اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

«شیطان‌کش» پرفروش‌ترین فیلم تاریخ گیشه ژاپن شد/ انیمیشنی برای بزرگسالان

فیلم انیمیشن سینمایی «شیطان کش» پرفروش ترین فیلم تاریخ گیشه کشور ژاپن شد.

«شیطان‌کش» پرفروش‌ترین فیلم تاریخ گیشه ژاپن شد/ انیمیشنی برای بزرگسالان

خبرگزاری فارس ـ گروه سینما ـ علیرضا سپهوند: به لطف سطح پایین ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در ژاپن که باعث شد سینماهای این کشور کاملاً فعال باشند، انیمیشن بلند سینمایی «شیطان کش» تمام رکوردهای مهم تاریخ گیشه سرزمین آفتاب تابان را شکست و به یک پدیده فرهنگی گریزناپذیر در این کشور تبدیل شد.

 

با خلق و اکران این فیلم، سلطنت نزدیک به دو دهه «هایائو میازاکی» در صدر رده بندی باکس آفیس ژاپن به پایان رسید.

 

فیلم پرفروش انیمیشن «شیطان کش» «Runaway Demon Slayer the Movie: Mugen Train» در آخر هفته به بزرگترین موفقیت در گیشه ژاپن تبدیل شد و فیلم محبوب میازاکی «شهر اشباح» (Spirited Away)  محصول سال ۲۰۰۱ را به جایگاه دوم کشاند. طبق گفته توزیع کننده آن «Aniplex»، از روز یکشنبه، انیمیشن «شیطان کش» مبلغ ۳۲.۴۷ میلیارد ین معادل ۳۱۳.۹ میلیون دلار درآمد کسب کرده و «شهر اشباح» میازاکی در مجموع ۳۱.۶۸ میلیارد ین به دست آورده است. این فیلم محبوب و پرطرفدار هایائو میازاکی در زمان انتشار اولیه خود در سال ۲۰۰۱ توانست ۳۰.۸ میلیارد ین درآمد کسب کند.

 

«شیطان کش» در سالی که سینمای جهان در تلاطم بحران کرونا دست و پا می زند، برای صنعت فیلم جهانی موفقیتی کم نظیر بوده است. این فیلم از زمان افتتاحیه در ۱۶ اکتبر در ژاپن رکورد زده است، از جمله بزرگترین درآمد ناخالص یک روزه ۱.۲ میلیارد ین معادل ۱۱.۳ میلیون دلار و بزرگترین تعطیلات آخر هفته سه روزه ۴.۶ میلیارد ین معادل ۴۴ میلیون دلار در گیشه فروش داشته است. 

«شیطان کش» همچنین با عبور از ۱۰ میلیارد ین و ۱۰۰ میلیون دلار، سریعترین فروش فیلم تاریخ گیشه ژاپن را به خود اختصاص داد و تنها در ۱۰ روز به این رکورد رسید (گیشه ژاپن به خاطر نگه داشتن طولانی مدت و کسب مداوم عناوین برتر در هفته ها و ماه ها معروف است) اقدام انیمیشن زنده CG این فیلم نیز با موفقیت ۲۱ میلیون دلاری به بزرگترین فیلم ژاپن در پخش آی مکس تبدیل شد.

 

این فیلم انیمیشن بر اساس یک مانگای(کتاب های کمیک یا ابرقهرمانی مصوّر ژاپنی) محبوب در سال ۲۰۱۶ توسط هنرمند ژاپنی «کیوهارو کوتوگه» ساخته شد. اما این پروژه به یک پدیده فرهنگی پاپ تبدیل نشد تا اینکه در یک مجموعه انیمیشن برای تلویزیون اقتباس شد. این مجموعه ۲۶ قسمتی که توسط استودیوی «Ufotable» مستقر در توکیو تولید شد، در سال ۲۰۱۹ از توکیو MX و کانال های دیگر پخش شد، اما با پخش مجدد آن از نتفلیکس و «فوجی تی وی» به یک فیلم موفق تبدیل شد. محبوبیت این مجموعه علاقه به مانگا را دوباره جلب کرد و آن را تبدیل به یکی از پرفروش ترین ها کرد. از ماه دسامبر، سری مانگاهای «شیطان کش» نزدیک به ۱۲۰ میلیون نسخه فروش کرده است.

 

مروری بر داستان «شیطان کش»

شیطان کش براساس مانگایی به‌همین نام توسط کویوهارو گوتوگه ساخته شده و از سال ۲۰۱۶ در مجله هفتگی شونن‌جامپ منتشر می‌شود. این مانگا در ۲۷ اردیبهشت امسال (۱۶ ماه می) به پایان خود رسیده و با پخش انیمیشن آن در سال ۲۰۱۹ مورد استقبال گسترده‌ای قرار گرفت. داستان این فیلم، ماجراجویی‌های تانجیرو کامادو را در جهانی مملوء از شیاطین دنبال می‌کند. ویژگی‌های زیادی در دنیای انیمیشن «شیطان کش» وجود دارد که از فرهنگ ژاپنی عصر تایشو (Taishō) نشأت می‌گیرند.

 

فصل اول این فیلم با داستان پسر نوجوانی به نام تانجیرو شروع می‌شود که در دهکده‌ مجاور ذغال‌سنگ می‌فروشد. اما زمانی‌که به دهکده خود بازمی‌گردد، متوجه می‌شود که خانه و خانواده‌اش به دلیل نامعلومی مورد حمله‌ شیاطین قرار گرفته‌اند و تنها فرد باقی مانده، خواهرش نزوکو است که خود تبدیل به شیطان شده است. تانجیرو خواهرش را برمی‌دارد و با عجله راهی دهکده مجاور می‌شود تا او را به دکتر نشان دهد، اما در راه با شیطان کشی به نام گییو تومیوکا روبه‌رو می‌شود.

 

گییو تومیوکا که در ابتدا قصد کشتن خواهر تانجیرو را دارد، با دیدن پافشاری و تصمیم راسخ تانجیرو و هم‌چنین میل و اراده‌ نزوکو برای محافظت از برادرش، که امری نادر در میان شیاطین است، تصمیم می‌گیرد تا تانجیرو را برای آموزش به نزد شیطان‌کشی بازنشسته به نام اوروکوداکی بفرستد. تانجیرو توسط استاد جدیدش اوروکوداکی تکنیک مبارزه‌ تنفس آب را می‌آموزد. این تکنیک توانایی تانجیرو را در استفاده از شمشیر، آن‌چنان افزایش می‌دهد که او قادر می‌شود از گزینش نهایی شیطان کش شدن جان سالم به‌درببرد.

 

پس از قبولی در این آزمون، به تانجیرو شمشیر سیاهی داده می‌شود که نماد نگون‌بختی است. اما با وجود این، تانجیرو تصمیم می‌گیرد تا به راهش ادامه دهد و نزوکو را درون جعبه‌ای قرار می‌دهد و آن را بر دوش خود حمل می‌کند. تانجیرو در طول ماموریت‌هایش با شخصی به نام موزان کیبوتسوجی، رئیس شیطان‌ها، برخورد می‌کند و کمی پس از آن با تامایو و یوشیرو که شیاطین خوبی هستند، آشنا می‌شود. تامایو باور دارد که می‌تواند طلسم شیطان بر روی نزوکو را باطل کند، اما این‌کار نیازمند آن است که تانجیرو خون دوازده کیزوکی را که از شیاطین و یاران قدرتمند موزان هستند، جمع‌آوری کند.

 

تانجیرو استعداد ذاتی‌ای در مبارزه با دوازده کیزوکی از خود نشان می‌دهد و تعدادی از آن‌ها را سرنگون می‌کند. در طول سفرش او با زنیتسو آگاتسوما آشنا می‌شود. فرد بزدلی که تنها وقتی به خواب می‌رود، قادر است به استادی تمام عیار در تکنیک تنفس آذرخش، تبدیل شود. آن دو با هم گروهی تشکیل می‌دهند و در کوه ناتاگومو، با خانواده‌ عنکبوت‌هایی برخورد می‌کنند که رئیس‌شان به نام رویی یکی از دوازده کیزوکی است. آنها در مواجهه با این خانواده‌ قدرتمند شیطانی، درگیر مبارزاتی سخت و طاقت‌فرسا می‌شوند. در ابتدا، رویی به آسانی تانجیرو را زمین می‌زند و با ضربات پی‌درپی او را در تنگنا قرار می‌دهد تا جایی که شمشیر تانجیرو می‌شکند و امیدهایش نقش برآب می‌شود. او با استفاده از یک توانایی جدید تقریبا «رویی» را شکست می‌دهد. اما این شیطان سرسخت هم‌چنان زنده می‌ماند. تانجیرو که به شدت خسته و بی‌حال می‌شود، به نظرش می‌رسد که به آخر خط رسیده اما در لحظه نهایی، گییو ظاهر می‌شود و او را نجات می‌دهد.

 

گییو تنها شیطان‌کش حرفه‌ای نیست که در آن لحظه به کمک می‌آید، بلکه شیطان‌کشی دیگر به نام شینوبو کوچو نیز به آن‌ها می‌پیوندد. شینوبو که نفرت زیادی از شیاطین دارد، سعی می‌کند نزوکو را بکشد و تانجیرو را دستگیر کند. گییو میان آن دو واسطه‌گری می‌کند و به تانجیرو فرصتی می‌دهد تا فرار کند. اما تانجیرو در فرارش ناموفق است و شیطان کش حرفه‌ای دیگری به نام کانائو تسویوری، او را دستگیر می‌کند.

 

گروه شیطان کش‌های حرفه‌ای، تانجیرو و همراهانش را به عمارت پروانه‌ای که به عنوان دفتر مرکزی شیطان کش‌ها محسوب می‌شود، می‌برند. در عمارت پروانه، تانجیرو به ۹ هاشیرا که ارکان اصلی عمارت هستند و در بین انجمن شیطان کش‌ها از قوی‌ترین آن‌ها به شمار می‌آیند، معرفی می‌شود. این ۹ هاشیرا عبارت‌اند از: گییو هاشیرای آب، شینوبو «هاشیرای حشرات»، تنگن اوزوی «هاشیرای صدا»، میتسوری کانروجی «هاشیرای عشق»، اوبانا ایگورو «هاشیرای مار»، موچیرو توکیتو «هاشیرای مه»، گیومی هیمجیما «هاشیرای سنگ»، سانمی شینازوگاوا «هاشیرای باد» و در آخر کیوجورو رنگوکو «هاشیرای آتش».

این ۹ نفر شرایط تانجیرو را بررسی می‌کنند و همگی در مجازات او به اتفاق‌نظر می‌رسند. با این حال، رئیس انجمن شیطان کش‌ها مداخله می‌کند و اجازه می‌دهد تانجیرو زنده بماند. از این‌جا به بعد، تانجیرو و همراهانش، زنیتسو و اینوسکه به تمرین‌هایشان ادامه می‌دهند و در این روند به مهارت‌های جدیدی دست پیدا می‌کنند. در همین زمان که تانجیرو و دوستانش در حال استراحت هستند، موزان رئیس شیاطین، آخرین بازمانده‌های دوازده کیزوکی به جز «اِنمورا» را می‌کشد. تانجیرو، نزوکو، زنیتسو و اینوسکه راهی ماموریت بعدی خود می‌شوند. آنها در نهایت سوار همان قطاری می‌شوند که رنگوکو، «هاشیرای آتش» و «انمو» آخرین بازمانده‌ دوازده کیزوکی، در آن قرار دارند و در همین‌جا فصل اول به پایان می‌رسد.

سینمای ژاپن دارای تاریخی با بیش از صد سال سابقه است. ژاپن یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین صنعت‌های فیلم در جهان را داراست. در سال ۲۰۱۱ ژاپن با ۴۱۱ فیلم، مجموعاً ۲ میلیارد و ۳۳۸ میلیون دلار در گیشه بدست آورد.

از فیلم‌های مطرح ژاپنی می‌توان «راشومون»، «داستان توکیو»، «هفت سامورایی»، «گودزیلا»، «اوگتسو»، «یوجیمبو»، «هاراگیری»، «زن در ریگ روان»، «تمپوپو»، «مدفن کرم‌های شب‌تاب»، «آکیرا»، «طومار نینجا»، «سیزده آدمکش» و «شهر اشباح» را نام برد.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول