اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

عضو شورای شهر مشهد: دخالتی در تغییر قاضی شعبه 209 نداشتم / واکنش مقام قضایی به جابجایی

در حالی که رییس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد هر گونه دخالت و اعمال نفوذ شورا برای جابجایی قاضی شعبه 209 دادسرا را رد می‌کند، جانشین معاون دادستان عمومی و انقلاب در این رابطه می‌گوید: گاهی اوقات یک نفر یک تصمیم مدیریتی می‌گیرد تا حجم فشار و هجمه‌هایی را که متوجه یکی از نیروهایش است، کم کند و با یک ترفندی این موضوع را به انجام می‌رساند.

عضو شورای شهر مشهد: دخالتی در تغییر قاضی شعبه 209 نداشتم / واکنش مقام قضایی به جابجایی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، هفته گذشته دست به دست شدن یک فایل صوتی در بین اصحاب رسانه و فعالین مجازی این سوال را به‌وجود آورد که آیا بین جابجایی بازپرس شعبه ۲۰۹ دادسرای عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی با محتوای موجود در آن فایل صوتی که مکالمه یکی از اعضای شورای شهر خطاب به شهردار مشهد بود، ارتباطی وجود دارد یا خیر؟

در این فایل صوتی سید محسن حسینی پویا رییس کمیسیون حقوقی شورای شهر خطاب به محمدرضا کلایی، شهردار مشهد نکاتی درباره دیدارش با دادستان عنوان کرده و نسبت به اقدامات بازپرس شعبه 209 اعتراض‌هایی را مطرح و خواستار تدبیر دادستان مشهد درباره تصمیمات این قاضی شده بود.

سوالات خبرنگاران مطالبه‌گر از دادستان

مطالبه‌گری اصحاب رسانه و فعالان مجازی در نهایت منجر به نشست غیررسمی محمدحسین درودی دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی با تعدادی از این افراد در روز دوشنبه شد، دیداری که در آن خبرنگاران پنج سوال به شرح ذیل مطرح کردند:

۱-شعبه ۲۰۹ همیشه خاص بوده و پرونده‌های مهمی داشته است، به نظر می‌رسد اتاق فکری برای تغییر بازپرس این شعبه برنامه ریزی کرده و در عمل اجرای آن را دیده ایم، چرا القا می‌شود که تکمیل پازل این اتاق فکر، اجرایی شده است؟

۲-فایل صوتی یکی از اعضای شورای شهر به شهردار منتشر شده که در آن از جلسه خودش با دادستان خبر می‌دهد و اعتراضاتش به بازپرس شعبه ۲۰۹ را بیان می‌کند و در جمع‌بندی اینطور توافق است که «نعمتی را از شهرداری ثامن برمی‌داریم شما هم تدبیر کنید» در این خصوص چه توضیحی وجود دارد؟

۳- در آن فایل صوتی اسم دادستان این شهر نه از منظر حقیقی که از جایگاه حقوقی عنوان  شده و افکار عمومی اگر این توافق ادعا شده حقیقت داشته باشد جریحه‌دار شده‌اند، ما انتظار داریم توضیح بدهید یا در صورت کذب بودن با صاحب فایل صوتی برخورد کنید، چرا هیچ اقدامی نکردید؟

۴-زمان ابلاغ جدید برای بازپرس شعبه ۲۰۹ با زمان انتشار این فایل صوتی طوری مطابقت دارد که تصور می‌شود خروجی همان جلسه مورد ادعا در فایل صوتی برای تحول در شعبه ۲۰۹ بوده است، توضیحی در این خصوص دارید؟

۵-این اتفاق در زمان خاص معنای خاص می‌دهد و مبارزین با فساد در این شهر تصور می‌کنند خودزنی در خطوط مقدم مبارزه با فساد اتفاق افتاده، علت این جابجایی در این زمان چه بوده است؟

در آن جلسه که قرار بر رسانه‌ای کردن صحبت‌های دادستان نبود، درودی توضیحاتی داد که در نهایت بعضی از حاضرین در جلسه قانع نشدند و این عدم اقناع را با انتشار مطالبی در فضای مجازی خود اعلام کردند.

مقاومت شهردار مشهد برای سکوت، شکسته نشد

اما در این بین سکوت شورای شهر و شهرداری مشهد جهت تأیید یا تکذیب این فایل صوتی و پشت پرده احتمالی با دادستانی، موضوع تأمل برانگیزی بود؛ سکوت محمدرضا کلایی در این باره، حتی با پیگیری‌های خبرنگار فارس و تماس و ارسال پیامک هم شکسته نشد.

در گام بعدی به سراغ رییس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد رفتم و خواستم موضوع را از زبان وی که در واقع متکلم وحده آن فایل صوتی است، بشنوم.

فایل صوتی چطور به دست خبرنگاران رسید؟

سید محسن حسینی پویا در این باره به خبرنگار فارس گفت: جای سوال دارد این فایل صوتی که من به صورت خصوصی برای شهردار ارسال کرده‌ام چطور منتشر شده و بعضی دوستان که مطالب را به شکل محفلی پیگیری می‌کنند چطور به این صوت دسترسی پیدا کرده‌اند و  از چه امکاناتی استفاده کرده‌اند که توانسته‌اند این حریم خصوصی را نقض کنند و یک مذاکره غیرعلنی و خصوصی را فاش کنند.

وی ادامه داد: این مذاکرات به هیچ وجه لابی‌گری نیست بلکه پیگیری یک امر قانونی درباره یک اتفاق غیرقانونی است که به زعم بنده در یکی از شعب بازپرسی دادسرا اتفاق افتاده است.

تصمیم یکی از شعب بازپرسی درباره شهردار ثامن غیرقانونی بود

رییس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد بیان کرد: من این امر غیرقانونی (تصمیم یکی از شعب بازپرسی در خصوص شهردار ثامن) را از طریق بالاترین مرجع ذی‌صلاح مربوطه گزارش کرده و تذکر داده‌ام اگر این موضوع ادامه یابد من اقدامات قانونی خودم را انجام می‌دهم و از طریق مرجع انتظامی پیگیری می‌کنم.

حسینی پویا در ادامه توضیح داد: یکی از شعب بازپرسی فراتر از صلاحیت‌های قانونی خود اقدام کرده و کارهایی انجام داده که دخالت در امور اجرایی شورای اسلامی شهر و شهرداری مشهد بوده، به گونه‌ای که امور اجرایی شهر و مصلحت عمومی را مختل کرده است و این اختلال در حقیقت فراتر از صلاحیت ذاتی‌اش بوده که مصداق تخلف انتظامی است.

وی افزود: در آن مذاکره بحث جابجایی قاضی جوانبخت (بازپرس شعبه ۲۰۹) مطرح نبوده و تدبیری که من از دادستان خواستم انجام دهد در مورد دستور خلاف شعبه بوده است. ماجرا این است که یک قرار نظارت قضایی برای شهردار سابق ثامن صادر شده بود و درحالی که این قرار قابلیت تجدیدنظرخواهی داشت و قطعی نشده بود اما شعبه اصرار داشت قبل از قطعیت اجرا شود؛ من از دادستان خواستم تدبیری کند تا این قرار قبل از قطعیت اجرا نشود.

دخالتی درباره تغییر شعبه قاضی جوانبخت نداشته‌ام

عضو شورای شهر تأکید کرد: دخالتی درباره تغییر شعبه قاضی جوانبخت نداشته‌ام و این را قویا تکذیب می‌کنم؛ به عنوان یک حقوقدان و وکیل دادگستری چنین اجازه ای به خودم نمی‌دهم که در تصمیمات شخص دادستان بخواهم دخالتی داشته باشم متأسفانه این‌ها ابهاماتی است که در این فضا وارد کرده‌اند و من را نگران شأن دستگاه قضایی کرده است.

حسینی پویا در باره ارتباط این مذاکره و فایل صوتی با جابجایی بازپرس مذکور تشکیک کرد و گفت: با توجه به اینکه جابه‌جایی قاضی جوانبخت دو ما بعد از این مذاکره بوده از نظر من ارتباط معناداری ندارد و تغییر شعب در بازپرسی اتفاقی است که در طول زمان رخ می‌دهد؛ معلوم نیست به موضوع ما مربوط باشد و اساسا چنین خواسته‌ای هم نداشته‌ایم. من در آن فایل صوتی برای دفاع از شهردار ثامن که اعتقاد دارم شخص سالم و درستکاری است و آبرویش در معرض خطر بوده و برخلاف قانون برایش تصمیمی گرفته شده، اقدامی جهت پیشگیری انجام داده‌ام این نه لابی است نه تلاش برای جابه‌جایی قاضی.

ادعای دخالت بازپرس در امور اجرایی مدیریت شهری مشهد

وی در ادامه از گلایه دیگر خود درباره تصمیمات شعبه مذکور برای موضوع منابع انسانی عنوان کرد: مرجع اداری صلاحیت رسیدگی به موضوعات منابع انسانی که ناظر به آینده است(مبنی بر اینکه چه کاری باید انجام شود یا نشود) را دارد و مرجع قضایی تمام تصمیماتش ناظر به گذشته است به این معنا که اگر در گذشته جرمی واقع شده است مرجع قضایی می‌تواند ورود کند اما اینکه برای ما مشخص کند قراردادها با نیروها باید چگونه امضا شود و منابع انسانی چطور باید اداره شود اساسا فراتر از صلاحیت دستگاه قضایی است.

رییس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد با بیان اینکه نکته مهم دیگر درباره پخش آن فایل صوتی(فارغ از غیرقانونی بودن این اقدام) به صورت تقطیع شده بخشی از صحبت‌های من را منتشر کرده‌اند، گفت: اگر کامل باشد تمام نکاتی که الان اشاره کرده محرز است. ما کارهای قانونی خود را انجام می‌دهیم اما اینکه بخواهد بین مردم پخش شود و قبل از اینکه چیزی در مراجع قانونی به اثبات برسد خود مغایر قانون است و بنابراین هیچ علاقه‌ای به رسانه‌ای شدن این موضوع نداشتم.

حسینی پویا در پایان صحبت‌های خود تصریح کرد: مسیر درستی را طی کرده‌ام و از این موضع همچنان دفاع می‌کنم و چه بسا این اقدام قانونی را انجام داده باشم چرا که ما در انجام وظیفه ذاتی خودمان به عنوان نماینده مردم در شورای شهر با هیچ‌کس تعارفی نداریم و تنها خط قرمز ما قانون است.

موضوع اما به همین‌جا ختم نشد و در نشست خبری جانشین معاون دادستان که چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد، خبرنگارانی که از ابتدای هفته مطالبه شفافیت درباره ارتباط بین جابه‌جایی قاضی جوانبخت و آن فایل صوتی را داشتند، به خاطر اینکه از پاسخ‌های دادستان قانع نشده بودند، موضوع را این بار در یک فضای رسمی از معاون جانشین وی جویا شدند.

معاون جانشین دادستان: بازپرس جدید شعبه 209 سختگیرتر است

غرابادیان که در این نشست سعی در اقناع خبرنگاران مبنی بر بی‌ارتباط بودن آن فایل صوتی با جابجایی بازپرس شعبه ۲۰۹ داشت، اصل مراجعه عضو شورای شهر به دفتر دادستان و طرح یک‌سری انتقادات را تأیید و عنوان کرد: قاضی صابری که به جای قاضی جوانبخت به شعبه ۲۰۹ منتقل شده بسیار سختگیرتر از قاضی قبلی است. وی یکی از پایه‌های رسیدگی به پرونده ایزدی در ماجرای کوهسر بود و با وجود همه ملاحظاتی که می‌توانست وجود داشته باشد اما خیلی قاطع برخورد کرد.

وی بیان کرد: جابه‌جایی قاضی جوانبخت به یکی دیگر از شعب دادسرای مفاسد اقتصادی، به معنی خارج شدن وی از دایره مبارزه با مفاسد اقتصادی نیست.

تأیید هجمه و فشار بر بازپرس سابق  شعبه ۲۰۹

جانشین معاون دادستان اما در ادامه صحبت‌های خود به نکته‌ای اشاره کرد که مؤید هجمه و فشار در مورد قاضی جوانبخت بود، آن‌جا که گفت: گاهی اوقات یک نفر یک تصمیم مدیریتی می‌گیرد تا حجم فشار و هجمه‌هایی که متوجه یکی از نیروهایش است را کم کند و با یک ترفندی این موضوع را به انجام می‌رساند!

غرابادیان گفت: نامه‌های متعددی از وزارت کشور مبنی بر عدم رعایت ساختار اداری شهرداری دریافت کردیم، اگر بر اساس چارت سازمانی شهرداری مشهد باید دو هزار و اندی نیرو داشته باشد در عمل بالغ بر سه هزار نیرو دارد و این‌ها بایدکاهش داده شود؛ این پرونده جزو پرونده‌هایی است که مسئولین رده بالای شهرداری در آن متهم هستند، تفهیم اتهام در این‌باره صورت گرفته و تامین هم اخذ شده است.

رد ادعای دخالت دستگاه قضایی در امور اجرایی مدیریت شهری

وی ادعای دخالت بازپرس در امور اجرایی شورای شهر و شهرداری در بحث منابع انسانی را رد کرد و گفت: وقتی ما می‌گوییم استخدام خلاف ضابطه صورت گرفته پس باید جلوی آن را بگیریم. بنابراین اگر می‌گوییم باید فعلا استخدام در شهرداری مشهد متوقف باشد پشت صحنه آن گزارش سازمان بازرسی و اداره اطلاعات است که عنوان می‌کند استخدامی‌ها علیرغم غیر قانونی بودن همچنان ادامه یافته و شاهد تلفات حقوق و تصرف غیرقانونی در اموال و وجوه دولتی هستیم؛ حالا ممکن است یک نفر این‌طور برداشت کند که ما در کار اجرایی آنها دخالت می‌کنیم؛ به جهت همین استدلال اشتباه، شکایت انتظامی هم که در این زمینه انجام دادند راه به جایی نبرد و مشکلی برای بازپرس ما به وجود نیاورد.

 وظیفه رسانه شفاف سازی موضوعات برای افکار عمومی است و آیت الله رییسی در سند تحول قضایی که هفته گذشته به دادگستری‌های سراسر کشور ابلاغ کردصریحا بحث افزایش اعتماد عمومی را مورد تاکید قرار داد. اصحاب رسانه زمانی می‌توانند هم راستا با سیاست ابلاغی رییس قوه قضاییه وظیفه شفاف سازی، اقناع و افزایش اعتماد عمومی را به درستی انجام دهند که ابتدا موضوعات برای خودشان شفاف شده باشد.

موضوع فایل صوتی و ارتباط آن با جابجایی یکی از قضات انقلابی و شجاع در مبارزه با فساد، هنوز ابهاماتی دارد. ابهاماتی مثل اینکه اگر موضوع بده بستان یا به اصطلاح لابی‌گری بین شورای شهر مشهد و دادستانی رد است چرا حسینی پویا در آن فایل صوتی از جابجایی شهردار ثامن در قبال تدبیر دادستان صحبت می‌کند؟ آن هم شهرداری که به گفته خودش فردی سالم است! یا اینکه چرا دادستان از تکذیب این ادعاها به طور رسمی و صریح خودداری کرد و خود را همچنان در مظان اتهام افکار عمومی قرار داد؟ در این بین نقش شهردار مشهد چیست و چرا به عنوان دریافت کننده این فایل صوتی هیچ واکنشی نشان نداد و موضوع را برای افکار عمومی شفاف سازی نکرد؟ آیا صحبت‌هایی که عضو حقوقدان شورای شهر در آن فایل صوتی خطاب به شهردار مشهد دارد یک گفتمان عادی و ادبیاتی طبیعی در مدیریت شهری مشهد است؟!

==================

گزارش: معصومه مومنیان

==================  

انتهای پیام/ 70068/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول