اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

وضعیت خوبی در حوزه امنیت غذایی در کشور نداریم/ظرفیت دامپروری جنوب کرمان مغفول مانده است

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: امنیت غذایی بحث فوق‌العاده مهمی برای کشور است اما وضعیت خوبی در امنیت غذایی در کشور نداریم،

وضعیت خوبی در حوزه امنیت غذایی در کشور نداریم/ظرفیت دامپروری جنوب کرمان مغفول مانده است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، سیدجواد ساداتی‌نژاد صبح امروز در نشست جمع‌بندی سفر اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس به جنوب کرمان، با گرامیداشت سالروز شهادت سردار سلیمانی و تسلیت درگذشت علامه مصباح یزدی اظهار داشت: بر اساس دعوت اعظمی عضو کمیسیون کشاورزی به کرمان آمدیم، کرمان استان بزرگی‌ست. در این سفر به جنوب کرمان و منطقه سبزواران سفر کردیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: 6 کمیته منابع طبیعی، دام و طیور، فناوری و آموزش و  تحقیقات کشاورزی، آب و کمیته اعزامی به بم با حضور تعدادی از نمایندگان کار خود را در این دو روز انجام دادند و گزارش‌های آنها تهیه شد که امروز جمع‌بندی می‌شوند و در نهایت تا دو هفته آینده در تهران جلسه ای با حضور وزرا و مسئولان برگزار و موضوع‌ها مصوب و ابلاغ می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امنیت غذایی بحث فوق‌العاده مهمی برای کشور است وضعیت خوبی در امنیت غذایی در کشور نداریم، امروز امنیت غذایی به اقتدار غذایی رسیده، شاید نزدیک‌ترین نمونه آن رابطه ترکیه و روسیه را می‌توان مثال زد.

 ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه همان سه ماه اول این دوره مجلس اولین اصلاحی که در قانون در مجلس به وجود آمد مربوط به حوزه کشاوزی بود، ادامه داد: قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی را اصلاح کردیم و انتظارمان این است که وزیر جهاد کشاورزی از این ابزار  قدرتمندی که دارد، استفاده کند.

وی افزود: تعیین قیمت تا الان دست شورای اقتصاد بود آن را از شورا گرفتیم به وزیر جهاد که متولی کشاورزی است، دادیم و کشاورز را نشاندنیم تعیین قیمت کند؛ سیاست‌های اجرایی صادرات و تعرفه همه در اختیار وزیر جهاد است  و هرگونه حمایت و ابزارهای حمایتی کشاورزی متعلق به وزیر است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: در مورد ارز ترجیحی در حوزه کشاورزی و نهاده‌های کشاورزی موافق با این سبک فعلی نیستیم چون همه در دست دلال و رانت است. معتقد هستیم این هشت میلیارد دلار 1400حتما باید تغییر کند چون به دست مصرف کننده نمی‌رسد؛ لذا باید روی حلقه تولید یا مصرف بیاید تا اتفاق خوبی خلق کند.

وی در ادامه با اشاره به 28 مورد مصوبه این سفر بیان کرد: همراهان ما در این سفر به روستاها و در بین مردم رفتند و تا جازموریان بررسی کردند و مسائل را دیدند. اصلی‌ترین مسئله صادرات محصولات کشاورزی و بازار است که باید ساماندهی شود.

ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه در جنوب به وضوح می‌بینیم چگونه سرمایه کشاورزان از دست می‌رود، افزود: باید سازوکار اندیشید، وزارت خارجه ما باید وزارت اقتصادی باشد اما متاسفانه این نقش را وزارت خارجه ندارد. بحث صادرات محصولات بیشتر در اختیار وزارت صمت است که باید در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم از سازمان تجارت وزارت صمت انتظار داشته باشیم. حتما در حوزه محصولات کشاورزی باید اختصاصی عمل کرده و از ظرفیت همسایگان استفاده کنیم، اگر در حوزه نظامی برتری داریم، باید در حوزه غذایی هم برتری داشته باشیم اما بازار بزرگی در اختیار ما نیست.

ساداتی‌نژاد ابراز کرد: برای مسافری که ارز از کشور خارج می‌کند یارانه می‌دهیم اما در مورد کالای کشاورزی که فسادپذیر است و می‌توانیم ارز بیاوریم یارانه نمی‌دهیم که اگر یارانه تخصیص یابد این چالش حل و فصل می‌شود و امیدواریم کمیسیون تلفیق در این زمینه کمک کند.

جذب سرمایه‌گذار در حوزه دام و طیور جنوب کرمان

وی با بیان اینکه حوزه دامپروری در استان کرمان ضعیف است، گفت: دامپروری مکمل کشاورزی است اما بازدید  کمیته دامپروری نشان می‌هد کاری در این حوزه انجام نشده است و این ظرفیت قطب کشاورزی جنوب کرمان مغفول مانده است، بر اساس قدرتی که در حوزه محصولات کشاورزی وجود دارد باید کار ویژه‌ای انجام دهیم یک خط اعتباری از بانک کشاورزی می‌آوریم در حوزه صنعت دام و طیور سرمایه‌‌گذار جذب شود و تسهیلات در این خصوص ارائه می‌شود.

ساداتی‌نژاد موضوع مالکیت و اسناد در شمال و جنوب استان و بحث چاه‌های غیرمجاز که فرم یک و 5 دارند ذکر کرد و گفت: برای حل آن کارگروه ویژه‌ای گذاشتیم و به شدت پیگیری خواهد شد و مشکل چاه‌ها با کمک وزارت نیرو پیگیری و حل و فصل می‌شود.

وی به آبخیزداری و مقابله با ریزگردها پرداخت و عملکرد اداره کل منابع طبیعی جنوب کرمان را خوب عنوان کرد و اضافه کرد: رقم یک‌هزار و 800 میلیاردتومان در این حوزه از محل اوراق تخصیص خواهد یافت.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مطالبه مردم در بحث هلیل‌رود و جازموریان عنوان کرد: این موضوع باید ساماندهی هشود برای احیای جازموریان باید قدم برداشت وگرنه عوارض زیست‌محیطی آن همه استان را دچار چالش و دگرگونی می‌کند. کمیته آب ما بررسی کرد تمام سدها و شبکه‌های مربوطه را بازدید کرد که به‌صورت ویژه با حضور وزیر نیرو و معاونان ورد جمع‌بندی قرار خواهیم داد.

شبکه‌های سد جیرفت باید توسط وزارت نیرو انجام شوند

وی اظهار داشت: متأسفانه شبکه‌های یک و 2 سد جیرفت انجام نشده، با توجه به اینکه 360 میلیون متر مکعب آب دارد از موضوعاتی است که وزارت نیرو باید حتما انجام دهد.

ساداتی‌نژاد در ادامه با اشاره به اینکه بنیاد مستعضفان کاری در قلعه‌گنج در مورد بز مورسیا انجام داده که باید این رسالت را ادامه دهد، افزود: از نزدیک یکی از گله‌های مردمی را دیدیم. نشان می‌دهد کار مناسبی است اما هدف نباید فراموش شود این بحث برای محرومیت‌زدایی بوده که باید این واگذاری‌ها ادامه پیدا کند.

ضرورت احداث پست قرنطینه در جنوب کرمان

وی ایجاد پست قرنطنیه در جنوب کرمان در مورد آفت را ضرورت دانست و خطاب به استاندار کرمان گفت: کشت و صنعت جیرفت وظیفه‌اش را در جنوب انجام نمی‌دهد مسئولیت اجتماعی کشت و صنعت کمک به کشاورز خرده‌پا است اماحوزه صنعتش را فراموش کرده، لذا با توجه به اینکه سالانه 25 تا 30 میلیارد تومان درآمد دانرد در حوزه ترویج کشاورزی و کمک به محصولات و ...سرمایه‌گذاری کنند.

ساداتی‌نژاد با ذکر این مطلب که این استان در حوزه گردشگری کشاورزی ظرفیت‌های زیادی دارد، اظهار داشت: برای ماندگاری محصولات به یک سایت پرتودهی هسته‌ای نیاز داریم. الان سازمان انرژی اتمی در چند نقطه از کشور کار ایجاد این سایت را شروع کرده و باید سرمایه‌گذار بخش خصوصی جذب شود این سایت در استان کرمان مستقر شود بتواند ماندگاری محصولات را در آن منطقه افزایش دهد.

احیای ردیف نوسازی نخیلات و مرکبات در 1400

 وی خاطرنشان کرد: حتما به دلیل اینکه کشت دانه‌های روغنی موردحمایت است و قانون خرید تضمینی که اصلاح شده  کشت کنجد در این منطقه حتما مورد حمایت قرار گیرد و گیاهان دارویی به ویژه در رودبار جنوب دیده شود.ضمن اینکه سال آینده ردیف نوسازی نخیلات و مرکبات را مشخص کردیم و با توجه به اینکه از سال 92 این ردیف حذف شده، از 1400 باید احیا شود.

وی از برگزاری جلسه برای خرید تضمینی سیب زمینی و پیاز جنوب و ایجاد صندوق حمایت در این زمینه و اختصاص 360 میلیارد تومان برای لایروبی و مرمت قنوات خبر داد و گفت: کمیسیون تلفیق کمک کند این رقم مصوب شود.

جسد بی‌جان کشاورزی کشور را در دوران تحریم نجات داد

ساداتی‌نژاد همچنین راه‌اندازی ایستگاه هواشناسی کشاورزی در جنوب کرمان را از ضروریات دانست و یادآور شد:

ایده منطقه آزاد کشاورزی که پیشنهاد داده شد، کمیسیون کشاورزی با آن موافق است. منطقه‌ای دارای 5 میلیون تن تولید است اما دارای ضعف حوزه ناوگان ترابری و پایانه صاراتی است که 9 سال مانده و معلوم است دچار چالش می‌شود و قیمت صادات محصول کاهش پیدا می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه استان کرمان در توسعه در کشور الگوست و موفقیت‌های خوبی داشته و هرکدام از شهرستان‌های آن نوع خاصی از کابری ها را دارند، تصریح کرد: اما به اعتقاد من در چهل سال گذشته آنقدری که دولت‌ها در حوزه صنعت کمک کردند و یارانه دادند و با ارز ارزان قیمت از صنعت حمایت کرند، اما در حوزه کشاورزی سرمایه‌گذاری قابل مقایسه با صنعت نیست در صورتی که کشاورزی خصوصی‌ترین بخش کشورمان بود اما آن را به جسد بی‌جان تبدیل کردیم در حالی که در این تحریم، همین جسد بی‌جان  کشور را نجات داد.

انتهای پیام/80016/ب

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول