اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

پکن: لندن فورا به دخالت در امور داخلی چین پایان دهد

سفارت پکن در لندن اظهارات وزیر خارجه انگلیس درباره پرونده ۱۲ زندانی امنیتی هنگ‌کنگی را رد کرد و خواستار توقف دخالت انگلیس در امور داخلی چین شد.

پکن: لندن فورا به دخالت در امور داخلی چین پایان دهد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اظهارات اخیر «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس علیه چین در خصوص پرونده ۱۲ زندانی امنیتی هنگ‌کنگی واکنش تند سفارت پکن در لندن را به همراه داشت.

بنا بر گزارش شبکه «سی‌جی‌تی‌ان» چین، سفارت چین در انگلیس اظهارات وزیر خارجه انگلیس در خصوص پرونده 12 ساکن هنگ‌کنگی را که به خاطر عبور غیرقانونی از مرز محکوم شده‌اند، رد کرد و آن را «تحریف واقعیت» خواند.

دومینیک راب وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه (دیروز) در بیانیه‌ای اعلام کرد، این کشور درباره «محاکمه محرمانه» 12 ساکن هنگ‌کنگ در شنژن چین به شدت نگران است و از چین می‌خواهد روند محاکمه به صورتی منصفانه و شفاف برگزار شود.

بنا بر گزارش سی‌جی‌تی‌ان، گارد ساحلی گواندونگ چین ۲۳ آگوست (دوم شهریور) یک قایق حامل ۱۲ هنگ‌کنگی را به دلیل عبور غیرقانونی از مرز بازداشت کرد و آنها را به مراجع قضایی تحویل داد.

سفارت چین در انگلیس بیانیه وزیر خارجه انگلیس برا «تحریف واقعیت» توصیف کرد و از دومینیک راب خواست در امور داخلی چین دخالت نکند.

طبق بیانیه این سفارتخانه، برای اولین بار روند محاکمه ۱۲ هنگ‌کنگی کاملا علنی در دادگاه ناحیه «یانتیان» شنژن برگزار شد و علاوه بر تعدادی از قانونگذاران کنگره ملی خلق چین و کنفرانس شورای سیاسی خلق چین از هنگ‌کنگ، خبرنگاران و بستگان متهمان هم حضور داشتند.

سفارت پکن در لندن اعلام کرد، چین از حاکمیت قانون حمایت می‌کند و عدالت باید در قبال قانون شکنان اجرا شود.

این سفارتخانه از انگلیس خواست با انجام اقدامات عینی از مقررات حقوق بین‌الملل و هنجارهای ابتدایی جاری در روابط بین‌الملل تبعیت کند و فورا به دخالت در امور داخلی و حاکمیت قضایی چین پایان دهد.

پیشتر، موضع مداخله جویانه مقام‌های ارشد آمریکا برای آزادی ۱۲ زندانی امنیتی هنگ‌کنگی هم خبرساز شده بود.

این درخواست آمریکا با واکنش «ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین مواجه شد و او از آمریکا خواست دخالت در امور داخلی چین از طریق سوءاستفاده از موضوع هنگ‌کنگ را فوراَ پایان دهد.

این ۱۲ نفر که به گفته پکن در سازماندهی اعتراضات در هنگ‌کنگ نقش داشتند، سعی کردند با قایق به تایوان بگریزند که توسط نیروهای چینی بازداشت شدند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول