اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

حاشیه‌های هویت بصری موزه هنرهای معاصر تهران/ تغییر لوگو منتفی است+ تصاویر

پس از جنجال‌هایی که درباره هویت بصری موزه هنرهای معاصر تهران در آستانه بازگشایی آن رخ داد، رئیس موزه اعلام کرد لوگوی موزه تغییر نخواهد کرد.

حاشیه‌های هویت بصری موزه هنرهای معاصر تهران/ تغییر لوگو منتفی است+ تصاویر

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، روز دوشنبه ۸ دی‌ماه نشست رسانه‌ای ارائه گزارش درباره مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران و معرفی هویت بصری جدید موزه با حضور«رضا عابدینی» طراح آن برگزار شد. 

 

 

عابدینی در این نشست با اشاره به «هویت دیداری پویا» که بسیاری از موزه‌های مدرن و معاصر دنیا از آن برخوردار هستند، به تمجید از لوگوی کنونی موزه هنرهای معاصر تهران پرداخت که در ابتدای دهه ۷۰ توسط جواد پویان طراحی شده است. او البته با ترسیم خطوطی نشان داد که پرسپکتیو بادگیرها (به عنوان نماد موزه) در این لوگو صحیح نیست.

 

 

وی سپس با نمایش نقشه هوایی موزه هنرهای معاصر تهران توضیح داد که بر اساس مربعی بدون گوشه، سعی در خلق هویت بصری جدید موزه هنرهای معاصر تهران کرده است.

 


نقشه هوایی موزه هنرهای معاصر و استفاده از مربع بدون گوشه برای طراحی هویت بصری جدید

 

 

در این نشست عنوان شد که از هویت بصری موزه در سربرگ‌ها، پوسترها، شبکه‌های اجتماعی و ... استفاده خواهد شد.

* نارضایتی‌ها از لوگو جدید

یک روز پس از این برگزاری نشست، اعلام نارضایتی‌ها از این هویت جدید در فضای مجازی آغاز شد. برخی در دفاع از نشان قبلی برآمدند و برخی هم با تشبیه آن به «کانال کولر» به استهزاء آن پرداختند.

 

 

عده دیگری عنوان کردند لوگوی قبلی توانایی توسعه را دارد و برای آن مثال‌هایی با ذکر شکل عنوان کردند.

 

 

کاربران دیگری، تغییر لوگوی جاافتاده و شناخته‌شده به یک لوگوی مدرن را اقدامی غیرعلمی دانستند. برخی هم با انتشار تصاویر از صفحات موزه‌های مهم دنیا از جمله لوور، تصریح کردند که این موزه‌ها چیزی به نام هویت بصری ندارند و برای صفحه یک موزه، داشتن محتوا مهمتر از هویت بصری است.

کاربران دیگری هم طراحی هویت بصری جدید توسط عابدینی را بسیار بعید دانستند و عنوان کردند توقعشان از این چهره گرافیک ایران و جهان، بیش از این‌هاست.

 

 

* تغییر لوگو منتفی است

به هر روی، پس از این اتفاقات، احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران تأکید کرد همانطور که در نشست خبری هم گفته، نشان موزه تغییر نخواهد کرد و همچنان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به نظر می‌رسد، نارضایتی‌ها و اعتراضات در فضای مجازی از سوی کاربران عمومی و برخی کارشناسان گرافیک، موجب عقب‌نشینی مسئولان موزه هنرهای معاصر تهران از تصمیم خود شده است. 

اما هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به گلایه‌ها و طعنه‌ها چنین پاسخ داد: عزیزان و بزرگواران! ۵۰ روز است که هویت جدید درفضای مجازی و صفحات رسمی موزه معاصر درحال انتشار است بی‌آنکه کوچک‌ترین خدشه و تغییری به «نشان» موزه وارد شده باشد. لطفا مجدداً صفحات را ورق بزنید و سمت چپ بالای تمام صفحات و پروفایل موزه را ببینید و مطمئن شوید لوگو دارای هویت و خاطره‌انگیز موزه، یادگار ارزشمند جناب آقای جواد پویان عزیز را نه کسی حذف کرده و نه تغییر داده است.

 


نشان پیشنهادی موزه هنرهای معاصر تهران در هجدهمین جلسه شورای ارزشیابی و تعیین علائم مطرح و مورد تصویب قرار گرفت. تاریخ تصویب این نشانه سال ۱۳۷۲ است.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول