اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

«قم کارت» از فردا در باجه های فروش/ کارت های فعلی تا دو ماه آینده قابل استفاده است

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم با اشاره به راه اندازی سامانه جدید «قم کارت» گفت: کارت های فعلی که پرداخت کرایه اتوبوس ها با آن انجام می شود تا دو ماه آینده قابل استفاده است.

«قم کارت» از فردا در باجه های فروش/ کارت های فعلی تا دو ماه آینده قابل استفاده است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، کورش محمدحسینی امروز در نشست رسانه ای آغاز استقرار سامانه جامع پرداخت‌های شهروندی، به قدیمی شدن سامانه کارت شهروندی برای پرداخت کرایه اتوبوس‌های درون شهری توجه داد و بیان کرد: کارت‌های جدید با نام اختصاری «قم کارت» دارای ظرفیت‌های بیشتری است تا شهروندان بتوانند علاوه بر پرداخت کرایه اتوبوس، در سایر پرداخت‌های خُرد شهری هم از آن‌ها استفاده کنند.

وی افزود: شهروندان می‌توانند از فردا چهارشنبه دهم دی ماه «قم کارت» را از باجه‌های فروش تهیه و شارژ کنند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم ادامه داد: بر همین اساس، امکان شارژ جدید کارت‌های قدیمی وجود ندارد، اما شهروندان می‌توانند تا دو ماه آینده از شارژ موجود در این کارت‌ها استفاده و سپس نسبت به تعویض رایگان آن‌ها با کارت‌های جدید اقدام کنند.

وی با بیان اینکه حدود دو ماه زمان برای جایگزینی نهایی کارت‌های جدید با کارت‌های قدیمی در نظر گرفته شده است خاطرنشان کرد: بدیهی است پس از گذشت دو ماه، صرفا می‌توان از «قم کارت» در شبکه پرداخت‌های شهری استفاده کرد، ضمن آن که برای شارژ این کارت علاوه بر استفاده از باجه‌های فعلی در سطح شهر تلاش می‌کنیم تا امکان شارژ از طریق کارت بانکی، دستگاه‌های خودپرداز و همچنین دستگاه‌های پوز فروشگاهی هم فراهم شود.

محمدحسینی درباره کاربردهای دیگر «قم کارت» بجز پرداخت کرایه اتوبوس گفت: به دنبال آن هستیم تا شهروندان بتوانند در همه پروژه‌های تابع شهرداری و از جمله پروژه‌های رفاهی و تفریحی مانند باغ پرندگان، ورودی یا بلیت خود را با استفاده از همین قم کارت تهیه کنند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم همچنین از شهروندان خواست تا با استفاده از خدمات پرداخت الکترونیک موجود در سطح شهر، از پرداخت‌های نقدی در اتوبوس‌ها و دیگر خدمات شهری به دلیل تبعات منفی اجتماعی و بهداشتی آن خودداری کنند و شهرداری را در استفاده حداکثری از این سامانه یاری دهند.

وی اضافه کرد: در عین حال بلیت‌های تک سفره برای شهروندان و یا زائران فاقد «قم کارت» در نظر گرفته شده که با اطلاع رسانی‌های بعدی، به زودی در باجه‌های فروش توزیع خواهد شد.

محمدحسینی درباره سامانه پرداخت کرایه در تاکسی‌ها بیان کرد: امروزه برخی از تاکسی‌های درون شهری به سیستم بارکد مجهزند و شهروندان می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن‌ها یا نرم افزارهای مشخص نصب شده در تلفن همراه خود نسبت به پرداخت کرایه اقدام کنند، در عین حال که استفاده از سامانه پوز بانکی نیز در این باره دنبال می‌شود.

وی همچنین از رانندگان تاکسی درخواست کرد با مراجعه به سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری برای نصب سامانه بارکد خود اقدام کنند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم در پاسخ به پرسشی درباره زیرساخت‌های سامانه «قم کارت» گفت: این پروژه از اوایل سال گذشته آغاز و برای تجهیز زیرساخت‌های آن بیش از 4 میلیارد تومان هزینه انجام شده است و البته هزینه‌هایی هم برای تعویض و روزآمدسازی دستگاه‌های کارتخوان در اتوبوس‌ها بر اساس برگزاری مناقصه خواهد داشت.

محمدحسینی اضافه کرد: از ظرفیت‌های بومی استان در این سامانه و همچنین سامانه «قم یار» استفاده شده است.

وی افزود: زیرساخت‌های لازم برای ثبت تخفیف «قم کارت» برای اقشار مختلف وجود دارد و نهادهای مختلف می‌توانند با عقد تفاهم نامه‌های لازم نسبت به ارائه خدمات ویژه تر «قم کارت» به مخاطبان خود اقدام کنند.

وی در عین حال از آمادگی دستگاه متبوع خود برای عقد تفاهم نامه با نهادها و استارت آپ‌های مختلف سخن گفت و اذعان کرد: شهرداری قم از همکاری مشترک با همه مجموعه‌ها برای ارائه خدمات حداکثری به شهروندان استقبال می‌کند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم درباره خدمات دیگر سازمان متبوع خود گفت: با هدف کاهش مراجعه‌های حضوری مردم به شهرداری و دیگر دستگاه‌ها و نهادها، تفاهم نامه‌های مختلفی با سازمان‌های تابعه شهرداری و دیگر نهادها منعقد شده و یا در دست اقدام است، به طور مثال همکاری فناوری با معاونت شهرسازی شهرداری سبب شده تا 81 درصد ثبت درخواست‌های مردمی از طریق سامانه قم یار به انجام برسد که تلاش می‌کنیم تا پایان سال، 100 درصد ثبت درخواست‌ها بدون نیاز به مراجعه حضوری باشد.

وی افزود: بدیهی است مراحل بعدی را نیز گام به گام جلو می‌بریم تا بتوانیم در سال آینده، پاسخ به استعلام‌ها و مواردی از این دست را نیز با هدف تکریم مردم و صرفه جویی در وقت و هزین‌ها به شکل غیرحضوری انجام دهیم.

انتهای پیام/2258

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول