اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

تأمین انرژی؛ محرک توسعه سمنان

تأمین انرژی این روزها بیش از همیشه محرک توسعه استان سمنان محسوب می‌شود و فرهنگ‌سازی در بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی در استان باید بهتر از قبل در دستور کار قرار گیرد.

تأمین انرژی؛ محرک توسعه سمنان

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، مصرف بی‌رویه انرژی در بخش‌های مختلف برق، آب و گاز علاوه بر ایجاد محدودیت‌ها در میزان مصرف، تأثیری مستقیم بر اقتصاد و تولید کشور نیز دارد که باید با برنامه‌ریزی‌های مدون و راهکارهای عملیاتی از ایجاد اختلال در حوزه انرژی جلوگیری شود.

افزایش مصرف انرژی و رشد فزاینده آن در کنار منابع محدود آن توجه به‌ضرورت صرفه‌جویی در مصرف انرژی را تأکید می‌کند؛ به این مطلب باید، محدودیت‌های اقتصادی برای بهره‌برداری از منابع انرژی را نیز اضافه کرد.

کمبود منابع انرژی امری است که امروزه به‌وضوح به چشم می‌خورد و ادامه روند فعلی مصرف انرژی این موضوع را به بحران تبدیل می‌کند؛ این واقعیت در مجموع از واضح‌ترین دلایلی است که می‌توان برای ضروری بودن صرفه‌جویی در مصرف انرژی بیان کرد.

لزوم صرفه‌جویی در مصرف انرژی

فاطمه منصوری، معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان در این زمینه گفت: محدودیت منابع و محدودیت در بهره‌برداری و محدودیت فعالیت‌های اقتصادی، لزوم صرفه‌جویی در مصرف منابع را صدچندان افزون کرده است و با توجه به وضعیت بیماری کرونا و شرایط جسمی و روحی خاص مردم در این برهه زمانی و خطر آسیب‌پذیری اقشار مختلف باید بحث کنترل مصرف در اولویت قرار گرفته و بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گیرد.

وی با تأکید بر لزوم انجام اقدامات رسانه و فرهنگ‌سازی در خصوص مصرف بهینهٔ انرژی گفت: مصرف درست انرژی و حامل‌های سوختی باید مدنظر آحاد مردم و به‌ویژه مدیران دستگاه‌های اجرایی استان قرار گرفته و در این راستا استفاده از ظرفیت رسانه‌ای استان و تشکیل قرارگاه رسانه‌ای مصرف بهینه انرژی باهدف فرهنگ‌سازی مصرف درست انرژی، مورد تأکید است.‌

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان گفت: با توجه به وضعیت بیماری کرونا و شرایط جسمی و روحی خاص مردم در این برهه زمانی و خطر آسیب‌پذیری اقشار مختلف باید بحث کنترل مصرف در اولویت قرار گرفته و بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گیرد.

منصوری با اشاره به برخی اقدامات انجام‌شده در سطح دستگاه‌های اجرایی استان در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی گفت: در دستگاه‌های اجرایی اقدامات مهمی چون الزام استفاده از دماسنج جهت کنترل دمای محیط، هوشمند سازی کنتورها و عایق‌بندی دستگاه‌های گرمایشی باید در مدیدیت بهینه مصرف سوخت مدنظر قرار گیرد.

وی عنوان کرد: با توجه به چندوجهی بودن مصرف انرژی در کشور، لازم است تا ضمن فرهنگ‌سازی درست در مقولهٔ مصرف بهینه، بر لزوم صرفه‌جویی و پرهیز از سوءمصرف انرژی تأکید شود.‌

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان پیشنهاد کرد: به‌منظور مدیریت مصرف بهینه انرژی و رصد فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی در این زمینه، با تشکیل کمیته‌ای تخصصی در سطح استان سمنان و نظیر این کمیته در فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها، این مهم به‌صورت مداوم کنترل شود.

زنگ خطر مصرف گاز

علی‌رضا اعوانی، مدیرعامل شرکت ملی گاز استان سمنان هم گفت: در فصل سرما و افزایش برودت هوا، میزان مصرف گاز در کشور نیز افزایش‌یافته و به‌منظور پیشگیری از مشکلات بعدی، می‌بایست مدیریت بهینه مصرف گاز در همهٔ زمینه‌ها به‌صورت جدی مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: لازمه مدیریت مصرف انرژی این است که بدانیم انرژی چه میزان تولید شده و چه میزان مصرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز استان سمنان گفت: شدت و مدت سرما و برودت هوا، سبب تغییر در مصرف گاز و در نتیجه برهم زدن تعادل در مصرف گاز می‌شود.

 اعوانی بیان کرد: شرکت ملی گاز بر اساس برنامه‌های سال گذشته تاکنون در راستای فرهنگ‌سازی و ایجاد توازن در مصرف سوخت و به‌کارگیری شیوه‌های کاهش مصرف تلاش کرده است تا بتواند مصرف را به حداقل ممکن برساند که مدیریت در سوخت مصرفی گاز در نیروگاه‌ها و صنایع سیمان و گچ و سایر مصارف ازجمله این اقدامات بوده است.

وی تأکید کرد: در سال جاری شاهد مصرف بی‌رویه گاز در کشور هستیم، به نحوی که ثبت رکورد ۸۱۷ میلیون مترمکعب به‌عنوان هشدار و زنگ خطر جدی در مصرف گاز در کل کشور به شمار می‌رود.

 مدیرعامل شرکت ملی گاز استان سمنان اظهار کرد: طرح ملی مدیریت مصرف سوخت موتورخانه‌ها در دستور گاز شرکت ملی ایران قرار گرفته است و نیاز است دستگاه‌های اجرایی با به‌کارگیری روش‌های مدیریت بهینه مصرف، صرفه‌جویی در مصرف گاز را در دستور کار قرار دهند.

مصرف صحیح انرژی؛ نیازمند فرهنگ‌سازی

 سیدمحمد موسوی‌زاده، مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سمنان هم اظهار کرد: مصرف صحیح انرژی برق و تغییر رفتار نیازمند فرهنگ‌سازی در جامعه است؛ بنابراین فرهنگ مدیریت بهینه در مصرف انرژی باید در جامعه نهادینه شود.

وی گفت: افزایش سرما در کشور، افزایش مصرف انرژی را به دنبال داشته و از آنجا که طبق پیش‌بینی‌ها، زمستان سخت و سردی را پیش رو خواهیم داشت، در صورت بی‌توجهی به مصرف بهینه انرژی، ممکن است در تأمین انرژی برق و گاز وضعیت بحرانی را شاهد باشیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سمنان افزود: خوشبختانه محدودیت و پیکی در تأمین، توزیع، انتقال و حتی مصرف برق نداریم، اما آنچه نگران‌کننده است، مصرف بی‌رویه گاز و محدودیت منابع است که اگر این مصرف بی‌رویه در کشور افزایش یابد، ممکن است به قطع گاز در نیروگاه‌ها و ایجاد اخلال در تولید برق شود.

موسوی‌زاده بیان کرد: متأسفانه زیاده‌روی در مصرف انرژی حتی تا چهار برابر نرم جهانی در سطح کشور به چشم می‌خورد که به دلیل محدودیت منابع لازم است در روند مصرف انرژی اصلاحاتی صورت گیرد.

وی گفت: با توجه به اینکه ما زیاده‌روی مصرف انرژی را داریم متعاقب آن دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هایی نیز در راستای کاهش و صرفه‌جویی در مصرف انرژی تدوین شده است که باید اطلاع‌رسانی و تبلیغات لازم صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سمنان بیان کرد: به‌منظور فرهنگ‌سازی مصرف انرژی لازم است تا دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی همچون صداوسیما، آموزش و پرورش، آموزش عالی، حوزه‌های علمیه و غیره بیش‌ازپیش مشارکت و همکاری کنند.

موسوی‌زاده اظهار کرد: متأسفانه در کشور ما از منابع انرژی، مدیریت مصرف صورت نگرفته و اگر این روند ادامه یابد تا سال ۱۴۰۴ قادر به صادرات نبوده و صرفاً منابع موجود در کشور صرف مصرف داخلی و تأمین نیاز مردم استفاده می‌شود.

وی تأکید کرد: هوشمندسازی دستگاه‌های کنترل‌کننده انرژی یکی از اقدامات مهمی است که باید همواره موردتوجه قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سمنان بیان کرد: خاموش کردن روشنایی معابر اضافی و حذف روشنایی پارک‌ها و فضای سبز در ساعات ممنوعیت تردد و حذف روشنایی کمربندی‌ها و جاده‌ها با استعلام از اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، همراه با توجه به عدم خاموشی روشنایی جاده‌ها در مناطق حادثه خیر و همچنین اقدامات تشویقی برای صنایع به سمت کاهش مصرف، بدون اینکه به تولید لطمه وارد شود، از جمله اقدامات شرکت توزیع برق در راستای مدیریت مصرف انرژی برق است.

 کاهش سوخت ورودی به نیروگاه‌ها

سیدعلی‌اکبر صباغ، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای سمنان هم گفت: افزایش مصرف گاز در کشور، سبب کاهش سوخت ورودی به نیروگاه‌ها شده است و با توجه به اینکه اولویت شرکت گاز، تأمین گاز مصرفی موردنیاز مردم است، ممکن است در اثر مصرف بی‌رویه، نیروگاه‌ها از مدار خارج شده و مشکلاتی را در تولید برق ایجاد کند.

وی با تأکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی تلاش کنند در حد مقدور در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند، اظهار کرد: با توجه به حساسیت بالا و شرایط خاص کرونا در استان در شرایط فعلی، نیازمند همکاری و مدیریت یکپارچه در اتخاذ تصمیمات مدیریت بهینه مصرف انرژی هستیم.

استفاده منطقی از منابع انرژی

استفاده منطقی از منابع انرژی با به‌کارگیری راهکارهای بهینه مصرف انرژی، همواره بهترین رویکرد برای این کار بوده است.

با استفاده منطقی از انرژی نه‌تنها شاهد کاهش هزینه‌های مصرف انرژی خواهیم بود که البته این روزها با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بیشتر موردتوجه قرار گرفته است،‌ بلکه آثار مفیدی همچون کاهش آلودگی زیست‌محیطی، تداوم طول عمر منابع مالی و در نهایت توسعه اقتصادی کشور را به دنبال دارد.

انتهای پیام/74007/ز/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول