اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

ویژه‌برنامه «سرباز وطن» در «شاد»/ از «سلفی من با حاج قاسم» تا «آنجا بودم وقتی می‌جنگیدی»

برنامه‌های دانش‌آموزی وزارت آموزش و پرورش در اولین سالگرد شهادت حاج قاسم با عنوان «سرباز وطن» در شبکه آموزشی دانش‌آموزان(شاد) برگزار می‌شود.

ویژه‌برنامه «سرباز وطن» در «شاد»/ از  «سلفی من با حاج قاسم» تا «آنجا بودم وقتی می‌جنگیدی»

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: این روزها که کرونا، موجب تعطیلی مدارس شده است، برنامه‌های آموزشی از محیط فیزیکی مدرسه به محیط مجازی منتقل شده است و به تبع برنامه‌های پرورشی و تربیتی هم به فضای مجازی نقل مکان کرده است.

برنامه‌های دانش‌آموزی وزارت آموزش و پرورش در اولین سالگرد شهادت حاج قاسم با عنوان «سرباز وطن» در شبکه آموزشی دانش‌آموزان(شاد) برگزار می‌شود.

ویژه برنامه سرباز وطن دارای بخش‌های مختلف شامل «نسل سلیمانی»، «سرباز وطن از نگاه رهبری»، «جشنواره علمدار»، «مسابقه ویژه سرباز وطن»، «اقدامات وزارت آموزش و پرورش در پاسداشت سرباز وطن»،  «مکتب درس آموز سردار»، «دلنوشته دانش آموزان»، «آثار منتخب» و «وصیت نامه سردار» است.

هر کدام از این بخش‌ها، کانال اختصاصی در شبکه «شاد» دارد که در آن اخبار و مطالب متعددی را می‌توانید مشاهده کنید.

* نسل سلیمانی

در سایت naslesoleimani.com می‌توانید وارد شوید و به یادماندنی‌ترین جمله سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را انتخاب کنید!

همچنین می‌توانید طومار الکترونیکی نامه خطاب به فرماندهان جبهه مقاومت را امضا کنید. نسل سلیمانی برنامه مشترک جبهه تربیتی انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام و المسلمین حامد تقدیری دبیر جبهه تربیتی انقلاب اسلامی در این خصوص گفت: شهید سلیمانی برای ما یک الگو بودند و مقام معظم رهبری می‌فرمایند «شهید سلیمانی مکتب و مدرسه سلیمانی است» ما باید این را تبیین کنیم. 

وی افزود: در کنار اینکه شهید سلیمانی یک فرمانده و یک سرباز برای انقلاب بودند، یک پدر برای خانواده، مربی برای نسل آینده و جهادگر برای عرصه خدمات اجتماعی نیز بودند. ابعاد مختلفی را در نگاه شهید سلیمانی می‌بینیم. ایشان با امید در سیل‌ و زلزله و میدان رزم در کنار مردم حضور پررنگی داشتند؛ همچنین در کنار کودکان و نوجوانان قرار می‌گرفتند و با نقش‌آفرینی‌های تربیتی خودشان به عنوان یک مربی عمل می‌کردند و در کنار خانواده یک پدری مهربان و دلسوز بودند. 

دبیر جبهه تربیتی انقلاب اسلامی یادآور شد: شاید حضور سردار سلیمانی در کنار خانواده کم بوده است، اما آن حضور، حضور بسیار مؤثر، دلسوزانه و مهربانانه‌ای است که شاهد اثرات آن در خانواده ایشان هستیم. سردار سلیمانی یک مدیر توانمند برای مجموعه سازمانی انقلاب اسلامی بودند و تلاش داریم این ابعاد مختلف را به دانش‌آموزان معرفی کنیم. 

 * سرباز وطن از نگاه رهبری

در توضیح این بخش در شبکه «شاد» آمده است: «مکتب سلیمانی» یا «مکتب حاج قاسم» شاخص‌ترین و پرتکرارترین کلیدواژه‌ای بود که پس از شهادت سردار دل‌ها، سردار حاج قاسم سلیمانی، مطرح و در ادامه به یک گفتمان تبدیل شد.

به نظر می‌ر‌سد مطالعه بیانات رهبر معظم انقلاب درباره این شهید بزرگوار می‌تواند بهترین راهنما برای احصای شاخص‌های «مکتب حاج قاسم» باشد که ارائه می‌شود.

این بخش با عنوان «قهرمان امت در نگاه رهبر معظم انقلاب» است و به ارائه گزیده‌ای از سخنان رهبر معظم انقلاب درباره شهید سردار حاج قاسم سلیمانی در قالب فیلم و تصویر می‌پردازد.

* جشنواره علمدار

این بخش به اولین جشنواره فرهنگی و هنری علمدار (یادواره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی) اشاره دارد. این برنامه با ابتکار اداره کل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی آموزش و پرورش در تابستان ۹۹ با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان به عنوان دبیرخانه کشوری برگزار شد تا دانش‌آموزان و فرهنگیان سراسر کشور با خلق آثار فرهنگی و هنری، ارادت و مودت خود را نسبت به قهرمان وطن، صمیمانه نشان دهند.

این جشنواره با هدف توسعه و گسترش فرهنگ مقاومت و ایثار در فضای مجازی و پیام رسان شاد از طریق این کانال اطلاع رسانی و اجرا شد؛ رشته‌های جشنواره فرهنگی و هنری علمدار در بخش فرهنگیان شامل شعر، داستان کوتاه ، مقاله، بیان خاطره، خوشنویسی، نقاشی خط و در بخش دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم شامل نقاشی، خاطره نویسی، دلنوشته، نامه ای به سردار سلیمانی، داستان کوتاه و در بخش دانش‌آموزان ابتدایی شامل نقاشی، نامه‌ای به سردار سلیمانی، دکلمه خوانی است.

علی رمضانی مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس از مشارکت بیش از 105 هزار دانش‌آموز و فرهنگیان کشور و مدارس ایرانی خارج از کشور در این جشنواره خبر داد و اظهار کرد: تعداد 106 هزار و 594 نفر از سراسر کشور در این جشنواره مشارکت کردند که از این تعداد 97 هزار و 861 اثر مربوط به دانش‌آموزان و ۸۷۳۳ اثر توسط فرهنگیان تولید و ارائه شد.

رمضانی با بیان اینکه بیشترین استقبال در این جشنواره مربوط به دانش‌آموزان دوره ابتدایی بود که تعداد 68 هزار و 309 اثر فرهنگی و هنری خلق کرده‌اند، افزود: 29 هزار و 552 اثر از سوی دانش‌آموزان دوره متوسطه اول و دوم به دبیرخانه ارسال شد، ۱۱۶ اثر هم از سوی مدارس ایرانی خارج از کشور تولید و ارائه شد. 

وی تصریح کرد: از میان این آثار ارزشمند حدود ۲۰۰ اثر برگزیده توسط هیأت داوران جشنواره معرفی و صاحبان آثار در آیین‌ اختتامیه جشنواره که در فضای مجازی برگزار خواهد به نحوشایسته ای تجلیل خواهند شد.

سرباز وطن

این بخش یک مسابقه است؛ شرکت‌کنندگان می‌توانند آثار خود را در موضوعات زیر ارسال کنند:

۱- هدیه‌ای به حاج قاسم(نقاشی، کارهای مهارتی، دستی و خلاقانه)

۲-آیا حاج قاسم را دیده‌اید؟ (خاطره گویی همراه با مستند تصویری از دیدار با حاج قاسم)

۳- سلفی من با حاج قاسم (ارسال عکس)

۴- ساخت کلیپ با موضوع #سرداردلها

۵- با گویش و لهجه خودت قهرمانت را توصیف کن (فیلم، محتوای صوتی)

۶- من آنجا بودم وقتی می‌جنگیدی (روایتگری، داستان نویسی کوتاه)

۷- تصویر جهان بی حاج قاسم (عکس، فیلم، نماهنگ،...)

۸- به قاتلت می‌گویم (فیلم، صوت، عکس، یادداشت،...)

به قید قرعه به ۳۰۰ نفر از شرکت‌کنندگان، بسته‌های ویژه تحصیلی شامل ۷ مدل لوازم التحریر اهدا می‌شود. برای ارسال شرکت در مسابقه باید آثار خود را طبق قالبی که انتخاب کرده‌اید به حساب کاربری مربوطه ارسال کنید.

۱- برای ارسال آثار متن : @Campaign

۲-برای ارسال آثار عکس: @Campaign1

۳-برای ارسال آثار صوت: @Campaign2

۴-برای ارسال آثار پادکست:@Campaign3

۵-برای ارسال آثار کلیپ کوتاه یک دقیقه‌ای: @Campaign5

۶-برای ارسال آثار نماهنگ: @Campaign6

۷-برای ارسال آثار تیکه چسبانی(کلاژ): @Campaign7

* اقدامات وزارت آموزش و پرورش در پاسداشت سرباز وطن

در این بخش به ابلاغ سیاست‌ها و راهبردهای فرهنگی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش در تداوم راه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره دارد. 

بر همین اساس باید گفت که کارگروه ویژه بزرگداشت سردار شهید سلیمانی در اداره کل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی تشکیل شد و جلسات مختلف برای دریافت پیشنهادات و نظرات معاونت‌ها و سازمان‌های حوزه‌های مختلف حوزه ستادی با هدف صیانت از میراث گرانبهای شهدای والامقام و گسترش فرهنگ ایثار، مقاومت و ایستادگی در تداوم راه شهید سلیمانی برگزار شد.

راهبردها و سیاست‌های فرهنگی تربیتی طراحی و در مردادماه سال ۱۳۹۹ به استان‌ها ابلاغ شد؛ در این طرح، نقش الگویی تربیتی شهید سلیمانی و تبیین اهمیت شهادت آن قهرمان ملی بیان شده و در پایان به برخی از اقدامات و راهکارهای پیشنهادی و قابل اجرا اشاره شده است.

در این راهبردها و سیاست ها ضمن ایجاد امید و انگیزه برای دانش آموزان ، در پرورش نسلی همچون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که به تعبیر مقام معظم رهبری( مدظله العالی ) پرورش یافته مکتب امام و مقاومت بود ، تلاش شده است.

* مکتب درس آموز سردار

در این بخش آمده است: مقام معظم رهبری با طرح عنوان مکتب حاج قاسم در واقع اشاره به این داشتند که حاج قاسم تنها یک شخص که دارای محسنات اخلاقی بود و شهید شد، نیست، بلکه به او باید به عنوان یک مدرسه ای نگاه کرد که زوایای بسیاری دارد و شاگردان بسیاری در این مدرسه خواهند آموخت و رشد خواهند کرد ، حاج قاسم خودش یک راه و مسیر تازه‌ای است که در این دنیای مدرن جدید پنجره جدیدی به روی بشریت گشوده است...!!

در این بخش، به ویژگی‌های شخصیتی حاج قاسم پرداخته شده است.

* دلنوشته دانش آموزان

این بخش هم به انتشار فیلم‌های کوتاه که دانش‌آموزان دلنوشته‌های خود را برای حاج قاسم نوشته‌اند، می‌پردازد. 

* وصیت نامه سردار

وصیت‌نامه سردار حاج قاسم سلیمانی در شکل‌های مختلف مکتوب و تصویری در این بخش ارائه می‌شود.

ویژه‌نامه مرد میدان را همزمان با ایام سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی در خبرگزاری فارس بخوانید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول