اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

امام‌شناسی در مکتب سردار دل‌ها

سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی یکی از تربیت شدگان مکتب امام(ره) و رهبری است.

امام‌شناسی در مکتب سردار دل‌ها

گروه سیاسی خبرگزاری فارس- یادداشت- مهدی فضائلی: اگر زندگی همه نظامیان دنیا را مطالعه کنیم نشانه ای ازتقوی، معنویت، و اخلاص که هیچ، ردپای مهربانی و انسانیت و مردمی بودن را هم یا پیدا نمی کنیم یا بسیار کم رنگ خواهیم یافت.

این ویژگی‌ها اختصاص به پرورش یافتگان مکتب اسلام ناب محمدی(ص) دارد و یکی از سرآمدان آن، سردار پرآوازه ای است که این روزها در غم فقدانش داغداریم.

نقش مدیران و فرماندهان در تربیت زیرمجموعه ها غیرقابل انکار است و در نیروهای مسلح نیز فرماندهان در سلسله مراتب فرماندهی تأثیرگذاری و تأثیرپذیری مستقیم و غیرمستقیم دارند.

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تحت هدایت های فرماندهی کل قوا مدیریت و راهبری می شوند پس علاوه بر ویژگی های غیراکتسابی افراد، نقش فرمانده کل قوا در تربیت فرماندهانی که مستقیما" تحت امر ایشان مدیریت می شوند غیر قابل انکار است.

سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی یکی از این تربیت شدگان مکتب امام و رهبری است.
در این یادداشت فقط به یکی از ویژگی‌های اساسی و بنیادین سردار سلیمانی و نقش رهبر حکیم انقلاب در تقویت این ویژگی می پردازم.

بدون تردید یکی از ویژگی‌های ممتاز و برجسته حاج قاسم "تقوا" ی او بود.

تقوا از نگاه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یعنی: « پرهیز در حال حرکت و مراقبت در حال حرکت، در میدان‌ها حرکت بکنید، اما مواظب باشید! از اصطکاکها، از غلط رفتن راه‌ها، از واردکردن ضایعه‌ها به خود یا دیگران و از تخطّی کردن از حدودی که برای انسان معین کرده که انسان را به گمراهی می‌برد، چون جاده بسیار خطرناک و طولانی و ظلمانی است.»

فرمانده کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تنها نقطه تمایز نیروهای مسلح ما را با دیگر نیروهای مسلح همین "تقوی" می دانند لذا در دیدار شهریور سال ۶۹ با فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می فرمایند: « شما که اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستید، شما که فرماندهان و مسؤولان و مؤثرترینِ در این نظام هستید، باید توجه کنید، آن چیزی که شما را از یک ارتشِ مجهزِ مدرنِ مجرّبِ از همه جهت کامل و ممتاز میکند، ایمان و تعبد است؛ یعنی اعتقاد به غیب و تأثیر فعل و انفعالات غیبی، که در اختیار من و شما نیست و راه رسیدن به آن و کلید رمزش، عبارت از تقواست؛ یعنی عمل کردن به تکلیف شرعی. این، تنها وسیله‌یی است که میتواند شما را از سایر نیروهای انقلابی و نظامی عالم ممتاز کند؛ والّا نیروی نظامىِ مجرّبِ کارکشته‌ی زرنگِ باهوشِ درس‌خوانده‌ی شجاع و حتّی فداکار، در دنیا کم نداریم.»

در نگاه رهبر انقلاب اسلامی پیشرفت نظام نیز در گرو ویژگی تقوی است؛ لذا در مرداد سال ۷۰ و در مقطعی که برخی کارگزاران نظام بدنبال الگو برداری از غرب بودند چنین می فرمایند: « این جبهه، فقط با تقوا پیش خواهد رفت. این نظام، جز با رعایت تقوا و طهارت و پاکی و محاسبه‌ی دقیق و صحیح و حسابرسىِ هرکدامِ ما از خودش - «حاسبوا انفسکم» پیش نخواهد رفت. اشتباه است اگر کسی خیال کند همان کارهایی که دیگر حکومتها و دیگر کارگزاران دولتها در دنیا میکنند، ما هم همانها را بکنیم. ما اصولی داریم، ما روشهای مخصوص به خودمان را داریم؛ اینها متعلق به اسلام است. این اصول باید بر دنیا حاکم بشود؛ نه این که اصول غلط دنیای جاهلی و استکباری، خودش را بر ما تحمیل بکند.»۱۳۷۰/۰۵/۲۳

باور رهبر حکیم انقلاب اسلامی در باره امام و بنیانگذار انقلاب اسلامی نیز چنین است که امام حکیم بودند و انرا از راه تقوی بدست آورده بودند: « من تصورم این است که امام یک حکیم بود؛ یعنی همان فعل و انفعالات معنوىِ باطنىِ پشت پرده را - مثل جریانهای زیرزمینی آب که علم خاصی دارد - میدید... این، معنای حکمت است. من میدیدم، آن انسان استثنایی زمان ما - که هیچ‌کس با او قابل مقایسه نیست - مثل این‌که جریانهای زیرزمینىِ حوادث و پشت پرده را میبیند. نمیخواهیم بگوییم که امام، غیب میدانست. خیر، هیچ‌کس جز کسی که خدای متعال به او اذن داده باشد، از غیب خبری ندارد. امام هم نه ادعا داشت و نه ما در مورد آن بزرگوار، این ادعاها را داریم. دیدِ حکمت، غیر از این است؛ ... این، همان غیب و ملکوت عالم و ملکوت وجود شماست که باید به آن ایمان و اعتقاد داشت. راه رسیدن به آن هم تقواست.»

خلاصه آنچه گفتیم این است که:

1) نگاه و رفتار فرمانده کل قوا در تربیت نیروهای تحت امرشان اثر تربیتی مستقیم دارد.

2)آیت‌الله خامنه‌ای تقوی را، هم تنها نقطه تمایز نیروهای مسلح ما با قوای مسلح دیگر کشورها میدانند و هم عامل پیشرفت کشور

3) رهبر انقلاب امام را حکیم می دانند یعنی فعل انفعالات باطنی و پشت پرده را می‌دیدند و این حکمت هم نتیجه تقوای ایشان بود.

4) حاج قاسم سلیمانی نیز از نگاه رهبر معظم  انقلاب "نمونه‌ی برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی" بوده است. 

حال این فرمانده با تقوای تربیت یافته در مکتب‌ امام حکیم انقلاب،کمتر از چهار ماه قبل از شهادتش در باره حضرت آقا چنین می گویند: « در ۲۰ سالی که در محضر آقا بودم نتیجه تقوا را که حکمت می شود در آقا بطور کامل دیدم.در هر چیزی که ایشان شبهه می کنند مطمئن می شوم که در انتهای آن شبهه در می آید و بر هر چیزی که یقین می کنند مطمئن می شوم مقصود به دست می آید.»

به نظر من ، این یکی از مهمترین درس های امام شناسی است که سردار سلیمانی برای ما به یادگار گذاشته است!

اگر حاج قاسم باتقوا و اهل معنویت بود که بود، اگر اهل تدبیر بود، اگر شجاع و اهل عمل بود و اگر با اخلاص بود که از همه این ویژگی ها بهره فراوان داشت، علاوه بر زمینه های درونی و استعداد خودش،ب اید به نقش و تاثیر درک محضر به قول خود او "آقا" در این تربیت و ارتقاء توجه ویژه داشت.

اگر حاج قاسم فرمانده ای بی تقوا،بی بهره از شجاعت و اخلاص و معنویت و عقلانیت و تدبیر داشت قطعا" او هم حاج قاسم نمی شد!

و اگر حاج قاسم زمینه مستعدی برای چنین تربیتی نمی داشت "رفیق خوشبخت" حضرت آقا نمی شد!

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول