اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

مراقب باشیم اندیشه و مکتب سردار، تحریف نشود

برگزاری مراسم گرامیداشت یکمین سالروز شهادت سردار شهید سلیمانی اقدامی شایسته و به‌ جاست که نباید به نفع برخی از افراد تفسیر شود.

مراقب باشیم اندیشه و مکتب سردار، تحریف نشود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، رهبر معظم انقلاب در باب شخصیت حاج قاسم سلیمانی فرمودند: "مکتب شهید سلیمانی باید تبیین شود؛ چرا که مکتب ایشان در امتداد مکتب امام خمینی (ره) و مکتب عاشورا است و باید ابعاد آن برای نسل حاضر و نسل‌های آتی تبیین شود." 

شخصیت این شهید بزرگوار و مکتب جهانی ایشان شاخصه‌های مختلفی دارد که هر کدام از ابعاد گوناگون قابل بحث و بررسی است.

اولین شاخصه مکتب شهید سلیمانی، اخلاص ایشان است. کسی که همه وجود او آهنگ خدا دارد و برای خدا حرکت، مقاومت و جهاد می‌کند. 

دومین شاخصه مکتب شهید سلیمانی، بصیرت او است، بصیرت در دین امری است که رهبری معظم انقلاب بارها همه ملت ایران و همه ملت ها را نسبت به داشتن آن توصیه کرده‌اند و همانطور که بسیاری از بزرگان نیز بیان کرده‌اند، این که انسان چشم سر نداشته باشد خیلی آسان تر از این است که چشم دل نداشته باشد و کسی که بینش ندارد، چشم دل ندارد، دوست و دشمن را نمی‌شناسد و از راه و رسم زندگی بی خبر است، اما کسی که از بصیرت بهره‌مند است، دوست و دشمن و ترفندهای دشمن را خوب می‌شناسد. 

سومین شاخصه مکتب شهید سلیمانی ولایی بودن او است. در جامعه و زندگی امروزی ما نیز، بعضی از افراد ولایت‌شعار و برخی ولایت‌مدار هستند و مهمترین نماد ولایت‌مداری، نصب‌العین قرار دادن خواسته‌های ولی‌فقیه و خطر پذیر بودن است که شهید سلیمانی مصداق حقیقی این نماد است و ولایت‌مداری در تمام رفتارهای وی موج می‌زند. 

این روزها، در سراسر دنیا و ایران اسلامی، افراد، گروه‌ها، ارگانها و نهادها، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه و حتی مدارس و گروه‌های جهادی و مردم در سطح خانواده و جمع‌های کوچک، در فضاهای حقیقی و مجازی اولین سالگرد شهادت سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش ابو مهدی المهندس را در قالب های مختلف برگزار می‌کنند و در هر مراسمی با توجه به ابعاد شخصیتی سردار و انگیزه‌ برگزارکنندگان، نوع برنامه‌ها مشخص می‌شود. 

آنچه که مشخص است، این که شخصیت جهانی سردار سلیمانی و عشق و علاقه و باور عمومی افراد در جوامع مختلف، نسبت به ایشان قابل انکار نیست، اما کم نیستند افراد و گروه‌هایی که برای توجیه اهداف خاص و تبیین افکار ویژه خود، اندیشه‌های سردار و مکتب او را تفسیر به رای یا تحریف می‌کنند. 

حضور برخی افراد در مراسمی که به نام سردار سلیمانی برگزار می‌شود یکی از مسائلی که این روزها مورد توجه مردم است و به چگونگی برگزاری این برنامه ها و اهداف برگزارکنندگان نیز بسیار اهمیت می دهند. 

دانشگاه شیراز از جمله نهادهایی است که در برگزاری برنامه ها و مناسبت های مختلف ملی و بین‌المللی پیشقدم است. یکی از برنامه‌هایی که در این دانشگاه طراحی شده، بزرگداشت شهید سردار سلیمانی در روز چهاردهم دی ماه است که عطاالله مهاجرانی و  قاسم کاکایی به ‌عنوان سخنران در این مراسم دعوت شده اند. 

در این میان، نکته ای که باید به آن توجه شود این است که با توجه به شاخص هایی که از شخصیت سردار سلیمانی ذکر کردیم، آیا ایشان با توجه سبقه تاریخی و خط فکری مشخصی که در سال‌های اخیر دنبال نموده‌اند، به عنوان سخنران و مبیٌن مکتب سردار سلیمانی در برنامه‌ای که در یکی از دانشگاه‌های مهم کشور برگزار می‌شود، شاخص‌های مذکور را تمام و کمال باور دارند؟ آیا می‌توانند مصداق‌های واقعی این شاخص‌ها را به مخاطبان معرفی نمایند؟ 

با توجه به برخی حساسیت‌های ایجاد شده، آیا برگزارکنندگان این مراسم، هدف خاصی را از دعوت ایشان دنبال می‌کنند؟ و آیا با توجه به جهانی بودن مکتب و شخصیت سردار و محور بودن دانشگاه در تبیین مکاتب، همه جوانب امر در نظر گرفته‌ شده است؟ 

همچنین یکی دیگر از سخنرانان این مراسم، فردی است که سابقه سیاسی مناسبی ندارد و متعلق به جریان سیاسی خاصی است و آنچه در این میان مطرح می‌شود اینکه چرا از افرادی با سابقه درخشان در نظام و انقلاب برای چنین مراسم مهمی دعوت نمی‌شود؟

سردار شهید سلیمانی در وصیت‌نامه خود جمله معروفی دارند "ولله ولله ولله از شئون عاقبت به خیری، ارتباط قلبی با رهبر معظم انقلاب است" که نشان از ارتباط نزدیک ایشان با مقام معظم رهبری و ولایت‌پذیری است. 

بصیرت سردار سلیمانی امروز دیگر بر کسی پوشیده نیست چنانچه ایشان در باب فتنه ۸۸ فرمودند" ملت ایران به موقع وارد صحنه شد و بینی دشمن را به خاک مالید" اما در این میان باید توجه کرد که افرادی که در فتنه ۸۸ مواضع خاصی نسبت به ایشان داشتند، گرچه در سال‌های اخیر موضع‌گیری خاصی علیه نظام نداشته‌اند و یا در برخی مواقع در دفاع از رهبری هم مطالبی را عنوان کرده‌اند، اما این موضوع سبب پاک شدن عقبه مشخص این افراد نمی‌شود. 

شهید سلیمانی چهره ای بین المللی است و سوالی که در این میان مطرح می‌شود اینکه چرا برای صحبت در وصف شهید سلیمانی و تبیین مکتب ایشان در دانشگاه شیراز به عنوان یک دانشگاه محوری از اشخاص و چهره‌های بدون حاشیه استفاده نمی‌شود؟ آیا قرار است از تفاسیر خاصی بهره برده شود؟

آیا این افراد تمام جوانب منتصب به شهید سلیمانی از جمله ارادت ایشان به رهبری و فرماندهی سپاه قدس را قبول دارند؟! بنابراین امروز نباید تریبون در اختیار افرادی باشد که از عقبه مشخص خود برائت نجسته اند که شاید از این شخصیت چیزی به نفع خود تفسیر و مصادره کنند؛ در حالی که شهید سلیمانی باید همان‌گونه که بود تعریف و تعبیر شده و مکتب او به درستی تبیین شود.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول