اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

دلخواه:خلاقیت و امید تئاتر را نجات خواهد داد/ تله تئاتر می تواند کمک کننده باشد

مسعود دلخواه درباره وضعیت تئاتر در دوران کرونا گفت: آنچه تئاتر را نجات خواهد داد، خلاقیت و امید داشتن در شرایط دشوار است که چراغ‌هایی را برای هدایت روشن می‌کند.

دلخواه:خلاقیت و امید تئاتر را نجات خواهد داد/ تله تئاتر می تواند کمک کننده باشد

«مسعود دلخواه»، بازیگر، کارگردان و مدرس تئاتر درباره وضعیت تئاتر در دوران کرونا گفت: در دوران پیچیده و ناشناخته‌ای به سر می‌بریم، به این معنا که تا به حال چنین تجربه‌ای نداشتیم و نمی‌دانیم چه اتفاقی بعد آن خواهد افتاد. وارد مقطعی نسبتا ناشناخته شده‌ایم که تاثیر آن بر اقتصاد کشورها، حرفه‌ها، انسان‌ها، هنر و به طور ویژه تئاتر بسیار مشهود است.

وی افزود: نباید امید خود را از دست دهیم و فکر کنیم تئاتر و در حال از بین رفتن است، من چنین مسئله‌ای را قبول ندارم و معتقدم این شرایط موقت است. اگر نگاهی تاریخی داشته باشیم می‌دانیم هیچ چیز دائمی نیست، بنابراین هر کاری که می‌شود باید انجام داد تا تئاتر را به یاد مردم بیندازیم.

این هنرمند با تاکید بر اینکه هر اقدامی در مسیر زنده نگه داشتن تئاتر باید انجام شود، بیان کرد: بخش اعظم این موضوع به تالیف، پژوهش و ترجمه باز می‌گردد، این روزها فرصت بسیار مناسبی به واسطه کرونا برای تقویت بخش نظری تئاتر فراهم شده که نیازی به دور هم جمع شدن ندارد. فضای مجازی هم در این زمینه می‌تواند بسیار کمک کند. اقدام دیگری که باید انجام شود، حمایت از اهالی تئاتر، هنرمندان این حوزه و تماشاخانه‌های خصوصی است تا به ورشکستگی نیافتند و این کار وظیفه دولت است، دولت نباید اجازه دهد تا تماشاخانه‌های خصوصی به خاطر ترس از ورشکستگی تعطیل شوند.

دلخواه در پاسخ به اینکه تا چه اندازه می‌توان از وضعیت تئاتر در کشورهای پیشرفته الگوبرداری کرد، توضیح داد: برای زنده نگه داشتن تئاتر در ایران باید نگاهی هم به وضعیت تئاتر در کشورهای پیشرفته که این هنر جایگاه مهم‌تری در فرهنگ‌شان دارد، داشته باشیم؛ کشورهایی نظیر روسیه، کشورهای اروپایی، آمریکا، کانادا، چین، ژاپن و ... و ببینیم چه سیاست‌هایی را برای زنده نگه داشتن تئاتر به کار برده‌اند.

وقتی پژوهش کنیم و مطالب تالیف شده را بخوانیم به یک عامل مشترک می‌رسیم و آن هم حمایت دولت است که از طریق منابع مالی مختلف با تزریق کمک هزینه به حوزه تئاتر توانسته هنرمندان را امیدوار نگه دارد. قطعا وضعیت امروز موقت است اما این دوران موقت بسیار به سختی می‌گذرد. به یاد داشته باشیم تعطیلی تئاتر در این شرایط مانند این است که از نویسنده قلم و از نوازنده ساز را دریغ کنیم. 

وی تاکید کرد: هنرمندان حوزه تئاتر باید روی صحنه فعالیت کنند، درست است امروز کلاس‌های مجازی هم برگزار می‌شود اما این اتفاقات همه مسکن‌های موقتی هستند و آنچه تئاتر را نجات خواهد داد خلاقیت و امید داشتن در شرایط دشوار است که چراغ‌هایی را برای هدایت روشن می‌کند، البته امید نباید واهی باشد بلکه باید با حمایت‌هااز تئاتر این امید را ایجاد کرد. جایگاه تئاتر باید مشخص شود و همه بدانند این حوزه چه اندازه به کمک مردم و توجه مسئولان نیاز دارد. تئاتر حقیقتا فرهنگ یک جامعه را نمایندگی می‌کند و ما هر چه تئاتر قوی‌تری داشته باشیم ادعایمان درباره فرهنگ‌سازی درست‌تر است.

دلخواه درباره اینکه بستر فضای مجازی و استفاده از ظرفیت‌هایی چون تله تئاتر تا چه اندازه به این هدف کمک می‌کند، پاسخ داد: تئاتر در فضای مجازی حتی اگر به صورت زنده پخش شود جای تئاتر صحنه‌ای را نمی‌گیرد، زیرا یکسویه است. این‌ فعالیت‌ها تئاتر به معنای واقعی نیست اما حضورشان لازم است. در شرایطی که نمی‌توانیم خوراک عالی داشته باشیم به ناچار باید به نان خشکی بسنده کنیم و به فکر تامین بهترین خوراک هم باشیم. 

این کارگردان و بازیگر تئاتر افزود: هر گونه ارتباط بین هنرمندان و گفتمان تئاتری بسیار خوب است به شرط آنکه آدم‌های شایسته را برای این گفتمان انتخاب کنیم. متاسفانه در فضای مجازی گاهی افرادی درباره هنر نظر می‌دهند که در این جایگاه نیستند. در چنین شرایطی هنرمندان واقعی و اصیل دارای پشتوانه نظری خود را کنار کشیدند و یا حوصله ندارند در این زمینه ورود کنند. 

دلخواه تاکید کرد: هر اقدامی که به اصالت تئاتر مربوط شده و ارتباط بین هنرمندان و مخاطبان را بیشتر کند و به یاد مسئولان بیندازد که هنر نیازمند حمایت تاریخی است، بسیار پسندیده خواهد بود. تئاتر به صحنه بازخواهد گشت و دیر یا زود و تعطیلی موقت تمام خواهد شد، سالن‌های تئاتر بار دیگرمملو از انرژی و هیجان تماشاگران می‌شوند، تماشاگرانی که تشنگی این یکی دو سال را به آینده می‌برند و با تماشای تئاتر روی صحنه‌ها سیراب خواهند شد.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت و برگزاری جشنواره تئاتر فجر ادامه داد: باید برای وضع تئاتر در شرایط فعلی نگران بود و کمک کرد، تئاتر و همه هنرهای اجرایی از جمله موسیقی و هر هنری که با مخاطب زنده سرو کار دارد باید از طریق جشنواره تئاتر فجر حمایت شود و این یک وظیفه تاریخی است.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه بهمن 99 برگزار می شود. نشانی سایت جشنواره www.fitf.ir  است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول