اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

نبود الگوی کشت مناسب از چالش‌های حوزه کشاورزی در کشور/جنوب کرمان ظرفیت فوق‌العاده‌‌ای دارد

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: چالش اصلی ما در حوزه کشاورزی نبود یک الگوی کشت مناسب است و وزارت جها کشاورزی از نظر الگوی کشت و میزان تولید برنامه‌ریزی مدونی ندارد.

نبود الگوی کشت مناسب از چالش‌های حوزه کشاورزی در کشور/جنوب کرمان ظرفیت فوق‌العاده‌‌ای دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب کرمان، سیدجواد ساداتی‌نژاد ظهر امروز در حاشیه سفر به جیرفت اظهار کرد: ظرفیت فوق‌العاده‌‌ای در حوزه کشاورزی در جنوب استان کرمان داریم، حدود 5 میلوین تن در سال محصولاتی است که در اینجا برداشت می‌شود و جنوب کرمان یکی از قطب‌های تولید کشاورزی ایران است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در مقایسه با آنچه در حوزه صنعت و معدن در این استان سرمایه‌گذاری شده، حجم سرمایه‌گذاری که در جنوب در حوزه کشاورزی شده قابل قیاس نیست. اگر این حجم سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی بود هم بهره‌وری هم ارزش افزوده بیشتری داشتیم.

وی با بیان اینکه در جنوب کرمان نیازمند انجام کار لجستیک هستیم که ارزش افزوده داخل جنوب بماند، تصریح کرد: صنایع تبدیلی و بسته‌بندی یکی از مشکلاتی است که در جنوب کرمان وجود دارد همچنین یکی از مشکلات چالش‌ها منابع آب است که امروز تیم کمیته منابع آب برای بررسی چالش‌ها و نگرانی‌های مردم منطقه جنوب کرمان در بحث حوزه آبریز منطقه هلیل رود همراه ما حضور دارند.

وی با بیان اینکه تلاش‌مان این است در حوزه تولیدات و صادرات مربوط به این منطقه که بسیار ارزشمند و نیازمند حمایت است به ویژه محصولات تازه‌خوری تمهیدات لازم را در پایان سفر جمع‌بندی کنیم، ادامه داد: امیدواریم در برنامه سال 1400 هم بتوانیم حمایت خوبی به ویژه در بخش‌های حائز اهمیت مثل بیمه محصولات کشاورزی، استفاده از فناوری نوین در توسعه محصولات گلخانه‌ای و رشد تسهیلات که برای حوزه کشاورزی جنوب کرمان ضروری است، داشته باشیم.

ساداتی‌نژاد در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص افت قیمت محصولات کشاورزی توضیح داد: یکی از موضوعات محوری کمیسیون در این هفته پرداختن به حوزه صادرات محصولات کشاورزی بود و طی گزارشاتی که  اعظمی نماینده مردم این منطقه دادند، این موضوع بررسی شد؛ یکی از مشکلات اصلی ما ناوگان حمل و نقل است و چالش اصلی ما نبود یک الگوی کشت مناسب است.

وی اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی از نظر الگوی کشت و میزان تولید برنامه‌ریزی مدونی ندارد یعنی از ابتدای سال معلوم نیست در جنوب کرمان چه محصولی و چه مقدار برای حوزه صادرات تولید می‌شود بدین معنا که ما نگاه‌مان این است که کشت می‌کنیم اگر محصولی مازاد بود آن وقت فکر صادرات می‌افتیم در حالی که بازار صادرات باید مستمر و برنامه‌ریزی شده باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: روز سه شنبه سفیر ایران در روسیه را به کمیسیون دعوت کردیم، یکی از مقاصد صادرات محصولات جنوب کرمان روسیه و کشورهای مشترک‌المنافع است که در آن جلسه مباحثی مربوط به ناوگان حمل و نقل و مشکلاتی که در بحث صادرات، گمرکات و مرزها بود مطرح شد و کمیسیون مصمم است این مشکلات را برطرف کند.

وی تصریح کرد: اعتقاد راسخ داریم اگر سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی درست و دقیق صورت گیرد و تجربه تحریم هم نشان می‌دهد آنچه در زمان تحریم هم رشد مثبت داشت و هم صادرات مثبت دارد، صادرات محصولات کشاورزی است و به دلیل مزیت‌های نسبی کشاورزی می‌توانیم کشور را بدون نفت اداره کنیم.

ساداتی‌نژاد در خصوص انتقال آب هلیل‌رود هم گفت: جلسه‌ای بعد از سفر با حضور مسئولان به صورت کارشناسی شده برگزار خواهیم کرد و حرف‌ها و دغدغه‌های اهالی منطقه، محیط‌زیست و کشاورزان هم در تصمیمی که گرفته می‌شود، لحاظ خواهد شد.

انتهای پیام/80016/ب

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول