اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

سبک زندگی فاطمی، حجتی برای مسئولان و زندگی آقا‌زادگی

مرور زندگی حضرت زهرا (س) به عنوان فرزند حاکم اسلامی برای ما درس‌های گران‌بهایی دارد. رفتارهای ایشان در جایگاه آقازادگی از دید تاریخ پنهان نمانده و به عنوان سندی ماندگار برای استفاده‌ همه‌ بشریت به یادگار مانده است.

سبک زندگی فاطمی، حجتی برای مسئولان و زندگی آقا‌زادگی

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس سبک زندگی حضرت زهرا (س) یکی از بهترین الگوهایی است که در سطوح مختلف جامعه می‌توان از آن بهره‌ برد و مسیر زندگی را به سمت سعادت و نیک‌بختی تنظیم کرد. یکی از معضلات جامعه‌ اسلامی در سال‌های اخیر سبک زندگی لاکچری و تجمل‌گرایانه‌ برخی آقا‌زاده‌ها است که انتشار اخبار، تصاویر و فیلم‌های آن در سطح جامعه‌ اسلامی آسیب‌های جدی برای کل جامعه به همراه دارد.

مردم با مشاهده‌ رفتارهای مسرفانه‌ این عده از فرزندان مسئولین که عمدتاً با استفاده از موقعیت حاکمیتی پدر یا مادر خود و بدون تلاش خاصی به دست آورده‌اند، نسبت به حاکمیت اسلامی بدبین می‌شوند که جبران آن کار بسیار دشواری است.

الگویی که اسلام برای سبک زندگی مسئولان و فرزندان آن‌ها که حاکمان بر مردم هستند انتخاب کرده نه‌ تنها مسرفانه و همراه با مانور تجمل نیست بلکه الگویی سخت‌گیرانه است که موجبات خدمت هر چه بیشتر آن مسئول به مردم را فراهم می‌سازد و حکومت بر مردم را مسیری برای سعادت اخروی او قلمداد می‌کند. مرور سال‌های کوتاه زندگی حضرت زهرا (س) که اولین الگویی بوده که در جهان اسلام به عنوان فرزند حاکم اسلامی مطرح شده‌اند برای ما درس‌های گران‌بهایی را به ارمغان آورده است. رفتارهای ایشان در جایگاه آقازادگی از دید تاریخ پنهان نمانده و به عنوان سندی ماندگار برای استفاده‌ همه‌ بشریت به یادگار مانده است که در این کوتاه نوشته به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

توجه به وضعیت مالی مردمان آن روز مدینه در صدر اسلام که از لحاظ مالی در شرایط سختی بودند و گاه لباس و مسکن مناسبی برای زندگی آن‌ها وجود نداشت، در سیره‌ حضرت فاطمه (س) به وضوح قابل مشاهده است. ایشان توجه ویژه‌ای داشتند که در آن شرایط سخت، سطح زندگی‌شان از عموم مردم آن زمان پایین‌تر باشد و در استفاده از امکانات مادی بر خود بیشتر از هر کس دیگر سختگیری کنند.

سید بن طاووس در کتاب «الدروع الواقیه» روایتی را نقل می‌‌کند که پرده از شیوه‌ زندگی حضرت زهرا (س) در زمان حاکمیت پیامبر (ص) برمی‌دارد. ایشان نقل می‌کنند: «هنگامى که آیات «وَ إِنَّ‌ جَهَنَّمَ‌ لَمَوْعِدُهُمْ‌ أَجْمَعِینَ‌`لَها سَبْعَةُ‌ أَبْوابٍ‌ لِکُلِّ‌ بابٍ‌ مِنْهُمْ‌ جُزْءٌ مَقْسُومٌ‌» نازل شد پیامبر اسلام (ص) به شدّت گریان شد و اصحاب آن حضرت نیز گریستند در حالى که نمى‌دانستند چه آیه‌اى بر پیامبر (ص) نازل شده و کسى نیز قدرت نداشت با آن حضرت سخن بگوید و علّت گریۀ شدید او را جویا شود. چون پیامبر خدا (ص) هرگاه فاطمه (س) را مى‌دید خوشحال مى‌شد لذا یکى از اصحاب پیامبر به سوى خانۀ فاطمه (س) روان گردید، چون بر در خانه‌ آن حضرت رسید مشاهده نمود که وى مشغول آسیا کردن جو مى‌باشد و در آن حال این آیه را مى‌خواند: «وَ ما عِنْدَ اَللّهِ‌ خَیْرٌ وَ أَبْقى».

آن شخص به فاطمه (س) سلام کرد و آنچه را که براى رسول خدا رخ داده بود شرح داد، حضرت فاطمه (س) دست از کار کشید و لباسى را که بسیار وصله شده بود پوشید و از اتاق خارج شد تا به نزد رسول خدا (ص) برود، سلمان فارسى هنگامى که نظرش به لباس فاطمه (س) افتاد منقلب شده به شدّت گریان گردید و گفت: دختران قیصر و کسرى غرق در ابریشم هستند در حالى که لباس دختر پیامبر خدا (ص) پشمینه‌اى مندرس و پر از وصله است. هنگامى که حضرت فاطمه (س) نزد پیامبر (ص) رسید درباره‌ تعجّب سلمان فارسى از لباسش سخن گفت و فرمود: سوگند به خداوندى که تو را مبعوث فرموده مدت پنج سال است که من و على غیر از یک پوست گوسفند که آن را به جاى تشک مورد استفاده قرار مى‌دهیم چیز دیگرى نداریم و متّکاى ما از جنس پوست است که درون آن را با لیف خرما پر کرده‌ایم. رسول خدا (ص) با شنیدن این سخنان به سوى سلمان بازگشته فرمود: دخترم فاطمه از گروه «سابقین» است.» [۱]

این سند و اسنادی از این دست حجت را بر تمام حاکمان اسلامی و خانواده‌های آنان تمام کرده است که در استفاده نکردن از امکانات بیت‌المال که به سبب حاکمیت بر مردم در اختیار آن‌ها قرار گرفته است، باید از عامه‌ مردم سبقت بگیرند و در این‌گونه مسائل حساسیت‌های زیادی را به خرج دهند. آن‌ها باید بدانند که همه‌ نگاه‌های مردم به آن‌ها معطوف است و به نوعی تدین مردم به نوع رفتارها و شیوه‌ زندگی آن‌ها گره خورده است.

اصلی‌ترین دغدغه‌ حاکم اسلامی سعادت اخروی مردمان تحت حاکمیتش است که این امر میسر نخواهد شد مگر این‌که آن‌ها را در استفاده از امکانات مادی بر خود ترجیح دهد و پیش بی‌اندازد. برای این کار نیاز است که خود مسئول و حاکم اسلامی دائماً بر این امر مراقبت داشته باشد و به یاری خانواده و فرزندان خود بشتابد که این نکته را نیز ما در سیره رسول خدا (ص) در رابطه با حضرت فاطمه‌ (س) مشاهده می‌کنیم که در جاهایی با یادآوری‌های لازم بر ادامه‌ این مسیر تأکید داشتند در روایتی به نقل از جابر بن عبدالله انصاری آماده است: «دَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ عَلَى فَاطِمَةَ وَ هِیَ‏ تَطْحَنُ‏ بِالرَّحَى‏ وَ عَلَیْهَا کِسَاءٌ مِنْ‏ أَجِلَّةِ الْإِبِلِ فَلَمَّا نَظَرَ إِلَیْهَا بَکَى وَ قَالَ لَهَا یَا فَاطِمَةُ تَعَجَّلِی مَرَارَةَ الدُّنْیَا لِنَعِیمِ الْآخِرَةِ غَداً فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَلَیْهِ‏ "وَ لَلْآخِرَةُ خَیْرٌ لَکَ مِنَ الْأُولى‏ وَ لَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضى» [۲] روزی پیامبر خدا (ص) به منزل فاطمه (س) وارد شدند، در حالی که دخترشان به‌وسیله آسیاب، گندم آرد می‌کرد و عبایی از موی شتر بر ایشان بود؛ همین که چشم حضرت به فاطمه افتاد، شروع کردند به گریه و فرمودند: ای فاطمه! شتاب کن، در سختی‌های دنیا برای کسب نعمت‌های فردای آخرت؛ پس خداوند بر پیامبر (ص) نازل نمود: «و مسلماً آخرت براى تو از دنیا بهتر است! و به زودى پروردگارت آن قدر به تو عطا خواهد کرد که خشنود شوى.»

از این قبیل احادیث در سیره‌ حضرت زهرا (س) فراوان وجود دارد که می‌تواند به عنوان نقشه‌ راهی برای مسئولین کشور عزیزمان و خانواده و فرزندان آن‌ها باشد که برای خدمت به مردم پای در مسیری سخت نهاده‌اند که در عین سختی‌ای که دارد، به سبب امیدبخشی به مردم خشنودی خدا را نیز به همراه خواهد داشت و چه لذتی از این بالاتر که خدا از بنده‌اش راضی و خوشنود باشد.

مصطفی راهی

پی‌نوشت
۱. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام، محمد باقر مجلسی، ج ۴۳، ص ۸۷، انتشارات دار احیاء التراث العربی، بیروت.
۲. همان، ج ۱۶، ص ۱۴۳.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول