اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

دال مرکزی گفتمان شهید سلیمانی ولایت فقیه است

نشست تخصصی «مکتب شهید سلیمانی چراغ راه دولت آینده» به همت جامعه اسلامی مدیران با حضور سردبیر سابق روزنامه رسالت و رئیس سازمان نشر و مشارکت زنان در دفاع مقدس برگزار شد.

دال مرکزی گفتمان شهید سلیمانی ولایت فقیه است

به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری فارس، نهمین نشست تخصصی کارگروه های تدوین برنامه «دولت مردمی و تحول گرا» با موضوع «مکتب شهید سلیمانی چراغ راه دولت آینده» به همت جامعه اسلامی مدیران با حضور محمدکاظم انبارلویی فعال سیاسی و سردبیر سابق روزنامه رسالت و مریم مجتهدزاده رئیس سازمان نشر و مشارکت زنان در دفاع مقدس و معاون رئیس جمهور سابق در مور زنان و خانواده برگزار شد.

در ابتدای این نشست انبارلویی با اشاره به اهمیت شناخت مکتب سردار قاسم سلیمانی، افزود: ما امروز از مردی سخن می گوییم که آوازه او در سرتاسر پراکنده شده و پژوهشکده‌های مطرح نظامی از او به عنوان ابر استراتژیست سخن می گویند. در تشییع جنازه با شکوه ایشان در ایران و عراق و سایر کشورهای جهان به عنوان پرورش یافته در مکتب امام خمینی (ره) و امام خامنه ای (مدظله العالی) ازیشان نام برده می شود.

وی افزود: ما ابتدا باید ببینیم که «مکتب سلیمانی» چیست. این نام اولین عنوانی بود که مقام معظم رهبری در پیام خودشان به آن اشاره کردند و امروز در پی آن هستیم که مختصات دولت آینده را بر مبنای مکتب سلیمانی ایجاد کنیم. از بازخوانی وصیت نامه سیاسی الهی شهید سلیمانی می توانیم برای شناخت مکتب وی استفاده کنیم.

انبارلویی ادامه داد: او از اعتقاد عمیق خود به قیامت، خداوند متعال و سلسله انبیا و اولیا در طول تاریخ صحبت می کند و مذهب تشیع را به عنوان اصل حقیقی اسلام نام می برد. شهید سلیمانی با این اندیشه به ثروتی عظیم دست پیدا می کند که در طول چهل سال حضور در جبهه دفاع از اسلام و ولایت حاصل شده است. او این ثروت را از هجرت از درون و برون و مال و مقام و جاه و ... بدست آورده است و با این شرایط به ملاقات معبود رفته است.

عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی گفت: رئیس دولت آینده باید اشبه الناس به شهید سلیمانی باشد. شهید سلیمانی جمهوری اسلامی ایران را مرکز اسلام و تشیع می دانست و ایران را قرارگاه حسین بن علی و حرم تلقی می کرد. او ولایت فقیه را تنها نسخه شفابخش امت اسلامی می دانست و همه امت اسلام به خصوص ملت ایران را به این خیمه دعوت می کرد تا حضور به هنگام داشته باشند. او در وصیت نامه خود می فرماید خیمه ولایت فقیه خیمه رسول الله است. او اعتقاد داشت اگر اعتقاد ما به اسلام نبود دشمنان ایران پیکره سرزمین جمهوری اسلامی را مثل گرگ می دریدند. این موارد دستاوردهای فکری و نظری شهید سلیمانی یا همان مکتب سلیمانی است. این مکتب در یک مرکز اسلامی تئوریزه نشده و طی چهل سال مجاهدت و نبرد بوجود امده است. او در قیل و قال مدرسه به این درجه از عرفان نرسیده بلکه در فضا پر هیایوی عملیات های دفاع مقدس با 40 سال مجاهدت به این درجه نائل آمده است.

سردبیر سابق روزنامه رسالت اضافه کرد: او خود را سرباز ایران و اسلامی می دانست و در کسوت فرماندهی لشگر در دفاع مقدس و فرماندهی چند لشگر الهی در قالب سپاه قدس در مبارزه با دشمنان مانند داعش و رژیم صهیونیستی به چنین جایگاهی رسیده است. شهید سلیمانی در وصیت نامه خود، همه را دعوت به اصول می کند. اصل اول اعتقاد به ولایت فقیه اعتقاد به مبانی جمهوری اسلامی مبارزه فساد و چهارم خدمت به مردم، مردم داری و توسعه حفظ ارزش ها وحدت در مبارزه با دشمن.

وی تاکید کرد: دال مرکزی مرکزی گفتمان شهید سلیمانی ولایت فقیه و شخص ولی فقیه است. ما در مکتب سلیمانی با یک منظومه فکری و عملی روبه رو هستیم که صدر و ذیل آن با هم هماهنگ است و می تواند الگوی دولت مردان ما در دولت سیزدهم باشند.

انبارلویی با انتقاد از تضعیف مولفه های قدرت ملی توسط دولت دوازدهم گفت: تولید قدرت ملی یکی از اقدامات اساسی شهید سلیمانی بود و لذا وقایع تلخی مانند برجام بر خلاف تلاش های ایشان باعث از بین رفتن بخش های از توان داخلی کشور شد.

وی با انتقاد از تکثر در نامزدهای انتخاباتی جناح اصولگرا گفت: باید صدای واحد در انتخابات بوجود بیاد و دولت جوان در قرن جدید محقق شود.این رقابت در واقع بین دو نگاه است؛ نگاه به درون و نگاه به بیرون(خارج). که در دولت های یازدهم و دوازدهم نتیجه حاصل از نگاه به بیرون را مردم به خوبی مشاهده کردند. باید توجه داشت که ائتلاف گسترده ای در انتخابات پیش رو در مقابل وجود دارد و نیاز است یک ائتلاف الهی در برابر آن تشکیل شود.

انبارلویی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر ایجاد نهضت فکری برای ایجاد دولت اسلامی ادامه داد: احزاب و جریان ها باید سهم خود را برای ایجاد این نهضت فکری به انجام برسانند. مانع اصلی در ایجاد نهضت اسلامی میکروسلبریتی هایی هستند که در فضای مجازی مشغول به فعالیت هستند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: باید به مردم گفت که می خواهیم دولت را با عقل جمعی اداره خواهیم کرد. ما در 8 سال گذشته شاهد بودیم که مسئله سازی انجام شده و مسائل اصلی حذف و مسائل جعلی جایگزین شده است. باید سکان دیوان سالاری به دست افرادی بسپاریم که مسئله حل کن باشند.

در ادامه مریم مجتهدزاده با عرض تسلیت شهادت خانم فاطمه زهر (س) و بزرگداشت یوم الله 9 دی خاطر نشان کرد: بحث ما در رابطه با یک روش و راهبرد و استراتژی فکری است. یک بحث نظری و عملی در رابطه با معماری مردی بزرگ است که توانست ساختار های نظام بین الملل را با تغییراتی روبروی کند. شیوه مدیریت وی در به تعبیر رهبر معظم انقلاب خود یک مکتب است. امروز با شدت به این روش نیازمند هستیم. بسیاری، مسائل کشور را به تحریم ها مربوط می کنند و گروهی دیگر تاثیر تحریم ها را انکار نمی کنند معتقدند که می توان با مدیریت درست شرایط را بهتر کرد.

وی افزود: اقتصاد و مدیریت کشور با الگو برداری از روش شهید سلیمانی می تواند متحول شود. شهید توانست استراتژی آمریکایی ها را با نگاه همه جانبه در منطقه تشخیص دهد و در نهایت آن را به شکست بکشاند. حقیقت این است در روزهای اول حضور آمریکا در منطقه از سال 2000 کسی فکر شکست آنها را به فکر راه نمی داد. اما این مورد توسط شهید سلیمانی اتفاق افتاد. سردار سلیمانی برای تولید قدرت مقابل آمریکایی ها با فکر و اندیشه و نگاه همه جانبه به سمت دشمن رفته و دشمن را در تحقق اهدافش به شکست کشانده و راهبرد خود را به آنها تحمیل کرده بود. که این روش می تواند در حوزه های اقتصاد مقاومتی و فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد.

همسر دیپلمات ربوده شده ایران در لبنان گفت :در حوزه مباحث فرهنگی نیز کلان‌نگری ایشان مشهود است. نظرات ایشان در این حوزه ان‌شاءالله به زودی منتشر شود و با مرور آنها می‌توان به عمق نگاه وی در مسائل فرهنگی و اجتماعی، برخورد با مردم، برخورد با نسل جوان، مساله حجاب و سایر مباحث و موضوعات فرهنگی پی برد که چگونه در بسیاری از این مسائل، دقیق‌ترین و بهترین نظرات را ارائه داده‌اند.مکتب شهید سلیمانی یک الگوی مکتبی جدید و باز تولید جدید از مکتب اسلام و دکترین اسلامی است. آموزه‌های این مکتب مفسر و تشریح کننده این مکتب است.از سویی جامعیت بر آمده از عقلانیت مهم‌ترین ویژگی این مکتب و این همان اصلی ترین پایه‌ «مکتب حاج قاسم» است.

مجتهدزاده ادامه داد:ایستادگی سردار سلیمانی برگرفته از مکتب حیات بخش اسلام بود. در این زمانه ما بین دو مشرب مرتجع و سکولار قرار گرفته ایم. طرف مرتجع نافی عقل و طرف سکولار کاملا متمرکز بر عقل است. در مکتب انقلاب ما به عقل معتقدیم اما آن را کافی نمی دانیم. فعالیت سیاسی ایشان در عرصه بین الملل نیز از زوایای پنهان شخصیت ایشان است. مکتب سلیمانی جهت بخش و آگاهی دهنده است این مکتب به جهت ویژگی های منحصربفردش تفکر ساز است و قابل الگو گیری است. این گفتمان بسیط و بی‌انتها قدرت ایجاد چنان جریانی را در حیات اجتماعی دارد که می‌تواند عالی‌ترین شئون حیات بشری را شکل دهد. و به قول رهبری معظم یک برنامه عمل از ابتدا تا انتهای راه است. در موضوع حکمرانی اسلامی ظرفیت های بسیاری را از مکتب حاج قاسم می توانیم استخراج کنیم. تنها نقشه راه این مکتب حرکت در راه ولایت است.

رییس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس با بیان اینکه شاخصه در تفکر راهبردی سردار سلیمانی تلفیق کلان نگری و جزء نگری ایشان بود. گفت:  معمولاً افراد در یکی از این دو ویژگی‌ها توانمند هستند اما ایشان شخصیتی بود که هم مسائل جزئی و هم مسائل کلان را به خوبی تشخیص می‌داد و ارتباط منطقی و موضوعی بین آنها را نیز درک می‌کرد.مکتب سلیمانی در مسیر ارائه این طرح و سبک از مدیریت، نظام ارزشی جامعی را در حوزه‌های مرتبط با فرد، خانواده و اجتماع، معرفی می‌کند. نظام ارزشی که مفاهیم بلند یک زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی اثربخش را به وادی عمل آورده است.

وی افزود: بهتر است که وظیفه و تکلیف خود را بشناسیم و رضای خداوند را در امور درنظر بگیریم. سردار سلیمانی به دنبال تحقق اهداف والا و تکلیف گرایی بود؛ رضایت خداوند و اهل بیت را اصل می‌دانست و وظایف بر عهده خود را فراتر از وظایف سازمانی تلقی می‌کردمنطقه‌ای و جهانی ایران در حوزه های نظامی، اقتصادی، فرهنگی و ... امروز یک مصداق تمام عیار برای شاخص پیشرفت است. ایشان از حوزه مفهوم سازی تا جریان سازی و ایجاد ساختار تلاش‌های موثری را به انجام رساند که به ثبات و اقتدار روزافزون ایران منجر گردیده است.

همسر دیپلمات ربوده شده ایران در لبنان تصریح کرد: درمنش مدیریتی سردار سلیمانی نگاه ایشان به مجموعه‌های تحت امر و به طور کلی  انسان‌ها از منظر انسانیت بود و به دلیل انسان بودن به آن ها احترام می‌گذاشت.سردار سلیمانی نگاه ابزاری نداشت؛ نتیجه آن شد که نیروی تحت امر دیگر نگران پست، مقام و موقعیت سازمانی خود نبود بلکه تمام تلاش خود را برای تحقق آن اهداف مقدس به کار می‌برد. امروز ما موظفیم تولید ادبیات و ایجاد گفتمان در زمینه  مکتب سلیمانی یک راهبرد امنیتی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول