اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

روزنامه‌های امروز ایران و «کووایران»/ دختر وطن پیشگام واکسن ایرانی کرونا/ تزریق امید

با تزریق واکسن کرونای ایرانی تولید شده در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به ۳ داوطلب، این واکسن وارد فاز مطالعه انسانی شد.

روزنامه‌های امروز ایران و «کووایران»/ دختر وطن پیشگام واکسن ایرانی کرونا/ تزریق امید

گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس: خبر تزریق واکسن ایرانی کرونا بمب خبری روز گذشته بود که امروز نیز در روزنامه‌های کشور بازتاب داشت.
 


تاریخی‌ترین روز در تقویم کرونایی کشور ثبت شد

روزنامه ایران در گزارشی در این باره نوشت: سرانجام پس از ۱۱ ماه چشم امید ایرانیان به دست‌های توانگر محققان ایرانی برای دستیابی به واکسن کرونا در نهایت تاریخی‌ترین روز در تقویم کرونایی کشور ثبت شد. در آستانه نزدیک شدن به یک‌سالگی شیوع ویروس کرونا در ایران، ۹ دی ماه ۹۹ یکی از بزرگ‌ترین اتفاق‌های علمی در کشور رقم خورد و تزریق انسانی فاز یک مطالعات بالینی واکسن کرونای ایرانی با نام اختصاصی «کوو ایران برکت» روی چند نفر از داوطلبان آغاز شد.

کوو ایران برکت؛ نخستین واکسن کرونای ساخت محققان ایرانی است که با تزریق روی سه داوطلب رونمایی شد. نخستین داوطلب تزریق واکسن هم فرزند محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) بود که نخستین تزریق با موفقیت و بدون علائمی نظیر شوک و تب انجام گرفت. دومین تست واکسن روی دکتر علی عسگری معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) انجام شد. داوطلب سوم هم مهندس خلیلی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام بود.

به گفته دکتر حسینی مدیر گروه مطالعات بالینی واکسن ایرانی کرونا؛ بعد از این مرحله به مرور مرحله نخست تا تزریق به داوطلب آخر که ۵۶ نفر هستند ادامه خواهد داشت. همچنین دو تزریق در روز صفر و ۱۴ انجام می‌شود و بعد از ۲۸ روز از آخرین تزریق نتایج اطلاع‌رسانی خواهد شد.

دکتر علی عسگری پس از تزریق واکسن کرونا در فاز یک مطالعات بالینی به عنوان داوطلب دوم گفت: «خودم پزشک هستم و نگران نبودم. این واکسن کاملاً ایمن است، در مراحل بعدی این موضوع ثابت خواهد شد.»

 

آغاز تست انسانی واکسن کرونا افتخار ایرانی و حیرت جهانی

در بخشی از گزارش روزنامه کیهان نیز آمده است: تولید و آغاز تست انسانی واکسن ایرانی کرونا از یک سو خوشحالی و شعف مردم کشورمان را در پی داشته و از سوی دیگر باعث حیرت و شگفتی جهانی از این موفقیت بزرگ شده است.

در همین حال یک شبکه تلویزیونی چینی با نمایش موفقیت کشورمان در تولید واکسن کرونا این  اقدام را ستود و اعلام کرد: ایران با ساخت واکسن کرونا، اهداف به ظاهر غیر ممکن را محقق کرده و در پیشرفت‌های تحقیقاتی در خصوص کرونا، در کنار چین، آمریکا، روسیه و اروپا قرار گرفته است؛ این امری است که انسان را به شگفتی و تحسین وا می‌دارد. این شبکه چینی آنچه موجب قدرت و پیشرفت ایران شده را روحیه ظلم‌پذیر نبودن ایرانی‌ها دانست.

باز هم توانستیم

اما در کنار آنچه این شبکه چینی از آن به عنوان روحیه ظلم‌ناپذیری ایرانی‌ها در مسیر پیشرفت کشور نام می برد، یک بار دیگر نگاه به داخل و تکیه بر توانایی‌ها و استعدادهای بی نظیر بومی و چشم پوشیدن از امید واهی به بیگانگان و دشمنان برگ زرین جدیدی در تاریخ کشورمان رقم زد.

حالا که در اوج تحریم، به مدد الهی و همت متخصصان، واکسن کرونا را تولید کرده‌ایم، یک بار دیگر متوجه ارزش توانایی‌هایمان در سخت ترین روزهای تحریم شدیم.

به یاد آوردیم وقتی که سوخت ۲۰درصد برای تولید رادیو داروی مورد نیاز ۸۵۰ هزار بیمار را تحریم کردند، با همت شهید شهریاری تولید کردیم و خودکفا شدیم. وقتی بنزین را تحریم کردند، با همت متخصصان قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) پالایشگاه خلیج فارس را ساختیم و صادر کننده شدیم.

در کنار جریان های خبیث تحریف رسانه‌های معاند خارجی و متاسفانه تکرار القائات آنها از زبان و قلم برخی پادوهای داخلی برای ناکارآمد نشان دادن ایران در مدیریت کرونا، این روزها که کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکا به شدت درگیر تلفات کرونا و حواشی آن هستند، روند کاهشی ابتلا و فوتی‌های کرونا در ایران ادامه دارد. کشوری که بر اساس سیاه‌نمایی‌ها و تحریف‌های همان هایی که امروزه ناتوان از تدبیر در مدیریت کرونا سخت ترین روزها را تجربه می‌کنند باید اکنون غرق در مشکلات و تلفات می بود، اکنون علاوه بر دستاوردهای مهمی همچون مدیریت قابل قبول کرونا و کاهش تلفات، خودکفایی در ساخت و تامین تجهیزات و ملزومات ضد کرونایی، در زمره معدود کشورهای تولیدکننده واکسن پیشرفته کرونا قرار گرفته است آن هم در شرایط تحریم.

و چه زیبا گفت شهید حاج قاسم سلیمانی: «من با تجربه می‌‌گویم؛ میزان فرصتی که در بحران‌‌ها وجود دارد، در خود فرصت‌‌ها نیست. اما شرط آن، این است که نترسید و نترسیم و نترسانیم».
 


دختر وطن پیشگام واکسن ایرانی کرونا

روزنامه جوان نوشت: روز گذشته در حالی نخستین تزریق انسانی واکسن کرونای ایرانی انجام شد که تازه ویروس کرونا در کشورمان همچنان ادامه دارد. بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت منتهی به روز سه‌شنبه ۹ دی ماه، ۶ هزار و ۱۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۸۱۵ نفر از آن‌ها بستری شدند. بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۱۲ هزار و ۴۸۱ نفر رسید.

در همین زمان ۱۳۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۵۴ هزار و ۹۴۶ نفر رسید. تا کنون ۹۶۹ هزار و ۴۰۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵هزارو۱۲۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل‌ها، ۱۰۸ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۴۰ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند. نخستین داوطلب آزمایش واکسن کرونا وطنی یک بانوی ایرانی بود. این بانوی ایرانی کسی نبود جز طیبه مخبر، دختر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام. وی در لحظه دریافت واکسن ساخته‌شده توسط شرکت «شفافارمد» وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در برابر دوربین رسانه‌ها گفت: «امیدوارم این فرایند علمی به نتیجه برسد. من هم مثل بقیه مردم هستم. امیدوارم نتیجه این جریان سلامتی مردم باشد.»
 

از خودمان مطمئنیم

در بخشی از گزارش روزنامه جام جم آمده است: در روزهای اخیر که برای ثبت‌نام از داوطلبان شرکت در مطالعات تست واکسن ایرانی کرونا فراخوان داده شد و استقبال نیز خوب بود، در داخل و خارج کشور بودند کسانی که ساز مخالف می‌زدند و توان ایران برای ساخت واکسن را به سخره می‌گرفتند. در میان مردم نیز این جمله مدام تکرار می‌شد که اگر واکسن ایرانی خوب است، چرا از میان مردم عادی دنبال داوطلب می‌گردند و مسؤولان چرا خودشان یا فرزندانشان را جلو نمی‌فرستند.

تزریقی که دیروز صبح برای طیبه مخبر انجام و حوالی ظهر برای علی‌عسکری تکرار شد در واقع پاسخی بود به همه این حرف و حدیث‌ها حرف و حدیث‌هایی که آدم را یاد مهندسانی می‌اندازد که در طول تاریخ برای پایان دادن به جدل‌ها در گوشه‌گوشه جهان حاضر شدند استحکام سازه‌هایی را که ساخته‌اند با جان خود و خانواده‌هایشان در معرض قضاوت قرار دهند.

حرف‌هایی که روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز بر زبان آورد موید پس دادن امتحان با جان خویش بر سر محصولی است که درباره کارایی، اثربخشی و بی‌خطر بودنش اطمینان وجود دارد. نمکی دیروز با همان لحن معمولا حماسی و بالنده که در چنین مواقعی دارد، گفت تزریق واکسن به دختر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) پیامی بود به ملت ایران که چیزی را که قرار است به مردم تزریق کنیم، خودمان باورش داریم و اگر عارضه‌ای داشته باشد ما و خانواده‌هایمان با جان و دل خریداریم چون خون هیچ کدام‌مان را سرخ‌تر از خون ملت ایران و جان افراد خانواده‌مان را عزیزتر از فقیرترین و زحمتکش‌ترین افراد در دورترین نقاط کشور نمی‌دانیم. 

او با این توضیحات در واقع داشت میزان اعتمادی را که به واکسن تولیدی دارد، نشان می‌داد و در عین حال از ایران به عنوان کشوری که صاحب فناوری ساخت واکسن است دفاع می‌کرد. نمکی گفت ایران صد سال است واکسن می‌سازد و زمانی کشورمان اولین واکسن‌ساز آسیا بود و به جهان صادرات داشت، حالا هم می‌خواهیم با کمک معاونت علمی و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان، انستیتو پاستور ایران و موسسه واکسن‌سازی رازی و بخش خصوصی واکسن‌های جدیدی را عرضه کنیم که سرآمد همه آنها در این برهه واکسن کروناست.
 


در بخشی از گزارش روزنامه صبح نو نیز آمده است: معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری درخصوص تزریق انسانی اولین نمونه واکسن کرونای تولید کشور، گفت: در تلاش هستیم واکسن‌های تولید شده برای کرونا توسط محققان کشور را با هر سه روشی که در حال حاضر در دنیا استفاده می شود، توسعه دهیم.

آقای سورنا ستاری یکی دیگر از مقامات دولتی حاضر در مراسم تست واکسن ایرانی کرونا بود.  وی در خصوص تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تولید واکسن کرونا افزود: قرار شده است اطلاعات مربوط به تولید واکسن کرونا از طریق وزارت بهداشت اعلام شود. در حال حاضر ۶‌شرکت دانش بنیان در زمینه تولید واکسن‌ کرونا در کشور فعال هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر واکسن‌ کرونا در دنیا با سه روش تولید می‌شود، ادامه داد: امروز یکی از واکسن‌های تولید شده مورد حمایت بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تزریق انسانی شد. در تلاش هستیم واکسن‌های تولید شده از هر سه روش را توسعه دهیم.
 


قبل و بعد از تزریق واکسن چه اتفاقی برای داوطلبان می‌افتد؟

روزنامه همشهری نیز نوشت: داوطلبان تزریق واکسن میهمان هتل ارم هستند؛ برای چندین روز آینده و تحت مراقبت‌های ویژه. چاکری، مترون کلینیکی که ستاد اجرایی فرمان امام راه‌اندازی کرده است، در پاسخ به این سؤال همشهری که داوطلبان چه مراحلی را از سر گذرانده‌اند تا به مرحله تزریق واکسن برسند، می‌گوید: همه داوطلبان تزریق واکسن در ابتدا از سوی یک روانپزشک مورد ارزیابی روانی قرار گرفته‌اند. بعد از این مرحله، شرح حال داوطلب از نظر روانی، کلینیکی و پاراکلینیکی تهیه و با انجام آزمایش‌های مختلف و متعدد، این وضعیت به شکل دقیقی ترسیم شده است. 

او ادامه می‌دهد: همه داوطلبان از نظر شرایط آلرژیک و بالینی به‌شدت کنترل شده و هیچ کدام از داوطلبان نباید علائمی از بیماری‌های زمینه‌ای و بالینی داشته باشند و در هر مرحله‌ای که مشخص شود فرد دچار مشکلی از نظر بهداشتی است، از گردونه انجام تست واکسن خارج می‌شود و در نهایت افرادی به مرحله نهایی می‌رسند که در سلامت کامل باشند. 

مترون کلینیک ستاد اجرایی فرمان امام در هتل ارم، درباره اقدامات تیم پزشکی قبل از تزریق واکسن به داوطلب نهایی و انتخاب‌شده نیز به همشهری می‌گوید: اگر پزشک تأیید کرد که فرد در مرحله نهایی مشکلی برای تزریق واکسن ندارد، از داوطلب نهایی پیش از تزریق نوار قلبی گرفته می‌شود و علائم بالینی و پزشکی فرد کنترل می‌شود. درصورت نبود مشکل، کار تزریق واکسن انجام می‌شود. 

چاکری از نصب تجهیزاتی در دست داوطلب قبل از انجام تزریق واکسن تا ساعت‌ها بعد از تزریق خبر می‌دهد و می‌گوید: قبل از تزریق واکسن به فرد، دستگاهی روی دست فرد گیرنده واکسن نصب می‌شود و تا ۲۴ساعت باقی می‌ماند.

او با اشاره به اینکه بعد از تزریق دوز اول واکسن تمام وضعیت فرد گیرنده در اتاقی مانیتورینگ می‌شود، می‌گوید: در تمام مدت ۲۴ساعت شبانه‌روز، یک پزشک و یک پرستار وضعیت بدنی گیرنده واکسن را کنترل می‌کنند. کنترل علائم هر ۱۵دقیقه یک‌بار انجام می‌شود و هر نوع تغییری در بدن فرد گزارش‌گیری می‌شود. برای اطمینان بیشتر نیز غیر از کادر درمانی مستقر در هتل، یک تیم از اورژانس نیز در محل حضور دارد تا درصورت نیاز از فوریت‌های پزشکی آنها استفاده شود. 

به گفته او، درصورتی که افراد علائم عادی داشته باشند، در ساعت غیر اداری به‌راحتی امکان حضور در فضای آزاد هتل را دارند و درصورت مجوز پزشک معالج با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌‌توانند با خانواده خود دیدار کنند.

به گفته او، فرایند تست و نتیجه نهایی آن زمان مشخصی دارد و درصورتی که بعد از این زمان فرد مشکلی نداشته باشد و پزشک سلامت کامل او را تأیید کند، گیرنده واکسن می‌تواند به جامعه باز‌گردد و زندگی عادی خود را از سر بگیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول