اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

تولید سالانه 40 هزار بلدرچین در یک وجب جا/ دلِ‌پُر کارآفرین جوان از وضع نابسامان نهاده‌های دامی

جوان کارآفرین ایلامی با راه اندازی واحد پرورش بلدرچین، قدمی عملی در راستای اقتصاد مقاومتی برداشته و با تولید سالانه 40 هزار قطعه بلدرچین با وجود مشکلات عدیده توانسته برای 10 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی ایجاد کند.

تولید سالانه 40 هزار بلدرچین در یک وجب جا/ دلِ‌پُر کارآفرین جوان از وضع نابسامان نهاده‌های دامی

خبرگزاری فارس- ایلام؛ کبری هواسی: پرورش بلدرچین به دلیل برخورداری از ویژگی‌های خاص از معدود سرمایه گذاری‌هایی است که اصل سرمایه به سرعت در آن باز می‌گردد و روند سوددهی واحدهای پرورش دهنده این پرنده پرخاصیت سریع‌تر سامان می‌گیرد.

پرورش بلدرچین تبدیل به صنعتی سودآور شده و امروزه مورد توجه بسیاری از پرورش دهندگان در سراسر جهان قرار گرفته؛ محصولی منحصر به فرد که در بخش تولید و مصرف توانسته به جایگاهی مهم دست پیدا کند.

واحد‌های پرورش ماکیان از جمله بلدرچین، علاوه بر مزیت‌های اقتصادی می‌تواند نقش مهمی در اشتغال و تامین پروتئین مصرف کنندگان داشته باشد که متاسفانه برنامه‌های حمایتی خاصی برای آن پیش بینی نشده و ادامه این روند، انگیزه پرورش دهندگان برای فعالیت را به شدت کاهش داده است.

 به دلیل پراکنده بودن فارم‌های پرورش بلدرچین در کشور، کشتارگاه ویژه این پرنده ایجاد نشده و این برای پرورش دهندگان این صنعت به یک معظل جدی تبدیل شده است.

کارآفرین جوان ایلامی با روی آوردن به پرورش بلدرچین آستین همت بالا زده و در فضایی کوچک  علاوه بر تامین نیازمندی‌های اقتصادی توانسته برای 3 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کند.

تولید سالانه 40 هزار قطعه بلدرچین

علی‌محمد کریمیان تولید کننده و کارآفرین جوان ایلامی ساکن چوار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: با 80 میلیون وام 12 درصد توانسته‌ام این کارگاه را راه اندازی کنم و سالانه ۴۰ هزار قطعه بلدرچین تولید کنم؛ همچنین برای ۳ نفر به صورت مستقیم و ۷ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی ایجاد کرده‌ام.

وی به مشکلات کارگاه اشاره کرد و افزود: نبود بیمه طیور و نداشتن نهاده‌های دامی از جمله دغدغه‌های مهم این حوزه است و بنده مجبورم دانه را به صورت آزاد خریداری کنم که به صرفه نیست و نیاز است مسوولین توجه بیشتری به این حوزه داشته باشند.

کریمیان ادامه داد: افرادی که قصد راه‌اندازی کارگاه پرورش بلدرچین را دارند باید از تعداد کم شروع کنند و سعی کنند اطلاعاتشان از بلدرچین کامل باشد و بعد شروع کنند تا به مشکل بر نخورند.

صادرات محصولات به شهر‌های هم جوار

مسعود مطیری یکی از کارگران این کارگاه نیز در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد: با وجود کم توجهی‌ها توانسته‌ایم 20 درصد از محصولات خود را به شهرهای خرم‌آباد و کرمانشاه صادر کنیم.

وی تولید را از جمله بحث‌های اصلی اقتصاد دانست و ادامه داد: پرورش دهندگان بلدرچین در کنار سود، نیاز به انگیزه دارند و لازم است متولیان امر با جدی گرفتن این صنعت به پرورش دهندگان انگیزه بدهند تا علاوه بر تولید بیشتر اشتغالزایی قابل توجهی هم ایجاد شود.

مطیری به وجود عناصر معدنی کمیاب و ویتامین‌های عدیده در گوشت این پرنده اشاره کرد و افزود: گوشت این پرنده برای امراض صعب‌العلاج همچون آسم، تشنج، فشار خون، ضعف اعصاب و یا در مواردی ناراحتی‌های روانی و عقب افتادگی‌های جسمی، روانی و بی‌خوابی شبیه به دارویی معجزه آسا عمل می‌کند.

توجه به مشکلات تولید بلدرچین

اقدسی رییس سازمان جهاد کشاورزی ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: این طرح یکی از طرح‌های خوب در استان ایلام است و ما به صورت جدی از این طرح حمایت کرده‌ایم.

وی افزود: این کارگاه پرورش بلدرچین با تولید ۱۰ هزار بلدرچین در ماه توانسته صادرات خوبی به استان‌های کرمانشاه و خرم آباد داشته باشد. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام تصریح کرد: با توجه به نیاز بازار استان ایلام و کمبود محصولات بلدرچین از این طرح با توجه به سال جهش تولید حمایت می‌کنیم و به مشکلات آن توجه ویژه‌ای خواهیم داشت.

لزوم توجه به دان بلدرچین

مهم‌ترین کار در پرورش و نگهداری بلدرچین تهیه دان بلدرچین مناسب و با کیفیت است و عدم توجه به نیازهای غذایی بلدرچین سبب می‌شود مزرعه پرورش بلدرچین دچار بحران شده و در بهترین حالت ممکن سود آوری اقتصادی خود را از دست دهد و یا با تلفات سنگین این پرونده روبرو شود که مسوولین بایستی به این امر توجه ویژه‌ای داشته باشند.

بلدرچین گوشت گرمی دارد که برای خانم‌های باردار و سالمندان بسیار مفید است و توسط پزشکان تجویز می‌شود؛ خواص بلدرچین با مرغ اصلا قابل مقایسه نیست و فوق‌العاده مفید است؛ تولید بلدرچین فعالیتی زود بازده دارد و ظرف 42 روز محصول به بازار می‌رسد.

بلدرچین در قیاس با مرغ غذای کمتری مصرف می‌کند و مجوزهای تولید آن آسان‌تر صادر می‌شود؛ تخم بلدرچین که به بمب ویتامین معروف است، 5 برابر تخم‌مرغ ، فسفر و کلسیم دارد.

تخم بلدرچین در مقایسه با تخم مرغ ۶ برابر ویتامینA و 7 برابر آهن و ۵ برابر فسفر دارد؛ تخم این پرنده به دلیل دارا بودن مواد مغذی فراوان در درمان کم خونی، سل، کاهش استرس، درمان ناتوانی جنسی و همچنین بعد از اعمال جراحی به خصوص پس از زایمان، بسیار مفید است. 

 

انتهای پیام/ 970813/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول