اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

همه چیز درباره هواپیمایی ماهان

از پر طرفدارترین و قدیمی ترین هواپیمایی های ایران، ایرلاین ماهان ایر است. این هواپیمایی انتخاب بسیاری از مسافرانی است که با خرید بلیط هواپیما سفر می کنند.

همه چیز درباره هواپیمایی ماهان

هواپیمایی ماهان روزانه به ۵۲ مقصد در سراسر دنیا پرواز دارد. ممکن است نام این هواپیمایی را زیاد شنیده باشید یا حتی تجربه سفرهایی هوایی با این ایرلاین را داشته باشید. ماهان ایر یکی از ایرلاین های موفق ایرانی است که به ویژه در پروازهای خارجی، جزو برندهایی به شمار می‌رود که می‌توان بلیط ارزان را از آنها خریداری کرد. بنابراین ممکن است که بخواهید بیشتر درباره این ایرلاین و نحوه گسترش و محبوب شدن آن بدانید.

تاریخچه ماهان ایر

این شرکت هواپیمایی، فعالیت خود را از سال ۱۳۷۱ و در سال ۱۳۷۲ پروازهای خود را آغاز کرد. در آن زمان ماهان ایر اولین شرکت خصوصی هواپیمایی محسوب می شد. شرکت هواپیمایی ماهان، تحت نظر سازمان هواپیمایی کشوری فعالیت می کند و موسسه خیریه مولی الموحدین از سهام داران اصلی این شرکت است. نام این شرکت الهام گرفته شده از شهر تاریخی ماهان در استان کرمان است. اگر بخواهیم مهمترین تحولات فنی و توسعه ماهان ایر را در گذر زمان بررسی کنیم، به چنین روندی خواهیم رسید:

در سال ۱۳۷۸ اولین هواپیمای ایرباس ای ۳۰۰ به ناوگان ماهان ایر پیوست.

در سال ۱۳۷۹ شرکت ماهان به عضویت در انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی درآمد.

در سال ۱۳۸۰ هواپیماهای پیشرفته ایرباس ای ۳۱۰ وارد این شرکت شدند. این هواپیماها باعث تقویت ناوگان و بالا رفتن توان شرکت برای پرواز های دوربرد به مسیرهای خاور دور شدند.

در ادامه در سال ۱۳۸۱ مقاصد جدید پروازی به شبکه پروازی این شرکت اضافه شدند.

سال ۱۳۸۳ نیز، سال راه اندازی مسیر بیرمنگام در انگلستان بود. این مقصد دومین مقصد اروپایی هواپیمایی ماهان بود.

در سال ۱۳۸۴ وارد شدن ۴ فروند ایرباس ای ۳۲۰ شرکت ماهان را به تنها شرکت هواپیمایی دارنده ناوگان مدرن هواپیمایی تبدیل کرد.

 پروازهای شرکت ماهان به مقاصد منچستر و لاهور در پاکستان در سال ۱۳۸۵ آغاز شد.

در سال ۱۳۸۶ این شرکت پروازهای خود به دبی را به دو بار در روز افزایش داد و از آن پس پرواز به بانکوک را به صورت روزانه انجام داد.

سال ۱۳۸۹ پرواز مستقیم از تهران به آلماتی در قزاقستان افتتاح شد. پروازهای مستقیم از تهران به شانگهای و از اصفهان به استانبول در سال ۱۳۹۰ انجام شدند.

در سال ۱۳۹۱ افزایش پروازها به اربیل عراق و آنکارا ترکیه در نتیجه افزایش تعداد ناوگان های شرکت به ۴۵ هواپیما انجام شد.

سال ۱۳۹۲ سال شروع پروازهای این شرکت به کویت از شیراز و تهران بود.

در سال ۱۳۹۴ بیش از 5 میلیون و چهارصد هزار مسافر توسط شرکت هواپیمایی ماهان جابجا شدند که از این تعداد حدود دو میلیون و چهارصد هزار نفر پرواز های بین المللی داشتند.

سال ۱۳۹۵ پروازهای ماهان به کیف، کپنهانگ، پاریس و مسکو شروع شد و همچنین سیستم دریافت کارت پرواز از طریق سایت ماهان راه اندازی شد.

سال ۱۳۹۶ سال شروع پروازهای مستقیم به بارسلون اسپانیا، لاهور پاکستان و باکو بود. در ادامه موفقیت های این شرکت در سال ۱۳۹۷ موفق به کسب رتبه پنجم در مراسم انتخاب شرکت های هواپیمایی مشغول عملیات در فرودگاه دبی با انجام سه پرواز روزانه شد. همچنین در همین سال تعداد پروازهایش را به استانبول، میلان، قشم و مشهد افزایش داد.

کلاس های پروازی هواپیمایی ماهان

کلاس های پروازی داخلی و خارجی ماهان شامل دو گروه تجاری و معمولی می شوند.

کلاس تجاری پروازهای داخلی: در این کلاس پروازی، از مسافران با غذاهای ایرانی و بین المللی پذیرایی می کنند. فضای مناسبی را برای استراحت افراد ایجاد می کند و از طرفی، فضای کافی بین صندلی ها وجود دارد که راحتی و آسایش را برای مسافران به ارمغان می آورد. کابین هواپیما مجهز به تلویزیون های ۴۲ اینچی است که برای سرگرمی مسافران در حین سفر تعبیه شده اند.

کلاس معمولی پروازهای داخلی: کلاس معمولی پروازهای داخلی ماهان ایر نسبت به دیگر شرکت های هواپیمایی فضا و راحتی بیشتری را در اختیار مسافران قرار می دهد.

کلاس تجاری پروازهای خارجی: این کلاس پروازی نیز برای پذیرایی از غذاهای مختلف ایرانی و بین المللی استفاده می کند. کیف بهداشتی، وسایل آرایشی و تحریری، پتو و بالش ضدعفونی و بسته بندی شده و هدایایی برای سرگرمی کودکان از مواردی هستند که در این کلاس پروازی در اختیار مسافران قرار می گیرند. از دیگر امکانات آن می توان به تلویزیون های ۴۲ اینچی در کابین ها اشاره کرد.

کلاس معمولی پروازهای خارجی: در این کلاس پروازی نیز مانند بقیه کلاس ها فضای زیاد و مناسبی برای مسافران به نسبت دیگر شرکت های هواپیمایی فراهم گردیده و پذیرایی و بقیه موارد نیز مانند دیگر کلاس های پروازی است.

 

مقصد های پروازی ماهان ایر

مقصد های داخلی:

پروازهای ماهان از تهران به مشهد، کرمان، اهواز، ایرانشهر، بندرعباس، بیرجند، خرم آباد، رفسنجان، شیراز، کرمانشاه، زابل، زاهدان، قشم، ساری، سنندج و سیرجان

پروازهای ماهان از کرمان به مشهد و تهران

پروازهای ماهان از قشم به تهران، اصفهان و کرمان

پروازهای ماهان از ساری به مشهد و تهران

پروازهای ماهان از بندرعباس به مشهد، تهران و تبریز

پروازهای ماهان از مشهد به تهران، ساری، کرمان، اهواز، بندرعباس، اصفهان، زنجان و کیش

مقصد های خارجی:

پروازهای خارجی ماهان از تهران به دبی، جده، نجف، کویت، کابل، اربیل، آلماتی، وارنا، دهلی، کوالالامپور، شانگهای، گوانگجو، استانبول، آنکارا، دوسلدورف، میلان، مسکو وسنت پترزبورگ

پروازهای خارجی ماهان از دبی به تهران، قشم، مشهد و لار

پروازهای خارجی ماهان از کویت به تهران، مشهد و شیراز

پروازهای خارجی ماهان از مشهد به دبی، نجف، کویت، بیروت، دمشق، جده، دمام واستانبول

 

چه طور بلیط ماهان ایر ارزان را خریداری کنیم؟

ماهان ایر یکی از شرکت های هواپیمایی ایرانی است که دارای هواپیماهای با کیفیت و امکانات رفاهی خوبی در مقایسه با خیلی از ایرلاین های ایرانی است. همین موضوع موجب شده تا سطح قیمت های پروازهای ماهان نسبت به بیشتر هواپیمایی‌های داخلی، بیشتر باشد. از سوی دیگر، همین سطح خدمات ممکن است در مقابل خدمات و امکانات ایرلاین های خارجی، کاملا معمولی به نظر برسد. در نتیجه پروازهای خارجی ماهان در مقایسه با هواپیمایی هایی مانند قطر، ترکیش و امارات، بسیار ارزان و مقرون به صرفه است. یعنی پروازهای داخلی ماهان گرانتر از دیگر ایرلاین های داخلی و پروازهای خارجی ماهان ارزانتر از شرکت های هواپیمایی خارجی است.

اما به هر روی، مساله اصلی در خرید بلیط هواپیما داخلی یا خارجی، پیدا کردن ارزان بلیط از میان تامین‌کنندگان و عرضه کنندگان مختلف است. زیرا اگر به هر کدام از سایت های فروش اینترنتی بلیط هواپیما مراجعه کنید، با قیمت های متنوع و متعددی برای یک پرواز مشخص رو به رو می‌شوید. مثلا پرواز ماهان از تهران به مشهد، با شماره پرواز مشخص، در سایت های مختلف با قیمت های مختلف عرضه می‌شود. اگر به یک آژانس مسافرتی به صورت حضوری هم مراجعه کنید باز هم احتمالا با عدد جدیدی رو به رو می‌شوید. زیرا این تامین کنندگان حاشیه سود مختلفی دارند و قیمت های نهایی آنها متفاوت خواهد بود. ولی راه چاره چیست و چگونه می توانیم در بین این همه سایت مختلف، ارزانترین قیمت را پیدا کنیم؟

راه حل این مشکل استفاده از موتور جستجو بلیط هواپیما سفرمارکت است. سفرمارکت قیمت همه تامین‌کنندگان و سایت های فروش اینترنتی بلیط هواپیما را یکجا گردآوری و به شما نمایش می‌دهد. در نتیجه می‌توانید با مقایسه قیمت‌ها در یکجا، به راحتی و در کمترین زمان، ارزانترین و بهترین بلیط هواپیما را انتخاب و بدون واسطه و مستقیم خریداری کنید.

 

حوادث و سوانح هواپیمایی ماهان

هواپیمایی ماهان تاکنون شاهد شماری سانحه جزئی و تعدادی فرود اضطراری بوده است. اما هیچ کدام از آنها منجر به کشته و زخمی شدن کسی از مسافران و خدمه نشده است.

 

جوایز بین المللی ماهان ایر

جالب است بدانید که این شرکت هواپیمایی بزرگ ایرانی جوایز بین المللی متعددی را نیز دریافت کرده است. در انتها می خواهیم به شما و خصوصا کسانی که قصد خرید بلیط هواپیما از ماهان ایر را دارند این جوایز را معرفی کنیم:

سال ۲۰۰۸: لوح تقدیر بین‌المللی ارتقاء کیفیت پاریس

سال ۲۰۰۷: گواهینامه‌ بهترین بیزینس کلاس خاورمیانه

سال ۲۰۰۶: بهترین کارگوی خاورمیانه AFIA

سال ۲۰۰۶: بهترین ایرلاین ایران به انتخاب مجله مسافرت انگلستان

سال ۲۰۰۶: جایزه بهترین ارتقای کیفیت خدمات از آلمان

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول