اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

کتاب «از چیزی نمی ترسیدم» رونمایی شد/علی عسکری: زینب وار مرثیه شهادت و شجاعت سردار سلیمانی را گفتیم

رئیس سازمان صداوسیما گفت: وقتی خبر شهادت سردار را دادند، همان لحظه با معاونین به سازمان آمدیم و زینب وار در کنار خانواده ایشان مرثیه شهادت و شجاعتشان را گفتیم و امیدواریم خداوند قبول کند.

کتاب «از چیزی نمی ترسیدم» رونمایی شد/علی عسکری: زینب وار مرثیه شهادت و شجاعت سردار سلیمانی را گفتیم

به گزارش خبرنگاد رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس،  همایش علمی رسانه و مکتب شهید سلیمانی در سالن همایش های صداوسیما برگزار شد.

**جبلی: مکتب سلیمانی هم جنگ است و هم صلح

بنا بر این گزارش، در این مراسم که فرزندان شهید همت، دستواره، فخری زاده و سلیمانی حضور داشتند، «پیمان جبلی» معاون برون مرزی سازمان صداوسیما در سخنانی ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام فاطمیه(س) و شهادت سردار سلیمانی، در سخنانی گفت: خدارا شکر می کنیم که در فضایی زندگی می کنیم که این بزرگمندان در آن زندگی کردند.

وی ادامه داد: اگر در داستان کربلا گریستیم، امروز سلیمانی را درک کردیم که به علمدار دوران تبدیل شد. خوشا به حال ما که سلیمانی را درک کردیم.

وی افزود: امروز یکسال است که دشمن سردار سلیمانی را از ما گرفته است و هر از چندی دشمن شایعه می کرد که ایشان شهید شده نگران می شدیم و تا او را نمی دیدیم، حالمان بهتر نمی شد.

جبلی ادامه داد: یکسال است که با نبود حاج قاسم اشکمان سرازیر می شود و امروز شمشیر شهید سلیمانی سهمگین تر از خود سردار است. مکتب سلیمانی یعنی شهامت و خطر پذیری و جهاد در مدیریت و درس چالش زدایی. مکتب سلیمانی هم جنگ است و هم صلح.

جبلی ادامه داد: این همایش آغازی است بر یک مسیر طولانی. در برگزاری این همایش ۸۲ چکیده به دبیرخانه ارسال شد و ۱۸ داور ۶۱ مقاله را بررسی کردند.

**علی عسکری: زینب وار مرثیه شهادت و شجاعت سردار سلیمانی را گفتیم

به گزارش فارس، در ادامه مراسم علی عسکری رئیس سازمان صداوسیما طی سخنانی گفت: این اجلاس اجلاسی علمی برای تحقیق درباره سردار سلیمانی و مکتب شان است. دستاورد این تحقیق برای جوانان در آینده موثر خواهد بود.

وی ادامه داد: وقتی خبر شهادت این سردار بزرگوار را شنیدم این آیه در ذهنم خطور کرد که «فَإِذا بَلَغنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمسِکوهُنَّ بِمَعروفٍ أَو فارِقوهُنَّ بِمَعروفٍ وَأَشهِدوا ذَوَی عَدلٍ مِنکُم وَأَقیمُوا الشَّهادَةَ لِلَّهِ ۚ ذٰلِکُم یوعَظُ بِهِ مَن کانَ یُؤمِنُ بِاللَّهِ وَالیَومِ الآخِرِ ۚ وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجعَل لَهُ مَخرَجًاو من یتق الله مخرجا» کسی که اهل تقوا باشد خدا درها را برای او می‌گشاید و سردار سلیمانی اهل تقوا بود. هم‌مومن بود و هم بر اساس ایمان خود عمل می کرد و خداوند راه را بر او گشود و به او رزقی بی پایان داد و کسی که تلاش می کرد ناشناخته باشد خداوند او را به مردم شناساند.

وی ادامه داد: شهید سلیمانی مظهر ایمان و تقوا و توکل بود و یک عمر در مکتب امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بود و چه زمانی که در دفاع مقدس بود و چه وقتی که فرمانده نیروی قدس شد، اقدام راهبردی برای مقاومت اسلامی انجام داد.

وی در ادامه بیان داشت: آنچه سیاست های راهبردی انقلاب بود را در منطقه محقق کرد و در نهایت سید شهدای مقاومت شد و زیر سایه امام حسین (ع) تلاش می کرد.

رئیس سازمان صداوسیما گفت: قبل از اعلام رسمی خبر تماس های بسیاری با منزلم گرفته شد و حاج آقا مجتبی بود که خبر شهادت سردار را دادند و همان لحظه به سازمان آمدیم و همه معاونین را صدا کردیم و بنا شد زینب وار مرثیه شهادت ایشان را بازگو کنیم. صداوسیما زینب وار در کنار خانواده ایشان مرثیه شهادت و شجاعت شان را گفتیم و امیدواریم خداوند قبول کند.

وی همچنین ادامه داد: ما از نگاه علمی تر به موضوع شخصیت سردار سلیمانی بپردازیم تا دستمایه ای برای تربیت نسل های آینده باشد و نکته کلیدی اینکه شهید سلیمانی یک کادر همه جانبه نظام و شخصیت چند ساحتی بود. او یک انسان چند بعدی بود.

علی عسکری افزود: شخصیت سردار سلیمانی دارای ۵ ساحت مهم بود. ساحت اول مومن ولایی و انقلابی بود و بیشتر روی این وجه ایشان تاکید می شود. او ایمان خالص و توکل و عرفان الهی داشت. کسی که می خواهد با قدرتی مثل آمریکا مبارزه کند باید مثل امام و رهبری کامل باشد و او یک عارف کامل در محضر خدا بود.

وی افزود: او تابع ولی فقیه و امام خمینی (ره) بود. در دین سیاست شناسی اداره حکومت این مرد آنچه مهم است اتصال ما به ولایت و حمایت از نظام است. در جایی سردار می‌گویند رهبر معظم انقلاب از اولیای الهی است و ما تابع ایشان هستیم.

وی ادامه داد: او به شدت انقلابی بود و با جاذبه ای که داشت جوانان را تربیت می کرد. ساحت دوم شخصیت ایشان نظامی امنیتی و جهادی است که جا دارد روی مؤلفه های این مورد هم کار کنیم. او فرمانده ای متفکر و نظریه پرداز جنگ در دفاع مقدس و منطقه بود و به طراحی های خاص برای ملت های منطقه اقدام کرد. او طراحی عملیات در برابر اشغال گران آمریکا و صهیونیسم در منطقه و سامان دهنده عراق و سایر کشورها در مقابل دشمن و همچنین ریشه کن کننده داعش بود.

وی با بیان ساحت سوم شهید سلیمانی گفت: او انسانی سیاسی بود و دیپلماسی انقلابی را می شناخت و در راه امام و رهبری حرکت می کرد. او دارای توانمندی تحلیلی از فرایند استعمار و فتنه های آمریکا در منطقه بود. دارای توان راهبردی سیاسی امنیتی در نظام سلطه داشت و فرایند رویارویی نظامی در منطقه را داشت و هم مبارزه را می دانست و هم اینکه در لحظه منافع ملت ها را می شناخت.

رئیس سازمان صداوسیما بیان داشت: او طراحی برای نفوذ در شخصیت ها داشت. به ویژه اینکه بعد از فرایند جنگ دیدیم آمریکایی ها آنچه که در میدان مبارزه نتوانستند کسب کنند در میدان سعی کردند این را جبران کنند و این ناشی از هوشمندی سردار سلیمانی بود که نگذاشت آمریکایی ها در عراق و سوریه و لبنان کارشان را از نظر سیاسی انجام دهند.

وی با بیان ساحت چهارم سردار سلیمانی گفت: ساحت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی ساحت چهارم است.  وقتی کشوری مشکل اقتصادی دارد سایر ملت ها سعی دارند تا فقر و گرسنگی را ترویج کنند و این بصیرت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی می خواهد. در اینجا هم او بصیرت فوق العاده ای در برابر دشمن داشت. با ایجاد مراودات اقتصادی بین کشورهای اسلامی مدبرانه عمل کرد.مشورت و کمک در زمینه پیشرفت اقتصادی برای تامین زندگی‌مردم داشت.

وی ساحت پنجم سردار سلیمانی را فرهنگی هویتی و رسانه ای دانست و گفت: او ذاتا انسان فرهنگی بود و هنر و حماسه و رسانه را می شناخت. او توانایی کار فرهنگی با جوانان را داشت. توانایی تربیت نیروهای جهادی را نیز داشت. هویت بخشی برای جبهه مقاومت از دستاوردهای ایشان بود.

وی در ادامه عنوان داشت: هوشمندی وجود ایشان تجمیع کننده پنج ساحت بود. امیدواریم  روزی را ببینیم که آمریکای جنایت کار از منطقه پاک شود.

**رحیم صفوی: سردار سلیمانی تک چهره ملت ایران در منطقه است

سیدیحیی رحیم صفوی مشاور فرمانده معظم کل قوا نیز در ادامه این همایش گفت: عنوان سخنرانی بنده مکتب سلیمانی و قدرت آزادی بخش قدس شریف است. یکی از تعاریف مکتب مجموعه ای از اعتقادات محکم می دانیم. به گونه ای که شخصیتی جامع را ارائه دهد که نیازهای فکری و عملی را روشن سازد.

وی ادامه داد: مکتب سلیمانی مکتب اسلام ناب محمدی است که در قرن حاضر و رهبری این مکتب مقام معظم رهبری و امام خمینی هستند. در اندیشه و اخلاق و مدیریتش نشان داد که در چهارچوب انقلاب و امامین فکر می کند و رفتارش با توده مردم و ملت های مسلمان جهان اینچنین است. او در ۲۲ سال فرماندهی نیروی قدس مطیع حضرت آقا بود و سرداری مومن خردمند باهوش فداکار و اهل تهجد و تدبیر بود. او هیچ گاه نترسید و شهادت برایش حل شده بود و از روزی که به جبهه های دفاع مقدس آمد اینطور بود.

مشاور فرمانده معظم کل قوا ادامه داد: در سال ۷۶ که در نیروی قدس رفتم سردار سلیمانی را به حضرت آقا پیشنهاد دادم و هر دو را آقا همان روز اول آوردند. سردار سلیمانی تک چهره ملت ایران در منطقه است. تاثیر مدیریت او در منطقه غرب آسیا در بیست سال گذشته باعث شکست رژیم صهیونیستی شد.

رحیم صفوی ادامه داد: باید سردار سلیمانی به عنوان چهره ممتاز در عصر حاضر بشناسیم. قسمتی از ثمره خون  شاید سلیمانی و شهدای ما آزادی قدس شریف است.

وی ادامه داد: جوانان ما برای عبور از مشکلات کشور می توانند به مدیریت سردار سلیمانی اتکا کنند و از خانواده دوستی و مهربانی اش و عشق وی به ائمه اطهار و باید درس بگیریم.  سردار با قلبش سخن می گفت و حرکت می‌کرد. چه خوب است مکتب سلیمانی در دانشگاه ها تدریس شود.

وی در ادامه بیان داشت: آمریکایی ها هم اکنون شکست خورده و مجبور به فرار هستند. ایران بزرگترین تاثیر گذار در چگونگی آینده جهان است. آمریکایی ها و صهیونیست ها می دانند که ملت ایران شجاع هستند و رهبری حکیم دارند. خون به ناحق ریخته این سردار بزرگ او را تبدیل به یک مکتب کرد که همه مسلمان های جهان با الهام گرفتن از مکتب سلیمانی سرانجام قدس شریف را آزاد خواهند کرد.

**زینب سلیمانی: کتاب را حاج قاسم با دست مجروحش نوشت

به گزارش فارس، در ادامه همایش حاج صادق آهنگران قطعه ای را برای سردار سلیمانی خواند و پس از آن فرزندان شهیدان سلیمانی، فخری زاده و همت برای رونمایی از کتاب «از چیزی نمی ترسیدم» روی سن آمدند و پیش از رونمایی، زینب سلیمانی طی سخنانی گفت: صبح روز ۴شنبه ۲۶ آذرماه خداوند زیارت رهبر معظم انقلاب را نصیبم نمود و من هدیه ای برایشان برده بودم و این هدیه زندگینامه به قلم حاج قاسم بود که قصد داشتیم به مناسبت ایام سالروز  شهادت در قالب کتابی منتشر کنیم.  آنچه همراهم بود در واقع ماکت یا نمونه اولیه از کتاب بود.

وی ادامه داد:  بعد از پایان دیدار آن را تقدیم رهبر انقلاب کردم، درباره آن سوالاتی پرسیدند و این هدیه کوچک را با مهر پذیرفتند. چند روز بعد از این دیدار متنی از سوی دفتر  رهبر معظم انقلاب به دستم رسید، ایشان منت گذاشته و قبل از مطالعه یادداشتی به یاد سرباز  وفادار خود نوشته بودند متنی پر از مهر که چون روح بر کالبد این کتاب نشست.

زینب سلیمانی پس از قرائت نوشته رهبر معظم انقلاب، عنوان داشت: کتاب از چیزی نمی ترسیدم زندگی نامه ای است که حاج قاسم با دست مجروحش نوشته است. این داستان شخصیت مردی است که از دل روستایی دور افتاده در کرمان که چند دوره از زندگی ساده و گیرای خودش را برایتان روایت کرده است. این داستان شکل گیری مردی است که از  چوپانی به جایگاهی رسید به  بلندای آسمان ها، خیلی دوست دارم آنان که حاج قاسم را در لباس نظامی دیدند بدانند که او چگونه بزرگ شد. از چیزی نمی ترسیدم آغاز  رسالتی عظیم از شناختن مردی بزرگ است.

**مختارپور: متن زندگی نامه حاج قاسم سرشار از حافظه قوی ایشان است

در بخش دیگری از مراسم مختارپور دبیر کل نهاد کتاب خانه های سراسر کشور در سخنانی گفت:

56 صفحه 13 تا 14 سطری و هر سطر 13 کلمه زندگینامه‌ی خودنوشت شهید قاسم سلیمانی است از کودکی تا 22 سالگی‌اش در سال اوج‌گیری انقلاب اسلامی در سال 1357.

وی ادامه داد: اولین نکته‌ قابل توجه زمان نگارش این زندگینامه است. آن‌طور که ناشر کتاب در مقدمه بیان کرده تاریخ این نوشته، چند سال قبل از شهادت آن شهید بوده است یعنی در بحبوحه‌ مبارزه نفس‌گیر و طاقت‌فرسا و قهرمانانه‌ی مدافعان حرم از هر سرزمین و کوی و برزن به فرماندهی حاج قاسم  با لشکر جرّار و جبّار داعش که نماد جور و جهل استکبار و حلقه به‌گوشان مرتجع آنان در منطقه. بدین ترتیب یکی از ویژگیهای شخصیتی نویسنده یعنی آرامش روحی در سخت‌ترین شرایط و تمرکز کامل بر به‌یادآوری و تحریر خاطراتی از دهه‌ها قبل با خصوصیاتی که در ادامه بدان اشاره خواهد شد خود را نشان می دهد.

وی اظهارداشت: اگر خواننده‌ این زندگی نامه از نویسنده و شرایط و فعالیت‌های او بی‌خبر باشد بی‌شک تصور می‌کند این نوشته‌ها اثر نویسنده‌ای است که در گوشه‌ اتاقی یا کتابخانه‌ای در آرامش کامل و با دسترسی به انواع کتابهای مربوط به آداب و رسوم و زیست دوره‌ی خاصی از تاریخ و جغرافیای منطقه‌ی تولد و رشد خود نشسته و در سکوت کامل یا همراه با صدای گو‌ش‌نواز و فرح‌بخش طبیعت به مرور خاطرات خود و تدوین آن پرداخته است.

مختارپور گفت: اما وقتی به شخصیت و شرایط حیات و مجاهدت او آگاه شود آنگاه درمی‌یابد که آرامش روحی و طمأنینه‌ی نفس و زوال خوف که در تعریف ایمان آمده است چگونه در وجود حاج قاسم سلیمانی جلوه‌گر شده و در عرصه‌های مختلف و متعدد حیات طیّبه‌ی او ـ از جمله در نگارش همین زندگی‌نامه ـ خود را نشان داده است.زندگینامه‌ شهید سلیمانی حاوی اطلاعات دقیقی از تبار و خاندان و طایفه‌ای است که او در آن متولد شده و رشد کرده است. در این متن علاوه  معرفی افراد و خانواده‌های وابسته به بیان مناطق جغرافیایی و طبیعی از کوهها و رودها و دشت‌ها و نیز به شرایط اقلیمی و تغییرات آب و هوایی و شرایط سخت زمستانی آن منطقه و تأثیرات ناگوار آن نیز اشاره شده است.

وی با بیان اینکه نویسنده آن‌چنان به وضوح و بادقت تمام جزئیات شرایط زندگی و اتفاقات و خاطرات خود را ترسیم کرده که اگر مستندسازی با تجهیزات صوتی و تصویری به ضبط تصاویر و شرح صحنه‌ها می‌پرداخت نمی‌توانست به نتیجه‌ای از این دقیق‌تر و روشن‌تر دست یابد، توضیح داد: از این جهت این متن، نه صرفاً یک نوشته که مجموعه‌ای از تصاویر روشن و واضح است با این تفاوت که واژه‌ها و کلمات جایگزین تصاویر شده‌اند. متن زندگی‌نامه‌ خودنوشت حاج قاسم سلیمانی سرشار است از واژه‌ها و اصطلاحات محلی. با اینکه معلوم است که در سخنرانی‌ها و محاورات روزمره آن هم در بحبوحه‌ی مبارزه با داعش، این‌قبیل واژه‌ها معمول و مورد استفاده‌ی روزانه‌ی آن شهید نبوده اما استفاده از این لغات و ترکیبات از سویی نشان‌دهنده‌ی حفظ ارتباط وثیق نویسنده با فرهنگ و آداب و رسوم و اصطلاحات منطقه‌ی ولادت و رشد او می‌باشد و از سوی دیگر نشانگر حافظه‌ی قوی و آماده در به یادآوری و استفاده از آنها حتی در سخت‌ترین شرایط.

وی توضیح داد: یکی دیگر از ویژگیها و البته شگفتی‌های این کتاب بیان صادقانه و به دور از هرگونه تحریف و تغییر افکار رو عواطف و واقعیتها حتی به مصلحت شرایط نویسنده در زمان نگارش این زندگینامه است، آن هم در روزگاری که برخی حتی گفتار و رفتار روز قبل خود را نیز به مصلحت و منفعت خود تغییر می‌دهند و خاطرات آنها نه واقعیات تاریخی که شرح رنگارنگ و نان به نرخ روز و ساعت و دقیقه خوردن است.

حاج قاسم نه از بیان لذتی که از بیسکویت‌های تغذیه مدارس احساس کرده ابایی دارد و نه از تصریح به اینکه حتی تا زمان نگارش این متن هیچ شیرینی دیگری برای او آن قدر مزه نداشته، و نه این واقعیت را پوشیده می‌دارد که تا سال 53 حتی به فساد و تباهی فکری و عملی رژیم طاغوت آگاهی نداشته است و البته با همان صفا و طهارت روحی خود از متدیّنی حاج محمد نام راهنمایی می‌طلبد و شناخت صحیح را به دست می‌آورد.

وی اظهارداشت: از دیگر نکات چشمگیر دراین کتاب، احترام و ارزش خانواده و به خصوص رابطه‌ی شهید با مادر گرامی‌اش است که نشان‌می‌دهد علیرغم شرایط سخت و عموماً سرد از نظر طبیعت که گاه تا مغز استخوان نفوذ می‌کرده چنان آتش مهرمادری، گدازان و سوزان برقرار بوده که قاسم را بیش از دیگر فرزندان و دیگر خانواده‌ها متّکی و استوار و پشت‌گرم به عطوفت مادر می‌سازد. تا سه سالگی در آغوش  مادر و بعد از آن در چادری بسته به پشت مادر رشد می‌یابد و لذت آن آرامش همراه با مادر بودن همواره در قلب و خاطرش ماندگار می‌شود. البته چنین مادری تنها به فرزندان خود مهر نمی‌ورزد که گرمای محبت او همسایه‌ی فقیر و مهمانان و مسافران حتی زنی مسلول را که همه رهایش کرده بودند در آغوش خود پناه می‌دهد. محبتی که حتی تذکر همسرش که می‌گفت حق نداری به آدم بی‌روزه غذا بدهی را نیز نادیده می‌گیرد و همچنان مهمان را حتی اگر اهل روزه و نماز نباشد اطعام می‌کند.خواننده‌ آگاه این سطور آرام‌آرام درمی‌یابد که محبت گسترده‌ی حاج قاسم سلیمانی که همه‌ی انسانها را صرفنظر از مذهب و رنگ و سبک زندگی دربرمی‌گرفت ریشه در کدام سرزمین مهر مادری دارد.

وی تصریح کرد: اما پدر  اگرچه او نیز به فرزندان خود علاقه دارد و دلسوز آنان است و حتی با شنیدن صدای گریه‌ قاسم بر اثر تنبیه به مدیر مدرسه اعتراض می‌کند اما دارای ویژگی‌های برجسته‌ی دیگری است که بخش دیگری از بنای رفیع شخصیت شهید سلیمانی حاصل معماری آن پدر شریف می‌باشد. ویژگی‌هایی که در یک کلام می‌توان آن را «اعتقاد راسخ به عقاید دینی و التزام عملی به احکام شرعی» نامید. مشدی حسن یا همان پدر قاسم به نماز، آن هم نماز اول وقت تقید داشت و نیز به حلال و حرام، شهره بود به درست عملی، اهل زکات، و رعایت احکام شرعی حتی در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی و سرمای طاقت‌فرسا، و اهل زیارت امامزاده‌ها و روضه‌خوانی و عزاداری سیدالشهدا(علیه‌السلام).

وی گفت: بدین ترتیب به موازات مادری که بذر مهر و محبت و نوع‌دوستی را در وجود فرزندان خود پرورش می‌دهد، پدر نیز نهاد اعتقاد و ایمان و عمل صالح را در سرزمین وجود فرزندان خود آبیاری می‌کند تا بعدها شاخه‌های پهناور این دو نهال مکمل، شخصیتی از حاج قاسم ‌بسازد که اگرچه اشدّاء علی الکفّار است اما اقیانوس محبتش همه را دربرمی‌گیرد. این مهرورزی تنها مربوط به سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم نیست، در همین زندگینامه‌ی خودنوشت به روزی در محرم سال 1355 اشاره می‌کند که وقتی می‌بیند پاسبانی به یک دختر جوانِ بی‌حجاب جسارت می‌کند قاسم چنان برمی‌آشوبد که بدون توجه به عواقب تصمیمش، بی‌درنگ به آن پاسبان حمله می‌کند.

دبیر کل نهاد کتاب خانه های سراسر کشور با بیان اینکه ویژگی شاخص دیگری که در این زندگینامه خودنوشت به چشم می خورد احساس مسئولیت قاسم 13 ساله است نسبت به مشکل اقتصادی پدر و تلاش برای مشارکت در رفع نگرانی خانواده، گفت: به قول خودش یک بچه‌ی ضعیف که تا آن زمان فقط رابر را دیده به همراه دو نفر از دوستانش به کرمان می‌رود و بارها در مراجعه به هر کارگاه و رستوران با جواب منفی آن هم به‌خاطر قد کوچک و جثّه‌ی نحیفش مواجه می‌شود اما از تلاش بازنمی‌ایستد.

وی گفت: سرانجام در مراجعه به ساختمان در حال ساختی و در مقابل اوستا علی اشک می‌ریزد و به کار حمل آجر گماشته می‌شود با دست‌هایی کوچک که حتی قادر به گرفتن یک آجر هم نیست، اما آنقدرآجر حمل می کند تا از دستهای کوچکش خون جاری می‌شود و بالاخره اولین دسترنج خود را کسب می‌کند. برای کسب درآمد بیشتر به امید کمک به رفع گرفتاری پدر کار قبلی را رها می‌کند و در رستورانی مشغول می‌شود و همزمان برای کسب سریعتر درآمد، با خرید دستگاه آب‌میوه‌گیری در پیاده‌رو به فروش آب‌میوه می‌پردازد و بعد از 9 ماه دوری و دلتنگی به روستا بازمی‌گردد و پس از ده روز مجدداً برای کار عازم شهر می‌شود.

به گزارش فارس، در ادامه با حضور زینب سلیمانی و فرزندان شهیدان همت، چیت سازیان، همدانی، فخری زاده، پورجعفری، همسر شهید طارمی، مادر شهید زمانی نیا همچنین علی عسکری رئیس رسانه ملی و غلامعلی حدادعادل  از کتاب «از چیزی نمی ترسیدم» رونمایی شد.

**حداد عادل: شهید سلیمانی هم در زمان حیاتش زنده بود هم پس از شهادتش

آخرین سخنران این مراسم نیز غلامعلی حداد عادل بود که در سخنانی گفت: شهید سلیمانی هم در حیاتش زنده بوده و هم پس از شهادتشان. بنده وقتی بزرگی ایشان بعد از شهادتش دیدم یاد قصیده ای به زبان عربی افتادم که وقتی می بیند وزیری به قتل رسیده یاد بزرگی های او در زمان حیاتش و پس از مماتش می افتد.

وی درباره حاج قاسم سلیمانی و رسانه گفت: شهید سلیمانی با شهادتش به سرمایه ابدی برای جهان اسلام بدل شد و مردم با تشییع باور نکردنی نشان دادند او را به عنوان سرمایه می شناسند.

حداد عادل در ادامه بیان داشت: توصیه ام به صداوسیما و اهل فرهنگ و قلم که در جایگاه تربیت در کشور هستند این است که از الگو بودن شهید سلیمانی بیشترین استفاده را بکنند.

وی ادامه داد: توصیه ام به برنامه سازان صداوسیما این است که شخصیت سردار را به عنوان سرمایه در نظر بگیرند و به جوان ها معرفی کنند و دشمنان ما امروزه قصد ایمان و اخلاق مردم ما را دارند.

حداد عادل افزود: بعد محوری شخصیت او ایمان و اعتقادش است. روزی که خبر شهادتشان را شنیدم برای پرواز روح بلندشان غبطه خوردم.

بعد از رونمایی کتاب سردار سلیمانی،  پرچم گنبد اباعبدالله الحسین (ع) توسط فرزند شهید پورجعفری بروی سن آورده و فضا را متبرک کرد.

حداد عادل ادامه داد: قابلیت شهید سلیمانی در تحکیم وحدت ایرانیان است. بینش سیاسی و ولایت مداری او برخاسته از ایمان و نتیجه بینش سیاسی او است. مردم داری تواضع و شجاعت او نیز زبانزد بود. ملت ایران آنقدر بزرگ است که می تواند فرزندی از روستایی دور افتاده برخیزد و چهار ساعت با پوتین مذاکره کند و نتیجه بگیرد.

وی ادامه داد: صداوسیما می تواند با استفاده از این دست نوشته ها سریالی بسازد و از آن مجموعه یک فیلم‌جهانی تولید شود. همچنین صداوسیما باید از وصیت نامه این شهید بزرگوار نیز استفاده کند و این وصیت نامه بسیار آموزنده است.

حداد عادل در پایان سخنان خود شعری تقدیم به سردار سلیمانی خواند.

سیدسعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این همایش طی سخنانی گفت: شهید سلیمانی در سخنرانی، وصیت نامه و حرکت پیوسته خود همواره دغدغه ولایت و رهبری را داشت. مثل هاجر که در صفا و مروه دغدغه توحید داشت او هم دغدغه توحید و ولایت داشت.

وی ادامه داد: سردار سلیمانی، چهره کامل مسلمان انقلابی بود، او غبار‌ها را از چهره انقلاب اسلامی را پاک کرد و ما نسبت به او تجربه زیسته داریم.

عاملی در ادامه عنوان داشت: سردار سلیمانی نماد متفاوتی از انقلابی بودن را به نمایش گذاشت، وظیفه رسانه بازنمایی واقعیت است و جبهه حق و باطل در کنار مردان بزرگ معنی پیدا می ‌کند و در این راستا رسانه حق و رسانه باطل مشخص می ‌شود.

وی با انتقاد از اینکه رسانه‌های غربی حاضر نشدند ترور سردار سلیمانی از سوی آمریکا را «ترور» بنامند، افزود: غربی ها تلاش کردند از سردار سلیمانی چهره‌ای صرفا نظامی تصویر کنند و به شدت دقت دارند که چه واژه هایی را برای بازنمایی رویداد‌ها استفاده می‌ کنند. آنچه در رسانه های غربی به شدت مشاود است ترس آنها از قدرت جمهوری اسلامی است. آن‌ها نگران اثر مثبت فرهنگی شهادت سردار سلیمانی در جامعه ایران بودند. تراز شهید سلیمانی، تراز یک سردار بزرگ بود که جبهه باطل را به واکنش واداشت.

عاملی در ادامه افزود: اعتبار آمریکا با خون شهید سلیمانی نابود شد، بیانیه سران آلمان، انگلیس و فرانسه درباره ترور سردار سلیمانی نشان داد همه این‌ها مثل هم هستند و توجهی به دیگر ملت‌ها ندارند. آن‌ها یک کلمه ترور را محکوم نکردند.

در بخش پایانی این همایش به مقاله های ارسالی جوایزی اهدا شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول