اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

‌تهران قرمز زیر آسمان سیاه/ شرایط اضطرار آلودگی هوا در پایتخت/ مسئولان به‌جای ارائه راهکار یکدیگر را متهم می‌کنند!

در شرایطی که هوای تهران به شدت آلوده است مسئولان مرتبط به جای ارائه راهکار در تلاش هستند یکدیگر را مسئول شرایط فعلی بنامند.

‌تهران قرمز زیر آسمان سیاه/ شرایط اضطرار آلودگی هوا در پایتخت/ مسئولان به‌جای ارائه راهکار یکدیگر را متهم می‌کنند!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه آفتاب یزد و روزنامه در گزارشی به شرایط وخیم آلودگی هوای پایتخت پرداختند.

آفتاب یزد نوشت: آسمان تهران و برخی از کلانشهرها از آلودگی، سیاه رنگ شده است. وضعیت آلودگی هوا به قدری بحرانی است که براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، درحال حاضر کیفیت هوای تهران با شاخص میانگین ۱۶۲ در شرایط ناسالم برای همه افراد است همچنین کیفیت هوا تقریبا در تمامی ایستگاه‌های سنجش در مناطق مختلف پایتخت در وضعیت قرمز قرار دارد.

نکته اینجاست که این وضعیت هرساله ما به هنگام سرماست اما مسئولان در تمام این سالها سعی کرده‌اند بدون آنکه راه حل اساسی برای رفع آلودگی هوا بیابند، توپ را در زمین یکدیگر بیندازند و با دلایل مختلف دیگری را مقصر جلوه دهند.
 


سوخت مازوت دلیل آلودگی هوا

مسئولان کنترل کیفیت هوا و شورای شهری‌ها بر این باورند که از آنجا که شاهد منع تردد خودروها به خاطر کرونا در سطح شهر هستیم، دلیل اصلی این آلودگی هوا، چیزی جز سوزاندن مازوت که از آلایندگی بسیار بالایی هم برخوردار است در نیروگاه‌ها و صنایع نیست.

در این راستا حسین شهیدزاده، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفتگو با ایسنا درباره چرایی افزایش غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد در تهران با وجود ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی می‌گوید: « از آنجایی که تردد شبانه خودروهای دیزلی در سطح شهر ممنوع شده است، می‌توان نتیجه گرفت که منابع ثابت آلاینده ازجمله نیروگاه‌ها،صنایع و... از سوخت‌های غیراستانداردی استفاده می‌کنند که گوگرد زیادی دارد مانند گازوئیل پرگوگرد و یا سوخت مازوت.»
 


خودروهای دیزلی مهم‌ترین عامل آلودگی

اما سازمان محیط زیست خلاف این نظر را دارد و معتقد است که هیچ یک از صنایع و نیروگاه‌های مهم و تاثیرگذار بر آلودگی هوا، تاکنون از سوخت مازوت استفاده نکرده‌اند بنابراین خودروهای دیزلی مهم‌ترین نقش را در آلودگی هوا دارند.

محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش اداره حفاظت محیط زیست استان تهران درباره آلودگی هوای تهران و افزایش غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد در تهران که ارتباط مستقیمی با مصرف سوخت‌های غیر استاندارد در نیروگاه‌ها و صنایع دارد، گفته است:« گرچه افزایش دی‌اکسید گوگرد اهمیت زیادی دارد اما عامل اصلی آلودگی هوای تهران ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است که خودروهای دیزلی مهم‌ترین نقش را در انتشار آن دارند.»
 


مدیریت آلودگی هوای تهران با استاندار است

در این میان آنچه که آزار‌دهنده است، شانه خالی کردن مسئولان از مسئولیت شان است. در این باره رئیس سازمان محیط زیست می‌گوید:« امروز وضعیت آلودگی هوای تهران قرمز است و در این شرایط استاندار تهران باید بر اساس اختیارات خود تصمیم بگیرد.»

به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری گفت: «در چنین شرایطی باید از رفت و آمد خودروهای دیزلی جلوگیری و فعالیت نیروگاه‌ها کنترل شود. ما نمی‌توانیم به صرف اینکه برق می‌خواهیم تولید کنیم و گاز نداریم، مازوت دهیم و هوای شهر را به این روز بیندازیم.»

وی در رابطه با اینکه آیا از سوی استاندار تهران در این زمینه درخواستی شده است، اظهار کرد:« ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه شنبه تصمیماتی اتخاذ کرد و دادستان تهران صراحتا اعلام کرد هیچکس حق ندارد قانون را زیر پا بگذارد. در تهران قانون هوای پاک در حال زیر پا گذاشته شدن است و مسئول رسیدگی به آن دادستانی کل است.»
 


اما روزنامه رسالت نوشت: با استناد به گفته‌های کلانتری، درگذشته مازوت صادر می‌شد اما در زمان حاضر صادرات آن به دلیل تحریم‌ها متوقف‌شده است اما در این شرایط هم مصرف نفت خام ۲۵ درصد پالایشگاه‌های کشور به مازوت تبدیل می‌شود که این مقدار مازوت، مازاد بر نیاز کارخانجات است، به همین دلیل یا پالایشگاه‌ها باید تعطیل شوند یا این‌که اصلا از مازوت استفاده نکنند.  

این اظهارات با آنچه داریوش گل علیزاده، معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست مطرح کرده در تناقض است. گل‌علیزاده با تأکید بر این‌که امسال نیروگاه‌های اطراف تهران به‌هیچ‌عنوان از سوخت مازوت استفاده نکرده‌اند، گفته: مقصر دانستن نیروگاه‌ها در ایجاد آلودگی، پاک کردن صورت‌مسئله است.

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست اذعان کرده که نیروگاه‌های اطراف تهران به‌هیچ‌عنوان امسال از سوخت مازوت استفاده نکرده و در زمان افزایش مصرف گاز خانگی از سوخت جایگزین گازوئیل باکیفیت مصرفی یورو چهار استفاده می‌کنند. 

پیش‌تر زهرا نژاد بهرام، عضو شورای شهر، در همین رابطه گفته بود که  به دلیل تکمیل ظرفیت پالایشگاه‌ها و به خاطر تحریم‌ها مازوت در شهرها سوزانده‌ می‌شود، «با چه تدبیری به‌جای ساخت و ایجاد انبارهای جدید برای نگهداری مازوت، از ریه‌های شهروندان به‌عنوان انبار مازوت استفاده می‌شود؟»
 


محیط زیست به وظیفه‌اش عمل کند

در روزنامه آفتاب یزد آمده است: از سوی دیگر امیرحسین قاضی زاده هاشمی،نایب رئیس مجلس با تاکید بر لزوم ورود جدی دولت برای مقابله با آلودگی هوا گفت:« فصل وارونگی هوا است، وضعیت محیط زیست و هوا به ویژه در شهرهای صنعتی مانند اصفهان، اراک، قزوین و مشهد خوب نیست. لازم است دولت به این موضوع توجه جدی کرده و سازمان محیط زیست نیز به وظایفش عمل کند.»
 


ریه‌های مردم ذخیره‌گاه مازوت

محمد درویش به آفتاب یزد می‌گوید:« دلیل اصلی آلودگی هوا این است که نیروگاه‌ها صنایع و پالایشگاه‌های اطراف تهران به جای استفاده از گاز از سوخت مازوت استفاده می‌کنند که متاسفانه این ماجرا در اراک و اصفهان هم تکرار شده است.»

وی با بیان اینکه این آلودگی زیاد نمی‌تواند مربوط به استفاده از خودروهای دیزلی باشد، اظهار کرد:« مازوت در پالایشگاه‌ها انباشته شده و از آنجایی که نمی‌توانند از آنها نگهداری کنند به پالایشگاه ها، صنایع و نیروگاه‌ها اجازه داده شده است که مازوت را بسوزانند.»

این کارشناس محیط زیست ادامه داد: «با این کار در واقع از ریه‌های مردم به عنوان ذخیره مازوت استفاده می‌کنند. متاسفانه میزان آلایندگی مازوت بسیار بالاست و خطرناک نیزاست به طوری که مرگ و میر ناشی از کرونا در شرایط آلودگی متاثر از مازوت تا ۶ برابر افزایش پیدا می‌کند. بنا براین استفاده از مازوت می‌تواند اثرات خیلی جدی برای سلامت مردم داشته باشد.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول