اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

آموزش و پرورش کمترین تخلف را در دیوان محاسبات دارد

رئیس سازمان دیوان محاسبات کشور گفت: آموزش و پرورش کمترین تخلف را در دیوان محاسبات دارد.

آموزش و پرورش کمترین تخلف را در دیوان محاسبات دارد

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، مهرداد بذرپاش رئیس دیوان محاسبات کشور در پانزدهمین گفت‌وگوی هفته که با حضور وزیر آموزش و پرورش از طریق ویدئوکنفرانس و شبکه شاد برگزار شد، اظهار کرد: امروز به این وزارتخانه آمدم چون آموزش و پرورش مهم است زیرا فرزندان ما دست شما هستند؛ موضوع آموزش و پرورش فارغ از یک دستگاه اجرایی، تقریبا متعلق به همه است یعنی همه یا فرزند دارند یا یکی از بستگان درجه یکشان فرزند مدرسه‌ای دارند که مسائل آن را دنبال می‌کنند؛ خانواده وقتی فرزندش را به مدرسه می‌فرستد، احساس می‌کند زحمتی که خودشان باید می‌کشید یعنی آموزش، رشد و ارتقای آموزشی و فرهنگی کودکان را شما باید بکشیدید.

وی افزود: همانطور که وزیر آموزش و پرورش عنوان کردند، آموزش و پرورش یک دستگاه با آبرو است و باید آبرومند بماند و باعث می‌شود خانواده‌ها با اطمینان خاطر فرزندشان را به مدرسه بسپارند و خیالشان از حال و آینده بچه‌ها راحت باشد.

بذرپاش گفت: در دستگاه بزرگی که بیش از 15 میلیون دانش آموز و بیش از یک میلیون فرهنگی دارد، وقتی رنسانسی مثل کرونا اتفاق می‌افتد، نظام رسیدگی‌های قانونی ما را هم دچار تحول خواهد کرد. 

وی با تأکید به اینکه موظف به رعایت شکل قانون هستیم، افزود: حسابرسی که در حال حاضر انجام می‌دهیم حسابرسی رعایت است یعنی شکل قانون رعایت شود و هنوز حسابرسی عملکرد انجام نمی‌دهیم چون هنوز بودجه عملیاتی دست ما نیست و بودجه‌ای که خود شما هم به استان‌ها ابلاغ می‌کنید خیلی عملیاتی نیست و تا این موضوع هم محقق نشود توقعاتی از شما و از ما می‌ماند.

رئیس دیوان محاسبات کشور ادامه داد: مطمئن هستم در حوزه حسابرسی عملکردی با منابعی که دارید، پرچم آموزش و پرورش بالاست اما مکانیزم‌ها و پلتفرم‌های ابلاغی شما مبتنی بر این موضوع نیست، کار ما را هم در عملیات حسابرسی سخت می‌کند.

وی اضافه کرد: هیأت مستشاری ما موظف به رعایت شکل قانون است. قانون گفته است 1.1 حق شغل برای مشاغل آموزشی است و شکل قانون نیروی آموزشی و اداری را جدا کرده است پس دیوان هم شکل قانون را رعایت می‌کند؛ اجازه نداریم شکل قانون را تغییر دهیم اما هرکجا بتوانیم قانون را تفسیر کنیم به نفع آموزش و پروش تفسیر می‌کنیم.

بذرپاش با بیان اینکه حتما کارگروه مشترکی با وزارت آموزش و پرورش تشکیل شود تا چند مشکلاتی که مطرح کردید در این کارگروه حل شود، گفت: کار متهورانه در چارچوب قانون ارزش دارد و در چارچوب قانون باید کار کنیم؛ کار خلاف قانون هرچقدر هم به ظاهر خوب باشد حتما اثرات تخریبی اش در بلندمدت بدتر است؛ البته آموزش و پرورش کمترین تخلف را در دستگاه دیوان محاسبات دارد یعنی انحراف از معیارها در آموزش و پرورش حداقلی است و اگر همفکری بیشتر کنیم حتما به صفر می‌رسد.

وی افزود: قریب به اتفاق پرسنل این دستگاه افراد سالم، منضبط، مرتب، فرهنگی، چارچوب‌دار و اهل رعایت قانون هستند و کمترین تخلف‌ها را در این گروه می‌بینیم؛ درست است که 96، 97 درصد منابع شما صرف حقوق و دستمزد می شود اما در همین حقوق و دستمزد در برخی دستگاه‌ها اتفاقات دیگری می‌افتد.

رئیس دیوان محاسبات کشور اظهار کرد: در حال حاضر سال آخر دولت است و ما کنار شما و مدافعتان هستیم؛ در این ماه‌های پایانی دولت برخی مدیران تصمیم نمی گیرند و کاری نمی کنند برای آنکه گیر نهادهای نظارتی چون ما و سازمان بازرسی نیفتند؛ ما تا روز آخر حمایت می‌کنیم، تصمیم بگیرید و حرکت کنید که کارها روی زمین باقی نماند.

وی افزود: خودم کار اجرایی کرده‌ام و برخی می‌گویند تصمیم نگیریم تا نفر بعدی بیاید تصمیم گیری کند؛ این روند دستگاه ها را بیشتر دچار مشکل می کند. بالاخره تکلیفمان را باید انجام دهیم یکسری بنگاههای اقتصادی بزرگ که باید محور توسعه باشند تصمیم نمی گیرند چون نمی خواهند بعدا پاسخگوی نهاد نظارتی باشند. در اینجاست که شجاعت معنا دارد؛ نگران از تصمیم گرفتن نباشید و ما صد در صد حمایت می کنیم.

بذرپاش با اشاره به اجرای سند تحول بنیادین است، اظهار کرد: بسیاری دستگاه‌ها یکسری اسناد بالادستی و اهداف تأسیس دارند که سندتحول در آموزش و پرورش، سند بالادستی و مورد توجه مقام معظم رهبری است؛ بندهایی در سند تحول آموزش و پرورش که در شرایط موجود کشور قابلیت اجرا دارد، در خدمتیم کمک کنیم.

وی اضافه کرد: اکنون میزان تحقق اهداف سند برنامه ششم توسعه را احصا کرده ایم و گزارشی ارائه خواهیم کرد. همانطور که گزارش تفریغ بودجه را هم اعلام می کنیم. درباره برنامه میان مدت کشور که اسمش برنامه توسعه است هم این کار را انجام می دهیم و یک گزارش وضعی تا دوسه هفته آینده ارائه می کنیم.

رئیس دیوان محاسبات کشور با اشاره به قوانین ماده 13 و 18 قانون شوراها، گفت: برخی از این قوانین بر زمین مانده است؛ به عنوان مثال در تبصره 6 ماده واحده قانون بودجه سال 99 معافیت آب و برق و گاز آمده است. سال 97 حدود 35 میلیارد تومان آن عملیاتی شد در حالی که تا 100 میلیارد تومان جا داشت؛ از این بخشودگی می‌توانید استفاده کنید و ما می‌وانیم به شما در این زمینه کمک کنیم. اماکنی که متعلق به آموزش و پرورش است و باید تخلیه شود، دیوان می‌تواند کمک کند.

وی درباره ماده 13 که سهم شهرداری‌هاست، گفت: درباره وصول عوارض شهرداری‌ها در همان کمیته مشترک موضوع را پیگیری می کنیم. موضوع دیگر تغییر کاربری فضاهای آموزشی است. آموزش و پرورش مجوز قانونی داشته است اما شاید قدری به علت رویه های اداری و ملاحظات اجتماعی محتاط عمل کرده است. اکنون زمان خوبی است و می توانیم کمک کنیم که این کار را انجام دهید.

رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه در موضوع حقوق و دستمزد را در کارگروه‌ ببینیم، ادامه داد: حتما این جلسات خیرات زیادی خواهد داشت؛ آموزش و پرورش را سازمان خودمان می‌دانیم. دیوان فناورانه مردم پایه، سیاست‌های اصلی دیوان محاسبات است و رویه‌های پیشگیرانه به جای مچگیرانه را مدنظر داریم.

وی افزود: کنار آموزش و پرورش هستیم و برای فرزندان کشورمان هرکاری که در چارچوب قانون لازم است انجام می دهیم؛ در حوزه «شاد» هم همینطور است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول