اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

مغرب عادی‌سازی کامل روابط را تا زمان مشخص شدن مواضع «بایدن» به تعویق می‌اندازد

چند منبع دیپلمات خبر دادند که عادی‌سازی روابط مغرب با رژیم صهیونیستی به‌کندی پیش می‌رود و این کشور منتظر است ببیند رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در قبال امتیازاتی که رئیس‌جمهور فعلی این کشور داده است، چه موضعی اتخاذ خواهد کرد.

مغرب عادی‌سازی کامل روابط را تا زمان مشخص شدن مواضع «بایدن» به تعویق می‌اندازد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» به نقل از چند منبع دیپلمات خبر داد که رباط عادی‌سازی کامل روابط خود با تل‌‌آویو را به تعویق انداخته است.

روزنامه «الشرق الاوسط» به نقل از هاآرتص گزارش داد رباط قصد ندارد عادی‌سازی کامل روابط دیپلماتیک خود با تل‌آویو را در حال حاضر اعلام کند و تنها به افتتاح دفتر ارتباط اکتفا کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است که مغرب همچنین به دنبال امضای توافق افتتاح دفتر ارتباط در یک جشن نیست درست همانطور که برخی از کشورهای سازش‌کننده پیش از مغرب نیز چنین اقدامی انجام دادند.

الشرق الاوسط در ادامه نوشت که علت این اقدام آن است که رباط منتظر است تا «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا قدرت را به دست بگیرد و در قبال تعهدات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور فعلی آمریکا به‌ویژه در ارتباط با به رسمیت شناختن حاکمیت مغرب بر صحرای غربی اظهار نظر کند.

صحرای غربی منطقه‌ای در جنوب مغرب است که از سال ۱۹۷۴ و به دنبال پایان استعمارگری اسپانیا در این منطقه، تحت حاکمیت مغرب قرار دارد؛ اما جبهه «پولیساریو» به عنوان یک سازمان نظامی سیاسی تحت حمایت الجزائر خواهان استقلال صحرای غربی و سلطه بر این منطقه است.  مغرب خواهان حکومت خودگردان در صحرای غربی و وجود دولت و پارلمان محلی تحت حاکمیت مغرب در این منطقه است؛ اما جبهه پولیساریو مخالف این طرح بوده و خواهان برگزاری همه‌پرسی تعیین سرنوشت برای صحرای غربی است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور فعلی آمریکا نیز پس از اعلام عادی‌سازی روابط میان مغرب با رژیم صهیونیستی در توئیتی در ارتباط با صحرای غربی نوشته بود: «مغرب در سال ۱۷۷۷ ایالات متحده آمریکا را به رسمیت شناخت و بهتر است که ما حاکمیت مغرب بر صحرای غربی را به رسمیت بشناسیم».

به گفته منابع صهیونیستی، امضای توافق میان دو طرف در مراسمی عادی برگزار خواهد شد و از طرفی، مغرب به استفاده از کلمه «عادی‌سازی روابط» معترض است چراکه رباط معتقد است روابط طبیعی میان دو طرف چند سالی است که برقرار بوده است.

الشرق الاوسط همچنین به نقل از منابعی دیگر در تل‌آویو خبر داد که تیم بایدن در خصوص اعلام موضع در قبال خواسته‌های مغرب عجله‌ای ندارد و درست همین مسئله برای مغرب آزاردهنده شده است.

این منابع در این خصوص گفتند که این مسئله از موضع رژیم صهیونیستی در انکار مسئله فلسطین و تمرکز بر پروژه‌های یهودی‌سازی در قدس شرقی و شهرک‌‌سازی در کرانه باختری کمتر آزاردهنده نبوده است.

مغرب چهارمین کشوری است که طی چهار ماه گذشته، پس از امارات، بحرین و سودان با وساطت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور فعلی آمریکا با رژیم صهیونیستی روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.

پس اعلام عادی‌سازی روابط میان مغرب و رژیم صهیونیستی، هیأتی صهیونیستی به ریاست «مئیر بن شبت» با سمت آنچه مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی خوانده می‌شود و هیأتی آمریکایی به ریاست «جرد کوشنر» مشاور ارشد و داماد دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا به رباط پایتخت مغرب سفر کردند که دست آورد این سفر تنها امضای چند توافق تجاری و اقتصادی و گردشگری بود.

همزمان با سفر این دو هیأت به رباط، پایگاه خبری شبکه «المیادین» به نقل از منابع صهیونیستی گزارش داد که «محمد ششم» شاه مغرب قصد ندارد توافق عادی‌سازی میان دو طرف به صورت علنی امضاء شود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول