اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

برگزاری کنفرانس بین المللی به مناسبت هفتصدمین سالگرد تولد «کمال خجندی»

به ابتکار سفارت تاجیکستان در تهران و موسسه فرهنگی سازمان همکاری اقتصادی، کنفرانس بین المللی به مناسبت هفتصدمین سالگرد تولد «کمال خجندی» به صورت ویدیویی برگزار شد.

برگزاری  کنفرانس بین المللی به مناسبت هفتصدمین سالگرد تولد «کمال خجندی»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، سفارت تاجیکستان در تهران و موسسه فرهنگی سازمان همکاری اقتصادی به مناسبت جشن هفتصدمین سالگرد «کمال خجندی» یک کنفرانس بین المللی تحت عنوان «بازشناخت میراث اندیشه و دانش کمال خجندی» به صورت مجازی برگزار کردند.

در این همایش مجازی «سرور بختی» رئیس موسسه فرهنگی اکو، «نظام الدین زاهدی» سفیر تاجیکستان، «عبدالغفار لیوال» سفیر افغانستان، «رجب بای احمد زاده» استاندار سغد تاجیکستان، «محمدرضا پورمحمدی» استاندار آذربایجان شرقی ایران سخنرانی و بزرگداشت غزل‌سرای بزرگ مشرق‌زمین را به هواداران شعر و ادب در تاجیکستان، افغانستان، ایران و سایر کشورهای عضو اکو تبریک گفتند.

تاکید شد که با ابتکار رئیس جمهور تاجیکستان و حمایت یونسکو در سال 1996 میلادی بزرگداشتی و در سال 2020 میلادی جشن هفتصدمین سالگرد کمال خجندی در تاجیکستان و سایر کشورها به طور گسترده تجلیل شد.

در جریان این کنفرانس همچنین پژوهشگرانی از تاجیکستان، افغانستان و ایران در مورد جنبه‌های مختلف زندگی  و آثار کمال خجندی مانند تاریخ آموزش آثار کمال در شرق و غرب، جایگاه کمال در رشد غزل‌سرای و افکار عرفانی، مشترکات غزل‌های کمال و حافظ، ارتباط اشعار کمال با آثار شعرای پیشین و همزمان او، مقام تبریز در زندگی و آثار شاعر سخنرانی کردند.

لازم به ذکر است که در سال جاری میلادی به مناسبت هفتصدمین سالگرد تولد کمال خجندی موسسه فرهنگی اکو در همکاری با سفارت تاجیکستان در تهران کتاب‌های «روزگار و آثار کمال خجندی»، «چهل درس کمال» را به خط فارسی و آلبوم سرودهای  آواز خوانان تاجیک و اشعار کمال را منتشر کرد.

علاوه بر این، نمایشگاه مجازی آثار خوشنویسی و نقاشی تحت عنوان «بلبل چمن‌های خجند» در معرض دید مخاطبان قرار گرفت.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول