اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

چاووش‌اوغلو: از روند سیاسی سوریه حمایت می‌کنیم/ توافق با آمریکا برای مذاکره درباره اس-۴۰۰

وزیر خارجه ترکیه در نشست ارزیابی سالانه سیاست خارجی این کشور درباره مسائل مختلفی از جمله مناقشات قره‌باغ، سوریه، لیبی و تنش‌ها در شرق مدیترانه صحبت کرد.

چاووش‌اوغلو: از روند سیاسی سوریه حمایت می‌کنیم/ توافق با آمریکا برای مذاکره درباره اس-۴۰۰

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جلسه ارزیابی سیاست خارجی و وضعیت روابط بین‌المللی ترکیه در سال ۲۰۲۰ امروز (چهارشنبه) با حضور «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه این کشور در آنکارا برگزار شد.

چاووش‌اوغلو با اشاره به توافق پایان درگیری‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ کوهستانی»، گفت: «اگر ارمنستان به آتش‌بس پایبند باشد و حقوق آذربایجان در قره‌باغ را به رسمیت بشناسد، ما روابط خود با این کشور را به حالت عادی برمی‌گردانیم».

به نوشته وبگاه شبکه «الجزیره»، وی با اینکه نظامیان ترکیه به دعوت دولت وفاق ملی لیبی در این کشور حضور داشته و هیچکسی حق ندارد خواستار ترک آنها شود، اظهار داشت: «کسانی که راهکارهای نظامی را در لیبی ترجیح می‌دهند، در آخر شکست می‌خورند. ولی ما از مسیر مذاکره حمایت می‌کنیم».

وزیر خارجه ترکیه به موضوع سوریه نیز اشاره کرده و توضیح داد: «۳۰۰ هزاران سوری که در ترکیه بودند، بعد از عملیات سپر فرات به کشورشان بازگشتند... همزمان که مذاکرات بر سر پیش‌نویس قانون اساسی جدید پیش می‌رود، ما قویاََ از روند سیاسی در سوریه حمایت می‌کنیم».

بر اساس این گزارش، چاووش‌اوغلو درخصوص تنش‌ها با برخی کشورهای اروپایی در شرق مدیترانه به دلیل حفاری اکتشاف نفت و گاز نیز خاطر نشان کرد: «ما از جهان خواستیم که به ما کمک کند حقوق خود در شرق مدیترانه را به دست بیاوریم اما فقط بعد از اینکه کشتی‌های حفاری را فرستادیم، آن را دریافت کردیم».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی همچنین افزود: «به دلیل مواضع یونان و فرانسه، نوساناتی در روابط ما با کشورهای اتحادیه اروپا پیش آمده است... ما به همه ثابت کرده‌ایم که هیچ اتفاقی در شرق مدیترانه بدون ترکیه رخ نخواهد داد».

وزیر خارجه ترکیه با اعلام آمادگی برای برداشتن گام‌هایی جهت بهبود روابط با اتحادیه اروپا و دولت جدید آمریکا در سال ۲۰۲۱، گفت: «بر اساس توافق‌های انجام شده، تیم فنی ترکیه مذاکرات با آمریکا بر سر پدافند موشکی روسی اس-۴۰۰ را آغاز کرده است».

وزارت خزانه ‌داری آمریکا دو هفته پیش از تحریم رئیس صنایع دفاعی  ترکیه به دلیل خرید سامانه‌های پدافند موشکی از روسیه خبر داد. بر اساس گزارش‌ها، وزارت خزانه‌داری آمریکا صنایع دفاعی ترکیه و «ابراهیم دمیر» رئیس آن را  تحریم کرده است.

چاووش‌اوغلو روز گذشته نیز گفته بود تحریم‌ها علیه ترکیه غیرقانونی هستند اما می‌توان اختلاف نظرها درباره اس-۴۰۰ را با گفت‌وگو حل کرد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول