اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

افزایش 22 درصدی صادرات محصولات کشاورزی در 9 ماه اخیر

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در 9 ماهه دوم سال جاری میزان صادرات محصولات کشاورزی کشور 22 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

افزایش 22 درصدی صادرات محصولات کشاورزی در 9 ماه اخیر

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس،‌ کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه) پارلمان در جریان سوال سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه، درخصوص علت عدم توجه به قیمت های تضمینی محصولات کشاورزی استراتژیک مانند خرید سیب از کشاورزان، گفت: ما سال گذشته حدود 300 هزار تن صادرات محصول سیب داشتیم که امروز این رقم را به حدود 403 هزار تن رسانده ایم. در حالی که ما در گذشته تنها حدود 5 هزار تن صادرات داشتیم.

وی ادامه داد: در 9 ماهه دوم سال جاری میزان صادرات محصولات کشاورزی کشور 22 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ما برای سیب، خرید حمایتی نداشته ایم و خرید تضمینی داشته ایم. قیمت تضمینی که شورای اقتصاد اعلام کرده بود، حدود 580 تومان بود و درخواستی که نماینده محترم داشت از وزارت جهادکشاورزی گروهی برای بررسی موضوع اعزام شد و این عدد به 1250 تومان رسید، و جا دارد از کمیسیون کشاورزی و نمایندگان محترم برای تثبیت قانون خرید تضمینی قدردانی کنم.

وی افزود: نمایندگان اطلاع دارند که مشکل سیب پای درخت در آذربایجان غربی مشکلی است که در 35 سال گذشته نیز وجود داشته و امسال برای اولین بار 90 مرکز جمع آوری بهداشتی در این استان با همت همکاران ما و همچنین با همکاری دادستان و دانشگاه علوم پزشکی راه اندازی شد و مجوز 700 متر به هر کدام از باغداران اعطا شد تا بتوانند با تغییر کاربری و بارانداز در امور خود تسهیل ایجاد کنند.

خاوازی تصریح کرد: در سال جاری برای اولین بار مجوز راه اندازی 7 فقره کارخانه مدرن به آذربایجان غربی داده شد و 120 فقره مجوز کارخانه فرآوری مدرن نیز در زمینه محصول سیب و سایر محصولات کشاورزی اعطا شد. همچنین یکی از پیش نیازهای صادرات سیب سورتینگ است که ما امسال توانستیم سرمایه گذاری را در این استان جذب کنیم که 10 میلیون دلار سرمایه گذاری در این زمینه در استان انجام دهد تا یکی از اصلی ترین مشکلات بحث صادرات سیب مرتفع شود.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت های خود و در پاسخ به سوال نماینده ارومیه گفت: ما هرگز اجازه نمی دهیم که مرکبات و سیب در بحث صادرات دچار مشکل شود و ما در حوزه وظایف وزارتی در این زمینه اقدامات مهمی را انجام خواهیم داد و این اطمینان را به مجلس و نمایندگان می دهیم که در بحث ساماندهی سیب و مرکبات مازاد بر مصرف داخلی اقدامات مثبتی را انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد: در فصل 8 کتاب مقررات صادرات و واردات، بحث واردات موز در برابر صادرات سیب را داریم که به شدت پیگیر بحث افزایش واردات موز در برابر صادرات سیب هستیم و به دنبال آن هستیم که اشخاصی را که واردکننده موز به کشور هستند، مجاب کنیم تا حجم بیشتری از محصول سیب را صادر کنند و سیب در فهرست کالاهای مشمول تعرفه ترجیحی موافقت نامه اوراسیا قرار گرفت و جلسات متعددی با وزارت امور خارجه در این زمینه برگزار شد.

این عضو کابینه دولت دوزادهم بیان کرد: اگر ما بتوانیم موضوعات زیربنایی که در حال انجام است را به سرعت طی کنیم و برخی موانع مرتبط با قرنطینه ای و بهداشتی را با اتحادیه اروپا تسهیل نماییم، شرایط مناسبی در زمینه صادرات سیب با اتحادیه اروپا ایجاد خواهد شد. همچنین پیگیر بحث حل مشکل کارت های بازرگانی کشاورزان عزیز نیز هستیم و برای احیای آنها با وزارت صمت در حال مذاکره ایم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود درباره مشکل برخی کشاورزان درخصوص خانه باغ های کشاورزی گفت: از 8 میلیون هکتار اراضی آبی، تنها 1.2 میلیون هکتار خاک های بدون محدودیت است و این میزان، امنیت غذایی کشور را تامین می کند و مابقی دچار محدودیت تولید هستند و بنابراین ما باید در بحث تغییر کاربری اراضی حساسیت ویژه ای داشته باشیم.

خاوازی ادامه داد: براساس قانون ما نگران تجزیه این باغ ها به باغ های کوچکتر هستیم. براساس قانون از 20 تا 100 مترمربع به مالکان آنها اختیارداده شده است که بتوانند خانه کارگری در باغ های خود احداث کنند و طبق مواد 3 و 10 قانون تغییر کاربری اراضی کشاورزی، ضابط قضایی باید از این موضوع صیانت کند و اگر ادارات جهاد کشاورزی به این موضوعات ورود نکنند، باید در دادگاه حاضر شوند. اما بنای ما جنگ با بهره برداران نیست، بلکه کشاورزان سروران ما هستند و بحث ما برخورد با ویلاسازان است.

وی تصریح کرد: درخصوص تغییر کاربری، دولت لایحه ای را تنظیم کرده است و در حال بررسی آن است و شنیده ام که نمایندگان نیز طرحی مرتبط با آن تحویل هیات رئیسه داده اند و من از همکاران و نمایندگان خواهش می کنم که نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشند تا این قوه قهریه از وزارت جهاد کشاورزی گرفته شود.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از توضیحات خود درخصوص سیستم های نوین آبیاری گفت: امسال 31 هزار هکتار در برنامه ریزی برای توسعه زیرساخت های سامانه نوین آبیاری در استان آذربایجان غربی داریم که بخشی از آن با مبلغ 190 میلیارد تومان از پروژه های آبیاری معمول تحت فشار پیش بینی شده و 260 میلیارد تومان نیز از اعتبارات مرتبط با دریاچه ارومیه نیز به این پروژه ها اختصاص یافته است و نکته مهم در این زمینه این است که چاه های بدون مجوز در استان وجود دارد و ما طبق قانون تنها می توانیم برای چاه های دارای مجوز اقدامات عمرانی انجام داده و توسعه سیستم آبیاری را اجرایی کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول