اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

مفاخر و مشاهیر اصفهان در شورای شهرشان گمنامند/ انتقادات شدید به یک بام و دو هوای کرونایی استانداری

پس از انتشار خبر تغییر نام برخی خیابان‌ها و چهارراه‌های اصفهان دیدگاه‌های مختلفی از سوی فعالان فضای مجازی بیان شد که عمدتاً به دلیل نبودن استدلالی منطقی پشت این مسأله و حتی به دلیل نامگذاری بر روی مکان‌هایی که تا پیش از آن خود دارای نام بوده‌اند، نسبت به این مصوبه معترض بودند.

مفاخر و مشاهیر اصفهان در شورای شهرشان گمنامند/ انتقادات شدید به یک بام و دو هوای کرونایی استانداری

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، در یکصد و پنجاه و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، پیشنهاد نام‌گذاری‌های جدید تعدادی از معابر شهر اصفهان مورد بررسی قرار گرفت.

پس انتشار این خبر دیدگاه‌های مختلفی از سوی فعالان فضای مجازی بیان شد که عمدتاً به دلیل نبودن استدلالی منطقی پشت این مسأله و حتی به دلیل نام‌گذاری بر روی مکان‌هایی که تا پیش از آن خود دارای نام بوده‌اند، نسبت به این مصوبه که با قید دو فوریت در جلسه علنی بررسی و تصویب شده بود، معترض بودند.

ترک جلسه شورای شهر از سوی یکی از اعضا

اعتراض به این تصمیم، تنها از سوی مردم و فعالان فضای مجازی نبود و صدای مسؤولان استانی را هم در آورد؛ رضا امینی عضو شورای اسلامی شهر اصفهان است که به دلیل عصبانیت از تغییر نام یک خیابان که توجیهی ندارد، همان جلسه علنی شورای شهر را ترک کرده بود.

 

امینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان علت ترک جلسه را تصمیم تغییر نام چهارراهی که قبلاً نام داشته و مردم آن را با نام فرایبورگ می‌شناسند و در مراودات خود بیش از ۷ سال است که آن را به کار می‌برند به نام مریم میرزاخانی، دانسته است.

این عضو شورای شهر اصفهان با تحسین مقام علمی میرزاخانی که از نوابغ ریاضی دنیا و اهل طالقان استان البرز هم بوده است، گفت: شورای دوره چهارم تهران خیابانی به نام میرزاخانی نامگذاری می‌کند که با مخالفت پدرش مواجه می‌شود و به صراحت می‌گوید در ایران چیزی نمی‌خواهم به نام دخترم باشد؛ در مقابل اما ۴۰۰ شهید سردار در استان اصفهان و حتی شهید دانشمند محسن فخری‌زاده که اصالتاً اهل استان اصفهان بودند را داریم که هنوز نام آن‌ها برای خیابان یا چهارراهی انتخاب نشده است.

خیابان جدید احداث کنید، نامش را میرزاخانی بگذارید

پس از انتشار این خبر قسمتی از مصاحبه امینی تقطیع شده و صحبت‌های او از سوی برخی مورد نقد واقع شد در صورتی که وی در همان مصاحبه گفته بود که ممکن است بنده را به تندروی متهم کنند و بگویند با علم و پیشرفت مخالف است اما به اعضای شورای شهر گفتم شما اگر می‌خواهید نامگذاری کنید، جایی را احداث کنید و به نام میرزاخانی نامگذاری کنید، این هنر نیست که وضع موجود شهر را که دیگران زحمت کشیدند، اسم آن را عوض کنید، شورای بعد هم اسم آن را تغییر می‌دهد؛ هنر آن است که جای جدیدی را بسازید و نام‌گذاری کنید.

 

آیت‌اله سید ابوالحسن مهدوی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان در خصوص حواشی اخیر در شورای شهر اصفهان اظهار داشت: نباید زحمات مسؤولان را نادیده گرفت و از زحمات آن‌ها تشکر می‌کنیم؛ یکی دو سال زحمت می‌کشند و کسی موضع‌گیری نمی‌کند اما جایی که برخلاف مواضع نظام و انقلاب از طرف هرکسی بخواهد موضع‌گیری شود.

نماینده اصفهان در مجلس خبرگان با بیان این‌که باید تابع اسلام و انقلاب باشیم، افزود: بدانیم اگر مقابل نظام و اسلام ایستادیم، سیل خروشان انقلاب ما را با خود خواهد بود؛ در طول ۴۰ سال انقلاب شاهد بودیم، افرادی که خیلی وجهه داشتند اما وقتی مقابل امام ایستادند، چطور مردم و نظام آن‌ها را برد و جایگاهی ندارند.

اختلاف نظر شدید در شورای شهر

وی با اشاره به این‌که شنیدم در شورا در باره نام‌گذاری‌ها اختلاف نظر شدید بوده است، گفت: از جمعی که ایستادگی و روشن‌گری کردند، تشکر می‌کنم و نظر آن‌ها را ساعد می‌دانم؛ تذکر می‌دهم که این‌جا شهر شهیدان است و خون شهیدان بر دوش ما سنگینی می‌کند.

آیت‌الله مهدوی ادامه داد: ۲۵ آبان اصفهان را یادمان باشد که ۳۷۰ شهید که نظیر ندارد، یک‌باره دفن شوند و همان روز اصفهان اعزام به جبهه داشته باشد، تعداد شهدای اصفهان یک دهم شهدای کشور است؛ جانبازان و شهدای اصفهان را فراموش نکنیم، هویت و هستی ما اصفهانی‌ها در تخت فولاد است.

نماینده اصفهان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: گاهی فراموش می‌کنیم و در جمع محدودی می‌نشینیم و تصمیم‌گیری می‌کنیم؛ چند سال پیش شورای شهر مشکلی داشت و احساس کردیم برخلاف مصلحت نظام و ولایت تصمیم‌گیری می‌شود و موضع‌گیری کردیم.

وی خاطرنشان کرد: در دوره‌های قبل شورای شهر و شهرداری نیز حمایت جدی و شدیدترین انتقادات را داشتیم، اکنون به من تهمت می‌زنند که اصلاح‌طلب یا اصولگرا است، دوستان من از همه جناح هستند و مستقل هم نیستیم.

مهدوی همچنین تصریح کرد: حامی شهدا و رکن نظام، ولایت فقیه هستیم و اجازه نمی‌دهیم کوچک‌ترین خدشه به نظام و اسلام وارد شود، هرچقدر خدمت شود، حمایت می‌کنیم.

نماینده اصفهان در مجلس خبرگان با اشاره به این‌که آقایان هیچ ارتباطی با علما ندارند، گفت: ۲ سال پیش هم این تذکر را دادم و فکر کردند می‌گویم با من جلسه بگذارند اما رابطه با علما که می‌گویم منظورم شخص من نیست، اصفهان مرجعیت و نماینده ولی فقیه دارد.

وی افزود: پیشنهاد داشتم تا این مسائل تکرار نشود زیرا ناشی از عدم اطلاع از موازین دین نیست، برخی در جلسات مذهبی حضور ندارند و اطلاع ندارند و ارتباط با خارج کشور و مسافرت‌های خارجی بیشتر است.

فرزندانمان باید با مفاخر اصفهان آشنا شوند

آیت‌الله مهدوی با بیان این‌که جناحی برخورد کردن، کار درستی نیست، گفت: اسامی برای تغییر خیابان‌ها مطرح شده است در حالی که اصفهان مفاخر و بزرگانی دارد باید از این مفاخر دفاع کنیم و فرزندانمان باید با این مفاخر آشنا شوند.

نماینده اصفهان در مجلس خبرگان یادآور شد: یک بار ۲ خیابان را اسمش را عوض کردند، قبل از این‌که بخواهند اسامی خاص را تحمیل کنند فکر نکنند این‌ها می‌ماند؛ در خاطر مردم اصفهان می‌ماند که خلاف مصلحت نظام عمل کردند.

وی خاطرنشان کرد: این‌که مردم به خاطر کرونا رفت و شد کم‌تری دارند، معنی عدم حضور ندارد، مردم اصفهان بصیرت قوی دارند، ۹ دی ۸۸ در اصفهان ۸ دی ماه بود و همین جمله نشان می‌دهد مردم اصفهان زودتر از کشور حرکت کرد.

آیت‌الله مهدوی در ادامه بیان داشت: بعضی افراد در برخی جناح‌بندی‌ها از صحبت‌های صریح ما رنجیده می‌شوند، وقتی نصیحت می‌کنم که با علما در ارتباط باشید، تهمت می‌زنند، شروع‌کننده نیستیم و نمی‌خواهم دخالت کنم اما شورای شهر وظایفی دارد.

نماینده اصفهان در مجلس خبرگان عنوان کرد: اگر مسؤولان به وظیفه خود عمل کردند و در چارچوب شرع و قانون جلو رفتند، بهترین حمایت‌ها را از همه خواهند دید اما اگر یک مصوبه خلاف باشد، خلاف قانون است.

وی ادامه داد: چه کسی را می‌خواهید راضی کنید؟ شهدای بزرگی داریم که افتخار همه هستند، جوان‌ها تاریخ اصفهان را ببینند که در اصفهان نخبه‌های زیادی داریم؛ شدیدترین کار علمی را کردیم و از بهترین کار علمی نیز دفاع می‌کنیم، دوستان دانشگاهی زیادی دارم و با نخبه‌ها انس دارم اما این مصوبه اخیر مردم متدین اصفهان و خانواده شهدا را رنجیده کردند.

آیت‌الله مهدوی با اشاره به این‌که از موازین شرعی و قانونی کوتاه نمی‌آییم، گفت: خواهش می‌کنم قبل از این‌که بخواهند توجیه و پافشاری کنند، تشکیل جلسه بدهند، مردم حساس هستند، مردم را به آرامش دعوت می‌کنیم و دوستان با مصوبات تشنج ایجاد می‌کنند.

اصل آرامش مردم است/ نگذاشتیم مقابل شهرداری تجمع شود

نماینده اصفهان در مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: جوان‌هایی می‌خواستند مقابل شهرداری تجمع کنند که اجازه ندادیم، اصل آرامش مردم است اما اگر کسی بخواهد از سکوت ما استفاده کنند و اگر تشنج ایجاد شد، متوجه آن‌ها است.

وی با بیان این‌که شورای شهر مصوبات خود را به مردم بگویند و نظرات آن‌ها را بپرسند، گفت: چرا در آخر کار شورا این کار را مخفیانه انجام می‌دهید، بچه‌های نظام و انقلاب هستیم و نصیحت می‌کنم طبق قانون و شرع جلو بروند تا از آن‌ها حمایت شود.

آیت‌الله مهدوی تذکر داد: دل چه کسانی را می‌خواهند شاد کنند؟ اگر می‌خواهند دشمنان را راضی کنند بدانند آن‌ها طرفدار آن‌ها نیستند، مهم‌تر عاقبت و آخرت است؛ اگر کسی برخلاف دین و موازین ایستاد یا کم‌کاری کرد، حقوقی نیز که می‌گیرد درست نیست.

نماینده اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که کسی حق ندارد از اشتباه دیگران دفاع کند، تصریح کرد: دوستی‌ها سبب عدول از اصول دین و انقلال نشود، هر یک روز زودتر کارشان را اصلاح کنند، برکت است؛ خیابان‌های قبلی را نیز اصلاح کنند، در جلسه ۲ سال پیش با شهردار نیز این تذکر را دادم.

کشاورزان اگر کوتاه می‌آیند، می‌خواهند تشنج ایجاد نشود

وی در پایان با اشاره به این‌که برای فاطمیه سیاه‌پوشی انجام نشده است، گفت: نباید انگیزه برای این کار باشد که نیاز به تذکر و تماس باشد، نباید در بحث آب کوتاهی و به کشاورزان ظلم کرد و مردم اگر کوتاه می‌آیند می‌خواهند تشنج ایجاد نشود اما اگر ببینند نظام از بین می‌رود از خون خود می‌گذرند؛ از استاندار، شهردار و شورای شهر می‌خواهم که به حفظ آرامش شهر اصفهان کمک کنند.

 

حجت‌الاسلام حسین میرزایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز نسبت به این مسأله واکنش داشت و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: چند مورد نامگذاری بر اساس گزارشاتی که به ما رسیده بود، از سوی شورای اسلامی شهر مطرح شده بود که هیچ کدام از آن‌ها وجهی برایشان مطرح نبود.

وی افزود: جایی را نامگذاری می‌کنند که اسم نداشته و یا اسم خوبی نداشته باشد، مثلا نام چهارراه امین که منسوب به آیت‌الله امین است در تقاطع خیابان‌های حکیم نظامی و محتشم کاشانی، به چهارراه «پرستار» تغییر دادند در حالی که ما یک خیابان پرستار در اصفهان داریم.

میرزایی ادامه داد: از سوی دیگر خیابان فرایبورگ را به نام یک ریاضی‌دان می‌گذارند که دو مشکل دارند، اولا ضمن اینکه نسبت به مشاهیر و دانشمندان خود احترام می‌گذاریم، ما دانشمند بزرگ‌تر از این شخص هم داریم یا مکانی را به نام استاد شجریان می‌گذارند، آقای شجریان از مشاهیر اصفهانی نیست و ما اشخاص زیادی در اصفهان داریم که هیچ جایی را به نامشان نگذاشتیم این‌ها سوءتدبیر است و امید داریم که شورای شهر تصمیمات خود را مدبرانه بگیرند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: دوم اینکه فرایبورگ در آلمان با اصفهان خواهرخواندگی دارد، وقتی بدون توجه به این مسأله نام خیابان را برداریم، معادل آن در فرایبورگ آلمان نیز نام اصفهان زدوده می‌شود.

سیاست یک بام و دو هوا مسؤولان دولتی در اصفهان 

وی همچنین درخصوص تصمیمات ستاد استانی مقابله با کرونا هم گفت: سیاست یک بام و دو هوا توسط مسؤولان دولتی در اصفهان و ستاد استانی مقابله با کرونا مسبوق به سابقه است، برای برگزاری دعای عرفه هم این مسأله به وجود آمده بود که آنجا هم اعتراض خود را اعلام کردیم.

میرزایی تصریح کرد: اگر قرار است محدودیتی برقرار شود، حکم موضوعات مشابه یکسان است، آیا ویروس کرونا یک ویروس انتخابگر است که اگر مسجد یا مراسم مذهبی است وارد شده اما در مکان تفریحی باشد، مشکلی به وجود نیاورد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این تصمیمات نادرست و سیاست‌های دوگانه که به پیش می‌گیرند منجر می‌شود که اعتماد عمومی مردم نسبت به تصمیمات ستاد استانی مقابله با کرونا سلب شده و اگر این سیاست‌های نادرست ادامه پیدا کند، نمایندگان مجلس همراهی با چنین سیاست‌هایی نخواهیم کرد.

 

حجت‌الاسلام احمد سالک یکی از نمایندگان سابق اصفهان نیز از سوی دیگر در واکنش نسبت به این اتفاقات به خبرنگار فارس گفت: شورای شهر می‌داند که باید با انگیزه‌های مذهبی و دینی و انقلابی مردم به گونه‌ای عمل کند که در نام‌گذاری خیابان‌ها رعایت شود و اگر خواستند نام خیابانی را تغییر دهند از شخصیت‌هایی نام بگذارند که اینها انسان‌های متدین دین باور و مدافع انقلاب و اسلام و قهرمان حرکت انقلابی بودند.

وی خاطرنشان کرد: ما به علم آن‌ها احترام می‌گذاریم، اما به روحیه انقلابی و مدافع نظام هم احترام می‌گذاریم.

سالک در ارتباط با دهه فاطمیه و آماده شدن فضای شهر برای آن گفت: در خیابان‌ها تعداد زیادی پارچه‌های مشکی به مناسبت دهه فاطمیه دیدم اما به نظر می‌رسد باید مراسم دهه فاطمیه باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت بگیرد، از سوی دیگر می‌بینیم مرکز تفریحی ناژوان را که بازگشایی می‌کنند جمعیت زیادی آمده و لازم است پروتکل‌های بهداشتی در آن هم رعایت شود.

سالک عنوان کرد: امید است با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراسمات دهه فاطمیه هم که امسال مصادف شده با ۹ تا ۱۹ دی ماه یعنی هفته بصیرت مقاوت و میثاق با ولایت، صورت بگیرد و در این مسیر همه مسؤولان پای کار آیند.

موضوع تغییرات اسامی خیابان‌های شهر اصفهان یکی از سوژه‌های مردمی ثبت شده در سامانه فارس من با عنوان «درخواست لغو مصوبه شورای‌شهر اصفهان در تغییر نام برخی خیابان‌ها» بوده است.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/م۳۰/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول