اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

شفیعی: ‌نیاز به دبیرخانه دائمی سردار سلیمانی در کرمان داریم/قهرمانان ملی را با تولید آثار هنری زنده نگه داریم

دبیر همایش ملی تئاتر «سردار آسمانی»‌ عنوان کرد: همایش سردار فردا از مزار شهید سلیمانی آغاز و تا پانزدهم دی ماه به صورت زنده در سه شهرستان و آنلاین در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

شفیعی: ‌نیاز به  دبیرخانه دائمی سردار سلیمانی در کرمان داریم/قهرمانان ملی را با تولید آثار هنری زنده نگه داریم

به گزارش خبرنگار سینما تئاتر خبرگزاری فارس، نشست خبری دومین همایش سردار آسمانی دقایقی پیش با حضور مسئولان جشنواره در وزارت فرهنگ و ارشاد استان کرمان برگزار شد. 

محمدرضا علیزاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت:  این همایش برای زنده نگه داشتن نام و یاد سردار عزیز کشورمان برگزار می شود. جشنواره بخش‌های تخصصی‌‌اش نهایی و به نحوی برگزار شده که اجراها از فردا در سه شهرستان آغاز  و تا قبل از اختتامیه ادامه خواهد داشت و علاوه بر اجراهای حضوری محدود مخاطبان با لینک فضای مجازی هم قابل دسترس خواهد بود. فردا افتتاح در مزار شهید سردار سلیمانی ساعت 12 عصر و اختتامیه دوشنبه 15 دی در محل تالار اتاق بازرگانی خیلی محدود به دلیل شرایط کرونا خواهیم داشت تلاش کردیم این جشنواره با رعایت پروتکل‌ها در شهرستان‌های کرمان، رفنسجان و سیرجان برگزار شود تا مشکلی هم برای مردم ایجاد نشود.

در ادامه امیرحسین شفیعی دبیر همایش ملی تئاتر «سردار آسمانی»  با تشکر از مسئولان شهر کرمان گفت: خدا را شاکرم که فعالیت و کار برای این شهید بزرگوار را روزی ما قرار داده و بیشتر کار ما یک حرکت عاشقانه بوده است. امسال دومین جشنواره سردار در سه بخش صحنه‌ای، خیابانی و مسابقه نمایشنامه نویسی برگزار می‌شود، ما هرگز نخواستیم یک جشنواره را به دیگر جشنواره‌ها اضافه کنیم بلکه این جشنواره فقط می‌خواهد هنرمندان را برای تولید اثر درباره محور مقاومت و شخصیت سردار سلیمانی تشویق کند بنابراین جشنواره بهانه‌ای برای کار در این زمینه شد.

وی در ادامه افزود: من هرگز خودم امیدوار نبودم که استقبال گروه‌ها و هنرمندان در این حد باشد که ما در یک بخش 199 اثر و در بخش دیگر 80 اثر به دستمان برسد اما هنرمندان نشان دادند که چقدر علاقه مند به قهرمان ملی شان هستند. من از همه گروه‌هایی که به دلیل محدودیت‌ها نتوانستیم در خدمتشان باشیم، تشکر می‌کنم. در بخش صحنه‌ای7، خیابانی 17 و نمایشنامه 10 اثر نامزد دریافت جایزه هستن که آثار برگزیده در روز اختتامیه انتخاب و جوایزشان را دریافت می‌کنند و در یک کتاب 5 نمایش برگزیده هم به چاپ می‌رسد.

شفیعی اظهار داشت: رویکرد همه ما این بود که بتوانیم تولیداتی که حداقل‌های کیفی را داشته باشند، خلق کنیم و این برایمان خیلی اهمیت داشت. با توجه به شرایط کرونا که محدودیت زیادی برای تئاتر ایجاد کرد ما تصمیم گرفتیم جشنواره را هم زنده و هم آنلاین داشته باشیم. اجرای زنده در شهر سیرجان 11 تا 14 در دو سالن مجموعه تئاتر شهر و پلاتوی شورای شهر، سایر کارها شرایط آنلاین هم فراهم شده است. آثار در سایت تیوال بارگزاری شده و تمام مردم ایران می‌توانند کارها را با کد اختصاصی سردار آسمانی بدون هزینه ببینند. از ساعت 12 ظهر روز دوازدهم تا 12 ظهر چهاردهم می‌توانند هفت نمایش را در سایت تیوال ببینند. تمام آثار صحنه‌ای ما مربوط به شخصیت سردار سلیمانی است، رشادت‌ها، زندگینامه و سایر موارد مربوط به ایشان در زمینه محور مقاومت مورد توجه هستند.

 

مدیر همایش سردار آسمانی توضیح داد: در بخش خیابانی که در شهر رفسنجان برگزار می شود، بخش آنلاین توسط مسئولان ارشاد تدارک دیده شده و در فضای مجازی اینستاگرام پخش می‌شود. یک بخش دیگر تئاتر سیار است از روز دهم یک کامیونت که تبدیل به تماشاخانه سیار شده در شهر کرمان در محلات و روستاها (یک اجرای ویژه در روستای قنات ملک روز یازدهم) خواهد بود. در بخش صحنه‌ای شهر سیرجان 50 درصد سالن مخاطب در سالن می‌آیند و قرار شده هر نمایش دو بار در روز اجرا برود که تعداد مخاطبان بیشتری داشته باشد اما بخش آنلاین با کد اختصاصی سردار تمام مردم ایران می‌توانند هفت نمایش را در تاریخ 12،13 و 14 دی ماه ببینند اما در روزهای دیگر یک بلیت 5 هزار تومانی دارد.

وی در ادامه توضیح داد: نمایش همه پسران من روز یازدهم و نمایش سرباز به کارگردانی پژمان شاهروردی دو اثر قابل قبول هستند که می‌تواند به سطح بین‌المللی هم برسد. من فکر می‌کنم جشنواره سردار احتیاج به یک دبیرخانه دائمی در کرمان دارد، اگر امروز ما می‌خواهیم مکتب و منش شهید را ترویج دهیم راهی نداریم جز اینکه به تولیدات هنری برسیم، بنرها، گفت‌وگو و سخنرانی‌ها در سال اول خوب بود اما حال نیاز به تولیدات سینمایی،‌تجسمی، ادبیات و تئاتر داریم ما باید قهرمانمان را با تولید آثار هنری معرفی کنیم که اگر واقعا این معرفی اینطور انجام نشود قطعا بیگانگان طور دیگری کار می‌کنند که مبنای واقعی نخواهد بود، حوزه هنرهای نمایشی هم ما ادعای کار بزرگ نداریم اما در حد توان دو مجموعه بنیاد فرهنگی روایت و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و اداره کل هنرهای نمایشی کارهایی اتفاق افتاده است که باز نیاز به کار بیشتر هم داریم.

وی اظهار داشت: امیدوارم با این جشنواره بتوانیم ادای دینی به این شخصیت قهرمان ملی داشته باشیم چرا که در زمان حیاتشان هم اجازه ندادند درباره‌شان فیلم یا کار و کتابی منتشر شود.

محمدی معاون هنری اداره کل ارشاد نیز در ادامه گفت: ‌دبیرخانه اجرایی رویداد در محل استان کرمان مستقر شد ، دوازده کمیته سازماندهی شد و انرژی سه جشنواره بزرگ ملی به ما منتقل شده است، بنابراین سعی شد با رعایت سختگیرانه پروتکل‌ها جشنواره را با اجرای حضوری هنرمندان داشته باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول