اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

ایران در نامه‌ای به سازمان ملل نسبت به هرگونه ماجراجویی نظامی آمریکا در خلیج فارس هشدار داد

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به دبیرکل و رئیس شورای امنیت نسبت به هرگونه ماجراجویی نظامی آمریکا در خلیج فارس هشدار داد.

ایران در نامه‌ای به سازمان ملل نسبت به هرگونه ماجراجویی نظامی آمریکا در خلیج فارس هشدار داد

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک روز چهارشنبه در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که ماجراجویی نظامی آمریکا در خلیج فارس و دریای عمان، به ویژه در هفته‌های اخیر افزایش یافته است. 

در این نامه آمده است: آمریکا علاوه بر اعزام سلاح‌های پیشرفته و بسیار پیچیده به این منطقه در چند هفته گذشته، به انجام برخی اعمال تحریک‌آمیز نظامی نیز مبادرت کرده است که از جمله شامل به پرواز در آوردن تعدادی از بمب‌افکن‌های راهبردی دوربرد خود در روزهای اخیر بر فراز خلیج فارس است.

* اقدامات جنگ طلبانه اگر کنترل نشود، می‌تواند تنش را به سطح هشدار دهنده‌ای افزایش دهد

نمایندگی ایران افزوده است: به موازات این تحرکات، مقامات آمریکا نیز کماکان به ارائه اطلاعات جعلی، ایراد اتهامات بی اساس و بیانات تهدید کننده و تحریک آمیز علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه داده‌اند و مجموع اینگونه اقدامات ستیزه‌جویانه این کشور، محیط امنیتی پیشاپیش پرتنش این منطقه بسیار حساس را وخیم‌تر کرده است. 

در این نامه اضافه شده است: این اقدامات جنگ طلبانه اگر کنترل نشود، می‌تواند تنش را به سطح هشدار دهنده‌ای افزایش دهد و بدیهی است که مسؤولیت کامل تمام عواقب آن نیز بر عهده آمریکا خواهد بود.

*ایران به دنبال درگیری نیست، ولی توانایی و عزم قاطع برای حفاظت از مردم، دفاع از امنیت، حاکمیت، تمامیت ارضی و منافع حیاتی خود را دارد

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران همچنین با هشدار نسبت به اقدامات یادشده آمریکا، تأکید کرده است: ضمن اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال درگیری نیست، ولی توانایی و عزم قاطع آن برای حفاظت از مردم خویش، دفاع از امنیت، حاکمیت، تمامیت ارضی و منافع حیاتی خود و همچنین پاسخ قاطع به هرگونه تهدید یا استفاده از زور علیه ایران نباید دست کم گرفته شود.

در پایان این نامه نیز آمده است: از آنجاکه چنین ماجراجویی نظامی در تضاد آشکار با اهداف و اصول سازمان ملل بوده و دارای آثار جدی بر صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است، از شورای امنیت انتظار می‌رود آمریکا را وادار سازد به اصول و قواعد حقوق بین‌الملل پایبند باشد و این اقدامات غیرقانونی خود را متوقف کند.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز پنجشنبه در واکنش به تحرکات نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس تصریح کرد که ایران به دنبال جنگ نیست ولی در دفاع از مردم، امنیت و منافع ملی خود درنگ نخواهد کرد.

ظریف در پیامی توئیتری نوشت: به جای مبارزه با کرونا در آمریکا، دونالد ترامپ و همراهانش میلیاردها دلار را برای به پرواز درآوردن (بمب‌افکن‌های) بی۵۲ و اعزام ناوگروه به منطقه ما به باد می‌دهند. اطلاعات به دست آمده از عراق حاکی از توطئه‌ای برای ساخته و پرداخته کردن بهانه‌ای برای جنگ است. ایران به دنبال جنگ نیست اما آشکارا و بی‌درنگ از مردم، امنیت و منافع حیاتی خود دفاع خواهد کرد.

 

 

پیش از این نیز ظریف در گفت‌و‌گوی تلفنی همتای قطری عواقب هرگونه ماجراجویی را برعهده آمریکا خوانده بود. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در واکنش به تهدید اخیر دونالد ترامپ در پی حمله راکتی اخیر به سفارتخانه این کشور در عراق ضمن رد اتهام‌زنی دونالد ترامپ، به رئیس‌جمهور آمریکا درباره هرگونه ماجراجویی علیه ایران هشدار داده بود. (بیشتر بخوانید)

«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز عصر روز (دوشنبه) هشتم دی ماه در واکنش به افزایش تحرک ارتش آمریکا در منطقه در توئیترش نوشت: افزایش تحرک ارتش آمریکا در منطقه، نمایشی پدافندی و ناشی از ترس، به دلیل شرارت‌های گذشته است. این اقدامات، آنتروپی ناامنی را بالا برده و موجب سوء تفاهم‌های زیان بار می‌‌شود. امنیت در منطقه تنها با خروج عوامل خارجی ضد ثبات محقق می‌شود.

 

 

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه نیز روز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره تحرکات آمریکا در منطقه نیز گفت: ما به طور روشن گفته‌ و هشدار داده‌ایم مسئولیت هرگونه توطئه چینی با آمریکاست. برخی شیطنت‌ها را شنیده‌ایم به آمریکا و دوستان در منطقه پیام داده‌ایم که آمریکا در روزهای پایانی حیات خود در کاخ سفید دست به ماجراجویی‌ جدیدی نزند. به دنبال تنش در منطقه نبوده و نیستیم. درباره دفاع از کشور ذره‌ای تردید نداریم، همه امتحان کرده‌اند و پاسخ‌های ما را دیدند. امیدواریم عقلایی که در واشنگتن هستند تنش زدایی کنند.

وی همچنین در خصوص حرکت زیردریایی اتمی آمریکا به خلیج فارس هم گفت: ما به دنبال تنش نیستیم ولی مسئولیت هرگونه تنش آفرینی و ماجراجویی به عهده آمریکاست و می‌دانند جمهوری اسلامی ایران درباره امنیت و منافع ملی خود با کسی شوخی ندارد و امیدواریم عقل بر ماجراجویی نزد برخی از جنگ طلبان بچربد.

خطیب زاده در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا پیش بینی می‌کنید دولت ترامپ در روزهای باقیمانده اقدام نظامی را علیه ایران صورت دهد؟ اظهار داشت: پیش بینی نه کار سیاستمداران است، نه دیپلمات‌ها و حتی کار محققان هم نیست. ما به عنوان یک دولت برای هر سناریویی آمادگی داریم و به همه سناریوها فکر می‌کنیم و برای هر سناریویی پاسخ لازم خود را آماده داریم. امیدواریم در این روزهای آخر خروج از کاخ سفید از هر تنش زایی دست بردارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول