اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

رئیس جمهور: برگزاری هیأت با رعایت پروتکل مجاز است/ استاندار تهران: تجمع فاطمیه ممنوع!

کم‌کم در آستانه سالگرد شیوع ویروس کرونا قرار داریم و انواع و اقسام تجربه‌های مختلف با تغییر سبک زندگی از جمله برگزاری برنامه‌های ملی و مذهبی را پشت سر گذاشتیم ولی عدم هماهنگی‌ها به خصوص این روزها در برگزاری مراسم ایام فاطمیه مشهود است.

رئیس جمهور: برگزاری هیأت با رعایت پروتکل مجاز است/ استاندار تهران: تجمع فاطمیه ممنوع!

خبرگزاری فارس از تهران؛ محمد حسینی: شور و عشق وصف ناشدنی مردم ایران در برابر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) که تجلی و نمایش آن در محرم و صفر مشهود است سبب شد از مدت‌ها قبل از رسیدن به این ایام در اولین تجربه کرونایی نگرانی‌ها، شایعات و حرف و حدیث‌های مختلفی در محافل و مجالس گوناگون مطرح شود و خیلی سخت بود حماسه حسینی مردم ایران در شکل و شمایل دیگری برگزار شود اما بحث مهم حفظ جان و سلامتی افراد بود.

از چند ماه مانده به شب اول محرم یکی از دغدغه‌های مهم مردم ولایی و متدین کشورمان برگزاری مراسم عزاداری در شرایط کرونایی بود و سخنان رهبر معظم انقلاب در روز عید قربان فصل الخطاب و پایانی بر حرف و حدیث‌ها بود که در بخشی از بیانات‌شان فرمودند: «آنچه بنده می‌خواهم تأکید کنم این است که در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که کارشناسان بهداشت به ما می‌گویند؛ [یعنی] ستاد ملی کرونا. خود بنده شخصاً هر چه آن‌ها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه من و تأکید من به همه کسانی که می‌خواهند عزاداری کنند این است: هر کاری می‌کنید، [اول] ببینید آن‌ها چه می‌گویند»

با این بیانات با اهمیت و مثل همیشه راهگشا، تمام هیأتی‌ها در لبیک به امر رهبری از پیروی از دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا درخصوص برگزاری مراسم عزاداری خبر دادند و کم‌کم خود را برای برگزاری مراسم در محرم آماده کردند.

در ادامه، جلسات و نشست‌های زیادی با مشورت افراد و نهادهای مختلف ازجمله مسؤولان وزارت بهداشت، سازمان تبلیغات اسلامی و برخی مسؤولان، مداحان، علماء و فعالان هیأت‌های کشور برگزار شد و در نهایت شیوه نامه‌های مربوطه هرچند به اعتقاد هیأتی‌ها کمی دیر و مواردی غیرکارشناسی است ولی بالاخره تعیین و اعلام شد.

در حالی که در این دستورالعمل اعلام شده بود مکان برگزاری مراسم اگر دارای سقف مرتفع باشد منعی برای برگزاری ندارد اما به یکباره دو روز مانده به اولین شب مراسم و در شرایطی که تعداد زیادی از هیأت‌ها بر اساس شرایط اعلامی قبلی آماده شروع مراسم عزاداری می شدند، اعلام شد که برگزاری مراسم در مکان‌های مسقف ممنوع است و برپایی مراسم فقط در فضای باز امکان پذیر است.

این جهش ناگهانی، گلایه برخی مسؤولان، گردانندگان و چهره‌های شاخص هیأت‌‌ها را به همراه داشت زیرا این ناهماهنگی برای هیأتی‌ها مشکلاتی را ایجاد کرد ولی به‌رغم تمام دردسرها و سختی‌هایی که با این تصمیمات نامشخص داشتند، در ماه محرم و صفر و سایر مناسبت‌های مختلف برنامه‌های خود را با بیشترین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار کردند و قبل از آن در ماه رمضان نیز امتحان خود را به خوبی پس داده بودند و مردم حاضر در همه این مراسم‌ها نمره قبولی در رعایت محدودیت‌ها گرفته‌اند.

حالا نوبت به ایام فاطمیه رسیده و مسؤولانی که از این اتفاقات درس نگرفتند این بار نیز دست به چندگانگی تصمیمات زدند و مردم بیشتر از کرونا اسیر این تزلزل‌ها هستند.

رئیس‌جمهور صبح شنبه ۶ دی در جلسه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا با اشاره به وضعیت هشدارهای کرونایی مناطق مختلف ایران، گفت: خدا را شاکریم که امروز منطقه قرمز در کشور نداریم، منطقه نارنجی هم تقریباً در کشور نداریم و بیشتر مناطق زرد هستند و باید از مردم در این زمینه تشکر فراوان کرد. البته امیدواریم که شب یلدا تأثیری در این زمینه و روند نگذاشته باشد. 

حسن روحانی هچنین با اشاره به در پیش بودن دهه فاطمیه، تأکید کرد: مردم عاشق اهل بیت(ع) و عزاداری برای آن‌ها هستند و این حق‌شان است، اما باید طوری عمل کنیم که پروتکل‌های بهداشتی حتماً در عزاداری رعایت شود.

ستاد ملی کرونا نیز در این زمینه هیچ دستورالعمل و اظهارنظر خاصی نداشته است.

اما صبح روز گذشته انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در جلسه ستاد مقابله با کرونا استان تهران با درخواست از شهروندان برای رعایت مصوبات ستاد کرونا در مورد برگزاری مراسم ایام فاطمیه و بزرگداشت شهادت سردار سلیمانی عنوان کرد: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا برگزاری هر نوع تجمع در مناسبت‌های مختلف ممنوع است و مراسم‌ها باید به شکل مجازی برگزار شود و در این زمینه نظارت‌ها تشدید می‌شود.

طبق اظهارنظرها و تصمیمات روزهای اخیر، به نظر می‌رسد در ایام فاطمیه نیز مانند ماه محرم و صفر شاهد دوگانگی مصوبات خواهیم بود. طبق مشاهدات میدانی بیشتر برنامه‌ها و مراسمات مختلف در تمامی استان‌ها برگزار می‌شود مثلا نمایشگاه بین المللی تهران برقرار است و حتی تفرجگاه‌هایی مانند توچال روزهای بسبار شلوغی را سپری می‌کند اما به مراسمات مذهبی که می‌رسیم شاهد انبوهی از انواع هجمه‌ها و بازخوردها هستیم؛ ضمن آنکه یادمان نرفته همه ساله در مراسمات مذهبی انواع هجمه‌ها را داریم که معمولاً می‌گویند به جای این همه هزینه به نیازمندان و مستمندان کمک کنیم ولی در برنامه‌های دیگر مثل موج سفر به شمال کشور هیچ اظهارنظری نمی‌شود.

نکته دیگر آن است که ستاد کرونا هیچ ابلاغیه‌ای به هیئات مذهبی مانند محرم نداشته است و آن‌ها خود پروتکل‌ها را برای برگزاری ایام فاطمیه در دستور کار قرار داده‌اند. از آن سو آمار بستری‌های کرونا در کشور و علی الخصوص تهران رو به پایین است و وضعیت این بیماری این روزها در هیچ شهری قرمز نیست.

 البته نکته مهم و اولویت در این روزها حفظ سلامتی مردم است و آنچه انتظار می‌رود این است که کمی هماهنگی بین مسؤولان ایجاد شود و یک مصوبه واحد و قطعی برای نحوه برگزاری مراسمات ایام فاطمیه اعلام کنند تا مردم نیز دچار سردرگمی و دوگانگی نشوند.  

انتهای پیام/۶۷۰۵۲/گ/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول