اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

آمادگی ایران برای کمک به بازسازی مناطق آزادشده جمهوری آذربایجان

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه آماده کمک به بازسازی مناطق آزادشده جمهوری آذربایجان هستیم، گفت: برای این منظور ارائه برنامه راهبردی بسیار ضروری است.

آمادگی ایران برای کمک به بازسازی مناطق آزادشده جمهوری آذربایجان

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدرضا پورمحمدی در جلسه بررسی سیاست راهبردی استان برای مشارکت در بازسازی قره‌باغ، اظهار داشت: کمتر کشوری در دنیا وجود دارد که به اندازه جمهوری آذربایجان به لحاظ سوابق فرهنگی، اعتقادی و مذهبی به ما نزدیک باشد و باید از این مزیت‌ها استفاده کنیم.

 وی افزود: از سوی وزیر صمت، محوریت و مسوولیت همکاری با کشورهای همسایه به عهده استان آذربایجان شرقی قرار داده شده است؛ البته از ظرفیت استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل و گیلان نیز در این راستا بهره مند خواهیم شد.
 
پورمحمدی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران روابط خوبی با همسایگان خود دارد، گفت: در سال های اخیر گروه های تخصصی ایرانی پروژه های بسیار مهم و با اهمیتی در جمهوری آذربایجان انجام داده‌اند.
 
وی ادامه داد: برای ارائه برنامه راهبردی کارگروه های اقتصادی، علمی و فرهنگی، عمرانی، بهداشت و درمان تشکیل شده که باید در عرض دو هفته گزارش‌های خود را برای بررسی در کمیسیون ملی ارائه کنند.
 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: در جنگ قره باغ در حدود ۹۰۰ شهرک، ۱۵۰ هزار واحد مسکونی، 7 هزار ساختمان عمومی، ۶۹۳ مدرسه، ۸۵۵ کودکستان، ۶۹۵ خانه بهداشت، ۹۲۷ کتابخانه، ۸۰۸ فرهنگسرا، ۸۵ آموزشگاه موسیقی، ۲۲ موزه، ۹ مسجد و ۴۴ عبادتگاه دیگر، ۴۷۳ بنای تاریخی و کاخ و موزه، ۴ گالری هنری، 4 سالن تئاتر، ۲ سالن کنسرت، ۶ هزار تاسیسات صنعتی و کشاورزی و ۱۶۰ پل و سایر تاسیسات زیربنایی تخریب شده است که در حدود ۱۰ میلیارد دلار برای بازسازی آنها هزینه می‌شود.
 
علیار راستگو افزود: در بودجه ۲۰۲۱ جمهوری آذربایجان که پیش نویس آن آماده شده است در حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ هزار منات معادل ۱.۳ میلیارد دلار برای بازسازی اختصاص داده‌اند و از منابع دیگری نیز استفاده می کنند تا منابع را به میزان ۱۰ میلیارد دلار برسانند.
 
وی تاکید کرد: دستگاه ها برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت با نگاه واقع بینانه و به دور از آمار گرایی برای مشارکت در بازسازی مناطق آزاد شده قره باغ ارائه دهند.

انتهای پیام/60027/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول