت خارجه گزارش مبسوطی را در این زمینه برای سازمان ملل ارسال کرد.

وی تصریح کرد: اجازه نخواهیم داد خون شهید پایمال شود و آنهایی که چنین کردند از کیفر آن بی امان بمانند. در سطوح عالی این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. رئیس جمهور این موضوع را پیگیری کرد و موضوعی نیست که دولت جمهوری اسلامی ایران و حاکمیت از آن بگذرد. دولت آمریکا در این زمینه مسئولیت دارد.

خطیب زاده یادآور شد: البته بسیاری از ابعاد اقدامات ما محرمانه است و بسیاری از آن قابل گفت‌وگو نیست. برخی از آنها مسئولیت آن با قوه قضاییه است و آنها باید درباره دادخواست و مسائل مختلف توضیح دهند.

*برای متنوع سازی روابط اقتصادی و خارجی خود از کسی سؤال نمی‌پرسیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات برخی کارشناسان در خصوص این موضوع که علت عدم صدور گاز ایران به اروپا به خاطر مخالفت روسیه است و روسیه پیشنهاد داده ایران به سمت شرق و پاکستان برای صدور گاز متمایل شود، خاطرنشان کرد:  این مبتنی بر مفروضات کاملا رسانه‌ای است که مطمئن نیستم چقدر درست باشد. جمهوری اسلامی ایران برای متنوع سازی روابط اقتصادی و روابط خارجی خود از کسی سؤال نمی‌پرسد و اولویت‌های خودش را دارد. خط لوله صلح مربوط به یک دهه است و بیش از ۸۰ درصد این خط لوله در خاک ایران آماده شده و طرف پاکستانی به خاطر دلایل متعددی که می‌گوید کار عمده‌ای نکرده است و دوباره این قرارداد برای پنج سال دیگر تمدید شده است.

خطیب زاده گفت: امیدواریم این طرح به نقطه اجرایی برسد. همکاری‌های گازی و نفتی ایران مبتنی بر حداکثر سود و مصالح و براساس نگاه راهبردی ایران به حوزه انرژی است.

وی خاطرنشان کرد: روابط ما با اروپا در حوزه انرژی و نفت و گاز و حوزه‌های دیگر همواره مختصات خودش را داشته است. اروپا شاید به دنبال مسیر دیگری باشد. قطعا روابط بسیار نزدیکی با روسیه از طریق خط لوله‌های مختلف دارد که آمریکا آن را هدف قرار داده است. ما اساسا برای منافع خودمان تصمیم می‌گیریم و در چارچوب منافع عالیه کشور حرکت می‌کنیم. اینکه با چه بازاری همکاری و وارد چه بازاری شویم، قطعا با وزارت نفت است و اینها با وسواس و دقت و با محاسبات بسیار جدی صورت می‌گیرد. البته وزارت نفت می‌تواند پاسخ دقیق‌تری بدهد.

*همه می‌دانند خلیج فارس برای ایران چه معنایی دارد 

وی درباره حرکت زیردریایی اتمی رژیم صهیونیستی به خلیج فارس نیز بیان کرد: نمی‌دانم این گزارش چقدر درست است. همه می‌دانند که خلیج فارس برای ایران چه معنایی دارد و می‌دانند جمهوری اسلامی ایران در حوزه دفاعی و امنیت ملی خود چه سیاستی را دارد. خوب می‌دانند اگر بخواهند از خطوط قرمز ایران رد شوند، چه ریسک بالایی دارد. در این بازی‌های رسانه‌ای قرار نگیرید و شما بهتر می‌توانید این عملیات روانی را کنترل کنید.

*درباره دفاع از کشور ذره‌ای تردید نداریم 

وی درباره تحرکات جدید آمریکا در منطقه و اینکه ارتش آمریکا در العدیده قطر در حال انجام فعالیت‌های جدید است نیز گفت: اینکه آمریکا چه جنایت‌هایی انجام داده که این چنین می‌ترسد واقعا فضای دیگری را می‌طلبد اما ما به طور روشن گفته‌ و هشدار داده‌ایم مسئولیت هرگونه توطئه چینی و تنش آفرینی با دولت آمریکاست. متاسفانه برخی شیطنت‌ها را شنیده‌ایم و از مجاری مختلف به آمریکا و دوستان در منطقه پیام داده‌ایم که رژیم فعلی آمریکا در روزهای پایانی حیات خود در کاخ سفید دست به ماجراجویی‌ جدیدی نزند.

خطیب زاده تصریح کرد: به دنبال تنش در منطقه نبوده و نیستیم. درباره دفاع از کشور ذره‌ای تردید نداریم، همه این را می‌دانند و امتحان کرده‌اند و پاسخ‌های ما را دیده‌اند. امیدواریم عقلایی که در واشنگتن هستند، بتوانند تنش آفرینی‌هایی که برخی اوقات می‌شنویم کنترل کنند.

 

 

* اروپا به تعهداتش برگردد

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات وزیر خارجه آلمان مبنی بر اینکه ایران فرصت روابط دیپلماتیک با آمریکا را از دست ندهد، اظهار داشت: من این جمله را اینگونه که شما عنوان کردید ندیدم. اینکه کشورها در چه چارچوبی با دیگران همکاری کند به خود کشورها مربوط است. آمریکا ناقض برجام است و خسارات زیادی به ایران وارد کرده و قدم اولیه آمریکا بازگشت به تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ است. فعلا باید ببینیم اساسا آمریکا از مسیر اشتباه گذشته خود درس گرفته و به تعهداتش برمی‌گردد. اروپا را دعوت می‌کنیم به اجرای تعهداتش برگردد و شاهد باشیم حداقل امضایی که اروپایی‌ها انجام دادند، توان انجام تعهداتشان را دارند.

وی درباره اینکه ظریف چرا با رسانه‌های منتقد مصاحبه‌ای نمی‌کند، اظهار داشت: هر زمان درخواست شما دریافت شود برای شما هم وقت می‌گذاریم. درخواست‌های زیادی از آقای ظریف است ما به این تقسیم بندی‌ها که به فضای همدلی کمک نمی‌کند اعتقادی نداریم. شما درخواست خود را بدهید و چون فرمودید منتقد هستید به شما اول از همه وقت می‌دهیم.

* سندهای جامع راهبردی بین ایران و افغانستان/ نقشه راه ۲۵ ساله با چین

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان و سند جامع راهبردی بین ایران و افغانستان گفت: در سفر آقای عراقچی به کابل و حتی پیش‌تر از آن در سفر وزیر خارجه افغانستان این موضوعات در حد بسیار بالایی نهایی شده و به نتیجه رسیده است.موضوعات بسیار ریزی وجود دارد که پیرایشی است که آنها هم نهایی می‌شود و به عنوان سند تنظیم روابط امضا خواهد شد که روابط را در چارچوب مشخصی قرار دهد.

وی همچنین درباره نقشه راه ۲۵ ساله ایران و چین گفت: در سفر ظریف به چین این موضوع بحث شد، متون مبادله شده است و این نقشه راه همکاری بلندمدت بین ایران و چین است و انشاءالله در جریان است. به جهت اینکه این سند به مسائل روز نمی‌پردازد، با دقت در حال گفت‌وگو هستیم که برای این روابط چارچوب بلندمدت مشارکت راهبردی را تعریف کنیم.

*هیچگاه تعهدات خود را زیر پا نمی‌‌گذاریم/ برخی شرکت‌های عراقی بدهی‌های انباشته‌ای دارند

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد کشورمان درباره کاهش صادرات برق ایران به عراق نیز بیان کرد: در ایران در خصوص این موضوعات مقامات مسئول صحبت می‌کنند. این زیبایی جامعه ایران است که تنوع و تکثر اظهارانظرات کارشناسی وجود دارد و جلوی آن گرفته نمی‌شود.

وی بیان کرد: پاسخگوی وزارت خارجه هستم نه اظهارات کارشناس و مقامات غیرمسئول. ما در حوزه‌های مختلف به تعهداتمان عمل می‌کنیم. بعضی وقت‌ها در برخی شرایط جوی و یا شرایط بسیار حاد دچار مضایق فنی می‌شویم و باعث می‌شود به صورت گذرا و در داخل نیز این اتفاقات رخ می‌دهد.

این دیپلمات ارشد ایرانی تصریح کرد: ما هیچگاه تعهدات خود را زیر پا نمی‌‌گذاریم. البته برخی شرکت‌های عراقی بدهی‌های انباشته‌ای به ما دارند که همچنان پرداخت نشده و برخی را می‌گویند به خاطر مضایقی است که آمریکا ایجاد کرده است. ولی به رغم تمامی فشارها و بدهی‌های کلان در برخی حوزه‌ها به خاطر حسن همجواری سعی کرده‌ایم تعهدات خود را منوط به این مسائل نکنیم.

*دیپلمات‌های ایران با کمک‌ نهادها و ارکان‌های نظام در پی متنوع سازی روابط هستند

خطیب زاده در پاسخ به این سؤال که وزارت خارجه برای روابط سازنده‌تر با کشورهای دنیا چه اقداماتی را انجام داده است؟ گفت: سعی کردیم سیاست خارجی ایران یک سیاست خارجی متوازن باشد. در هفته دولت امسال مطلب مبسوطی را با گراف و نقشه تهیه و در روزنامه ایران منتشر شد. از همه عزیزان که در حوزه سیاست خارجی کار می کنند بروند و این مطلب را ببینند.

وی خاطرنشان کرد: ما به دنبال انجام پروژه‌های منطقه‌ای بودیم. دو هفته اخیر مرز ریمدان بین ایران و پاکستان را افتتاح کرده و به دنبال افتتاح سومین مرز هستیم. این دولت دور از هیاهو و جنجال‌ها اهداف عالیه مردم و منطقه را در نظر گرفته است. ایران چهارراه ترانزیتی در حوزه‌های مختلف است. شاهد افتتاح خط آهن خواف - هرات بودیم. قراردادهای مختلف در حال پیگیری است. دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران با کمک‌ نهادها و ارکان‌های نظام در پی متنوع سازی روابط هستند.

 

 

خطیب زاده ادامه داد: یکی از ابعاد برجام که پیگیری و اجرا شد برای خنثی سازی پروژه ایران هراسی و ایران ستیزی از طریق پرونده ساختگی هسته‌ای بود. بخشی از امضای برجام برای از بین بردن این پرونده ساختگی بود و بخش دیگر برای متنوع شدن روابط خارجی ایران در حوزه سیاسی و اقتصادی بود. بعد از برجام شاهدیم چه حجمی از مراودات تجاری و اقتصادی با مناطق مختلف دنیا انجام شد. این به ما می‌گوید که چرا مذاکرات سختی برای عادی سازی این فضا داشتیم. امیدوارم همانطور که تاریخ قضاوت درستی خواهد داشت، دوستان در رسانه‌ها روایت موثق از اقدامات در حوزه سیاست خارجی بدهند. 

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد:  این مسیری نیست که به این دولت و یا آن دولت وابسته باشد. مسیر سیاست خارجی ایران یک مسیر حاکمیتی است و وزارت خارجه یک دستگاه حاکمیتی است.

*مسئولیت هرگونه تنش زایی و ماجراجویی به عهده آمریکاست 

وی در پاسخ به سوالی درباره تحرکات آمریکا در منطقه و حرکت زیردریایی رژیم صهیونیستی و زیردریایی اتمی آمریکا به خلیج فارس گفت: ما به دنبال تنش نیستیم ولی مسئولیت هرگونه تنش آفرینی و ماجراجویی به عهده آمریکاست و می‌دانند جمهوری اسلامی ایران درباره امنیت و منافع ملی خود با کسی شوخی ندارد و امیدواریم عقل بر ماجراجویی نزد برخی از جنگ طلبان بچربد.

* مسئولیت دولت عراق در زمینه ترور شهید سلیمانی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اقدامات صورت گرفته و تحقیقات انجام شده ایران با عراق در خصوص پرونده ترور شهید سلیمانی نیز بیان کرد: سردار سلیمانی مهمان رسمی دولت عراق و به دعوت این دولت و در خاک عراق این حمله صورت گرفت و مسئولیت دوستان و دولت عراق کاملا روشن است و از روز اول هم گفته‌ایم. 

وی خاطرنشان کرد: مصوبه پارلمان عراق برای اخراج آمریکا از این کشور، سند تاریخی و غرور ملت عراق است و این صدای ناب و خالص عراقی است که پایان اشغال و اخراج متجاوز را می‌طلبد.

خطیب زاده اضافه کرد: دیدید یک شرم بزرگ دیگر اتفاق افتاد و یکی از نقاط تیره و تاریک حضور آمریکا در عراق رقم خورد. ترامپ بی شرمانه چند نفر از قاتلانی که در عراق کودکان بیگناه و مردم را کشته بودند، مورد عفو ریاست جمهوری قرار داد در حالی که می‌خندید و اینها خنده‌های تلخی برای منطقه و حقوق بشر است، فکر نمی‌کنم کسی بتواند در دنیای لیبرال غرب سربلند کند و ادعای حقوق بشری کند وقتی در مقابل دوربین‌‌ها نسبت به حقوق بیگناهان این چنین بی توجه هستند.

خطیب زاده بیان کرد: امیدواریم دولت عراق بیش از پیش به مسئولیت خود عمل کند. عامران، آمران و معاونان در داخل و خارج از عراق باید به پیشگاه عدالت آورده شوند و اجازه نخواهیم داد این تروریسم دولتی بی کیفر بماند.

به گزارش فارس، وی درباره سفر هیأت عراقی به تهران و برخی گزارشات مبنی بر اینکه حامل نامه‌ای از نخست وزیر عراق و موضوع آن مربوط به حشدالشعبی بوده است نیز گفت: این سفر انجام شد و درباره گمانه زنی‌های رسانه‌ای تعجب می‌کنم. رایزنی‌ها بسیار نزدیکی در سطوح مختلف با دوستان در عراق داشتیم و ایشان به دعوت ما آمده است و آخرین موضوعات مورد رایزنی قرار گرفته است.

*برای هر سناریویی آمادگی داریم

به گزارش فارس، خطیب زاده در پاسخ به سؤال خبرنگار فایننشال تایمز مبنی بر اینکه آیا پیش بینی می‌کنید دولت ترامپ در روزهای باقیمانده اقدام نظامی را علیه ایران صورت دهد؟ اظهار داشت: پیش بینی نه کار سیاستمداران است، نه دیپلمات‌ها و حتی کار محققان هم نیست. 

وی افزود: ما به عنوان یک دولت برای هر سناریویی آمادگی داریم و به همه سناریوها فکر می‌کنیم و برای هر سناریویی پاسخ لازم خود را آماده داریم. امیدواریم در این روزهای آخر خروج از کاخ سفید از هر تنش زایی دست بردارند. هر قدمی خطا بردارند میراث بدتری از خود در منطقه و یادها به جا خواهند گذاشت.

* در سفر ظریف به آمریکای لاتین موضوع واکسن کرونا پیگیری شد و به جاهای خوبی رسیده

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه گفته شده بود که تصویب نشدن لوایح FATF مشکلاتی برای خرید واکسن کرونا ایجاد می‌کند، اظهار داشت: درباره واکسن وزارت بهداشت باید با جزییات پاسخ دهد. تا جایی که به وزارت خارجه مربوط است هیچ درخواستی بی پاسخ نمانده است. در سفر ظریف به آمریکای لاتین موضوع واکسن پیگیری شد و به جاهای خوبی رسیده است.

وی بیان کرد: وزارت بهداشت دو مسیر مستقل را در خرید واکسن طی کرده، بخشی دولتی و بخشی هم به بخش خصوصی واگذار شده است. بانک مرکزی باید پاسخ دهد که آیا نبودن در FATF ضروری و قطعی است یا خیر و البته بانک مرکزی پاسخ آن را داده است. اینکه بخش خصوصی نتواند دارو یا چیز دیگری را بخرد به خاطر اینکه عضو برخی استانداردهای بین‌المللی نیستیم بر کسی پوشیده نیست.

خطیب زاده افزود: درباره واکسن کرونا باید از بانک مرکزی و وزارت بهداشت بپرسید. از مسیر متفاوتی تامین ارز می‌شود و برخی کشورها مجوزهای خاص را از برخی نهادهای آمریکایی گرفتند.

وی گفت: FATF را باید در فضای حقوقی و فنی بررسی کرد و از موضوعات احساسی و حزبی و جریانات سیاسی فاصله گرفت، چون آنچه به منافع ملی ایران برمی‌گردد باید در بستر غیر حزبی بررسی شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان گفت:‌ در برخی از شهرهای اشغالی که آزاد شدند تاسیسات مشترک داریم و اینها در این سفر به جزییات مذاکره و به توافقات خوبی رسیدیم و برخی به امضا نزدیک شده است که انشاءالله در جای خود و موضوع مقتضی خود گزارش خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول