اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

نظر شاعران درباره شوخی با آثار شعرای مشهور در قالب «کوویدیه»

«کوویدیه» با اقتراح از اشعار شعرای نامی کشور مانند حافظ، سعدی، خیام، شهریار، نیما و بسیاری دیگر از شاعران به زبان طنز، مسافران مترو را به رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک دعوت می‌کند. حالا نظر شاعران در این باره خواندنی است.

نظر شاعران درباره شوخی با آثار شعرای مشهور در قالب «کوویدیه»

به گزارش خبرنگار فارس، در این روزهای همه گیری بیماری کرونا که زندگی عادی و روزمره مردم را دچار اختلال کرده، هر روز آمار تعداد بیماران و درگذشتگان بر نگرانی‌ها می‌افزاید. ضمن این‌که تمام دستگاه‌ها و ارگان‌ها مربوطه نیز به طور مستمر مردم را رعایت مواردی هم‌چون ماندن در خانه،‌ رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک توصیه می‌کنند.

در این بین اما معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری متروی تهران در قالب‌های مختلف شهروندان را به رعایت نکات بهداشتی دعوت می‌کند. در ادامه این برنامه‌ها که با هدف اطلاع‌رسانی و آموزش شهروندی به مسافران کلان شهر زیرزمینی تهران اجرا می‌شود پویشی با عنوان «کوویدیه» در قالب طرح‌های گرافیکی در سطح ایستگاه‌های متروی تهران به نمایش گذاشته شده است.

در این طرح‌ها با اقتراح از اشعار شعرای نامی کشور مانند حافظ، سعدی، خیام، شهریار، نیما و بسیاری دیگر از شاعران به زبان طنز، مسافران مترو را به رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک دعوت می‌کنند تا هم موجب ارتقا سطح فرهنگی مسافران شود و هم فضای پر از نگرانی و اضطراب آن‌ها را تلطیف نموده و باعث شود لبخندی هر چند کوتاه بر لبان مسافران خسته مترو شود.

این پویش فرهنگی با استقبال مسافران متروی تهران مواجه شد و برخی دیگر از شهروندان نیز این حرکت را توهین به مفاخر ادبی کشور دانسته و خواستار تجدید نظر در ادامه این پویش شدند. به همین منظور با چند تن از صاحب‌نظران در عرصه شعر و ادبیات فارسی صحبت کردیم و نظر ایشان را درباره پویش کوویدیه جویا شدیم.

* کاکایی: باید از زمانی ترسید که نام و اشعار شاعران ایرانی بر زبان هیچ شهروندی جاری نشود

عبدالجبار کاکایی، شاعر و ترانه‌سرای بنام کشور نظر خود را این‌گونه عنوان می‌کند: اتفاقا گروه فرهنگی ما در شورای زیباسازی شهر تهران به دنبال اجرای طرحی مشابه بودیم که معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری متروی تهران در اجرای این طرح با عنوان کوویدیه پیش‌قدم شد.

او با تأکید بر لزوم استفاده طنزگونه از اشعار بزرگان شعر فارسی به جهت از بین رفتن فضای خشک و دستوری در جامعه، گفت: نباید مدام با شهروندان از طریق امر و نهی در بیلبوردهای خیابانی گفتگو شود. گاهی اوقات بهتر است که فضای شهر متفاوت و آمیخته با طنز شود.

این شاعر ایرانی با بیان این‌که نباید برای فرهنگ‌سازی در جامعه به صورت دستورالعملی صحبت کرد، افزود: اقدامات و طرح‌های اجتماعی باید به گونه‌ای باشد که محیط شهری جذابی برای شهروندان ایجاد شود.

کاکایی ضمن اعلام موافقت با اجرای طرح‌ کوویدیه و چنین طرح‌های مشابهی، گفت: جایگاه شاعران بزرگ ایرانی به حدی تثبیت شده است که این شوخی و مزاح‌ها قرار نیست هیچ لطمه و ناراحتی برای جایگاه آنان ایجاد کند. بسیاری از شاعران ایرانی در آثار خود به زبان طنز شعر سروده‌اند. برای مثال در بخش پایانی دیوان سعدی دارای هجویات و طنزیات بسیاری است یا بسیاری از اشعار حافظ، ابیات طنازانه زیبایی دارد.

این شاعر و ترانه‌سرای ایرانی با اشاره به این‌که بیشتر شاعران بزرگ و نام‌آور ایرانی اهل بذله‌گویی و لطیفه‌گویی بوده‌اند، افزود: استفاده طنزگونه از آثار این بزرگان به منظور پایین آوردن شأن مفاخران ایرانی تلقی نمی‌شود. در روزگار حاضر، فراموشی شاعران بزرگ مهم‌تر است یا یادآوری این اشعار. باید از زمانی ترسید که نام و اشعار شاعران ایرانی بر زبان هیچ شهروندی جاری نشود.

* بیابانکی: اتفاقا برخی از آثار مشهور به واسطه همین نقیضه گویی‌ها مورد استقبال مجدد قرار گرفته است

سعید بیابانکی یکی دیگر از کسانی است که از این طرح حمایت می‌کند و از منتقدان می‌خواهد که به منابع معتبر در این زمینه مراجعه نمایند. او می‌گوید: نقیضه‌سازی یک هنر و تکنیک در راستای ایجاد طنز است و اتفاقا زنده یاد مهدی اخوان ثالث کتابی با عنوان نقیضه و نقیضه‌سازان نوشته است و از علاقمندان دعوت می‌کنم که این کتاب را حتما مطالعه کنند و ببینند که در طول تاریخ ادبیات این یک روال بوده است یعنی نه تنها وهن آثار مشهور ادبی نیست بلکه در راستای انتشار مجدد آن آثار موثر است به این لحاظ که معمولا نقیضه بر روی آثار مشهور انجام می‌شود. نه تنها در شعر بلکه در سینما و رمان هم دیده می‌شود. وقتی یک‌اثر به شهرت و مقبولیت می‌رسد برخی هنرمندان که در زمینه طنز فعالیت می‌کنند از این آثار در راستای ایجاد فضای طنز استفاده می‌کنند و مفهوم تازه‌ای را می‌آفرینند که این وهن نیست بلکه یک شیوه است و همواره معمول و از دوره‌های پیشین هم مرسوم بوده و مختص به امروز نیست و اتفاقا برخی از آثار مشهور به واسطه همین نقیضه گویی‌ها مورد استقبال مجدد قرار گرفته است. زیرا با خواندن این نقیضه‌ها مردم به اصل شعر یا اثر مراجعه می‌کنند. کسانی که به این طرح انتقاد دارند یا طنز را نمی‌شناسند و یا با تاریخ طنزپردازی آشنا نیستند. طرح کوویدیه هم که در مترو اجرا شده است کار تازه‌ای است؛ آن هم در روزگاری که همه درگیر این بیماری شده‌اند می‌توانند هم لبخندی به لب داشته باشند و هم توصیه ایمنی شاعرانه طنزآمیز هنرمندانه ببینند.

بیابانکی در ادامه می‌گوید: خود من کتابی دارم با عنوان «ضد حالات» که با اشعار حافظ شوخی شده است که مورد استقبال اساتیدی همچون جناب «بهاءالدین خرمشاهی» به عنوان حافظ‌شناس قرار گرفت. در این زمینه شاعرانی هم چون «ناصر فیض» و «عمران صلاحی» هم فعالیت دارند و حتی «مرحوم کیومرث صابری فومنی» یا همان گل آقا نیز این نقیض گویی را انجام داده است.

* حسین‌نژاد: در طنزنویسی نیاز جدی به ظرافت داریم

عباس حسین نژاد، نویسنده، فعال فرهنگی، رسانه و فضای مجازی درباره پروژه «کوویدیه» در متروی ‌تهران و برخی انتقادات به نحوه اجرای این پروژه در زمینه استفاده از شاعران بزرگ در مقوله طنز و مقابله با کرونا گفت: شوخی با شعر از قدیم وجود داشته است و با اشعار بزرگان همیشه این شوخی شده است که به آن نقیضه‌نویسی یا پارودی می‌گویند. شاید کلمه ماسک در این اشعار به درستی ننشسته باشد اما این شوخی همیشه وجود داشته است.

این نویسنده گفت: در طنزنویسی نیاز جدی به ظرافت داریم و اگر رندی(که در اشعار شاعران بزرگ است موجود است) رعایت نشود منجر به آسیب خواهد شد. در بحث شعر در این پروژه نیز مسأله توهین مطرح نیست و می‌توان گفت شاید کلمه ماسک به خوبی در طنزسرایی استفاده نشده است.

او ادامه داد: تصاویر (شاعران بزرگی که ماسک بر صورت دارند) اتفاق خوب و قابل توجهی بود ما نیز به دلیل وضعیت کرونا به عنوان ناشر در کتابی با عنوان «روزنامه آب و هوا» از خاطرات ناصرالدین شاه منتشر کردیم در تبلیغاتش از همین روش استفاده کردیم و روی صورت ناصرالدین شاه ماسک گذاشتیم.

این فعال فرهنگی در پایان گفت: در هر حال به نظر بنده در مخاطبان طنز باید تحمل خود را بالا ببرند تا هم فضای خلاقیت در طنز بیشتر شود هم جامعه‌ای انتقادپذیر و رو به رشد داشته باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول