اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

بررسی داغ‌ترین هشتگ‌ها در فضای مجازی؛ مردم درباره واکسن ایرانی کرونا چه گفتند؟

واکسن ایرانی همه را خوشحال کرد. این گزارش تحلیل و بررسی داغ‌ترین هشتگ‌ها و نظرات کاربران در این‌باره در فضای مجازی است.

بررسی داغ‌ترین هشتگ‌ها در فضای مجازی؛ مردم درباره واکسن ایرانی کرونا چه گفتند؟

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس- واکسن ایرانی همه را شوکه کرد؛ بیشتر از همه رسانه‌هایی که چشم دیدن آرامش و سلامت مردم را ندارند. همان‌ها که با ترامپ برای تحریم دارو روی ایرانی‌ها هم‌صدا شدند. رسانه‌های معتبر بین‌المللی اما ناگزیر به ستایش این اتفاق بزرگ پرداختند. تیترهای آنها پُر بود از تعریف و تمجید دانشمندان جوان ایرانی؛ همان‌ها که زیر سایه هیولای تحریم کاری کردند، کارستان!

 

این موفقیت اما بیشتر از همه به کام اهالی همین سرزمین شیرین بود. گفت‌وگوهای آنها در گروه‌های مختلف یا شبکه‌های اجتماعی رنگ‌وبوی شادمانی داشت؛ امید به اقتدار کشور، به فرداهای روشن، به روزگاری بدون کرونا! این گزارش مرور آرا و نظرات آن‌ها است. داغ‌ترین هشتگ‌های ارسالی کاربران ولی در فضای مجازی درباره واکسن چه بود؟ مهم‌ترین ایده‌ها و نظرات مردم چیست؟ این آمار و ارقام با همکاری «مؤسسه پژوهشی بتا» جمع‌آوری شده است.

 

از نگاه آمار؛ داغ‌ترین هشتگ‌های کاربران درباره واکسن ایرانی چه بود؟

خبر مثل توپ صدا کرد! تست انسانی واکسن کرونا؛ آن هم نه هر واکسنی؛ واکسن ایرانی کرونا! اولین داوطلب دختر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) بود. یک آقازاده واقعی. کسی که حاضر شد اول از همه مقابل دوربین‌ها آمپول را دریافت کند. همین موضوع حسابی مورد توجه کاربران قرار گرفت. بعلاوه اخبار مرتبط با همین رویداد در شبکه‌های اجتماعی مختلف دست به دست می‌شد.

برآوردهای آماری حاکی از انتشار بیش از ۲۰۰۰ مطلب مختلف در فضای اینستاگرام فارسی است. مطالبی که عمدتاً حول ایرانی بودن واکسن تزریقی جریان داشت. داغ‌ترین هشتگ‌های اینستا در این‌باره به ترتیب عبارتند از «واکسن کرونا» «واکسن ایرانی» و «ایران». هم‌چنین مواردی مانند «ستاد اجرایی فرمان امام»، «واکسن می‌سازیم»، «کرونا را شکست می‌دهیم» و «طیبه مخبر» هم داغ شدند. تصویر زیر ابر کلمات اینستاگرام فارسی است:

علاوه بر این بررسی مجموع مطالب تولیدشده در اینستاگرام فارسی نشان از رضایت مردم از اتفاق رخ‌داده است. اگرچه تخریب‌چی‌ها سخت مشغول کارند! از همان نخستین ساعت‌ها، تلاش کردند با انواع تکنیک‌های عملیات روانی ماجرا را به حاشیه ببرند. حنای آن‌ها اما میان افکار عمومی این‌روزها رنگی ندارد. دست‌کم داده‌کاوی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد عمده کاربران احساس خوبی نسبت به رونمایی از واکسن ایرانی کرونا ابراز کردند. نمودار زیر را بررسی کنید:

این آمار و نتایج حاصل بررسی کامنت‌ها و پست‌های مختلف صفحات اینستاگرام فارسی است. به روش داده‌کاوی. همان‌طور که روشن است بالغ بر ۵۶ درصد نظرات کاربران رویکرد مثبتی راجع‌به ماجرا داشتند. اگرچه اقلیت ۱۹ درصدی هم‌چنان مشغول شبهه‌پراکنی و تخریب آرای عمومی هستند. مثلاً انتشار گسترده تصاویر دست‌کاری شده برای القای آنکه تزریق واکسن از روی چادر انجام شده! درحالی که بعدتر با انتشار فیلم روشن شد این مطلب هم دروغ بوده است.

خبر در توئیتر بسیار بیشتر بازتاب داشت. کاربران این شبکه اجتماعی بیش از ۲۰ هزار مطلب مختلف درباره کارآزمایی بالینی نخستین واکسن ایرانی کرونا منتشر کردند. بررسی عمده مطالب منتشره نشان می‌دهد این سه هشتگ بیشتر از همه داغ شدند: «واکسن ایرانی»، «واکسن میسازیم» و «طیبه مخبر». هم‌چنین مواردی مانند «ستاد اجرایی» و «دانشمندان ایرانی» هم میان برچسب‌های پراستفاده قرار داشت. ابر کلمات را در ادامه ببینید:

۲۲۰۰۰ مطلب متفاوت هم در فضای تلگرام فارسی تا لحظه تنظیم این گزارش درباره واکسن کرونای ایرانی منتشر شد. سیستم تلگرام اما چندان مرتبط با هشتگ نیست؛ بنابراین نمی‌توان درباره داغ‌ترین برچسب‌ها سخن گفت. اما داده‌کاوی‌های انجام‌شده می‌تواند نموداری از بیشترین واژه‌های استفاده شده در فضای فارسی تلگرام را در اختیار ما قرار دهد. ابر کلمات تلگرام فارسی را در ادامه می‌بینید:

داغ‌ترین مطالب کاربران درباره واکسن کرونای ایرانی در شبکه‌های اجتماعی

دشمنی بعضی‌ها با ایرانی جماعت تمام‌شدنی نیست. تا دیروز تمام تلاش‌شان برای کارشکنی در فرایند مالی و خرید واکسن‌های خارجی بود. حالا هم که با انواع تکنیک‌های نخ‌نماشده دنبال تخفیف مسأله و حاشیه‌سازی‌اند. همین پایش‌های آماری، بررسی صفحات مختلف فضای مجازی اما نمودار روشنی از اقبال مردم است. مطالبه حاشیه‌ساز آنها ضریب چندانی پیدا نکرد. داغ‌ترین مطالب شبکه‌های اجتماعی مختلف درباره واکسن کرونا را در ادامه مرور می‌کنیم:

 

چند پستی که در ادامه می‌آید، داغ‌ترین مطالب منتشرشده در اینستاگرام درباره واکسن ایرانی کرونا است. بر مبنای تعداد حمایت جلب‌شده(لایک). البته که این آمار و ارقام تنها تا لحظات تنظیم گزارش معتبر بودند. همان‌گونه که روشن است هر سه مطلب تعریف و تبلیغ واکسن ایرانی است. خبری از مطالب حاشیه‌ساز هم نیست:

محتوای داغ‌ترین مطالب توییتر فارسی هم روشن است. این توییت‌ها هم تا لحظه تنظیم این گزارش پرلایک‌ترین مطالب تولیدشده در این‌باره بوده‌اند. مثلاً توییت نیکی‌ملکی مسؤل روابط‌عمومی ستاد اجرایی که خبر مسرت‌بخش آغاز کارآزمایی بالینی را رسانه‌ای کرد. یا توییت کاربری به نام «حاج‌حیدر» که به رسانه‌های فارسی‌زبان غیرایرانی کنایه می‌زند:

داغ‌ترین مطالب تلگرام فارسی هم براساس میزان بازدید عمدتاً مرتبط با «خبر» رونمایی واکسن بود. اخباری که به‌روشنی حسابی دست‌به‌دست شد و چرخید. کاربران زیادی آنها را مطالعه کردند.

برای ایرانی جماعت، کار نشدنی نیست! از ساخت واکسن گرفته تا پرتاب ماهواره به فضا. البته که باید مراقب جماعت سم‌پاش بود؛ جماعتی که کاری جز تزریق نومیدی نمی‌دانند. در همین ماجرای واکسن هم بسیار برای القای انواع انرژی‌های منفی تلاش شد. مردم اما به دانشمندان و پژوهشگران جوان‌شان اعتماد دارند. روند تولید واکسن ایرانی کرونا با سرعت ادامه دارد. اخبار تکمیلی را در فارس دنبال کنید.

***گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول