اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

می‌گویند می‌خواهیم نفت بفروشیم امّا عده‌ای نمی‌گذارند؛ بگویید آنچه فروختید را چگونه هزینه کردید؟

عضو شورای‌عالی امنیت ملّی، جلیلی با بیان اینکه امروز برخی در جنگ اقتصادی می‌گویند «می‌خواهیم نفت بفروشیم امّا عده‌ای نمی‌گذارند» گفت: آیا مسئله، فروش نفت یا عدم فروش نفت است یا مسئله عدم مدیریت صحیح درآمدهای ناشی از نفت است؟ به‌جای این حرف، بگویند آن مقدار نفتی را که فروختید چگونه هزینه کردید؟

می‌گویند می‌خواهیم نفت بفروشیم امّا عده‌ای نمی‌گذارند؛ بگویید آنچه فروختید را چگونه هزینه کردید؟

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سعید جلیلی، عضو شورای عالی امنیت ملّی، عصر امروز (چهارشنبه ۱۰ دی‌ماه) در همایشی که به مناسبت یوم‌الله ۹ دی، روز بصیرت و میثاق با ولایت با موضوع «مکتب سلیمانی» در دانشگاه آزاد کرمان برگزار شد، با تسلیت شهادت حضرت فاطمه (س) و سالگرد شهادت سردار سلیمانی و گرامیداشت حماسه ۹ دی گفت: نکته مهمی که در محافل دانشگاهی باید توجه بیشتری به آن بشود این است که در مواجهه با پدیده هایی که با آن روبرو می‌شویم چگونه آن پدیده‌ها را تحلیل کنیم.

وی ادامه داد: در زندگی فردی هم همین مسئله وجود دارد. اگر مسئله را درست نشناسیم ممکن است دچار خطایی بشویم و مسیری را غلط پیش برویم. 

جلیلی با بیان اینکه فتنه به‌معنای غبارآلودشدن فضاست و اینکه نتوانید صحنه را درست تشخیص دهید، اظهار داشت: دشمنی امروز علیه ملّت ایران، عقبه طولانی دارد و چهل سال است که با آن مواجه هستیم با آن. در دهه ۶۰ جنگ نظامی بود و در دهه هفتاد شاهد تهاجم فرهنگی بودیم.

وی افزود: دشمنان فهمیدند که جنگ نظامی به تنهایی نه‌تنها مؤثر نیست بلکه ملت ایران مقاوم‌تر شده است. لذا به جنگ فرهنگی روی آوردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادام داد: در دهه هشتاد حرکتی را دیدید که در سال ۸۸ تبلور بارزی داشت و آن جنگ سیاسی بود. تمام تلاش خود را می‌کردند که از آن عرصه بتوانند به کشور آسیب برسانند. امروز هم می‌بنیم که جنگ اقتصادی تمام عیار در جریان است.

جلیلی افزود: اگر در جنگ نظامی صدای تیر و ترکش بود امروز هم آثار جنگ اقتصادی را به خوبی می‌بنید، ولی نه در مرزها و جبهه‌ها بلکه در داخل شهرها و محلّه‌ها و یک حرکت جدی شروع شده است. بحث این است چرا امروز دشمن تمرکزش را بر این جنگ گذاشته و وظیفه ما چیست؟

عضو شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه جنگ نظامی دشمن در دهه اول انقلاب  منجر به تقویت جمهوری اسلامی شد، گفت: حتی در چنگ فرهنگی هم توانمندی خودمان را نشان دادیم و وقتی تهاجم فرهنگی را دیدیم نتیجه این شد که مردم و نخبگان و نظام ما متوجه شدند که یک سرمایه‌های معنوی را در این جنگ به کار بگیرند. در همین راستا حرکت‌هایی شکل گرفت و فناوری‌های نوینی مثل راهیان نور شکل گرفت؛ روایت فتح دوباره احیا شد و سید شهیدان اهل قلم در همین مسیر به شهادت رسید.

جلیلی ادامه داد: در نبرد سیاسی نیز همینطور بود. وقتی حرکت سیاسی را دشمن شروع کرد، چه چیزی دشمن را ناکام کرد؟ جمهوریت نظام برگ برنده کشور در مواجه جنگ سیاسی استکبار بود که هم اشراف سیاسی داخل کشور را سر جای خود نشاند و هم مستکبرانی که از بیرون این جنگ را هدایت می‌کردند. یک مردمسالاری رقابتی با مشارکت بالا شکل گرفته بود و آن‌ها نمی‌توانستند که این را تحمل کنند.

وی با بیان اینکه اقتضائات هر دوره بسیار مهم است که به‌موقع فهمیده شود و استفاده شود، اظهار داشت: اینکه چرا امروز دشمن به جنگ اقتصادی روی آورده است، یک علت این است که احساس کرده‌اند در عرصه‌های دیگر شاید نتوانند موفقیتی بدست بیاورند.

جلیلی افزود: باید برای هر جنگی، تمام ظرفیت‌ها را بسیج کرد و به میدان آورد. این لازمه هر نبردی است که بخواهد شکل بگیرد، چه نظامی چه سیاسی و چه فرهنگی و اقتصادی.

وی در ادامه گفت: امروز نقش دانشگاه در جنگ اقتصادی بسیار اهمیت دارد و باید دید که چطور می‌توان میدان را درست و به‌موقع شناخت. اگر میدان را درست نشناسید و موضوع را خوب تصویر نکنید خوب نمی‌توانید تحلیل کنید. اگر تصویر تار باشد طبیعتاً تحلیل ما هم تار خواهد بود. اگر تصویر ناقص باشد تحلیل و تجویزی هم که به کار گرفته می‌شود نمی‌تواند شفابخش باشد. اینجاست که فتنه اهمیت پیدا می‌کند. یعنی اگر کسانی تصویری را غبارآلود کردند و نگذاشتند صحنه را خوب ببینید، نخواهید توانست خوب تصمیم بگیرید.

جلیلی با اشاره به تعبیری از امیرالمؤمنین علیه‌السلام گفت: وقتی فتنه شکل می‌گیرد و به سمت شما می‌آید، امر بر شما مشتبه می‌شود. چه زمان فضا روشن می‌شود؟ ‌وقتی که فتنه کنار برود. بعد می‌بینید که آنطور نبوده است که شما فکر می‌کردید. بصیرتی که بر آن تأکید می‌شود، برای این است که به‌موقع عرصه تشخیص داده شود. وقتی آب از آسیاب افتاد و هزینه‌ها را پرداخت کردیم، فایده ندارد که عرصه را بشناسیم. حرکت در زمان خود است که می‌تواند موثر باشد وگرنه بعد هم که همه توان‌مان را به کار بگیریم فایده‌ای ندارد. توابین بعد از عاشورا جان خود را فدا کردند، امّا دیگر فایده‌ای نداشت. اگر در زمان خودش و ورود جناب مسلم به کوفه همان حرکت را کرده بودند شاید مسیر تاریخ عوض شده بود.

وی افزود: در مقاطعی وقتی دشمن جنگی را شروع می‌کند برخی می‌گویند جنگی هم نیست و شما دچار توهم هستید. در دهه هفتاد می‌گفتند تهاجم نیست و شما دارید این موضوع را بزرگ می‌کنید، ‌این یک اتفاق معمولی است.

جلیلی با بیان اینکه در یک نبرد باید ضعف‌ها و قوت‌های خود را به‌درستی بشناسیم، گفت: این شناخت را باید از طرف مقابل هم داشته باشیم. اگر دچار اشتباه بشویم خب طبیعی است که دچار خطای اساسی خواهیم شد. فکر می‌کنید دشمن چنین ضعفی ندارد امّا بعد می‌بینید که نه، واقعاً‌ دشمن ضعیف بود.

وی ادامه داد: یکی از حرکت‌هایی که سال‌های اخیر دشمن انجام می‌دهد این است که سعی می‌کند نقاط قوت یک ملّت را بپوشاند. توانمندی‌هایش را بپوشانند. آن را ضعیف نشان دهند تا کسانی هم دچار شبهه بشوند و بپذیرند که ما ضعیف هستیم.

عضو شواری روابط خارجی با بیان اینکه بین ضعیف و مستضعف تفاوت وجود دارد، گفت: او می‌خواهد شما را ضعیف نگه دارد و بقیه را به ضعف بکشاند. این به این معنی نیست که شما ضعیف هستید. تلاش دشمن این است که نقاط قوت شما را بپوشانند و ضعف را بزرگ کند. باید بدانیم نقاط قوت ما چیست که دشمن دارد می‌پوشاند. مثلاً شما حرکتی را برای پیشرفت کشور شروع می‌کنید بعد می‌گوید چه نیازی به این حرکت دارید؟

وی با اشاره به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر اهمیت توانمندی هسته‌ای برای کشورش گفت: این در حالی است که همین کشورها مخالف پیشرفت هسته‌ای ما هستند چرا که نقاط قوت ما را می‌خواهد بپوشاند. وقتی تأسیسات ما زیر نظر آژانس است پس چرا انقدر اصرار دارند که ما هسته‌ای نداشته باشیم؟

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملّی اظهار داشت: در عرصه‌های مختلف اگر قوت خود را نفهمیم نمی‌توانیم آن را حفظ کنیم و به راحتی از دست ما در می‌آورند. اگر طرف را بیش از حد بزرگ کنیم و فکر کنیم ابرقدرتی شکست ناپذیر است، وقتی در تشخیص دچار چنین اشتباهی بشویم، تجویز بعد هم اشتباه خواهد بود. اینجاست که اهمیت عزیز شهید ما حاج قاسم سلیمانی مشخص می‌شود. فرزندی از روستای «قنات ملک» کرمان در عرصه حاضر می‌شود امّا با یک ویژگی بزرگ و آن اینکه میدان را خوب می‌فهمد. در میدان مقهور جوسازی طرف مقابل نمی‌شود و از نقاط قوت خودش غافل نمی‌شود و می‌فهمد که میدان چیست.

جلیلی خاطرنشان کرد: در دهه هشتاد که آمریکا به غرب آسیا لشکرکشی کرد، همه توان خود را پای کار آورد و خودش می‌گوید که هفت هزار میلیارد دلار هزینه کرده است امّا موفق نشده است. وضعیتشان به جایی می‌رسد که شبانه رئیس‌جمهورشان وارد عراق می‌شود. اکنون هم می بینند که روابط ایران و عراق تقویت شده است. علت چیست؟ دشمن کجا اشتباه کرد و چرا نتوانست به اهداف خود برسد؟ چون کسانی بودند که صحنه را درست می‌دیدند.

وی اظهار داشت: در جلسه‌ای که در خدمت سردار سلیمانی بودیم می‌گفت شما نمی‌دانید آمریکا چقدر ضعیف است.

عضو شورای‌عالی امنیت ملّی با اشاره به تعبیر دقیق رهبر انقلاب درباره عقلانیت سردار سلیمانی، گفت: عقلانیت چطور به‌دست می‌آید؟ این عقلانیت چگونه شکل می‌گیرد که وقتی او در صحنه وارد می‌شود موفق عمل می‌کند. مهم ترین موضوع در عقلانیت چیست؟ عقلانیت صحیح آن است که شما را از ترش و توهم دور کند. کسی که ترسو است، نمی‌تواند ادعای عقلانیت کند. ترس قبل از همه چیز عقل را زایل می‌کند و قدرت محاسبه را دچار اخلال می‌کند.

جلیلی، یکی دیگر از عواملی که در کنار ترس، می‌تواند مانع دیدن صحیح میدان شود را توهم دانست و گفت: اگر کسانی در میدان دچار توهم بشوند، مانند تشنگانی هستند که در بیابان به جای آب سراب را می‌بینند و فکر می‌کنند آب است؛ می‌گویند برویم، تمام است. می‌گوییم حواست باشد که آب نیست، می‌گوید نه! لبخندی بزنیم تمام است. این یعنی توهم.

وی ادامه داد: می‌گویند در سیاست خارجه واقع بینی را به‌کار بگیریم. اتفاقاً‌ هنر حاج قاسم‌ها این است که واقع‌بین هستند. حاج قاسم می‌گفت واقع‌بینی این است که اینطور نیست که شما فکر می‌کند دشمن قوی‌تر است. چرا در عراق طرف می‌گوید هفت هزار میلیارد دلار هزینه کرده‌ام ولی نتیجه نگرفتم. چون عرصه بر او تنگ است، امّا ژاپن را نگاه کنید؛ از ۱۹۴۵ همین آدم‌ها به ژاپن رفته‌اند و هنوز پایگاه‌ها را حفظ کرده‌اند. رفراندوم هم گذاشته‌اند و مردم گفته‌اند آمریکایی‌ها از کشور بروند امّا سران‌شان می‌گویند نمی‌توانیم کاری بکنیم. این نتیجه بزرگ دیدن طرف مقابل است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در سال‌های دور هر اقدامی می‌کرد منجر به توسعه قدرتش می‌شد، اظهار داشت: این روال معکوس شد و طی سال‌های اخیر آن‌ها وارد هر جنگی شده‌اند خودشان عقب‌نشینی کرده‌اند. 

جلیلی افزود: حاج قاسم سلیمانی چه عنصری را وارد محاسبات منطقه کرد که شکست‌های پی در پی به رژیم صهیونیستی تحمیل شد به‌نحوی که دیگر در نبرد رو در رو، نمی‌توانست کاری انجام بدهد و به تأسیس گروهک‌های تکفیری روی آورد.

وی با اشاره به آغاز بحران در سوریه گفت: وقتی مدافعان حرم یک حرکتی را شکل دادند، خیلی‌ها صحنه را خوب نفهمیدند. سال ۹۰ در سوریه خدمت حاج قاسم بودیم. خیلی ها دچار اشتباه شده بودند و می‌گفتند بعد از سقوط حکومت لیبی و مصر، نوبت سوریه است.صحنه را نفهمیده بودند و متوجه نبودند که اینجا بحث مقاومت و مبارزه با رژیم صهیونیستی است و بحث چهار گروهک تکفیری نیست. دیدید که دشمن هرچه داشت به تکفیری‌ها کمک کرد و اصلاً تأسیس داعش کار آن‌ها بود، امّا چرا موفق نشدند؟ چون کسانی بودند که می‌فهمیدند قوّت یعنی چه. حاج قاسم‌هایی بودند که مدیریت‌شان مبتنی بر درک صحیح از میدان بود. پیروزی مبتنی بر عقلانیت و ایمان عمیق بود. این بود که آن پیروزی‌ها و موفقیت‌ها را شکل داد.

جلیلی با اشاره به ایّام سوگواری حضرت زهرا(س) گفت: آنچه حضرت زهرا(س) در مسجد مدینه فریاد زد و می‌فرمود ای بندگان خدا شما باید حاملان دین الهی باشید، ۱۴۰۰ سال بعد، حاج قاسم آن پیام‌ها را دریافت کرد و به سایر نقاط هم رساند. حاج قاسم می‌فهمید ولایتپذیری چیست. با همه وجود هم درک می‌کرد هم فریاد می‌زد. اینجاست که شما درک می‌کنید و می‌بیند که اگر آن پیام ۱۴۰۰ سال پیش فهم نشد، حاج قاسم آن را می‌فهمد و با تمام وجود عمل می‌کند و برای خودش و امت اسلام عزت می‌آورد. این زحمت می‌خواهد، اگر همت بلند می‌خواهید با خوشگذرانی و موضوعات را پشت سر هم گذاشتن جور در نمی‌آید. توفیق جهاد که خدا برای بندگان خاص خودش باز می‌کند راحت به دست نمی‌آید؛ تلاش شبانه‌روزی می‌خواهد.

وی با بیان اینکه گاهی تصمیمات خیلی خوب و بزرگی گرفته می‌شود امّا بعد انسان را خواب می‌برد، گفت: بسیاری از تصمیم های خوب عملی نمی‌شود چون دچار خواب‌آلودگی و سستی می‌شویم. 

عضو شورای عالی امنیت ملّی با بیان اینکه تهدیدی که حاج قاسم انجام می‌داد، تهدید توخالی نبود، گفت: اگر می‌گفت تا ۳ ماه دیگر خبری از دولت داعش در کره خاکی نیست، به وعده خودش عمل می‌کرد.  این آن عظمتی که یک انسان عزیز پیدا می‌کند و امروز اگر از مکتب سلیمانی یاد می‌شود، یعنی این. یعنی یک تفکر، یک رویکرد و یک الزامات و عقلانیت و یک ایمان و صدق.

جلیلی افزود: صدق حاج قاسم یعنی اینکه چهل سال چشم انتظار شهادت باشی و از جنگ با صدام گرفته تا جنگ با آمریکا و تکفیری‌ها همه جا در صحنه حاضر است. خدا این همه صدق را پاسخ می‌دهد و روزی می‌رسد که این صدق باید پاداشش را بگیرد. آن پاداش چیست؟ جایگاه صدق در نزد خداوند؛ «فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ». 

وی ادامه داد: آیا مکتب حاج قاسم فقط برای این است که یادی از ایشان کنیم و بگوییم چه عزیزی را از دست دادیم، یا نه امروز همین رسالت بر دوش همه ماست؟ اگر اینطور است، پس چه باید کرد؟ پاسخ این است که باید جنگ را شناخت. وظیفه خود را به خوبی تشخیص داد و به خوبی عمل کرد. به بی‌عملی مزد نمی‌دهند. شما در دانشگاه باید میدان را بشناسید، مسئله را بدانید و پاسخش را فراهم کنید. آنوقت هر کسی به خودش بگوید سهم من چیست. همین که بنشینیم بیانیه‌ای بدهیم و نکته‌ای بگوییم کافی است؟ بعد که وقتی وارد این عرصه می‌شوید خدا چقدر به شما وسعت عمل می‌دهد. 

جلیلی گفت: جوانی از قنات ملک، صادقانه حرکت می‌کند؛ تمام توانمندی خودش را در طبق اخلاص می گذارد، بعد خدا چه وسعتی برای نقش آفرینی به او می‌دهد. این خیلی مهم است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه شناخت مسئله لازم است امّا کافی نیست، گفت: بعد باید بفهمیم که کدام مسئله اصلی و کدام فرعی است. کدام صحیح و کدام غلط است. در توصیف مسئله جوزده نشویم؛ از دشمن انتظاری نیست. او تمام تلاشش این است که نقاط قوت شما را بپوشانند و ضعف را آنقدر بزرگ کند که نامید شوید. شما باید هم ضعف را دقیق بشناسید و برطرف کنید هم قوت‌ها را بشناسید. 

جلیلی با بیان اینکه امروز برخی در جنگ اقتصادی می‌گویند «می‌خواهیم نفت بفروشیم امّا عده‌ای نمی‌گذارند» گفت: آیا مسئله، فروش نفت یا عدم فروش نفت است یا مسئله عدم مدیریت صحیح درآمدهای ناشی از نفت است؟ اینجاست که یکدفعه می‌بینید مسئله عوض می‌شود و عده‌ای می‌گویند نفت بفروشیم و عده‌ای می‌گویند نفروشیم. به‌جای این حرف، اصلاً بگویند آن مقدار نفتی را که فروختید چگونه هزینه کردید؟

وی ادامه داد: در شرایط فشار حداکثری دشمن، با هر زحمتی درآمدهایی کسب شده است، بعد خودشان می‌گویند که بله متأسفانه درآمدهایی که کسب کردیم و ده‌ها میلیاردی که هزینه شد، اینجا اشتباه صورت گرفت و این میزان ارزی که برای واردات کالای ضروری تخصیص داده شده، یا طرف وارد بازار نکرده یا از جای دیگر صادر کرده است.

عضو شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: زمانی می‌گفتند اگر توافق کنیم این میزان پول به‌دست می‌آید و گشایش حاصل می‌شود. ده‌ها برابر آن پول در کشور هزینه می‌شود و بعد خود دوستان می‌گویند به‌ خوبی هزینه نشده است. خب چرا به‌درستی هزینه نشده است؟ می‌گویند ارز ۴۲۰۰ تومان را برای کالاها تخصیص داده‌ایم و کالا وارد شده است. خب پس چرا قیمت ها بالا رفته است؟ بعد می‌گویند خب برویم فلان مسئله را در سطح خارجی حل کنیم تا قیمت‌ها کاهش پیدا کند. می‌گوییم چه ربطی دارد. این همان شناخت غیرصحیح صحنه است.

جلیلی با بیان اینکه گاهی تعریف غلط از مسائل ارائه می‌شود، اظهار داشت: می‌گویند فلان موضوع مسئله‌اش داخلی است، امّا راه حلش خارجی است. دانشگاه جایی است برای بررسی همین مسائل؛ بررسی کند که کدام حرف درست است. بحث‌مان این است که کدام راه حلِ خارجی، واقعاً راه حل بوده و دقیق بوده و جواب هم داده است؟ این به این معنی نیست که شما نباید تعامل خارجی داشته باشید.

مسئول سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با بیان اینکه اتفاقاً یکی از مسائلی که در آن باید میدان را درست دید، موضوع تعامل خارجی است، اظهار داشت: می‌گویند تعامل خارجی خوب است یا نه. پاسخ این است که حتماً‌ خوب است. می‌گویند باید تعامل سازنده و گسترده داشت. حرف درستی است و رهبر معظّم انقلاب نیز بارها بر آن تأکید کرده‌اند. امّا سؤال اینجاست که آیا جهان فقط چند قدرت آمریکا و اروپاست از این ۲۰۰ کشور؟ بیایید بگویید در ۱۵ کشور همسایه که فقط واردات آن‌ها هزار میلیارد دلار است، سهم ما چیست؟ خب تعامل گسترده و سازنده اینجاست. 

جلیلی ادامه داد: درهمان زمان که می‌گفتند روابط ما خوب شده است، صادرات ما به افغانستان دو برابر صادرات به ۲۸ کشور اروپا بود. تعامل گسترده و سازنده اینجاست که باید میدان را شناخت. اگر جایی می‌بینید سرابی بیش نیست چرا باز امید می‌بندید؟ واقعیت را ببیند. البته این واقعیت تلاش و زحمت می‌خواهد. دلخوش بودن به یک حرکت و اینکه شاید یکی بیاید بعد ما برویم گفت‌وگو کنیم، چه ثمری دارد؟ آن هم امید بستن به کسانی که مسبب تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران هستند.

عضو شورای روابط خارجی با اشاره به کتاب «جنگ خزانه‌داری» که توسط عضو خزانه‌داری آمریکا تألیف و به فارسی نیز ترجمه شده، گفت: او می‌گوید ما نشستیم فکر کردیم و دیدیم که قدرت ما این است که از اهرم اقتصادی برای فشار بر ایران استفاده کنیم. بعد عده ای در ایران منتظر هستند که در آمریکا چه کسی روی کار می‌آید. «بر در ارباب بی مروت دنیا، چند نشینی که بایدن کی به در آید». 

جلیلی با بیان اینکه امروز هر جوان ما باید قابلیت و توانایی قاسم سلیمانی شدن را در خود ببیند، اظهار داشت: قاسم سلیمانی برای این الگوست که بدون ادعا از یک روستا وارد شد و نشان داد چگونه می‌تواند یک انسان با ایمان، با درایت و با صداقت موفقیت‌های بزرگ را نه برای خودش و کشورش که برای جهان اسلام رقم بزند.

عضو شورای عالی امنیت ملی با اشاره به مکتب حاج قاسم گفت: تمام نگرانی‌ دشمن این است که مکتبی پیدا شده که موفق است، یعنی فقط مقاومت نمی‌کند بلکه موفق می‌شود. فقط هم موفقیت در یک مرحله نیست بلکه پیشرفت می‌کند و ان‌شاءالله روز به روز موفقیت‌های بیشتری نصیب ملّت ایران شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول