اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

مرغداران گلستانی اقدام به «سوخت جایگزین» کنند/ هرس «باغات سیاه‌ریشه» در گرگان آغاز شد

مدیر جهادکشاورزی شهرستان گرگان گفت: با توجه به سرد شدن هوا و کاهش دما مرغداران گلستانی هرچه سریع‌تر اقدام به سوخت جایگزین کنند تا شاهد کاهش تلفات دام در این زمینه باشیم.

مرغداران گلستانی اقدام به «سوخت جایگزین» کنند/ هرس «باغات سیاه‌ریشه» در گرگان آغاز شد

ابراهیم ملاعلی صبح امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: با توجه به اینکه فصل زمستان آغاز شده است و هوای سردی را در پیش‌رو داریم پیشنهاد می‌کنیم که مرغداران شهرستان گرگان هرچه سریع‌تر اقدام به سوت جایگزین کنند زیرا احتمال افت فشار در این شهرستان وجود دارد تا شاهد تلفات دام‌ها نباشیم.

* کلزا کاران نسبت به رصد و پایش عوامل خسارت‌زا اقدام کنند/ کشاورزان استفاده از ریزمغذی‌هایی که دارای فسفر بالایی هستند را در دستور کار خود قرار دهند

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در مرحله داشت محصولات پاییزه قرار داریم که می‌طلبد کلزاکاران شهرستان گرگان نسبت به رصد و پایش عوامل خسارت‌زا اقدام کنند عوامل خسارت‌زا اعم از بیماری‌ها (فوما) و آفات (کک‌ها) را کنترل کنند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان گرگان ابراز کرد: مزارع کلزا اکنون در مرحله سه برگی و روزت قرار دارند کشاورزان می‌توانند با همکاری کارشناسان پهنه اقدام به رصد از مزارع کلزای خود کنند و سپس اقدام به سم‌پاشی از آفت‌کش‌هایی که مورد تایید اداره حفظ نباتات است، کنند.

ملاعلی در خصوص تغذیه محصولات کلزا در شهرستان گرگان خاطرنشان کرد: کلزا از عملکرد بسیار بالایی برخوردار است و با توجه به اینکه کلزا اکنون در مرحله‌ رشد خوبی قرار دارد کشاورزان می‌توانند 50 کیلوگرم الی 75 کیلوگرم در هکتار از کود ازته در مزارع کلزا استفاده کنند و همچنین می‌توانند از محلول‌پاشی ریزمغذی‌هایی که دارای فسفر بالایی هستند در سطح مزارع خود استفاده کنند.

* استفاده از کود سرک در مزارع کلزا در دستور کار قرار گیرد/ هرس باغات سیاه‌ریشه در گرگان آغاز شد

وی در خصوص محصولات زراعی گندم در شهرستان گرگان اظهار کرد: مزارع گندم شهرستان گرگان اکنون در مرحله سه الی پنج برگی هستند برای آنکه شاهد پنجه‌زنی قوی محصولات گندم در سطح مزارع خود باشیم از کود «سرک» به مقدار 50 الی 70 کیلوگرم در سطح مزارع استفاده کنیم.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان گرگان از آغاز هرس باغات سیاه‌ریشه خبر داد و اظهار کرد: اکنون زمان هرس باغات سیاه‌ریشه است باغداران و هرس‌کاران گرگانی باید به چند نکات هرس دقت کنند قیچی‌های هرسی که در باغ‌ها استفاده می‌شود حتما تیز باشد تا به بدنه درت آسیب وارد نشود در صورتی که درخت آسیب ببیند شاهد تجمع بیماری‌ها و آفات خواهیم بود.

*باغداران بعد از انجام هرس باغات اقدام به سم‌پاشی باغات خود کنند

ملاعلی با تاکید بر اینکه باغداران بعد از اتمام هرس درختان، اقدام به سم‌پاشی با‌غ‌های خود کنند، خاطرنشان کرد: هرس‌کاران و باغداران حتما توجه داشته باشند بعد از هرس هر درخت اقدام به ضدعفونی کردن قیچی هرس با محلول 10 درصد «هیپوکلرید» (وایتکس) کنند تا شاهد انتقال بیماری‌ها و آفات از درختی به درخت دیگر نشویم.

وی تصریح کرد: باغداران باید در نظر داشته باشند به محض اتمام هرس درختان سیاه‌ریشه سریعا اقدام به جمع‌آوری شاخه‌های هرس‌شده و میوه‌هایی که در کف زمین ریخته شده است کنند و در پایان هرس اقدام به سمپاشی باغات خود از طریق سمومی که دارای ترکیبات مسی هست، کنند.

انتهای پیام/83019

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول