اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

نگاه عمیق «فالکن» به جریان مقاومت در عراق/ چرا آمریکا بخش مهمی از تاریخ مقاومت را مخفی می کند؟

کارگردان مستند «فالکن» گفت: در واقع در این مستند با تکیه بر شخصیت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، نگاه عمیقی به جریان مقاومت در عراق داریم.

نگاه عمیق «فالکن» به جریان مقاومت در عراق/ چرا آمریکا بخش مهمی از تاریخ مقاومت را مخفی می کند؟

«سیدمحمد مهدی پور یزدان پرست» کارگردان مستند «فالکن» در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، درباره این مستند راه یافته به جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: ‌این مستند درباره تشکیل نیروهای مقاومت در عراق و خروج آمریکا از عراق است. این کار در قالب داستان و سرگذشت پادگانی به نام فالکن در جنوب بغداد روایت می شود.

وی ادامه داد: فالکن بزرگترین پادگان آمریکا در دوران اشغال عراق بوده و توسط بچه های مقاومت مورد هدف قرار می گیرد و به خاطر انبار مهماتی که در آنجا وجود دارد، انفجار ۲۳ ساعت ادامه پیدا می کند.  آمریکا همان زمان اعلام می کند هیچ کشته ای نداریم. اما چهار روز بعد خبرنگاری اعلام می کند که این حادثه ۳۰۰ کشته و ۲۰۰ زخمی برجای گذاشته است. از اینجا به بعد آمریکا حضورش را در عراق تغییر می دهد که به عقب نشینی در سال ۲۰۱۱ منتهی می شود.

این کارگردان همچنین بیان داشت: داستان مستند در بخش دوم به زمان حال آمده و به ترور سردار سلیمانی می رسیم. ایران عین الاسد را مورد هدف قرار می دهد و آمریکا اعلام می کند هیچ کشته ای نداشتیم با همان ادبیات چند سال قبل! در نهایت داستان اینطور تمام می شود که باید انتقام بگیریم و آن هم خروج آمریکا از منطقه است و می گوید که منتظر باشید.

وی درباره هدف از تولید این مستند نیز بین داشت: داستان فالکن در ابتدا پژوهش بسیار سنگینی داشت. شاید دو سال کار پژوهشی کردیم تا به تمامی زوایای این ماجرا احاطه پیدا کنیم. در نهایت متوجه شدیم آمریکا بخش مهمی از تاریخ مقاومت را مخفی کرده و ما در قالب این مستند ثبت کردیم. مطمئن هستم با پخش این فیلم صدای آمریکایی ها در می آید چون خیلی تلاش کرده بودند این ماجرا را مخفی کنند.

پوریزدان پرست درباره ورود این مستند به شهادت سردار سلیمانی در این مستند نیز گفت: بعد از مبارزه بچه های مقاومت با داعشی ها و آزادی عراق به صورت خیلی کوتاه به این موضوع پرداختیم و حتی سخنرانی سیدحسن نصرالله را داریم که می گوید خروج اول آمریکایی ها از عراق کار حاج قاسم و ابومهدی المهندس بود. در واقع در این مستند با تکیه بر این دو شخصیت شهید، نگاه عمیقی به جریان مقاومت در عراق داریم. همچنین مراحل آزادسازی عراق از زبان ابومهدی المهندس را جمع آوری کردیم.

وی با اشاره به منابعی که به عنوان مرجع در این سریال در اختیار داشتند، گفت: تحقیقات ما به دو قسمت تقسیم شد. تصاویر آرشیوی که اغلب از اینترنت پیدا کردیم. بخش بعدی که پژوهش درباره فالکون است را هم از اینترنت و هم با ارتباط گرفتن با خبرگزاری هایی مثل سی ان ان و رویترز و سربازان آمریکایی بدست آوردیم. از طرفی خبرنگاری را که همان زمان تعداد دقیق کشته شده ها و زخمی ها را اعلام کرده بود پیدا کردیم و اطلاعاتی را از وی گرفتیم و توانستیم ماجرا را کامل کنیم و گزارش های کنگره آمریکا و اخباری که شبکه های انگلیسی و عربی منتشر کرده بودند و آرشیو شبکه های خبری منابع ما بود. همچنین تحقیقات میدانی داشتیم و خودمان به فالکون رفتیم که امروزه با نام عربی صقر آنجا را می شناسند و از کمک بسیاری از افراد که در آنجا بودند و همچنین عراقی ها استفاده کردیم.

وی با بیان مشکلات تولیدی در ساخت این مستند نیز افزود: ساخت این کار ۴ سال طول کشید و یکی از مشکلاتمان بی مهری برخی نهادها بود.  آن زمان به خاطر حضور داعش به ما اعتماد نمی کردند و رفتن به کشورهای دیگر غیر رسمی و سخت بود و همانطور که گفتم تصاویر آرشیوی به ما ندادند و خودمان تصاویر را پیدا کردیم. حتی هزینه تولید مستند را هم خودمان دادیم و تهیه کننده ای هم نداشتیم.

به گزارش فارس، این مستند در ۵۹ دقیقه تهیه و تولید شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول