اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

آرامش و تعادل اجتماعی در گرو انتخاب صحیح/ لزوم تقویت بینش سیاسی مردم

اتفاقاتی که در جامعه بروز و نمود دارد، برگرفته از تفکر و نوع انتخاب مردم است و اگر بینش سیاسی مردم رشد و تغییر یابد و دست به انتخاب صحیح بزنند، قدرت پذیرش عواقب این انتخاب را نیز خواهند داشت و ثبات سیاسی و اقتصادی و... نیز رقم خواهد خورد.

آرامش و تعادل اجتماعی در گرو انتخاب صحیح/ لزوم تقویت بینش سیاسی مردم

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، دهه بصیرت فرصتی شد تا یکی از مهمترین اتفاقات سرنوشت‌ساز مردم مورد بازبینی قرار گیرد، یادداشت زیر یادآوری و بازخوانی نحوه انتخاب مردم و تاثیر انتخاب‌های غلط در زندگی فردی و اجتماعی آنان است.

 بصیرت یعنی از سطح به عمق رفتن، مسائل را مجموعه وار و سیستماتیک دیدن

 بصیرت یعنی از سطح به عمق رفتن، مسائل را مجموعه وار و سیستماتیک دیدن و مسأله یا هر پدیده‌ را با مقدمه و موخره دیدن، یعنی متن را در زمینه و بستر ببینیم، چیستی مبدا و کجایی مقصدش را دریابیم، چون بصیرت اقتضا می‌کند که ما یک عقیده و مسئله را از ریشه‌ها و ماقبلش و ثمره‌ه‌ها و ما بعدش منقطع و جدا نبینیم و این یکی از لوازم ضروری بصیرت است.

 یکی از نکاتی که لازم است در دهه بصیرت و نزدیک بودن انتخابات مهم و سرنوشت‌ساز ریاست جمهوری به آن بپردازیم، این است که مردم ما باید از مرحله آزمون و خطا بگذرند

 

 یکی از نکاتی که لازم است در دهه بصیرت و نزدیک بودن انتخابات مهم و سرنوشت‌ساز ریاست جمهوری به آن بپردازیم، این است که مردم ما باید از مرحله آزمون و خطا بگذرند و دیگر نباید آزمون و خطا کنیم و اجازه دهیم بعد از ۴۰ سال تجربه انقلاب و انتخابات آزاد در این مملکت، با مسائلی مواجه شویم که همچنان غیرمترقبه بوده و هدف و خواسته ما نباشد.
 
نکته مهم این است که ما باید هم فکر کنیم و هم ریشه‌ها را ببینیم، هم عواقب را ببینیم و هم از تجربه گذشته عبرت بگیریم و از خودمان بپرسیم چرا زمان انتخابات، تجربه‌های گذشته‌ را فراموش می‌کنیم؟ چرا در زمان انتخابات شاهد غلیان احساسات هستیم؟ به نظر می‌رسد مردم ما باید به برخی مسائل بیشتر توجه کنند و رسانه‌ها و نخبگان ما نیز با مردم بدون تعارف برخورد کنند و اگر اشکالی در مردم می‌بینند با ارائه راهکار به آن بپردازند، اینکه ما فقط خوبی‌های مردم را بیان کنیم، لطف در حق مردم نیست، باید دلسوزانه، پدرانه و برادرانه مشکلات را بیان کنیم و این خود باعث رشد و ارتقاء و اصلاح مردم است و می‌توانند راه کمال را سریعتر و بهتر پیدا کنند و به آن برسند.

از جمله اشکالاتی که به نظر می‌سد ما در این زمینه به آن مبتلا هستیم این است که عواقب چیزی که انتخاب می‌کنیم را نمی‌پذیریم

از جمله اشکالاتی که به نظر می‌سد ما در این زمینه به آن مبتلا هستیم این است که عواقب چیزی که انتخاب می‌کنیم را نمی‌پذیریم، خودمان انتخاب می‌کنیم بعد می‌گوییم چرا اینگونه شد؟ وقتی انتخاب‌کنندگان، به اقتضاء عقل و شرایط و با وجود انتخابات آزاد در چنین شرایطی قرار می‌گیرند، باید بپذیرند که به انتخاب خودشان، به یک تفکر رای دادند و پس از گذشت زمان و با توجه به عملکرد آن حزب و گروه، اعلام نارضایتی می‌کنند و از کارکرد گلایه‌مند هستند، ولی باید بپذیرند که ما به یک تفکر رای دادیم و این تفکر پس از گذشت زمان اثبات کرده که نتیجه مطابق با وعده‌ها و برنامه‌هایش نبوده است.

 ما باید اشتباهات را بپذیریم، اگر فریب خورده‌ایم، بپذیریم  و اگر اشتباه محاسباتی داشته‌ایم هم بپذیریم و دیگر تکرار نکنیم، و در هر صورت مسؤولیت انتخاب غلطمان را عهده‌دار شویم.

 انتخابات نزدیک است و مردم ما بعد از این همه سال امتحان و انتخاب به این نتیجه رسیده‌اند که به هر فرد و تفکری رای دهند همان شخص انتخاب می‌شود، سال ۷۶ مجله گل آقا کاریکاتوری منتشر کرد که در آن یک صندوق انتخابات بود که از بالای صندوق، رای به آقای خاتمی وارد صندوق می‌شد و از زیر صندوق اسم آقای ناطق نوری بیرون می‌آمد و با زبان طنز می‌گفت: رای مردم خاتمی است، ولی چون که مجموعه حکومت دوست دارد آقای ناطق رای بیاورد اسم بیرون می‌آید ولی دیدیم که نتیجه آن انتخابات، ۲۰ میلیون مقابل شش میلیون رای بود و در سال ۹۲ آقای روحانی با اختلاف ۷ دهم درصد پیروز انتخابات شد و این بیانگر سلامت انتخابات ما است.

نکته بسیار مهمتر در سلامت انتخابات ما این است که در هر دوره‌ای کسی پیروز انتخابات بوده ‌است که خلاف جریان حاکم وقت بوده

نکته بسیار مهمتر در سلامت انتخابات ما این است که در هر دوره‌ای کسی پیروز انتخابات بوده ‌است که خلاف جریان حاکم وقت بوده، در سال ۷۶ دولت سازندگی به آقای ناطق نزدیکتر بود ولی مخالف او رای آورد و مجری هم دولت سازندگی بود اما از دل دولت سازندگی، مخالف این دولت روی کار آمد.

در سال ۸۴ نیز مخالف دولت اصلاحات رای آورد، یعنی دولت اصلاحات به آقای مثلاً معین و مهرعلی‌زاده و هاشمی رفسنجانی نزدیک‌تر بود ولی احمدی نژاد در انتخابات پیروز شد و این بیانگر سلامت انتخابات است و سیستم به‌گونه‌ای است که امکان تقلب وجود ندارد و خروجی انتخابات نتیجه انتخاب و رای مردم است و انصافاً دولت‌هایی که سر کار بودند نیز برای برگزاری انتخابات بسیار تلاش کردند و مخالف خودشان ز دل خودشان بیرون آمده است.

 سال ۹۲ هم دولت احمدی‌نژاد به جلیلی نزدیک‌تر بود اما دولت روحانی رای آورد، بنابراین سلامت انتخابات برای مردم اثبات شده و این نکات را باید یادآوری کرد که شما دیدید که انتخابات سالم است و به هر شخص یا جریانی رای دهید، همان انتخاب می‌شود و نکته آخر اینکه عواقب انتخابات را بپذیریم.

 ما در اصلاح امور اقتصادی مملکت دو نوع نگاه داریم، یک نگاه به درون و یک نگاه به بیرون، نگاه به درون اقتصاد مقاومتی است و نگاه به بیرون مذاکره است

 ما در اصلاح امور اقتصادی مملکت دو نوع نگاه داریم، یک نگاه به درون و یک نگاه به بیرون، نگاه به درون اقتصاد مقاومتی است و نگاه به بیرون مذاکره است، مردم باید بپذیرند که خودشان به نگاه به بیرون و مذاکره و برجام رای داده‌اند و عواقبش را باید بپذیرند.

مردم باید بپذیرند که خودشان به نگاه به بیرون و مذاکره و برجام رای داده‌اند و عواقبش را باید بپذیرند، اگر محاسبه درست نبوده است، در انتخابات سال آینده و دوره‌های بعد، دقیقتر محاسبه سود و زیان کنید

اگر محاسبه درست نبوده است، در انتخابات سال آینده و دوره‌های بعد، دقیقتر محاسبه سود و زیان کنید، شما نگاه به بیرون را انتخاب کردید و نتیجه و عواقب نگاه به بیرون را نیز دیدید، پس در نوع نگاه باید بیشتر دقت کنیم و به نگاه به درون فکر کنیم و باور داشته باشیم که تفکر مهم است نه اینکه چه شخصی می‌خواهد اجرا کند.

 بنابراین رسانه‌ها باید روشنگری کرده و این مسائل را به مردم یادآوری کنند و در رشد تفکر و بینش سیاسی مردم بیش از پیش، سهیم باشند.

انتهای پیام/ ن/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول